Induktionshäll och att inte se bra

Det här är kanske för komplicerat. Men kanten på hällen känns med fingrarna, eller hur? Så du har en ”gräns” på sidorna samt en gräns baktill i form av väggen. Så, om man kunde skapa liksom en sextant av t.ex två pinnar som du kan hålla mot kanten och väggen: om de två ”armarna” klipps till rätt längd för att röra vid pannans ytterkanter när den står precis på plattan, borde det ju lösa problemet.

Jag tänker mig att den får nog likna ett U: en tvärslå som är lika lång som pannans radius, och sedan två armar: en till pannans ”topp” och en till dess mitt (t.ex till handtaget).
 
Jag haller med om att det ar en annan upplevelse att lyssna till en bok an att lasa boken. Jag har dock upptackt att om man gillar skonlitteratur fungerar det bra att lyssna ... ibland. Om upplasaren ar bra och laser pa ett satt man gillar och om boken ar bra och har ett bra sprak.
Dessutom ar det en stor fordel med att lyssna istallet for att lasa, man far sa mycket gjort da det ar svart att sitta absolut stilla och lyssna. Det ar mycket lattare att stada eller liknande och lyssna samtidigt.
Visst har det sina fördelar att lyssna, men det är ändå inte samma sak. Jag älskar böcker. Att hålla i, lukta och bläddra i. Läsa. Att lyssna på en ljudbok, hur bra uppläsaren än är (Helge Skoog är min favorit, Stockholmböckerna gjorde han alldeles rätt liksom, perfekt med honom där) så fattas ju en stor bit av vad en bok är för mig. Jag köper fortfarande böcker ibland. Även sådana jag alltså lyssnat på, böcker är en viktig del av mitt liv, att hålla i och bläddra i även om jag inte längre kan läsa dem.

Tyvärr översätts Val McDermids böcker om polisen och psykologen samt Simon Becketts böcker inte till svenska längre och min hjärna orkar inte fokusera på engelska så pass lång tid som i en ljudbok. Det är mina favoritförfattare och har varit i många år och jag har inte kunnat läsa/lyssna på deras senaste böcker i flera år.
 
Det här är kanske för komplicerat. Men kanten på hällen känns med fingrarna, eller hur? Så du har en ”gräns” på sidorna samt en gräns baktill i form av väggen. Så, om man kunde skapa liksom en sextant av t.ex två pinnar som du kan hålla mot kanten och väggen: om de två ”armarna” klipps till rätt längd för att röra vid pannans ytterkanter när den står precis på plattan, borde det ju lösa problemet.

Jag tänker mig att den får nog likna ett U: en tvärslå som är lika lång som pannans radius, och sedan två armar: en till pannans ”topp” och en till dess mitt (t.ex till handtaget).
Som en ram att sätta pannan i? Har svårt att se framför mig hur du menar, men det är vad jag tänker?
 
Ja, precis - en ram som berättar för dina fingrar att nu står kastrullen/pannan på precis rätt plats.
Det verkar ju smart, men samtidigt är ju frågan om det fungerar. Och jag är inte det minsta pysslig med båda tummarna mitt i handen så att säga, så hade de gått att köpa redan vore det ju skitbra. Eller det är olika beroende på olika plattor? Det är en IKEA häll så de borde ju sälja en sådan, ungefär som de säljer barnskydd osv till dem ju :D

Men hur gör andra i min situation? Kan inte vara den första med induktion?
 
... Det är en IKEA häll så de borde ju sälja en sådan, ungefär som de säljer barnskydd osv till dem ju :D

Men hur gör andra i min situation? Kan inte vara den första med induktion?
Kontakta IKEA och påtala problemet, de verkar ju vilja vara ett inkluderande företag i många andra avseenden. 😇
Kan du få hjälp med att fästa markeringar på ramen till hällen för att ha lättare att hitta plattorna?
Sedan är det ju olika mellan olika induktionshällar - på vissa måste kastrullen stå EXAKT på krysset, på andra kan du ställa den nästan varsomhelst.
 
Kontakta IKEA och påtala problemet, de verkar ju vilja vara ett inkluderande företag i många andra avseenden. 😇
Kan du få hjälp med att fästa markeringar på ramen till hällen för att ha lättare att hitta plattorna?
Sedan är det ju olika mellan olika induktionshällar - på vissa måste kastrullen stå EXAKT på krysset, på andra kan du ställa den nästan varsomhelst.
Jag upplever att det är en sådan kinkig variant där den måste stå på krysset, men det kan vara för att jag är van vid glaskeramikhäll.

Vad irriterad jag blir, verkar som enda sättet är att sätta formar/grytor runt om, och det hjälper ändå inte till höger när den glider dit eller när den glider neråt över touchpanelen istället, eller för all del åt vänster för att grytan som står där är mindre på den plattan. Om än att det är den vettigaste lösningen än så länge så är det ändå en rörig lösning för ögonen och hjärnan. Rörigt är distraherande, energikrävande och jobbigt. Matlagning i sig är energikrävande, rörigt och jobbigt som det är.

Tänk om de gjorde induktionshällar med ljus i plattorna så vore det mycket enklare för någon med dålig syn. Bara en sådan liten sak är en bit på vägen. Ljus som man kan ha avstängt om man inte behöver, som pipandet liksom.
 
Jag har gjutjärn men har inte vågat använda dem ännu, helt nya. Men jag har redan bränt mig på spisen när jag la handen på en varm platta och jag är rädd att jag glömmer att handtagen är varma och man inte kan ta i dem eller att jag råkar röra vid av misstag när jag rör mig vid spisen. Är inte heller van att använda gjutjärn och oroar mig för att bränna fast i dem. Men det är kanske en lösning?

Tyvärr har jag inga råd till huvudproblemet. Däremot har jag ett kock-inspirerat knep för potentiellt varma handtag: häng en kökshandduk i bakfickan (bältet, midjeresåren eller var helst annars det går att kila ner ett hörn) och gör till vana att aldrig greppa något handtag utan att ha kökshandduken emellan. Att alltid ha en kökshandduk med sig underlättar också i en rad andra moment (spill, kladdiga händer etc).
 
Tyvärr har jag inga råd till huvudproblemet. Däremot har jag ett kock-inspirerat knep för potentiellt varma handtag: häng en kökshandduk i bakfickan (bältet, midjeresåren eller var helst annars det går att kila ner ett hörn) och gör till vana att aldrig greppa något handtag utan att ha kökshandduken emellan. Att alltid ha en kökshandduk med sig underlättar också i en rad andra moment (spill, kladdiga händer etc).
Bra tips! Använder kökshandduk frekvent, men lägger den lite här och var där jag står och får ibland leta efter den när jag behöver den, bättre att ha den med sig ju! Det ska jag börja med!
 
Jag lever med smärta som varierar, men smärtan leder ibland till flimrande synbortfall.
Jag har då löst matlagningen så att jag uppe i vänstra hörnet mot kaklet alltid har en kastrull som är lite större, för då är det enklare att veta vart den står. Samt en tjock! grythandske liggande bredvid för att kunna kolla kastrullen mot ytterhörnet, två fingrar in.
Sen har jag en större (26 eller 28?) Tefalstekpanna, och där använder jag en stekspade för att veta att jag ställer den rätt. På vår induktionshäll så använder jag alltid plattan till höger, närmast mig själv. Med hjälp av stekspaden som jag håller stående för att måtta in samt då och då kontrollera att den står rätt så STÄLLER jag stekspaden mot hällens högerkant och när då stekpannekanten nuddar stekspaden , så vet jag att den står rätt på höger sida. Sen tar jag stekspaden och håller tummen mot hällkanten som är mot mig, och stekspadens smala sida mot tummen så att den når en bit in på plattan, och när då stekpannekanten nuddar stekspaden så vet jag att den står rätt mot mig. Sen blir det att med stekspaden (sån där i plast som inte blir så varm) måtta lite ibland för att kolla att stekpannan inte rört sig för mycket. Stekpannehandtaget har jag alltid vänt åt vänster, då jag är högerhänt.
Hade ju varit jättebra om jag visste hur man lägger in bilder, men tyvärr... :bag:

Sen hade jag placerat de där små duttarna i kanten mot hällen, där blir det ju inte varmt, så att det blir enklare att hålla koll på ungefär vart på hällen plattsymbolerna och plus-minusknapparna befinner sig.

Vart har du hittat dem? De ser verkligen användbara ut!
 
Ingen aning för att vara helt ärlig. Jag skulle fråga i butik eller mejla de som säljer värmetålig tejp. :up:
Ser ut som att induktionshäll blir cirka 100-110°, om man använder den "normalt" vad det nu betyder. Glashäll kan tydligen dra upp till 300 grader. Källa ikea :angel:
Ett bra tips!
Ja, det är helt klart skillnad i hur varma hällarna är har jag märkt, så IKEA kan ha rätt :D
 
Jag lever med smärta som varierar, men smärtan leder ibland till flimrande synbortfall.
Jag har då löst matlagningen så att jag uppe i vänstra hörnet mot kaklet alltid har en kastrull som är lite större, för då är det enklare att veta vart den står. Samt en tjock! grythandske liggande bredvid för att kunna kolla kastrullen mot ytterhörnet, två fingrar in.
Sen har jag en större (26 eller 28?) Tefalstekpanna, och där använder jag en stekspade för att veta att jag ställer den rätt. På vår induktionshäll så använder jag alltid plattan till höger, närmast mig själv. Med hjälp av stekspaden som jag håller stående för att måtta in samt då och då kontrollera att den står rätt så STÄLLER jag stekspaden mot hällens högerkant och när då stekpannekanten nuddar stekspaden , så vet jag att den står rätt på höger sida. Sen tar jag stekspaden och håller tummen mot hällkanten som är mot mig, och stekspadens smala sida mot tummen så att den når en bit in på plattan, och när då stekpannekanten nuddar stekspaden så vet jag att den står rätt mot mig. Sen blir det att med stekspaden (sån där i plast som inte blir så varm) måtta lite ibland för att kolla att stekpannan inte rört sig för mycket. Stekpannehandtaget har jag alltid vänt åt vänster, då jag är högerhänt.
Hade ju varit jättebra om jag visste hur man lägger in bilder, men tyvärr... :bag:

Sen hade jag placerat de där små duttarna i kanten mot hällen, där blir det ju inte varmt, så att det blir enklare att hålla koll på ungefär vart på hällen plattsymbolerna och plus-minusknapparna befinner sig.

Vart har du hittat dem? De ser verkligen användbara ut!
Men det var ju smart! Med den stora gjutjärnsgrytan upp till och stekspadehjälpen till höger och ner till blir det ju mer inpassat än nu!
Jag har stekpannans handtag till höger alltid, vilket ju är dumt eftersom diskbänken är till vänster, men jag är bådhänt och så minskar det risken att jag slår i det tänker jag. Så för att hålla stekpannan när den snurrar brukar jag använda antingen vänster eller höger hand och stekspade antingen i vänster eller höger hand, tror det påverkar lite att den flyttar sig.

Duttarna har jag fått av synenheten. De är bra till massor. Har det på kryddburkar med lock på två sidor så jag öppnar sidan med vanliga små hål och inte ett stort... och på schampoflaskan som är likadan som balsamflaskan, för att skilja dem åt, har haft på spisen och ugnen i förra lägenheten och satte en på vår gemensamma tvättmaskin, men den plockades bort av någon granne tyvärr. Har haft på nycklar så jag tar rätt nyckel i min nyckelknippa. Hade fundering på att sätta på skåpsdörrarna här eftersom de inte har handtag utan öppnas av att man trycker på dem och jag tryckte fel hela tiden. Men jag löste det med att alltid ha dem i "öppet" läge för att lära mig var man öppnar och det fungerade så jag trycker bara fel ibland nu.
Har fått liknande till tangentbordet.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 725
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 816
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Träning Vi går rakt på sak: Jag, eller rättare sagt min häst, har stora problem och efter en olycka i lördags tycker folk att jag ska ta bort...
Svar
14
· Visningar
2 055
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp