Inflammation i bakknä och hals

Mli

Trådstartare
Jag är ny på ledinflammationer.
Min ena ponny har nu behandlats tre gånger i bakknäna, tre veckors intervall. Han har blivit bättre av behandlingarna men inte bra. På senaste besöket hittade vi en inflammation och artros i leden C6-C7. Sprutades där också. Vi ska tillbaka om tre veckor.

Hur många gånger är det brukligt att behandla en led innan den metoden inte räknas som verksam? Och vad gör man då?

Ponnyn kommer att tas ur tävlingssatsning, prognosen är inte så strålande för en sexåring. Förhoppningen är att han ska kunna gå mer på hobbynivå . Men då vill jag vara säker p att han håller sig smärtfri. Anledningen till att jag tog honom till veterinär var för att han tappar bakbenen i nedförsbacke. Vid första besöket hade han böjprovshälta rejält på alla fyra, visade ingen hälta i träning. Veterinären sa något om ”tjockt pannben”.. Har ni någon erfarenhet över unga hästar och dessa problem?
 
Jag är ny på ledinflammationer.
Min ena ponny har nu behandlats tre gånger i bakknäna, tre veckors intervall. Han har blivit bättre av behandlingarna men inte bra. På senaste besöket hittade vi en inflammation och artros i leden C6-C7. Sprutades där också. Vi ska tillbaka om tre veckor.

Hur många gånger är det brukligt att behandla en led innan den metoden inte räknas som verksam? Och vad gör man då?

Ponnyn kommer att tas ur tävlingssatsning, prognosen är inte så strålande för en sexåring. Förhoppningen är att han ska kunna gå mer på hobbynivå . Men då vill jag vara säker p att han håller sig smärtfri. Anledningen till att jag tog honom till veterinär var för att han tappar bakbenen i nedförsbacke. Vid första besöket hade han böjprovshälta rejält på alla fyra, visade ingen hälta i träning. Veterinären sa något om ”tjockt pannben”.. Har ni någon erfarenhet över unga hästar och dessa problem?
Jag tänker så här; en ledinflammation är ett symptom på något. Behandlingen i leden är för att förhoppningsvis pausa inflammationen men sedan är det viktigaste att göra något åt orsaken. Att träna hästens hela kropp för att motverka att den överbelastar vissa av sina leder.

Luska upp någon som är riktigt bra på rehabträning och ta chansen att få nya perspektiv på träning. Mycket forskning görs i ämnet, här är en länk till Eva Skiöldebrands installationsföreläsning https://www.slu.se/om-slu/akademisk...rofessorer/professorer-2018/eva-skioldebrand/
 
Jag är ny på ledinflammationer.
Min ena ponny har nu behandlats tre gånger i bakknäna, tre veckors intervall. Han har blivit bättre av behandlingarna men inte bra. På senaste besöket hittade vi en inflammation och artros i leden C6-C7. Sprutades där också. Vi ska tillbaka om tre veckor.

Hur många gånger är det brukligt att behandla en led innan den metoden inte räknas som verksam? Och vad gör man då?

Ponnyn kommer att tas ur tävlingssatsning, prognosen är inte så strålande för en sexåring. Förhoppningen är att han ska kunna gå mer på hobbynivå . Men då vill jag vara säker p att han håller sig smärtfri. Anledningen till att jag tog honom till veterinär var för att han tappar bakbenen i nedförsbacke. Vid första besöket hade han böjprovshälta rejält på alla fyra, visade ingen hälta i träning. Veterinären sa något om ”tjockt pannben”.. Har ni någon erfarenhet över unga hästar och dessa problem?
När det handlar om hälta i alla fyra så har det inget med ”tjockt pannben” att göra eftersom det är svårt för en icke veterinär att märka när hästen är halt på alla fyra samtidigt. Hur många grader halt var den från början?
Blir det bättre för varje gång så går det i alla fall åt rätt håll.
 
Jag är ny på ledinflammationer.
Min ena ponny har nu behandlats tre gånger i bakknäna, tre veckors intervall. Han har blivit bättre av behandlingarna men inte bra. På senaste besöket hittade vi en inflammation och artros i leden C6-C7. Sprutades där också. Vi ska tillbaka om tre veckor.

Hur många gånger är det brukligt att behandla en led innan den metoden inte räknas som verksam? Och vad gör man då?

Ponnyn kommer att tas ur tävlingssatsning, prognosen är inte så strålande för en sexåring. Förhoppningen är att han ska kunna gå mer på hobbynivå . Men då vill jag vara säker p att han håller sig smärtfri. Anledningen till att jag tog honom till veterinär var för att han tappar bakbenen i nedförsbacke. Vid första besöket hade han böjprovshälta rejält på alla fyra, visade ingen hälta i träning. Veterinären sa något om ”tjockt pannben”.. Har ni någon erfarenhet över unga hästar och dessa problem?
Tror det är lovande nu när ni hittat och behandlat problemenet vid halsen, vet en del hästars som blivit halta lite här och där vars hältor kommit från nacken som varit fruktansvärt stel pga en inflammation pga artros.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 472
Senast: Linda_A
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 068
Senast: pews1972
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 137
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp