Inavelsfundering inför valpköp…!

Tack för utförligt svar! Det är verkligen inte bara att köpa valp😅 Jag ska verkligen vara noga med att kolla linjerna bakom föräldrarna!

Det som är med färgen är att det inte finns så många silverfärgade pudlar i Sverige som verkar inom aveln, så som jag förstod var det därför dom hade väldigt lite hanhundar att välja mellan och allting i övrigt passade så bra ihop så därav körde dom på den kombinationen… 🤔

Ingen orsak! :)

En annan sak att tänka på, (om jag fattar saken rätt) tänker ni avla i framtiden och är nybörjare inom avel?

Då är det kanske klokare att välja en färg där det finns gott om bra hanar att välja på så att ni slipper börja i ett läge där ni kanske måste välja mellan hög inavelsprocent, tvivelaktig hane av något skäl eller att behöva åka långt, kanske t.om utomlands för att para tiken.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 649
Senast: lundborg
·
C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 292
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp