Infekterad tumme/nagelband

AgentCarter

Trådstartare
Jag och min tumnagel på höger handen har varit ovänner et tag, först sätter jag en gaffel på högra sidan av nageln två olika gånger med lite mellanrum sen en vecka senare spetsar jag andra sidan av nagel med en kniv eller gaffel när jag håller på med diskmaskinen.

Detta var for två veckor sedan och jag trodde att det hade läkt, men igår svullnade högersida av tummen upp, bultar, värker, är varm och jag kan knappt använda tummen då det gör ont.

Jag antar att det är någon skit som har kommit in men finns inget hål att tvätta fingret genom, nagelbandet har läkt och trots att jag har försökt tvätta ordentligt så minskar det inget. Går heller inte att få ut något var.

Hur ska jag fixa detta? Göra sönder nagelbanet igen och tvätta? Försöka göra hål där jag misstänker det är var?

Kan tillägga att svullnaden börjar vid nagelbandet men är värst en liten bit därifrån.
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Jag tror inte att du ska försöka ta hål på någonting på egen hand.
Har också haft varbildning inuti ett finger och det värsta har gått över på några dagar.

Om det inte har gett sig/vänt till det bättre om några dagar tycker jag att du ska söka vård :)
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Om det inte finns något sår så kan du prova att lägga ett omslag med alsolsprit runt tummen och låta det sitta över natten. (Ta en ordentlig tuss bomull och dränk det i alsolsprit, lägg det runt tummen och sätt plastfolie utanpå och tejpa fast med kirurgtejp. Huden på tummen kommer att se vit och skrumpen ut när du tar bort omslaget men det försvinner efter en stund och huden återtar sin naturliga färg och form.) Det kan dra ut det. Har det inte hjälpt efter tre nätter med omslag så kontakta distriktssköterskan så får hon hjälpa dig att sticka hål och tömma bölden. Du ska inte sticka hål eller göra sönder nagelbandet själv.
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Säger som ovan -alsolspritomslag som torkar ut.
Bra att ha hemma i framtiden är Klorhexidin som är bakteriedödande så kan du stoppa liknande saker direkt istället :)
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Jag har löjligt mycket bakteriedödande saker här hemma:p

Alla: får försöka med asolspriten, har försökt med liknande utan resultat men får hoppas på det bästa
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Ingen lindring:( Drar bara av mig förbandet på natten så har provat att ha det på dagen, resten av huden blir vit och skrynklig men där är det rött och svullet.
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Jag fick hål på det, när jag insåg hur mycket var det var så kom jag att tänka på att det nog inte hade varit en dum idé att åka till vårdcentralen.
Har fått ut lite och satt förband på nu igen så hoppas det blir bättre, ser den lika dan ut imorgon lovar jag att skaffa tid!
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Jag fick hål på det, när jag insåg hur mycket var det var så kom jag att tänka på att det nog inte hade varit en dum idé att åka till vårdcentralen.
Har fått ut lite och satt förband på nu igen så hoppas det blir bättre, ser den lika dan ut imorgon lovar jag att skaffa tid!

Hua, det kan vara riktigt äckligt när det väller ut var :crazy:
Krya på dig och tveka som sagt inte om det blir värre!
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Jag tog en bild om du vill se? :angel: ;)

Fick en väldig utskällning av mamma så ska åka iväg imorgon, får se till att hålla det borta från skit i stallet bara
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Usch då :crazy: Det låter inte så bra. Hoppas att du fick ut allt så att det är bättre i morgon. Annars hoppas jag att de kan hjälpa dig på vårdcentralen.
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Varsågod :angel:
DSC_0227_zpsc76a0938.jpg
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Det där var bara lite av varet;)

Är sådär idag, har fått så ont i tumlederna och varet är tillbaka. Verkar inte ha hjälpt ett dug att få ut det varet jag fick.
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Då ser du till att få komma till vårdcentralen idag. Vänta inte till imorgon igen utan ring nu så att du får hjälp. Det ser ju inte särskilt skönt ut och det syns att det är mycket var därinne.
Hade det varit hunden som hade haft det hela så hade du ju varit hos veterinären redan igår eller hur ;)
Lycka till!
 
Sv: Infekterad tumme/nagelband

Hade det varit hunden hade jag varit hos veterinären i söndags:angel:
Men jag fick tid idag, hon lät inte jätteglad över att jag hade gått med en infektion nära leden så länge bara.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trodde att 2021 skulle bli mitt otursår, men hittills har 2022 också fört med sig orimligt mycket otur. Sammanfattning av mitt...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: KAROLIJNAH
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 736
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Nu har det gått drygt 8 månader sen jag stukade min tumme efter att jag sprang ihop med en tjej på en match. Tummen böjdes då kraftigt...
Svar
3
· Visningar
3 219
Senast: Scata
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp