Indiskret fråga.

fejko

Trådstartare
Har insett att jag förmodligen inte kommer att kunna spara ihop till en ny bil, ändå tycker jag inte om att låna till bilköp :confused: Hur gör ni? Vad får man betala per månad om man köper en normal bil?
 
Hej!

Har själv ingen bil men funderar på att köpa en. Kan lägga en 20-30 papp kontant men vet ej om det egentligen är bättre att köpa en lite dyrare bil? Och isf så måste man ju liksom till med ett lån.. Har alltid kännt att det är lite "onödigt" att låna till annat än hus men har börjat inse att det nog kan va rätt bra att låna lite så man kan köpa en lite halvfin bil iaf :)

Har för mig att det inte blir så himla mycket pengar i månaden alls utan kanske bara mellan 1-2 tusen.. Men ja vet inte.. Det är den summa kompisar sagt till mig :confused:

Jaja.. inte för att nån blev klokare utav detta men :D

//kattis
 
Beror ju lite på vad du menar med en normal bil?

En "vinterbil" alltså en att köra med framförallt på vintern, men även arbetsresor på sommaren, skulle jag aldrig betala mer än totalt 50.000:- för.

En finåkarbil :love: för sommaren däremot kan jag tänka mig att lägga så mycket som 2000:- /månad i lån, sen kommer ju alla andra fasta avgifter till :(
 
Besvärligt det där. Jag har ett lån på 40.000 med urusla villkor och det kostar mig 800kr/mån och hos en bank blir det ju mindre och har man sparade pengar också så blir det en schysst begagnad.
 
varför inte köpa en gammal volvo för nåra tusen ? även bra till att dra släp med ;)
En kompis till min köpte en för 5000 kr den fungerar suer och hon kör även trailer med den
 
Det beror ju helt på vilka villkor man får när man tar lånet och hur mkt man lånar för samt om man har inbyte eller inte. Vi köpte en bättre beg.bil förra sommaren som vi använder året om och även varit på bilsemester i europa med utan problem. Vi får dra 1490 med B-kort och det är en kombi. När vi köpte den så fick vi en låneränta på 3.95% av bilfirman och vår månadskostnad på lånet inklusive räntan ligger på ca 1400:- före ränteavdrag.
 
Vi lånade till vår bil (två år gammal stor kombi), detta lån lade vi på huset med en ganska hög amortering. Det blev betydligt mycket billigare än med ett rent billån. Men detta förutsätter ju att man för det första har ett hus att låna på och för det andra har låneutrymme kvar.
mvh Maria
 
Vi köpte en bil för 145 000 och tog avbetalning på 5 år.
Månadskostnaden blev ca 3000 kr.
 
Min bil kostade 68 000 kr. 20% måste man betala kontant, i mitt fall alltså 13 600 kr. Lånade alltså 54 400 kr som jag la upp på 5 år. Betalar 1100 kr/mån och får snällt göra det i nästan fyra år till...
 
Jag köpte en bil för 70 000. Betalade 20 000 kr kontant och tog lån på 50000. Satte lånet på 5 år och nu betalar jag av knappt 1000kr i månaden (var väl ca 1300kr/mån från början). Har knappt 2 år kvar att betala nu. längtar tills det är klart - men då är det antingen dags för en ny bil varav oxå ett nytt lån.. :crazy:
 
Som ngn sa, köp en gammal bil eller lägge lite kontant, 20% är det vanligaste att bilhandlaren vill ha och köper man bil för ex 40000kr blir det 8000kr kontant och resten på lån 36 månaders avbetalning ger cirka 1000kr i månaden plus minus någon hundring beroende på finansieringsbolag.

I grund och botten är det ju inte bara en rent ekonomisk fråga utan även en fråga om vad man prioriterar mest i livet.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 144
Senast: Mia_R
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 734
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 207
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp