Bukefalos 28 år!

Inavelsgrad

Lilljessicah

Trådstartare
Satt o tittade på en rad planerade kullar av rasen kh collie. Där stog även inavelsgraden med,vilket jag tycker skiftade ganska mkt. Det var all mellan 0% till 6,3%.
Kan någon förklara ordentligt för mig om det här med inavelsgrad?
Lugn,jag vet vad inavel är:D ,men jag har aldrig förstått hur mkt som är bra/dåligt eller någonting som rör siffrorna bakom. Tacksam för svar!;)
 
Sv: Inavelsgrad

En del strävar mot att det alltid ska vara 0%. Annars brukar man säga att under ca 6 är bra. En del tycker mindre. Men mer än 6.25% tror jag att det är räknas som lite överkant... Men det är kanske bara något godtyckligt som jag lärt mig...
 
Sv: Inavelsgrad

Inavelsgraden visar i enkla ordalag hur mycket hundens föräldrar är släkt med varandra. 6,25% betyder att de parade hundarna är kusiner etc.
Man brukar inte rekommendera en högre inavelsgrad än så. Är lite olika inom olika rasklubbar.

Edit: Tror det är ganska omöjligt att få 0% vid rasavel.
 
Sv: Inavelsgrad

Haha! Precis vad jag satt och funderade på tidigare idag fast för långhårig collie.:D
 
Sv: Inavelsgrad

Edit: Tror det är ganska omöjligt att få 0% vid rasavel.

Icke. Det är fullt möjligt men det är inte så många som eftersträvar det. Inavel ger ju snyggare hundar, snabbare. :smirk:

Jag tycker iofs inte att man måste ligga på 0% hela tiden, men nog kan man hålla sig lågt dvs. under 3% om viljan finns.
 
Sv: Inavelsgrad

Edit: Tror det är ganska omöjligt att få 0% vid rasavel.

Alls inte :devil:

Min kull med Finsk Spets som kommer (bara frysen löper) har inavelgrad 0,0 %. Tiken och hanen är totalt obesläktade, så långt bak man kan komma i leden. Dvs ända tills hundarna tar slut i stamtavlan, så finns det inte en endaste gemensam hund i deras stamtavlor :D :D

Strävar efter att hålla min avel så nära 0 % jag kan komma i alla kullar och har på mina jämtvalpar 0,8 % i inavelsgrad.
 
Senast ändrad:
Sv: Inavelsgrad

Allmänt en liten undran...hur räknar man ut inavelsgraden?
 
Sv: Inavelsgrad

Vaet kan man hitta inavelsgraden på sin hund?
 
Sv: Inavelsgrad

Skk:s avelsdata.

Där kan man även göra provparningar och få fram inavelsgrad på en tänkt valpkull - allt utan att behöva räkna själv.
 
Sv: Inavelsgrad

En del strävar mot att det alltid ska vara 0%. Annars brukar man säga att under ca 6 är bra. En del tycker mindre. Men mer än 6.25% tror jag att det är räknas som lite överkant... Men det är kanske bara något godtyckligt som jag lärt mig...

Man brukar ju säga att inavelsgraden inom en ras bör ligga på maximalt 2,5%, räknat på fem generationer. För enskild kull gäller siffran 6,25%.

Strävan efter 0% tycker jag är sund även om den ibland inte är realistiskt att uppnå (på kort sikt) för en ras med liten avelsbas (t.ex. Italiensk vinthund för att ta "min" ras som exempel).
 
Sv: Inavelsgrad

Sol :Så det bästa är att köpa en valp ur en kull med inavelsgrad 0,0% fast lite inavel ger snyggare hundar???:confused: Skiljer sig hälsan?
 
Senast ändrad:
Sv: Inavelsgrad

Så det bästa är att köpa en valp ur en kull med inavelsgrad 0,0% fast lite inavel ger snyggare hundar???:confused: Skiljer sig hälsan?

Långvarig inavel påverkar hälsan negativt. Sämre immunförsvar, det ger fertilitetsproblem, kullarna blir numerärt mindre, individerna blir storleksmässigt mindre och förekomsten av recessiva defekter ökar.

Bäst är väl att köpa från en uppfödare som strävar efter att hålla låg inavelsgrad och som använder fysiskt och mentalt sunda individer i avel.
 
Sv: Inavelsgrad

Långvarig inavel påverkar hälsan negativt. Sämre immunförsvar, det ger fertilitetsproblem, kullarna blir numerärt mindre, individerna blir storleksmässigt mindre och förekomsten av recessiva defekter ökar.

Bäst är väl att köpa från en uppfödare som strävar efter att hålla låg inavelsgrad och som använder fysiskt och mentalt sunda individer i avel.

Ja precis. Konstigt att vissa uppfödare hade 5-6% och vissa 0,0%. Så invecklat. Men 0,0% är bäst då,mest logiskt tycker jag iofs. Sen att det kan vara svårt förstår jag.
 
Sv: Inavelsgrad

*Kl*

Jag har fått höra ifrån flera uppfödare att man får jämnare kullar när man linjeavlar.
Nu har jag ju letat hane till min tik ganska länge och det har inte varit lätt....för nästan alla hanar jag gillat har varit för nära släkt.

Den kombination som vi nu bestämmt har en inavelsgrad på 3,1.

Ni som har fått några kullar hur ser ni på saken?
 
Sv: Inavelsgrad

3,1 % är inte för högt :)

Man bör nog hålla sig under 3,25 % i inavelsgrad och som sagt så nära o man kan komma enligt min åsikt ;)

Fick dock höra av en annan uppfödare att jag omöjligt kunde para min tik och hane (0,0% inavelsgrad) Jag visste ju inte vad det skulle bli för valpar av det :eek:

Svaret från mig blev: parar jag en bra jagande rastypisk Finsk Spets, med en annan bra jagande rastypisk Finsk Spets, så får jag nog rastypiska väljagande Finska Spetsvalpar :D

Eftersom båda föräldrarna dessutom har enastående stabila psyken, är patellaundersökta: UA, ögonlysta: UA och har tandstatus: UA (dvs båda har alla tänder), så kan det nog bli riktigt trevliga och bra individer med mycket jakt, stabilt psyke, liten risk för patella och tandbortfall, samt mkt obefintlig risk att det ska bli problem med ögonsjukdom på hundarna efter mina hundar :cool:

Han såg ut som :crazy: :eek: :crazy: :eek: :confused: och kunde för sitt liv inte förstå hur man kan utavla, eftersom man "inte vet vad man får"
 
Sv: Inavelsgrad

Jag har resonerat så ,att om man har en tik man gillar mentaliteten och typen på, så leta efter en hane av samma typ och mentalitet. Oavsett om man utavlar eller linjeavlar

Jag tror inte på kompensationsavel i någon större utsträckning.

Flera uppfödare (av olika raser) har erkännt att det resulterat i ojämna kullar om man kombinerar två allt för olika individer. Om man tänker på andra djurslag så är ju ofta helsyskon ganska olika.
 
Sv: Inavelsgrad

*Kl*

Jag har fått höra ifrån flera uppfödare att man får jämnare kullar när man linjeavlar.
Nu har jag ju letat hane till min tik ganska länge och det har inte varit lätt....för nästan alla hanar jag gillat har varit för nära släkt.

Den kombination som vi nu bestämmt har en inavelsgrad på 3,1.

Ni som har fått några kullar hur ser ni på saken?

Det är klart man kan få jämnare kullar genom att inavla. Man minskar ju den genetiska variationen och det påverkar både fenotyp och genotyp. Det man ska komma ihåg är ju att minskad genetisk variation hälsomässigt inte är något positivt.

Sedan handlar det här med jämnheten i kull mycket med uppfödarens erfarenhet och "öga för kombinationer" att göra. Uppfödaren jag köpt mina avelshonor av får väldigt jämna kullar, utan inavel.
 
Sv: Inavelsgrad

Japp där håller jag med. Viss kompensationsavel. Eller det kanske inte kallas för kompensation? Men är det en tik med ett dåligt kors så ser jag verkligen till att hanen har ett korrekt kors.

Med kompetationsavel menar du kanske att man parar en lugn hund med en vild hund och så blir det lagom :angel: Jag träffade faktiskt på en uppfödare som skulle göra det och jag kunde faktiskt inte hålla mig utan blev spydig. Jag sa att: Ja eller så får du både och, och så blir ingen glad. Dvs. att hälften av valparna blir rädda och hälften vilda och cocco.

Men jag tror ändå att har jag en tik med en något dålig drift, så tar jag en hane som inte har för mycket drift, men ändå inte lika låg, utan som ligger så nära valparna som jag vill komma. Men ligger tiken i överkant (men ändå inte för mycket) så tar jag hellre en hane som är i underkant (men inte för lite) eller att han ligger exakt där jag vill ha dem. Men mycket är ju teoretiskt... Känsla.

Men framförallt så vill man ju ha en tik med allt och så hitta en hane som också har det :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 263
Senast: Hedinn
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 197
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp