Infektion i halsen som flyttas till foten?

kompis87

Trådstartare
Jag känner mig desperat efter tips, råd eller erfarenheter. Jag har så ont i min fot att jag inte kan gå :(

Bakgrund;
Blev sjuk väldigt hastigt i måndags, började med lite halsont på morgonen och på eftermiddagen kunde jag inte längre svälja och hade hög feber. Gick till VC på tisdag morgon tog prover som visade på halsfluss/scharlakansfeber. Började äta antibiotika direkt. När jag vaknande på torsdag morgon kände jag mig mycket bättre, inte feber, inte halsont, pigg osv MEN jag kunde inte gå eller stödja på min högra fot och det gör extremt ont.

Ringer både sjukvårdsupplysning och VC och förklarar att jag varit sängliggande i 3 dagar och omöjligt kan ha skadat mig så jag får komma in direkt. Läkaren tar nya blodprov, bland annat för att utesluta blodpropp, säger sedan att ibland när man äter antibiotika för en bakteriell infektion så kan infektionen flytta sig till en annan kroppsdel, och att jag ska äta minst 3 ipren/alvedon om dagen och försöka vila..

Vila hjälper inte alls, svårt att sova för det värker så extremt mycket, känns som jag måste ta en ipren var 4e timme för att inte börja gråta att smärta. Idag ska jag få lov att låna kryckor av en bekant så att jag inte behöver hoppa på ett ben som jag gör nu. Ska dock bli spännande att försöka gå ut med hunden med kryckor...

Men är det något som har liknande erfarenhet kring detta? Finns det verkligen inget man kan göra för att lindra smärtan? Jag vet att detta inte är något sjukvårdsforum men kanske något har haft nåt liknande :(
 
Jag håller med @Lovisaleonora . Jag tycker att du ska åka in genast @kompis87 . Har du så ont så bör de kolla upp dig ordentligt. Kan det vara en stressfraktur månne? De måste reda ut vad felet är och du behöver bevisligen få bättre smärtlindring för det är verkligen inte bra att överdosera ipren. Om det skulle vara en stressfraktur är det dessutom inte bra alls att du tar NSAID preparat eftersom den typen av medicin fördröjer läkningen.
 
Alltså jag personligen är ju livrädd för den bakterie som ger halsfluss, så jag hade satt mig på akuten tills foten blev bra... äter du fortfarande antibiotika?
 
Jag ska äta antibiotika i en vecka till. Glömde dock skriva att det var inte enbart halsfluss jag hade utan scharlakansfeber, testade positivt på streptokoker.
Jag har googlat runt en massa och på en sida läste jag att en obehandlad streptocker infektion kan leda till giktfeber. Och när jag läste om giktfeber stämmer det bra in på hur det känns. Dvs att det kom plötsligt över en natt, gör extremt ont, jag har "feber" i foten, röd och lite svullen men inte lika svullen som man blir vid en skada.
Så möjligtvis att det kan vara något sådant...
 
@kompis87
Säkert gikt. Jag har haft gikt och det var nog nåt av det smärtsammaste jag vart med om. Kom på någon dag och höll i sig ett par dagar och sedan försvann det. Jag gick till VC men dom kunde ju inte göra något, bara att vänta ut. Inget farligt men djävulskt smärtsamt.
 
Jag ska äta antibiotika i en vecka till. Glömde dock skriva att det var inte enbart halsfluss jag hade utan scharlakansfeber, testade positivt på streptokoker.
Jag har googlat runt en massa och på en sida läste jag att en obehandlad streptocker infektion kan leda till giktfeber. Och när jag läste om giktfeber stämmer det bra in på hur det känns. Dvs att det kom plötsligt över en natt, gör extremt ont, jag har "feber" i foten, röd och lite svullen men inte lika svullen som man blir vid en skada.
Så möjligtvis att det kan vara något sådant...

Både halsfluss och scharlakansfeber orsakas av streptokocker. Jag hade åkt in genast. Scharlakansfeber kan ge följdsjukdom med bl.a. smärta i leder (reumatisk feber) även om du inte riktigt passar in i modellen.
 
Det stämmer bra. Min morfar fick reumatisk feber och drabbades av hjärtklaffsjukdom till följd av det.
Min morfar fick scharlakansfeber på den tiden det mer eller mindre betraktades som en barnsjukdom o innan antibiotika var allmänt tillgänglig.
Han dog pga njursvikt.

Jag bidrar så gärna till att TS får skrämselhicka o pallrar sig iväg till akuten genast.
 
Fast vad ska dom göra mera liksom, Ts står ju redan på antibiotika och har varit inne och kollat upp det. Dumt att skrämma upp folk på det sättet tycker jag. Speciellt när det tyder så otroligt mycket på att det är just gikt. Är ju ingenting som dom gör någonting åt. Speciellt inte när Ts redan går på antibiotika och ska göra det ytterligare en vecka.
 
Jag vet inget om din sjukdom. Vill bara ge ett tips att du kan trä fast hundens koppel i en midjeväska för att slippa hålla i kopplet.
 
Fast vad ska dom göra mera liksom, Ts står ju redan på antibiotika och har varit inne och kollat upp det. Dumt att skrämma upp folk på det sättet tycker jag. Speciellt när det tyder så otroligt mycket på att det är just gikt. Är ju ingenting som dom gör någonting åt. Speciellt inte när Ts redan går på antibiotika och ska göra det ytterligare en vecka.

Men det är skillnad på gikt och giktfeber (reumatisk feber). Det senare är en (förvisso pga förekomst av antibiotika mycket ovanlig) följdsjukdom av t.ex. halsfluss/streptokocker. Är det reumatisk feber så ger man även kortison för att undvika påverkan på hjärtklaffarna.
 
Det låter väldigt mycket som när jag hade rosfeber i foten för fyra år sedan. Jag hade haft ett litet, litet skavsår och min dotter hade streptokocker (det kan exempelvis ge halsfluss). Min fot svullnade upp på någon timme och jag åkte till akuten, där de konstaterade att det inte var blodpropp, skickade hem mig och bad mig återkomma om det blev värre.

Nästa dag var det värre och jag tog mig med nöd och näppe till vårdcentralen, där jag höll på svimma inne hos läkaren och fick åka ambulans till sjukhus. Låg inne på infektionsklinik med penicillindropp i två dagar.

Du ska åka till akuten nu.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 229
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 044
Kropp & Själ Fick ont i halsen i torsdags och låg sen med 40 graders feber till på fredag då jag uppsökte VC. Dom tog snabbtest som visade positivt...
2
Svar
21
· Visningar
2 946
Senast: kryddelydd
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 975
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp