Inflammation i bröst?

Lo_

Trådstartare
Jag blev dålig i fredagskväll. Jag fick influensaliknande symtom, ont i ena bröstet som också började rodna. Igår lördag ömmade bröstet alltmer och rodnande spred sig. Jag lyckades amma ur det mitt på dagen. Efter att ha pratat med 1177 åkte jag till närakuten igår på kvällen och fick antibiotika utskriven. De var väldigt stressade och jag mådde allt sämre så jag ställde knappt några frågor. Det är inte mjölkstockning, jag mysammar 1-3 ggr per dygn för att mitt barn vill (14 mån) så produktionen är betydligt lägre än tidigare. Det verkar påskynda läkning att amma ur bröstet ofta men när jag testade på kvällen var det för smärtsamt. Det gick inte. Ska kanske prova med pumpen om det går lättare.

Så jag undrar om det finns någon med erfarenhet av detta? När kan jag förvänta mig att det vänder? Fick en kur om tio dagar. Funderar vad det beror på, har haft såriga bröst till och från hela denna amningsperiod, är det troligt att det kommit in bakterier utifrån? Eller kan det vara det att jag blev väldigt nedkyld i ett regn på fredagen?
 
En infektion orsakas av bakterier som i ditt fall troligast kommer från huden. Absolut inte av nedkylning eller dylikt. Krya!
 
Jag blev dålig i fredagskväll. Jag fick influensaliknande symtom, ont i ena bröstet som också började rodna. Igår lördag ömmade bröstet alltmer och rodnande spred sig. Jag lyckades amma ur det mitt på dagen. Efter att ha pratat med 1177 åkte jag till närakuten igår på kvällen och fick antibiotika utskriven. De var väldigt stressade och jag mådde allt sämre så jag ställde knappt några frågor. Det är inte mjölkstockning, jag mysammar 1-3 ggr per dygn för att mitt barn vill (14 mån) så produktionen är betydligt lägre än tidigare. Det verkar påskynda läkning att amma ur bröstet ofta men när jag testade på kvällen var det för smärtsamt. Det gick inte. Ska kanske prova med pumpen om det går lättare.

Så jag undrar om det finns någon med erfarenhet av detta? När kan jag förvänta mig att det vänder? Fick en kur om tio dagar. Funderar vad det beror på, har haft såriga bröst till och från hela denna amningsperiod, är det troligt att det kommit in bakterier utifrån? Eller kan det vara det att jag blev väldigt nedkyld i ett regn på fredagen?

Jag är ju absolut ingen expert men det låter som stockning ändå? Det kan ju komma oavsett produktionen, det har mer med tilltäppta mjölkgångar att göra. Har du kanske haft en bh som tryckt åt eller liknande? Att det blir bättre av att amma låter också som stockning. Jag skulle testa att följa råden vid stockning parallellt med antibiotikakuren om jag var du. 😊
 

Jag blev dålig i fredagskväll. Jag fick influensaliknande symtom, ont i ena bröstet som också började rodna. Igår lördag ömmade bröstet alltmer och rodnande spred sig. Jag lyckades amma ur det mitt på dagen. Efter att ha pratat med 1177 åkte jag till närakuten igår på kvällen och fick antibiotika utskriven. De var väldigt stressade och jag mådde allt sämre så jag ställde knappt några frågor. Det är inte mjölkstockning, jag mysammar 1-3 ggr per dygn för att mitt barn vill (14 mån) så produktionen är betydligt lägre än tidigare. Det verkar påskynda läkning att amma ur bröstet ofta men när jag testade på kvällen var det för smärtsamt. Det gick inte. Ska kanske prova med pumpen om det går lättare.

Så jag undrar om det finns någon med erfarenhet av detta? När kan jag förvänta mig att det vänder? Fick en kur om tio dagar. Funderar vad det beror på, har haft såriga bröst till och från hela denna amningsperiod, är det troligt att det kommit in bakterier utifrån? Eller kan det vara det att jag blev väldigt nedkyld i ett regn på fredagen?
Låter precis som när jag fick mjölkstockning, vilket jag fick när tredje barnet var 8 månader och delammades (och hade förutom honom ammat två barn till länge och utan problem). Exakt samma symptom som du beskriver! Gräsligt. Fick skjuta upp storasysterns födelsedagskalas för att jag var så risig.
Var på VC och fick oxytocin i nässprejsform som jag dock aldrig behövde använda utan det vände själv.
Krya!!!
 
Jag blev dålig i fredagskväll. Jag fick influensaliknande symtom, ont i ena bröstet som också började rodna. Igår lördag ömmade bröstet alltmer och rodnande spred sig. Jag lyckades amma ur det mitt på dagen. Efter att ha pratat med 1177 åkte jag till närakuten igår på kvällen och fick antibiotika utskriven. De var väldigt stressade och jag mådde allt sämre så jag ställde knappt några frågor. Det är inte mjölkstockning, jag mysammar 1-3 ggr per dygn för att mitt barn vill (14 mån) så produktionen är betydligt lägre än tidigare. Det verkar påskynda läkning att amma ur bröstet ofta men när jag testade på kvällen var det för smärtsamt. Det gick inte. Ska kanske prova med pumpen om det går lättare.

Så jag undrar om det finns någon med erfarenhet av detta? När kan jag förvänta mig att det vänder? Fick en kur om tio dagar. Funderar vad det beror på, har haft såriga bröst till och från hela denna amningsperiod, är det troligt att det kommit in bakterier utifrån? Eller kan det vara det att jag blev väldigt nedkyld i ett regn på fredagen?
Jag hade mjölkstockning, 40+ graders feber osv. Men antibiotikan verkade på studs, det var alltså extremt mycket bättre redan dagen efter, typ helt borta efter två dagar. Så tror du inte att om du inte blivit det minsta bättre av antibiotikan ännu att det är dags att åka förbi igen?
 
Tackar för svar och svarar alla på en gång :).

Jag har haft mjölkstockning, eller iaf början till, och det kändes inte alls såhär. Och det var heller inget vare sig läkaren eller sjuksköterskan nämnde, men där inne gick det som sagt undan. Däremot var bägge förvånade över hur illa mitt bröst såg ut, trots normal temp och resultat på snabbsänka.

Nu är jag på fjärde dagen av antibiotikakuren och mitt allmäntillstånd är tack och lov bättre. Lör-mån var inte så kul. Bröstet ömmar rätt ordentligt ännu och större delen rodnar än men jag tycker ändå det går åt rätt håll även om det fortfarande ser helknasigt ut.

Tänker att jag får ringa 1177 om det fortfarande är märkbart förändrat på fredag.

Tack igen för svar, jag var bra ynklig där en sväng.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 479
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 881
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Detta är 3e dagen med lillebror och mjölken har precis runnit till. Men natten till igår låg han och snuttade på tuttarna hela natten =...
2
Svar
27
· Visningar
4 618
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Finns det någon här som vet hur man ska göra när man har väldigt mycket mjölk? Jag har som sagt en väldigt stor produktion av mjölk...
2
Svar
21
· Visningar
3 956
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp