Ineffektiv arbetstid? Utbruten ur Budgetrådgivning

SiZo

Trådstartare
Och jag är anställd på en superstor myndighet med nästan 40.000 anställda. En myndighet som slagit knut på sig för att behålla mig och hjälpa mig arbeta så mycket jag kan. Massvis med anpassningar. Ändå kan jag inte arbeta heltid (varken där eller nån annanstans)

Så nej det är verkligen inte så bara 🙁
Det är trots allt rätt skönt att veta att det finns bra ställen där ute.
Jag vill passa på att länka till den här artikleln dock, där de har tittat på hur mycket tid man faktiskt lägger ner på att jobba, i genomsnitt, 2 timmar och 53 minuter https://www.femina.se/halsa/forskning-arbetsdagar-borde-egentligen-vara-3-timmar-langa/1715538

Att man inte orkar 8 h i sträck kanske inte känns lite konstigt då.
 
Det är trots allt rätt skönt att veta att det finns bra ställen där ute.
Jag vill passa på att länka till den här artikleln dock, där de har tittat på hur mycket tid man faktiskt lägger ner på att jobba, i genomsnitt, 2 timmar och 53 minuter https://www.femina.se/halsa/forskning-arbetsdagar-borde-egentligen-vara-3-timmar-langa/1715538

Att man inte orkar 8 h i sträck kanske inte känns lite konstigt då.
Fast sådana där undersökningar är ju inte alltid så rättvisande heller. Jag har aldrig lagt så lite tid på en heltid. Inte ens en "lat" dag.

Tillägg. Dock helt enig med att 8 h arbetsdagar inte är optimalt. Och ser var aldrig tänkt att ha det PLUS sköta hem mm. Utan de är utifrån att en person arbetar, och en annan person sköter hem och all markservice...
 
Det är trots allt rätt skönt att veta att det finns bra ställen där ute.
Jag vill passa på att länka till den här artikleln dock, där de har tittat på hur mycket tid man faktiskt lägger ner på att jobba, i genomsnitt, 2 timmar och 53 minuter https://www.femina.se/halsa/forskning-arbetsdagar-borde-egentligen-vara-3-timmar-langa/1715538

Att man inte orkar 8 h i sträck kanske inte känns lite konstigt då.
Det lär ju vara kontorsjobb tänker jag. Inte jobb där du träffar patienter, opererar, undervisar, tar hand om förskolebarn etc etc. Listan kan göras lång.
 
Det lär ju vara kontorsjobb tänker jag. Inte jobb där du träffar patienter, opererar, undervisar, tar hand om förskolebarn etc etc. Listan kan göras lång.
Ja absolut. Det känns rätt självklart.

Det nog heller inte ens möjligt att vara produktiv 8 h/dag på kontorsjobb för de absolut flesta.

Jag tycker att jag har en bra dag om jag får till 4 timmar aktivt arbete.
 
Det är trots allt rätt skönt att veta att det finns bra ställen där ute.
Jag vill passa på att länka till den här artikleln dock, där de har tittat på hur mycket tid man faktiskt lägger ner på att jobba, i genomsnitt, 2 timmar och 53 minuter https://www.femina.se/halsa/forskning-arbetsdagar-borde-egentligen-vara-3-timmar-langa/1715538

Att man inte orkar 8 h i sträck kanske inte känns lite konstigt då.

Det där blir ju väldigt skevt.
Se på mitt jobb tex, linan har takttider, där jobbar folk hela tiden så länge det inte brinner typ 😅
Jag har en delad tjänst med fysiskt arbete och kontor och jag jobbar i princip konstant när jag inte har rast.
 
Det där blir ju väldigt skevt.
Se på mitt jobb tex, linan har takttider, där jobbar folk hela tiden så länge det inte brinner typ 😅
Jag har en delad tjänst med fysiskt arbete och kontor och jag jobbar i princip konstant när jag inte har rast.
Jag har också haft det och upplever det mycket lättare. Alltså att jag absolut kan jobba 4 h kontorstid om jag kombinerar det med 4 h fysiskt arbete. Men ska jag göra 8 h kontorsarbete så blir det inte mer gjort direkt...
 
Jag har också haft det och upplever det mycket lättare. Alltså att jag absolut kan jobba 4 h kontorstid om jag kombinerar det med 4 h fysiskt arbete. Men ska jag göra 8 h kontorsarbete så blir det inte mer gjort direkt...

Det är den totala tiden.
Vissa dagar sitter jag bara vid datorn och även då jobbar jag hela tiden.
 
Ja, alltså jag blir nästan provocerad 😅
Jag är på jobbet för att jobba. Även om det står still så hittar jag saker att göra.
Skulle jag säga till min närmsta kollega att han bara jobbar drygt 2 timmar per dag hade jag fått en smäll 😂
Då säger jag bara grattis till att du klarar av att tvärjobba 8 h/dag. Det verkar som sagt inte så vanligt. Jag kan absolut inte göra det.

Det är den totala tiden.
Vissa dagar sitter jag bara vid datorn och även då jobbar jag hela tiden.
Du går alltså aldrig på rast? Kollar aldrig youtube/facebook/buke/whatever? Aldrig pratar med dina kollegor?
 
Då säger jag bara grattis till att du klarar av att tvärjobba 8 h/dag. Det verkar som sagt inte så vanligt. Jag kan absolut inte göra det.


Du går alltså aldrig på rast? Kollar aldrig youtube/facebook/buke/whatever? Aldrig pratar med dina kollegor?

Vi har fasta rasttider och då tar jag rast som alla andra.
Sånt gör jag på mina raster. Sitter jag vis datorn vill jag inte prata med någon.
Svarar på de frågor jag får, jobbrelaterade. Kan behöva planera om vilka som ska göra vad och vad som ska göras i vilken ordning, dvs jobb.
 
Då säger jag bara grattis till att du klarar av att tvärjobba 8 h/dag. Det verkar som sagt inte så vanligt. Jag kan absolut inte göra det.


Du går alltså aldrig på rast? Kollar aldrig youtube/facebook/buke/whatever? Aldrig pratar med dina kollegor?

Sladdrar och surfar man bort 5 h arbetstid/dag så har man imho ett jäkligt slött jobb, som inte borde vara mer än max en 50%-tjänst..
 
Då säger jag bara grattis till att du klarar av att tvärjobba 8 h/dag. Det verkar som sagt inte så vanligt. Jag kan absolut inte göra det.


Du går alltså aldrig på rast? Kollar aldrig youtube/facebook/buke/whatever? Aldrig pratar med dina kollegor?
Aldrig att jag skulle kolla facebook/buke/youtube på arbetstid, känns sjukt respektlöst, pratade med kollegor gjorde jag samtidigt som jag arbetade.
 
Sladdrar och surfar man bort 5 h arbetstid/dag så har man imho ett jäkligt slött jobb, som inte borde vara mer än max en 50%-tjänst..
Eller så är man väldigt effektiv de timmarna man faktiskt jobbar. Läste du artikeln? Den grundar sig på en studie. Jag vet att jag kan vara lika effektiv på några få timmar som någon annan är på 8 timmar.

Aldrig att jag skulle kolla facebook/buke/youtube på arbetstid, känns sjukt respektlöst, pratade med kollegor gjorde jag samtidigt som jag arbetade.
Varför? Man behöver raster. De flesta klarar av att fokusera max 45 min åt gången, sedan behöver man en paus. Vad man gör under pausen tänker jag är väldigt personligt. Det finns studier som pekar på att det är kortare, runt 20 min.

För min sambo, som är concept artist, så kan det tillomed räknas som jobb att ägna sig åt sådant, eftersom han behöver ha inspiration på något sätt.



Allmänt, det verkar vara väldigt lätt att vara väldigt dömande. Vi har alla olika sätt att arbeta på. Överlag så är jag lite smått allergisk mot att man räknar tid mer än resultat, något som blir väldigt tydligt i tråden. Jag kommer aldrig arbeta strikt 8 h/dag. Och jag vet att jag är som mest produktiv när jag arbetar mindre än så, om det handlar om kontorsarbete. Jag vet att jag oftast är mer produktiv än många andra, min kandidat tex var klar 2 veckor innan den skulle in. De flesta andra arbetade med sina till sista sekund.
 
Aldrig att jag skulle kolla facebook/buke/youtube på arbetstid, känns sjukt respektlöst, pratade med kollegor gjorde jag samtidigt som jag arbetade.
Det beror på vad man jobbar med. Jag har varit socialsekreterare i många år, man får ta del av tunga livsöden och kan behöva ta en liten paus mellan besöken så att man har släppt det tidigare mötet när man går in i nästa. Det är ett bra sätt att tömma skallen så att man kan hålla full fokus på nästa person man möter.
 
Min erfarenhet är att många företag inte är intresserade av anpassningar. Alls. Det låter så fint med att de måste göra anpassningar osv. Men i verkligheten så är min erfarenhet att det är extremt lite de är villiga att göra, om de överhuvudtaget kan tänka sig att göra något alls.

Jag har väntat i ett par månader (sen januari) på en handikapptoalett med förhöjning OCH armstöd, inte antingen eller.

25 minuter hem med promenadscooter, jag "affirmerar' grön våg på trafikljusen dagligen. Då jag är så.nödig att jag ser guldfiskar från kl 12 och FÅR INTE lämna vuxendagis före 13.

Det jobbar 6 arbetsterapeuter där och det är DE jag tjatat på flera gånger. "Oj då, jag ringer direkt." Efter att ha tittat in så att jag inte ljög. De har sen ALLA rapporterat till arbetsförmedlingen att jag är flitig, trevlig, positiv, snabb och noggrann men har svårt att be om hjälp. Förutom toaletten är det övriga deltagare som hjälpt mig ställa om arbetsstol en eller ett par gånger i veckan, som jag också trodde att arbetsterapeuter vet hur man ställer in och har bett om hjälp med flera gånger. Jag har haft två veckors uppehåll och ingen förhöjning bara armstöd och jag med höftledsluxationer kan inte sitta "på golvet".
 
Senast ändrad:
Sladdrar och surfar man bort 5 h arbetstid/dag så har man imho ett jäkligt slött jobb, som inte borde vara mer än max en 50%-tjänst..

Jag har 50 % tog ingen rast på mitt tidigare jobb 17 år. Nu på vuxendagis privat yrkesvägledning ingår 1.5 timme rast på 4 timmar om man är på föreläsning och tittar på film.

Jag gav upp efter 4 månader och har med egen dator, söker jobb, arbetsprövningsplatser, kollar webinarier om arbetslöshet, arbete och studier på Arbetsförmedlingens och unionens sidor, i stället för hälsa och friskvård på filmer och föreläsningar för utbrända. Jag var inte utbränd förrän jag började där... Jag dricker kaffe vid datorn och pratar då även lite med andra deltagare, ungefär 10 minuters rast per dag.
 
Senast ändrad:
Jag har väntat i ett par månader (sen januari) på en handikapptoalett med förhöjning OCH armstöd, inte antingen eller.

25 minuter hem med promenadscooter, jag "affirmerar' grön våg på trafikljusen dagligen. Då jag är så.nödig att jag ser guldfiskar från kl 12 och FÅR INTE lämna vuxendagis före 13.

Det jobbar 6 arbetsterapeuter där och det är DE jag tjatat på flera gånger. "Oj då, jag ringer direkt." Efter att ha tittat in så att jag inte ljög. Jag har haft två veckors uppehåll och ingen förhöjning bara armstöd och jag med höftledsluxationer kan inte sitta "på golvet".
Märkligt att du inte kan få en förhöjning på dagen. När jag brutit benet så fick jag en "toastol" att ställa på den vanliga toastolen så jag satt högre upp. Vill minnas att det var så.
 
Eller så är man väldigt effektiv de timmarna man faktiskt jobbar. Läste du artikeln? Den grundar sig på en studie. Jag vet att jag kan vara lika effektiv på några få timmar som någon annan är på 8 timmar.


Varför? Man behöver raster. De flesta klarar av att fokusera max 45 min åt gången, sedan behöver man en paus. Vad man gör under pausen tänker jag är väldigt personligt. Det finns studier som pekar på att det är kortare, runt 20 min.

För min sambo, som är concept artist, så kan det tillomed räknas som jobb att ägna sig åt sådant, eftersom han behöver ha inspiration på något sätt.



Allmänt, det verkar vara väldigt lätt att vara väldigt dömande. Vi har alla olika sätt att arbeta på. Överlag så är jag lite smått allergisk mot att man räknar tid mer än resultat, något som blir väldigt tydligt i tråden. Jag kommer aldrig arbeta strikt 8 h/dag. Och jag vet att jag är som mest produktiv när jag arbetar mindre än så, om det handlar om kontorsarbete. Jag vet att jag oftast är mer produktiv än många andra, min kandidat tex var klar 2 veckor innan den skulle in. De flesta andra arbetade med sina till sista sekund.
Enligt en arbetsterapeut jag träffade är den där nödvändiga pausen inte mer än ett par minuter. Typ hämta ett glas vatten om pauserna sker med 20-30 min mellanrum. Sen behöver man ju naturligtvis en längre paus efter en stund, kanske någon gång i timmen eller vad det kan vara, där man tar en kort promenad/fika/kaffe eller vad man vill göra på sina pauser.

Ärligt talat hade jag nog skämts om jag fick betalt för 8 h och hade mindre än 3 timmar effektiv tid, om det nu inte var någon typ stand by-jobb eller liknande där man mer eller mindre väntar på uppgifter. Å andra sidan hade jag väl inte blivit långvarig på ett sådant heller då det är precis det jag bytte från :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp