Bukefalos 28 år!

ekedal

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av förkylningar/infektioner? Min häst har aldrig haft feber förut i sitt liv, nu är hon 14 år. Hon är vaccinerad mot A2. I onsdags var vi på klinik och i fredagskväll kom febern och nedsatt aptit. Hon hade 38,6 då och där efter har den pendlat mellan 37.8 och 38.0. Jag ringde jourvet i fredags och han sa att det fanns inget att göra mer än att ge febernedsättande vid hög feber. Vad är era erfarenheter om hur lång tid de brukar vara dåliga och om det finns något att göra för att lindra eller snabba på tillfrisknandet?
 
Sv: Infektion

Min pojke fick infektion till förljd av en kortisonkur mot bronkit i vintras. Han fick feber (runt 39) och hosta, svettningar, skakningar och snorade. Dagen efter skulle vi till kliniken för ett nytt endoskopi och han var feberfri då. Han vara alltså bara sjuk 24 h ungefär, men var ju lite hängig efter. Vet en kompis till mig vars häst var lite halvsjuk i 2 veckor, pendlande feber och allmänt hängig. Så det är nog väldigt olika. Men frågan är om ens 38.0 räknas som feber? En del hästar har ju det i normaltemp.

Hoppas iafl din häst piggar på sig snabbt!:banana: :bump: :banana:
 
Sv: Infektion

det är ju beroende på vad det är för infektion. därimot så säger man generellt att en temp. mellan 37.5-38.5 är normalt på häst, något lägre på morgonen än på dan/kvällen. vad har hästen för normal temp ?

hade en ponny som fick reaktion på A2 sprutan för något år sedan. hon höll bokstavligen på att dö, febern va över 40% hon slutade äta och dricka och det gick inte att få henne att röra sig (hon va helt frisk vid vacc.) fick ta ut vet. som satte in beh. antagligen va hon överkänslig mot det vacc. hon blev bra efter ungefär en dryg vecka.
 
Sv: Infektion

Normaltempen är 37,4-37,5. Så det är inte direkt någon jätte feber hon har. Men nu är hon lite slö och äter inget kraftfoder och mycket mindre hö än i vanliga fall. Hon dricker dåligt också men är inte uttorkad, enligt testet där man kniper om en bit hud på halsen. Slemhinnan i näsborren är rödare än normalt. Jag är så klart orolig för bebis:)
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 302
Senast: Egonson_
·
Skola & Jobb Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms...
2
Svar
21
· Visningar
12 315
Senast: vallhund
·
Hästvård Hästen vaccinerades i onsdags morse mot hästinfluensa (ingen stelkramp) och fick i torsdags en ordentlig svullnad vid injektionsstället...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: Catayah
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 040
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp