Infektion i gammal piercing

Lutten

Trådstartare
Piercade mina örsnibbar någon gång i mitten av 90-talet. De har aldrig varit någon problem, förrens nu! De sista 2-3 åren har jag kunnat ha örhänge i en kortare tid och nu upp till en vecka, sedan börjar ena piercingen vätska sig och klia lite. Plockar då ur örhänget och låter det vara en vecka eller mer. När det inte längre är irriterat sätter jag åter i örhänge, men så börjar det om. De sista två gångerna har jag lagt märke till att lymfan vid käken svullnar lite, denna svullnad minskar efter några dagar utan piercing. Det är alltid samma öra, aldrig några problem med det andra örat. Spritar örhänget innan jag sätter i det igen.

Någon som varit med om liknande? Vågar man fortsätta ha örhängen? Har det någon betydelse vilket material de är gjorda av? Vart kan man få reda på mer om piercing? Har ju inte behövt tänka på detta under de 30 år jag haft dem och är inte så insatt.

Gillar ju min piercing, är det enda jag "piffar till" mig med då smink aldrig intresserat mig.
 
Tänker också allergi. Mina örsnibbar vätskar sig om jag använder örhängen jag inte tål. Kan bara använda 18k guld eller titan. Nu har till och med ena hålet halvvägs växt igen efter att jag använde några örhängen jag inte riktigt tål och sedan gick utan väldigt länge....
 
Någon som varit med om liknande? Vågar man fortsätta ha örhängen? Har det någon betydelse vilket material de är gjorda av? Vart kan man få reda på mer om piercing? Har ju inte behövt tänka på detta under de 30 år jag haft dem och är inte så insatt.
Håller med övriga om att det nog verkligen spelar roll vad det är för material. (vet inte hur det är nu men förr i tiden fanns ju nickel, plast och diverse olika material som kunde påverka mycket om man var känslig, så man skulle vara jättenogrann med vad man köpte.)

Piercingstudios brukar ju även sälja örhängen och dyl och är säkert jätteduktiga på att tipsa om material och funktion/hur de ska vara skapta för att skapa mindre irritation. (kanske en fördom baserat enbart på den som fanns i staden när jag var runt 20 och hade extremt kunnig personal.) (men jag är iofs mycket okunnig om piercingar eftersom jag inte har mer än gamla vanliga hål i öronen, dessutom gjorda hos frisör, jag kan bara bidra med info om hur allergisk man kan bli om man inte är försiktig med material i hålen. )
 
Senast ändrad:
Även jag tror på allergi/överkänslighet i ditt fall. Jag kan tipsa om att kika på apotek, de brukar sälja smycken från Blomdahls som är nickelfria och allergivänliga.
 
Tack hörni! Ska testa ett par i titan och se om det blir bättre. Rea på Blomdahls nu på ett av apoteken och där fanns ju mycket at välja på.
 
När hålet är irriterat tycker jag de funkar bra att ex ta lite kortisonnässpray och försöka få in i hålet eller ögondroppar för irriterade ögon.
De brukar lugna bra.
 
Jag har liknande problem. Har haft mina piercingar i öronen i 30 år och har de senaste månaderna haft samma problem.
Har funderat på om det kan bero på att jag fick psoriasis för ett par år sedan, får det i hårbotten i nacken och inne i hörselgången ibland.
Men det skulle förstås kunna vara allergi. Ska testa med några örhängen i olika
material. När jag tänker efter tror jag de jag har i guld är sämst. Stål och silver är nog bättre.

Men undrar, @Lutten, har det blivit något bättre när du prövat titan?
 
Jag har liknande problem. Har haft mina piercingar i öronen i 30 år och har de senaste månaderna haft samma problem.
Har funderat på om det kan bero på att jag fick psoriasis för ett par år sedan, får det i hårbotten i nacken och inne i hörselgången ibland.
Men det skulle förstås kunna vara allergi. Ska testa med några örhängen i olika
material. När jag tänker efter tror jag de jag har i guld är sämst. Stål och silver är nog bättre.

Men undrar, @Lutten, har det blivit något bättre när du prövat titan?
Enligt den piercaren jag gjorde om mina hål hos ska man inte använda silver på ca två år efter håltagning. Kan tänka mig det gäller samma om det är irriterat och/eller infekterat.
 
Jag har liknande problem. Har haft mina piercingar i öronen i 30 år och har de senaste månaderna haft samma problem.
Har funderat på om det kan bero på att jag fick psoriasis för ett par år sedan, får det i hårbotten i nacken och inne i hörselgången ibland.
Men det skulle förstås kunna vara allergi. Ska testa med några örhängen i olika
material. När jag tänker efter tror jag de jag har i guld är sämst. Stål och silver är nog bättre.

Men undrar, @Lutten, har det blivit något bättre när du prövat titan?
Ja problemen har helt försvunnit nu, men det tog några veckor
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska göra om ett hål jag har i örat. Från början gjordes det med en håltagningspistol (kommer aldrig göra om det med den metoden) och...
2
Svar
36
· Visningar
3 088
Senast: pepp
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 771
Senast: WildHorse
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 075
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp