Inflamerad tunntarm på föl!

Status
Stängd för vidare inlägg.

IrpaSnirpa

Trådstartare
Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande??

11 mars 2009
Jag vet inte riktigt vem jag gjort förbannad däruppe, men någon är det.
Här kommer en kort sammanfattning om vad som hänt med min lilla ögonsten, Gála.


10 mars.
Får samtal från Malin på Nybyn Islandshästar där Gála står inackorderad. Gála har kolik. Jag får springa ifrån jobbet, som tur var endast 30 min innan stängning. Åker hem, byter om och kastar mig in i bilen igen och åker 7 mil till Västerfärnebo i snöstorm. Det gick i 50 mer eller mindre hela vägen. Kommer fram och finner det lilla fåret liggandes i en box, det såg inte bra ut.

Snabbt får vi lånat Malins mors bil och kopplar på transporten och åker in till Strömsholm. Gála, underbara lilla Gála som inte är ledtränad, inte är van vid att vara utanför hagen. Ingenting. Hon traskar efter Malin som den underbara lilla häst hon verkligen är. In i transporten går hon utan att tveka.

Vi åker in till Strömsholm där hon blir undersökt. Dom hittar inget större fel på henne, men hon ligger fortfarande. Däremot både hon bajsar och kissar. Och äter gör hon med stor aptit. Allt känns underbart skönt och jag är mer eller mindre övertygad om att jag kommer få hämta hem henne inom de närmsta dygnen. Men nej, vid 9-tiden imorse ringer veterinären från Strömsholm. Gála har fått återfall på morgonen och nu finns det bara alternativet att öppna henne och se vad det är som är fel.

Mitt i allt detta så har jag nyligen bytt försäkringsbolag och Gála gick oförsäkrad ett tag. Karenstiden på Sveland är 20 dagar, Gála insjuknade på den 20de dagen. Alltså täcker inte försäkringen något. Men Sveland är helt underbara och den här personen jag fick prata med kämpad för Gálas skull och klockan 13 idag fick vi beskedet att Sveland står bakom oss och att de täcker upp enligt vår försäkring. Jag, Tintin och Saga kastar oss in i bilen och åker den korta biten till Strömsholm för att få träffa Gála. Jag vet hur en buköppning kan sluta och jag vill få en chans att säga hej.

Runt 15-tiden ringer kirurgen från Strömsholm upp, Operationen har gått bra, men de hittar ingen förstoppning eller något annat som tyder på kolik. Däremot hittar de en väldigt inflamerad tarm. Vad det heter på svenska vet jag inte eftersom veterinären pratade engelska och jag själv var alldeles för trött för att ta till mig allt. Vad han menade var i alla fall att hela Gálas tunntarm är väldigt inflamerad, och de har aldrig sett detta på en så ung häst tidigare. Och inte heller har de sett det i denna utsträckningen. Dom tog en biopsi på tunntarmen och det är nu skickat till Uppsala i raketfart. Men svaren på de proverna kan ta upp till en vecka. Han skulle märka det med akut så vi får hoppas att de skyndar på lite.

Nu på kvällen åkte jag och sa hej till mitt lilla monster. Hennes puls är hög och hon är väldigt nedstämd, jag har för mig de sa att det berodde mest på smärtan och efter OP. Men jag är inte helt säker, jag minns helt enkelt inte. Veterinären var optimistisk och jag hoppas så mycket att det här lilla vilddjuret skall orka och komma tillbaka till mig.

För er som redan är insatta så visar träckprovet ingenting. Det finns ingen mask. Så nu är det en lång väntan på besked på vad det kan vara som har orsakat detta. Om det blir något kroniskt och om hon är stark nog att klara av det.


Och senast uppdaterat: Nu har jag fått prata med veterinären.
Det känns bra, jag förstår fortfarande inte allt. Men några frågetecken är bortsuddade.

Tidigast på måndag kan de ställa en diagnos. Dvs om provsvaren på biopsin kommer.

Dom har tagit bort kortisonet eftersom hon nu har så hög feber, när jag var där hade de precis tempat henne och då låg hon på 40,9. Jag gosade med henne, satt i hennes box. Kliade och hade mig. Då njöt hon och la huvudet i min famn. Underbara lilla fölunge.

En liten stund senare fick hon ett litet Gála-ryck och gick och plaskade lite i vattnet, väldigt positivt. Hela hennes huvud var blött. Strax därefter bajsade hon för första gången på ett dygn.

Veterinären sa att hon är så svår, för vid ronden står hon och hänger med huvudet in i väggen. Men när de går förbi gång nr2 så står hon och tittar ut och verkar vilja ha mat. Pigg och alert dvs. Sen fem minuter senare har hon ställt sig med huvudet i väggen igen och vill inte att de rör henne.

Hon tröttnade på mig med, men bara en kort stund, för sen tryckte hon rumpan mot mig och ville bli kliad.

Man greppar efter alla små halmstrån som finns.

Jag fick se bilder på tarmarna, en normaltarm är rosa. Hennes tarm var lika röd som en röd bil (ehm.). Jag fick också se bilder på en annan häst som haft samma sak, på den var tarmen svart på vissa ställen. Men saken är att Gála är för ung för att ha drabbats av det här, dom har inga inrapporterade fall alls på detta tidigare. Det finns två olika saker som kan utlösa hennes "problem". Jag vill inte förklara fel, men ja typ något sånt här.

1; Vanligast hos galopp/travhästar som en dag gått på ½ kg kraft för att sedan chockhöjas och gå på 6-7 kg.. Jag tror hon sa något om stress i samband med detta. Kommer inte ihåg riktigt.

2; Det som de misstänker på Gála nu, dvs det jag skrivit om tidigare. Men där är hennes ålder oroande eftersom ja, det brukar inte visa sig förrän hästarna är lite äldre, 10-12 år.

Nu får vi vänta tills på måndag.. Och hoppas att provsvaren kommer då. Dom hade ringt och tjatat lite på dem i Uppsala som hade lovat att lägga henne som prio.

Däremot är de just nu oroliga för att tarmen skall ha brustit i samband med biopsin. Men dom har inte ringt så jag antar att det inte är så.. Dom tog något prov precis när jag åkte och jag klarade inte av att vara kvar. Jag känner mig alldeles för skör just nu..


Innan OP på Strömsholm
gala11marsstromsholm2.jpg

12 mars på Strömsholm
6.jpg


Innan, en riktigt glad och sprallig fölunge!
g6.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Inflamerad tunntarm på föl!

Hoppas det går bra för din häst!
Vilken tur att du tecknat försäkring och att bolaget var väldigt schyssta denna gång.
 
Sv: Inflamerad tunntarm på föl!

Jag håller alla tummar och tår för det underbara lilla trollet!

Jeg vet hur det känns... Min häst har också tarminflammation (i hans fall kronisk) men han är 17 år. Tror att vi har samma veterinär.
 
Sv: Inflamerad tunntarm på föl!

Så hemskt jobbigt :(! Hoppas att du uppdaterar så fort du vet något, och under tiden håller jag alla tummar och tår för din lilla häst! Vilken tur att försäkringsbolaget var så tillmötesgående.
 
Sv: Inflamerad tunntarm på föl!

Hur länge har din haft sin kroniska inflamation?
Vi vet ju inte om Gála har kronisk inflammation eller om den är övergående. Dom vet ju ingenting just nu.

Idag har hennes feber gått ner i alla fall. Men hon är fortfarande hängig men jag börjar fundera på om hon inte är deprimmerad. Jag skall dit ikväll, tar med mig en bok och sätter mig och läser hos henne så hon får lite sällskap.
 
Sv: Inflamerad tunntarm på föl!

Han har haft magproblem i ca 4 år. Har funkat bra till och från men man får vara vaksam på stress och han äter inget kraftfoder alls. Nu när han börjar bli äldre har det blossat upp igen så nu går han på kortison och det funkar än så länge.

Hon kan säkert vara deppig. Min får ju åka in ibland när han får förstoppningar och då står han mest och glor in i väggen och surar. Din är ju bara en liten fölis.
 
Sv: Inflamerad tunntarm på föl!

Blä säger jag!

Jag pratade med veterinären imorse och underbara ulltussen/fåret var feberfri!! UNDERBART!! Hela dagen har jag levt på ett lyckorus och bara känt mig alldeles underbart lycklig. Visst sjutton finns det hopp för mitt får!!

Men en stor del av medicinen är sällskap så jag tog min bok och åkte till Strömsholm, tänkte spendera en timme eller två i boxen med Puff.. Väl där blev jag pussad på och gosad med, vilken lycka.. Jag lyckades till och med truga i henne lite mat. Under dagen har hon bitvis haft aptit och ätit lite då och då. Men inte några mängder. Hon står på dropp dygnet runt just nu. Men hon var helt blöt i ansiktet och hade lekt med vattnet, jag ser ju den riktiga Gála i hennes ögon ibland och jag är väldigt säker på att jag inte inbillar mig..

Men så skulle jag klia henne mellan bakbenen, Yrpa gillar att bli kliad på insidan av låren och blir helt galen av det. Så jag skulle testa på Gála med. När jag kommer åt lite för högt upp så känner jag att hon är skållhet. Jag verkligen bränner mig på henne (utan att överdriva, jag hade iofs rätt kalla händer just då). Hon är även helt svettig. Så tjejen som arbetar inatt tog tempen på henne. 41,1. Hon tog två gånger för att vara på den säkra sidan..
 
Sv: Inflamerad tunntarm på föl!

Usch lider med dig.
Vet hur jobbigt och tärande det är med sjuka djur.
Jag håller tummarna för er.

/B
 
Sv: Inflamerad tunntarm på föl!

Usch vad jobbigt för din häst!


Hoppas allt ordnar sig för er!:)

P.S Jag har typ samma sjukdom som din häst!!:D
 
Sv: Inflamerad tunntarm på föl!

Helledutt vilken söt liten fölis!

Det är det jobbigaste som finns när de är så sjuka! :cry: Försök att vara stark för din lille häst. Rätt som det är så är hon frisk och hemma igen!
 
Sv: Inflamerad tunntarm på föl!

Gála har tyvärr avlivats, dessvärre blev hon återigen sämre och i samrådan med ägaren togs Gála bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 468
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 157
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ögonlapp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp