Bukefalos 28 år!

Smurfoff

Trådstartare
har kollat på lite hemsidor och finns en hel del som använder sig av inavel/linjeavel.. skk har ju en maxgräns på 6.25 % , finns ju uppfödare som överstiger den gränsen lite grand.

för/nackdelar med detta?
 
Sv: inavel ?

Fördelar med inavel/linjeavel är att det ger en mer homogen ras, dvs hundarna liknar varandra mer och rasen får ett enhetligt uttryck. Vanligt att man gör så med en "ny" ras i en ny population (skriver ny inom kaninöron eftersom en ras i sverige sällan är ny, bara nyimporterad). Eller om det är en specifik egenskap man vill förstärka i sin avel.

Nackdelar är att defekta gener kommer att förekomma mer frekvent och skadliga recessiva anlag löper risk att dubbleras i hundar med nära besläktade anfädrar vilket orsakar sjukdom hos individen. En ras som länge utsatts för inavel kan också drabbas av inavelsdepression, vilket yttrar sig i att antalet valpar i kullarna blir lägre och fruktsamheten minskar. Försämrat immunförsvar m.m.

Om en inavlad hund paras med en helt obesläktad partner kommer effekten av inaveln att brytas hos avkomman då valpen får hälften av generna/varsin kromosom från vardera håll. (En gens anlag är uppdelad i två och sitter på varsin kromosom, sk. locus.)

6,25% motsvarar kusinparning.

(Läser vi samma kurs? :p)

Är själv lite intresserad av ämnet då min förra hund var resultatet av en far-dotterparning.
 
Senast ändrad:
Sv: inavel ?

ok min valp jag ev. ska köpa har 6,3 % inavel, men då de har varit långlivade och friska hundar i stammen så vill hon förstärka de. va mest lite nyfiken..

oj far och dotter kan ju inte va bra.. de e väll 50 % inavel då ?
 
Sv: inavel ?

dpklubben skrev:
Målsättning
Arbeta för att sänka inavelsgraden till under 2 % under en femårsperiod.
Fortsätta att utöka avelsbasen genom import och avel med utländska djur.
Hanar ska ha fyllt 1 år vid avelsdebut.
Verka för ett aktivt avelsråd i sektionen.

Nuläget
Tittar man på inavelsgraden under åren 2000–2004 ligger den i genomsnitt på 2,4 %.
Detta kan jämföras med åren 1990-1999 då siffran låg på 6,63 %, d v s en avsevärd sänkning Enkäten till hundägarna tyder inte på att rasen påverkats negativt av inavelsgraden.
Under åren 1995 – 2004 användes 85 svenska hanhundar till 250 kullar av totalt 404 registrerade kullar, vilket motsvarar 62 %. Det innebär att till 38 % av kullarna har utländska hanar använts. 73 % av de svenska hanarna användes mellan 1 och 3 gånger. Någon matadoravel har alltså inte skett .Den högsta siffran på en hane ligger på 14 % av avkommorna under ett år.


................
 
Sv: inavel ?

6,63% är genomsnittet för hela perioden 1990-1999.

Då räknar man på alla kullar från 0,0% - ??,?% = 6,63%

Ju fler kullar med låg inavelsgrad, desto lägre snitt.
 
Sv: inavel ?

Inavelsgraden har minskat, dvs färre uppfödare linjeavlar så "hårt" idag jämfört med nittiotalet.

Nuvarande siffran är 2,4%
 
Sv: inavel ?

*kl*

Om snittet var 6.63% innebär det att ganska många avlade med betydligt högre inavelsgrad. 2,4%, dagens siffror, är inte heller imponerande låg om man ser till hur stor rasen ändå är i Sverige.

Funderade lite till och ställer mig tveksamt till om dvärgpinschern verkligen är en ras där man "behöver" linjeavla för att få fram friska och långlivade hundar. Rasen är väl rätt sund i sig och att hitta en frisk och långlivad och i övrigt passande icke besläktad hund för parning känns inte som ett omöjligt uppdrag?
Jag tror att en del uppfödare linjeavlar just för att de är så måna om sina linjer att inavelsprocenten stiger vilket för rasen är mindre bra.

Mao tror inte jag att det är nån fara att köpa just den här valpen, men frågan är om man känner sig bekväm med att sponsra en sån avel.

TS, hur säker är du på siffran 6.3% inavel på din hund? Hur långt tillbaka har man räknat då? Eller har du hittat siffran på Rasdata eller likn.?
 
Senast ändrad:
Sv: inavel ?

Jag ställer mig också högst tveksam till om DP är en ras som man faktiskt behöver linjeavla så pass som 6.3%
 
Sv: inavel ?

åhhh... Kanska ännu en DP ägare. Underbar ras. Har själv två. Från vilken kennel är de du är intresserad att köpa valp ifrån?
(sorry, gick ifrån ämnet)
 
Sv: inavel ?

så ni tycker de e fel att ha en inavelsgrad på 6,3 % ? jag har pratat med lite uppfödare om detta och dom ser inte de som ett problem, utan man gör så för att förstärka en viss stam eller nått sånt . hanen till kullen är väldigt bra osv.
 
Sv: inavel ?

så ni tycker de e fel att ha en inavelsgrad på 6,3 % ? jag har pratat med lite uppfödare om detta och dom ser inte de som ett problem, utan man gör så för att förstärka en viss stam eller nått sånt . hanen till kullen är väldigt bra osv.

Ja det är väl ganska självklart att uppfödaren säger så? Frågar du en annan dp-uppfödare så säger den personen förmodligen att en inavelsgrad över 2% är helt förkastlig. Och nästa säger något annat.

Jag skulle istället prata med valphänvisaren eller någon ur avelsrådet på rashundsklubben för objektiva råd. :)

Sen om det är fel... Jag skulle iaf säga att det är mindre bra.

Det går också att dubbelkolla inavelsgraden på hunden. För ponera att uppfödaren bara räknat ut inaveln fem generationer bakåt, men det finns ännu mera inavel i generation sju? Då är inavelsgraden högre än vad hon säger. Man kan kolla avelsdata på www.skk.se. Jag har redan registrerat mig och har konto så om du vill kan jag slå upp den valp du kikat på och kolla där? PM:a över valpens, eller föräldrarnas, reg.nr eller kompletta stamtavlenamn i så fall.
 
Senast ändrad:
Sv: inavel ?

Varför får man en känsla av att du är väldigt irriterad nu, skogstrollet exempelvis vill ju faktiskt bara hjälpa dig och komma med bra råd.

Hon skriver ett långt inlägg om berörda ämne och du skriver EN mening lite snäsigt till svar?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 418
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vad ser ni för möjliga metoder vad gäller att förbättra den genetiska variationen i raserna på ett hållbart och bestående vis? Just i...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 378
Senast: Pilot
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 430
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 239
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp