Incheckningsterminalen Nyköping

Enya

Trådstartare
Inser att jag bara vänder mig till buke när jag behöver lite hjälp... Men jag läser lite då och då dock. Lite dåligt samvete fick jag ändå, jag kanske skulle bidra lite jag med och buke är ju ett rätt bra "tillhåll"! :D Skärpning från min sida med andra ord! :D

Nåväl, min fråga är hur självincheckning inom vården fungerar?
Eller mer specifikt, hur fungerar incheckningsterminalen på Nyköpings lasarett?

Har ett besök inbokat om någon vecka och i kallelsen står att jag ska anmäla mig där och ta hissen till plan 2. Var där i oktober, men då anmälde jag mig som vanligt när jag kom till mottagningen (och tog trapporna som jag brukar för jag är inte helt förtjust i hiss :meh::o ) så det är nytt för mig. Faktum är att det är så nytt för just mig att jag inte tidigare har stött på det inom vården, men slår bakut vid allt sånt i övrigt just eftersom det är vanligtvis lite krångligt om man inte ser ordentligt. Hatar allt sånt och föredrar folk över disk.

Så, hur fungerar det för folk som ser illa, som jag? Jag har en kompis som ska följa med mig den här gången, det är ju en bit mellan Skåne och Nyköping och det är vinter, så blir det problem så kan hon rycka ut, men meningen är ju att jag ska klara saker själv.

Och hur legitimerar man sig för en apparat!?:D:confused:O_o
 
På min arbetsplats finns en terminal vid avdelningens/mottagningens entré där man endera knappar in sitt personnummer vid incheckning eller scannar den streckkod som finns på kallelsen. Dock så jobbar jag inte i Nyköping men jag tror inte att det skiljer så värst mellan olika sjukhus. Om du är osäker fråga personalen om hjälp, vi hjälper gärna om det skulle vara någon som har problem med incheckningen :)
 
På sjukhuset i min närhet skriver man bara in sitt personnummer i en terminal - rejält stora bokstäver och siffror! Det finns även en disk intill med en person som kan hjälpa till. Men det är som sagt inte Nyköping det heller (men det är exakt likadant hos folktandvården, så tror det är något standardsystem).
 
De har en sån självincheckning här på specialistandvården och jag knappar bara in sonens personnummer när vi anländer så är det klart. Det är väldigt smidigt :)
 
På min arbetsplats finns en terminal vid avdelningens/mottagningens entré där man endera knappar in sitt personnummer vid incheckning eller scannar den streckkod som finns på kallelsen. Dock så jobbar jag inte i Nyköping men jag tror inte att det skiljer så värst mellan olika sjukhus. Om du är osäker fråga personalen om hjälp, vi hjälper gärna om det skulle vara någon som har problem med incheckningen :)
Aha! Men hur kollar man legitimation med ett sådant system? Hamnar den uppgiften sedan på läkaren istället? Ännu en administrativ uppgift som läggs på dem eller tas den bort?

Det är just frågebiten som stör mig när det är sådana här system lite här och var, nu verkar det vara enklare i vården dock, vilket ju är tur. Att behöva be om hjälp för att man inte klarar något som "alla andra" klarar, det känns så exkluderande. Fler och fler saker blir liksom exkluderande mot vissa grupper känns det som.
 
På sjukhuset i min närhet skriver man bara in sitt personnummer i en terminal - rejält stora bokstäver och siffror! Det finns även en disk intill med en person som kan hjälpa till. Men det är som sagt inte Nyköping det heller (men det är exakt likadant hos folktandvården, så tror det är något standardsystem).
Folktandvården ja! Där sa du något, barnen gick ju hos Folktandvården och hann göra två besök där innan jag bytte till privat! Där knappade jag in personnumret någon gång kom jag på nu! Med privat behöver man inte anmäla sig alls, man blir bara uppropad ändå, och kan inte smita undan. :D
 
De har en sån självincheckning här på specialistandvården och jag knappar bara in sonens personnummer när vi anländer så är det klart. Det är väldigt smidigt :)
Om det är samma system så låter det bra att det inte är krångligt i alla fall!
Folktandvårdens telefonsystem däremot lämnar allt annat att önska! Du milde himmel, jag får göra många försök innan jag lyckas fullfölja ett telefonsamtal och nå en person i andra änden! :o Det vsar en av anledningarna till att även barnen fick byta till privat tandläkare, jag måste ju kunna nå dem.

Sjukvårdens telefonsystem är kaos det också, gräsligt! Och som utomsocknensboende kan jag inte använda Mina Vårdkontakter dit, vilket jag anser är en enorm miss som Mina Vårdkontakter har! Vi har, trots allt, fritt vårdval, och det är inte helt ovanligt med gränsöverskridande vård....

Vad hände med personal som tar emot folk och registrerar dem och som svarar i telefon?
 
Aha! Men hur kollar man legitimation med ett sådant system? Hamnar den uppgiften sedan på läkaren istället? Ännu en administrativ uppgift som läggs på dem eller tas den bort?

Det är just frågebiten som stör mig när det är sådana här system lite här och var, nu verkar det vara enklare i vården dock, vilket ju är tur. Att behöva be om hjälp för att man inte klarar något som "alla andra" klarar, det känns så exkluderande. Fler och fler saker blir liksom exkluderande mot vissa grupper känns det som.

Den personal som tar hand om dig ska be om personnummer, det gäller egentligen även om du anmält dig i som vanligt över disk.

Jag har aldrig tidigare reflekterat över aspekten att sådana system skulle vara exkluderande, men när du nämner det så förstår jag vad du menar! Det är verkligen värt att tänka på!
 
Aha! Men hur kollar man legitimation med ett sådant system? Hamnar den uppgiften sedan på läkaren istället? Ännu en administrativ uppgift som läggs på dem eller tas den bort?

Det är just frågebiten som stör mig när det är sådana här system lite här och var, nu verkar det vara enklare i vården dock, vilket ju är tur. Att behöva be om hjälp för att man inte klarar något som "alla andra" klarar, det känns så exkluderande. Fler och fler saker blir liksom exkluderande mot vissa grupper känns det som.
Vi har utöver personnumret en kod som ska knappas in, den finns med på kallelse papperet.
 
Den personal som tar hand om dig ska be om personnummer, det gäller egentligen även om du anmält dig i som vanligt över disk.

Jag har aldrig tidigare reflekterat över aspekten att sådana system skulle vara exkluderande, men när du nämner det så förstår jag vad du menar! Det är verkligen värt att tänka på!
Jag tror aldrig jag varit med om att någon bett om mitt personnummer efter registrering faktiskt. Man tar nog för givet att rätt person kliver fram när man ropar upp efter registrering, framför allt då hos Folktandvården kan jag tänka! :D

Nej det var inget jag skulle ha tänkt på heller om jag inte varit drabbad, så att säga. Det är fortfarande saker jag kommer på som jag tagit väldigt mycket för givet förut, som var så enkelt och självklart förr. :)

Jag vet inte om du har en funktionsnedsättning av något slag eller ej, men om vi säger att du inte har det. Om man jämför hur ofta en person med funktionsnedsättning får hjälp eller får be om hjälp med en som inte har så är det ju stor skillnad. Så saker som är självklart väldigt enkla för tex dig då, är inte riktigt lika självklara för mig. Jag är en person som "kan själv!!!" och att inte kunna själv är ibland förnedrande även om det inte borde vara det. Så, att "bara be om hjälp" är inte så bara för en person som ofta får be om hjälp med olika saker för att man inte klarar av det. Även om folk gärna hjälper och är hur trevliga som hest så känns det inte bra för mig som person att inte klara av självklara saker som du klarar av- och som jag klarade av själv förr. Det är många saker jag undviker helt för att jag inte har lust att be om hjälp. Tex en sådan enkel sak som att gå in och beställa mat på tex McDonalds elelr andra matställen med liknande system, det finns många. Förr var det jobbigt för att jag inte hörde vad personalen sa och fick, om någon var med mig, be den personen beställa åt mig. Pinsamt. Nu är det jobbigt för många har en sådan skitdryg terminal man beställer via. Säkert skitsmidigt för en person utan funktionshinder. Men ytterligare ett hinder för mig.

Sjukvårdens telefonsystem är ytterligare ett system som är uteslutande och som hindrar mig. Medan du (återigen vet jag inget förstås om hur du har det, men vi säger så) lätt ringer och hör vad som sägs och lätt knappar in på rätt knappval så hör inte alltid jag pga min hörselskada, men kan inte fråga en telefonsvarare "vad sa du?", sedan är jag för långsam med knappvalen och personnummer så jag får felmeddelande. Sonen missade sin tid hos hudläkare och remissen skickades åter. Jag tog mig igenom telefonsystemet till hudläkaren på två försök, vilket är riktigt bra för att vara mig, bara för att få veta att den var tillbakaskickad, jag får vända mig till vårdcentralen och be om en ny. Där rök det lite ur öronen på mig, det borde vara världens enklaste grej att ringa en vårdcentral, men senaste gången lyckades jag på fjärde försöket. Jag kan inte heller gå till stället och be receptionisten lämna meddelande utan blir hänvisad till att ringa. Jag kan inte be någon annan ringa, för det är min unge. Jag kan inte använda Mina Vårdkontakter för han är 15 år så det fungerar inte.
Möjligtvis om jag författar ett pappersbrev och skickar via snigelpost så funkar det utan att jag behöver slåss med en telefon. Detta borde vara så enkelt fixat, men är inte det. Speciellt inte när jag inte har så många som vill ringa åt mig. Nu har jag min kompis sambo som ringt några gånger och min kompis har ringt någon gång också, men i det här fallet känns det ju helt fel att de ska ringa, som inte har relation till min son på samma vis och det står inget om mina funktionsnedsättningar i hans journal som det gör i min vc-journal så det kommer inte mottagas med välvilja liksom. Dessutom är vi där igen- att fråga någon annan. Att be om hjälp.

Enkla saker kan bli svåra, och om man måste fråga för många saker tappar man lusten att fråga och avböjer att göra saker istället. Så visst är många moderniteter riktigt smidigt för den stora massan, men kan bli riktigt osmidigt om man inte passar in i den gruppen. Fler och fler sådan saker blir mer och mer jobbigt om man i övrigt inte passar in i samhällets normer.

Att ha en reception på en avdelning/vc/mottagning dit alla får gå och anmäla sig på samma vis till en livs levande människa känns då inkluderande. Man "skyltar" inte med att man inte kan göra det andra kan (det märks alltså inte att man ber om hjälp osv) och är det något kan man få råd och hjälp direkt utan att behöva lista ut var man vänder sig eller läsa på någon oläslig lapp, i många fall. Kostar kanske mer för sjukvården, så det är väl därför vi har våra system.
 
Vi har utöver personnumret en kod som ska knappas in, den finns med på kallelse papperet.
Sedär, nu börjar det bli lite avancerat! Man ska alltså ha med sig kallelsen, ett förstoringsglas och gott om tid och så ett stort fång tålamod till folk bakom! Och extra tid till apparaten- "vänta, ska bara fippla med lappen, läsglasögonen,/förstoringsglaset och skriva in den". :D
 
Vet inte om du har tidningen SN, men där är det många insändare om parkeringsautomaterna.... Har inte varit vid dom parkeringarna, så kan inte säga vad det är som är krångligt, men folk berkar vansinniga över dom. Så där kanske det tar lite extra tid.
 
Vi har likadana i Eskilstuna. Den ska stå i huvudentrén. Du knappar in ditt personnummer - bara, ingen annan kod. Ditt besök kommer upp och du registrerar - viktigt att trycka ”klar” när du är färdig så det verkligen går igenom! (Okej, jag har inte checkat in själv men ungefär såhär, jobbar inom vården). Siffrorna är stora och ang legitimation ska sköterskan titta på den när du går in på besöket, alternativt läkaren om ingen sköterska är med.

Vi har entreservice som kan hjälpa till och det går även att få hjälp på mottagningen av en sekreterare tex. Många läser inte den nya kallelsen och står som frågetecken när de kommer upp och receptionen är borta ;)

Vill du ha ett kort på apparaten kan jag ordna det om ett par timmar :D
Vi har även en lathund på jobbet som jag kan ta kort på :)
 
Tillägg: Du måste inte ta hissen, det är nog bara för att de vill skriva enklaste vägen till mottagningen (åker inte heller hiss :D)
 
23E97350-55FD-403E-8D58-97A869624DBE.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 276
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 578
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp