Infektion och svullnad vid kastration

Indiana

Trådstartare
Kastrerade min 1,5 åring i fredags. Första dagarna såg det fint ut men på 5e dagen var han rejält svullen och hängig samt en temp på 39,7. Veterinären kom och öppnade upp ena såret som hade kleggat ihop.

Är det någon som varit med om liknande?
Jag är orolig över att svullnaden liksom är precis bakom snoppen.. Ingen direkt svullnad vid såren eller på själva pungpåsen 🤔 Känns som att det blir svårt för vätskeansamlingen att rinna ut..

Vi promenerar 20-30 min, 3 gånger om dagen. Det droppar något ut såren, dock rätt mycket mindre än vad det gjorde i början..

//Orolig matte
IMG_20220302_103703.jpg
 
Kastrerade min 1,5 åring i fredags. Första dagarna såg det fint ut men på 5e dagen var han rejält svullen och hängig samt en temp på 39,7. Veterinären kom och öppnade upp ena såret som hade kleggat ihop.

Är det någon som varit med om liknande?
Jag är orolig över att svullnaden liksom är precis bakom snoppen.. Ingen direkt svullnad vid såren eller på själva pungpåsen 🤔 Känns som att det blir svårt för vätskeansamlingen att rinna ut..

Vi promenerar 20-30 min, 3 gånger om dagen. Det droppar något ut såren, dock rätt mycket mindre än vad det gjorde i början..

//Orolig matte
Visa bifogad fil 86818
Sådär blev det på min också, promenad hjälpte inte, jag longerade 4-5 gånger om dagen så han fick röra på sig rejält. Men han hade ingen feber.
Svullnaden ”vandrar” alltid nedåt så just det är inget att oroa sig för.
Vad sa veterinären?
 
Sådär blev det på min också, promenad hjälpte inte, jag longerade 4-5 gånger om dagen så han fick röra på sig rejält. Men han hade ingen feber.
Svullnaden ”vandrar” alltid nedåt så just det är inget att oroa sig för.
Vad sa veterinären?
Jag ska börja köra på lite mer.. Märker att det dräneras mer när han rör sig mer, vilket ju inte är så konstigt. Blir dock lite fundersam om man ska köra på så mycket nu när han går på penicillin och Metacam eller om man ska nöja sig med skritt?

Vet menade på att det inte var så konstigt egentligen att det blir en hinna över såret. Och att jag skulle köra på som vanligt och ringa ifall inte svullnaden lagt sig efter att penicillinkuren är färdig. Inga andra ordinationer direkt.
Eventuellt göra rent själva snittet så att det inte skulle klegga igen 🙂
 
Kastrerade min 1,5 åring i fredags. Första dagarna såg det fint ut men på 5e dagen var han rejält svullen och hängig samt en temp på 39,7. Veterinären kom och öppnade upp ena såret som hade kleggat ihop.

Är det någon som varit med om liknande?
Jag är orolig över att svullnaden liksom är precis bakom snoppen.. Ingen direkt svullnad vid såren eller på själva pungpåsen 🤔 Känns som att det blir svårt för vätskeansamlingen att rinna ut..

Vi promenerar 20-30 min, 3 gånger om dagen. Det droppar något ut såren, dock rätt mycket mindre än vad det gjorde i början..

//Orolig matte
Visa bifogad fil 86818
Min såg hemsk ut, utan feber. Hans skap påminde om en grapefrukt och snoppen kom knappt ut när han skulle kissa.

Metacam gjorde till sist susen, och jag promenerade bara lite grand med honom eftersom han också var på lösdrift.

Jag hade varit försiktig när jag tvättade såret, så om jag var dig så skulle jag ha handskar på.

Det är lika mycket "väg in" för bakterier som möjlighet för dränage.

I mitt fall så var min häst sydd. Veterinären avrådde mig från att ens titta på stygnen, för risk för infektion utifrån.

Efter tre veckor var min häst ok.
 
Jag ska börja köra på lite mer.. Märker att det dräneras mer när han rör sig mer, vilket ju inte är så konstigt. Blir dock lite fundersam om man ska köra på så mycket nu när han går på penicillin och Metacam eller om man ska nöja sig med skritt?

Vet menade på att det inte var så konstigt egentligen att det blir en hinna över såret. Och att jag skulle köra på som vanligt och ringa ifall inte svullnaden lagt sig efter att penicillinkuren är färdig. Inga andra ordinationer direkt.
Eventuellt göra rent själva snittet så att det inte skulle klegga igen 🙂
Min fick också penicillin och jag blev då rekommenderad att motionera ordentligt. Går han med kompis i hagen?
Peta inte i det i onödan, som @prinsessfeminist säger är det lika mycket väg in för andra bakterier..
 
Min såg hemsk ut, utan feber. Hans skap påminde om en grapefrukt och snoppen kom knappt ut när han skulle kissa.

Metacam gjorde till sist susen, och jag promenerade bara lite grand med honom eftersom han också var på lösdrift.

Jag hade varit försiktig när jag tvättade såret, så om jag var dig så skulle jag ha handskar på.

Det är lika mycket "väg in" för bakterier som möjlighet för dränage.

I mitt fall så var min häst sydd. Veterinären avrådde mig från att ens titta på stygnen, för risk för infektion utifrån.

Efter tre veckor var min häst ok.
Ok ☺️
Ja, jag fick rådet att i värsta fall bara dra lite lätt med en bomullstuss indränkt i ljummet vatten och laktacyd över snittet. Alltid handskar på.

Metacamen är tyvärr svår att ge. Han ratar det så får blanda i ganska mycket foder för att han ska få i sig det. 😕

Jag hoppas att detta går vägen nu. 3e dagen med penicillin idag 🙏
 
Min fick också penicillin och jag blev då rekommenderad att motionera ordentligt. Går han med kompis i hagen?
Peta inte i det i onödan, som @prinsessfeminist säger är det lika mycket väg in för andra bakterier..

Ja han går med 2 andra valacker så han busar lite lagom. Blir mer aktiv nu när han inte är lika allmänpåverkad längre. Hade dock velat att han brallade på lite mer.

Jag vill helst inte vara där och bröta alls men det är också dumt om såret kleggar åter igen. Nu när han är lite bättre kan jag be honom springa på mer. Förhoppningsvis håller det sig uppe av motionen 🙏
 
Svullnaden är påväg ner. Dock är det ena såret helt öppet och det kommer en och annan droppe där. Dock ser det andra såret mer stängt ut.
Bör jag ringa vet så hon kan öppna det och göra rent ännu en gång eller bör man avvakta till att penicillinkuren är slut (Söndag)?
Blir lite nojig här 😔
Hur mycket bör det droppa såhär en vecka efter?
 
Svullnaden är påväg ner. Dock är det ena såret helt öppet och det kommer en och annan droppe där. Dock ser det andra såret mer stängt ut.
Bör jag ringa vet så hon kan öppna det och göra rent ännu en gång eller bör man avvakta till att penicillinkuren är slut (Söndag)?
Blir lite nojig här 😔
Hur mycket bör det droppa såhär en vecka efter?
Ring och rådfråga din veterinär, skicka bild till den istället.
 
Absolut men ibland behöver man stilla sin oro lite och få lite inputs. Har pratat med vet också 👍
Alla tycker olika. Du vet ju inte riktigt vem eller vilka det är bakom nicken medan din veterinär känner dig och din häst. Det är gratis att rådfråga veterinären och absolut denne som är bäst på att råda ang ens häst eftersom det är den personen som dels är utbildad och dels träffat och undersökt hästen.
 
Alla tycker olika. Du vet ju inte riktigt vem eller vilka det är bakom nicken medan din veterinär känner dig och din häst. Det är gratis att rådfråga veterinären och absolut denne som är bäst på att råda ang ens häst eftersom det är den personen som dels är utbildad och dels träffat och undersökt hästen.
👍
 

Liknande trådar

Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Fiorano
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 976
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp