infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

hannacecilia

Trådstartare
mitt treåriga sto blev behandlad för koli-infektion i livmodern på semistationen för två veckor sedan. denna borde uppstått då hon har ganska bakåtlutad öppning på slidan och det då är lättare för träck och smuts att fastna. hur stor är risken att hon får denna infektion igen? känns som om det kan vara en ganska stor riskfaktor om hon får infektion under dräktigheten?
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

Jag vet inte - men ett caslick ingrepp kanske minskar risken ? Men det kan en vet svara bättre på !
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

ska dräktighetskolla på söndag, hoppas då att hon är dräktig OCH infektionsfri. ska höra med vet om vi ska sy ihop.
fler erfarenheter och råd?
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

Har du en treåring som innan hon startat sin avelskarriär måste behandlas för infektion så skulle jag nog tänka till lite och undra om hon är lämplig som avelssto
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

Oftast gör man caslick direkt efter att de har ägglossat, eftersom en infektion ofta förhindrar en däktighet. Så om hon redan är dräktig vet jag inte rktigt om det är så stor vits med att sy. Tror inte att risken för att de ska resorbera är så stor om inte den är väldigt mycket tillbakalutad. Prata med den veterinär som undersöker stoet.
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

Min är caslickopererad och är nu uppklippt en bit för att kunna betäckas naturligt. Hon har ingen jättelutning, utan ser ganska normal ut, men blev ihopsydd under sina dagar på banan som unghäst. Funderar på att sy ihop henne efter betäckningen i år, men vi gjorde inte det förra året och då tog hon sig ändå... Men för säkerhets skull kanske det är bäst att göra det i år ändå. Men då antar jag att man måste klippa upp igen innan fölning...? Har hört att de kan spricka snett annars...?
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

Vad jag har lärt mig, ska du klippa precis när hovarna är på väg ut, för då känner stoet inget. Där gäller det verkligen att passa på fölningen.
Är det inte så att de som caslickopererats pga prestation ofta klarar sig bra ur infektionssynpunkt, när de inte går på banan längre?
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

Burra skrev:
Har du en treåring som innan hon startat sin avelskarriär måste behandlas för infektion så skulle jag nog tänka till lite och undra om hon är lämplig som avelssto
kan du utveckla ditt svar lite varför du tycker så? *nyfiken*
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

På sätt och vis ka jag hålla med. Är hästen byggd så att hon redan som 3-åring dragit på sig infektion så kanske man inte ska ta fram fler hästar med samma exteriör.
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

jag förstår vad ni menar, men tänk om det var en engångsföreteelse?
då har man kasserat en bra sto pga ett ganska vanligt förekommande fel.
någon som har några fler tankar kring min första fråga -erfarenheter kring upprepade infektioner pga bakåtlutad slidmynning?
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

Om det vore min häst skulle jag nog sy ihop henne under dräktigheten.
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

ok. vi får se vad vet säger på söndag.
om detta skulle bli ett fortsatt problem eller man ser att hon nedärver detta kan jag hålla med om att jag kanske borde fundera över fortsatt avel.
tack för era råd och erfarenheter.
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

Om du inte tänkte betäcka nästa år kan det ju vara läge att caslickoperera på nytt efter fölningen.
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

hästen var dräktig (:) )och vet. tyckte vi skulle sy ca 4 cm uppifrån.
dansa har rak öppning till en början, men kanterna är lite "utåtvridna", vilket leder till att hon har svårt att hålla helt tätt vid hoppning. sedan lutar den nedre delen lite uppåt, vilket ev kunde leda till att lös avföring lättare fastnade där.
hon tyckte även att vi kunde sy likadant efter fölningen -ett enligt vet bra och vanligt ingrepp.
ang fölning rekommenderade hon att man klipper upp ett par dagar innan, så man inte riskerar att missa fölningen och hästen då kan spricka snett.
fler reflektioner och erfarenheter av caslick?
 
Sv: infektionsrisk vid bakåtlutad slidmynning

Jag upptäckte för ett par dagar sedan att mitt sto var ihopsytt!!!!!!!!!!! På dräktighetskoll igår så visade det sig att vet hade sytt ihop henne, det var inte nån galning som mamma fantiserade om.:rofl: "Tänk om det är någon galning som går lös!" sa mor när vi upptäckte det.
Stoet har lite tippat bäcken, vanligt på XX-ston, och ett jack längst upp i slidöppningen efter sin första fölning då hon sprack lite.
Fyra stygn hade hon fått. Och så var strulfian dräktig också!:)
Tidigare har hon tagit sig utan stygn. Vet har inte tidigare sagt något om lutande slida på vårat sto, kanske har hon ändrat sig eller så sydde han denna gång pga de problem vi haft med resorbationer.
 

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 411
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 650
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 824
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
4 914
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp