infektion i ögat

S

_Sucy_

Är det "nått att ha".
Är på hästjakt och en av hästarna vi ska titta närmre på får ibland infektion i ena ögat... Är det bara en fjantsak eller kan det bli en stor sak?
vad tror ni?
 
Det beror naturligtvis på vad som orsakar infektionen. Återkommer den ofta? Kan det i så fall ha med tårkanalen att göra? Att den är igentäppt eller så?

Det som slog mig när du skrev ibland är sk månblindhet. Detta är en infektion som kommer och går, ibland får hästen täta attacker och ibland kan det gå lång tid mellan varven. Vid varje anfall försämras dock synen och hästen har då rejält ont. För att inte sjukdomen ska spridas till nästa öga brukar man som regel ta bort det angripna ögat.
 
jag tycker du skall tänka efter om du vill ta på dig en häst med infeksjon i ögat.det kan vara allt från en bagatell till nått mer allvarlig.
om du gillar hästen,låt en veterinär bedömma ögat och berätta till dig vad som kan hända och eventuella kostnader som kan förekomma.
lycka till.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
701
Senast: Elo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 077
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
245
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp