Bukefalos 25 år!

infektion i ögat

S

_Sucy_

Är det "nått att ha".
Är på hästjakt och en av hästarna vi ska titta närmre på får ibland infektion i ena ögat... Är det bara en fjantsak eller kan det bli en stor sak?
vad tror ni?

S

Seppo

Det beror naturligtvis på vad som orsakar infektionen. Återkommer den ofta? Kan det i så fall ha med tårkanalen att göra? Att den är igentäppt eller så?

Det som slog mig när du skrev ibland är sk månblindhet. Detta är en infektion som kommer och går, ibland får hästen täta attacker och ibland kan det gå lång tid mellan varven. Vid varje anfall försämras dock synen och hästen har då rejält ont. För att inte sjukdomen ska spridas till nästa öga brukar man som regel ta bort det angripna ögat.

I

Icebabe_1

jag tycker du skall tänka efter om du vill ta på dig en häst med infeksjon i ögat.det kan vara allt från en bagatell till nått mer allvarlig.
om du gillar hästen,låt en veterinär bedömma ögat och berätta till dig vad som kan hända och eventuella kostnader som kan förekomma.
lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
1 695
Hästvård Hej! Jag undrar lite om en häst reagerar i en framkota, är det samma sak som kotledsinflammation då? Eller kan det vara nåt annat? Att...
Svar
6
· Visningar
587
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 270
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2021, del 2
  • Vad gör vi? Del CXLIII
  • Snart klar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Frambenshälta, brodd och snösulor