Inflamation i ögonen?

H

Hästen

Min shetlandsponny är röd i sina ögon och lite svullen sedan 2 dgr tillbaka.
Dock ingen feber, nedsatt humör eller dålig aptit.
Det hade runnit vätska under natten.Jag behandlar med ögonsalva jag hade hemma, men det verkar inte hjälpa.
Finns det olika virus och smittar det? Vad kommer det av?Flugor och annan ohyra?
Gud vad skönt det ska bli med höst och slippa all ohyra!!!!!
Ska ringa vetrinären imorgon , måndag, men finns det andra saker jag kan göra till dess?
En orolig :( :(
 
Vad för ögonsalva har du behandlat med?

det bästa brukar i inledningsskedet vara att spola med koksaltslösning morgon och kväll. Hjälper inte det så är det läge för att få ett recept på ögonsalva från vet.

Min valack fick precis det du beskriver i somras. Spolade med koksaltslösning utan resultat, så vet fick komma ut och skriva ut recept på Fucithalmac ögonsalva. Hästen blev bra på några dagar.

Men dte låter som en bakteriell inflammation ja, kan orsakas av flugor t ex. Men du bör låta vet kolla så det inte finns hornhnnesår eller tårkanalen är blockerad.
 
Tack för ditt svar,
salvan är utskriven av vet. och heter Fucithalmic, samma som din.Behandlar 2 ggr/dag.
Upptäckte detta igår, så jag kanske har lite bråttom med att se en förbättring.Det kom väldigt plötsligt, jag har kollat henne dagligen för att hon hade symtom för två veckor sedan men då försvann efter bara 2-3 dgr med salva och då var det mindre än denna gång.

Smittar det till andra hästar?

Har kollat ögonen och jag kan inte hitta några skador eller dylikt, men bör kanske låta en vetrinär titta på det med instrument.Men det ser mer ut som en inflamation.
Ska gå och ta in henne nu så hon får vila från flugorna mitt dan, det är varmt o sol hos mig idag.

Hej så länge
:bow:
 
VIKTIG fråga. Var fucithalmactuben öppnad? Isf ska du genast slänga den och inte anv den. De håller bara en månad öppnad (oöppnad håller de längre).

Och jo, det är nog lite tidigt att döma ut salvan än, men som sagt, är det gammal, öppnad salva du använder gör du mer skada än nytta.

Men ser du ingen förbättring alls imorgon, och salvan är fräsch så skulle jag ringa vet, så det inte är skräp eller sår i ögonen.

Det kan smitta andra hästar om de skulle klia sig mot samma sak, men det är väldigt liten risk eftersom de kliar sig mot frambenen oftast. Ingen av mina andra blev smittade iaf =)
 
Ok, salvan var öppnad och nog lite mer än en månad gammal, ca 2 månader, så då gör den ju ingen nytta förstås.Får ringa imorgonbitti och få en ny utskriven.
Hoppas hon klarar sig tills dess........känns lite överagerat att ringa akut en söndag till jouren när hon inte har feber eller är hängig.
Då slänger jag den jag har, tack för det rådet, det visste jag inte!!

Hoppas på förbättring!
//
ps, bra om man läser på tuben, det står faktigst att man inte kan använda den efter en månad...........
nu har jag lärt mig nåt.......
 
Hej!
Jag har alltid NACL hemma just för att skölja rent ögonen.
Inte att förglömma flughuvan ett mycket bra fompliment.
Skönt nu när hösten är på väg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 860
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
3 929
Senast: Hemi
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 102
Senast: Rosett
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: matador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp