Inflammation i bukspottkörtel?

M

Minii

För en månad sen märkte jag att Ängla fick väldigt ont då hon åt första målet för dagen. Hon kom och skrek och skakade, men gick över efter en kort stund. Detta hände tre gånger utspritt. Sökte då till veterinären som tog prover som visade att hon hade en inflammation i bukspottkörteln. Hon fick Antibiotika och smärtstillande och skulle äta Hill´s Id. Och så skulle vi på återbesök om en månad för att ta nya prover igen.
Ängla blev mycket piggare när hon började äta medicinen, men 5 dagar efter den avslutats så blir hon likadan igen vid sitt första mål, men denna gången var hon lugnare och små pep, inte alls lika illa som då. Ringer Vet direkt som ordinerar en till kur med antibiotika, de sa att inflammationen kunde behöva två duster. Nu är hon inne på sista dagen med antibiotika. Är nervös att hon ska få ont igen. Har suttit och läst om detta på nätet och de hundar som fått de har spytt massa blod och haft diarre och så. Inget av de har Ängla haft. Vet inte vad jag egentligen vill med detta inlägg mer än att ventilera och höra om ngn här varit med om detta?
 
Sv: Inflammation i bukspottkörtel?

Det låter lite konstigt. Vid en akut bukspottkörtelinflammation brukar hundarna vara mkt dåliga och behandlingen bla bestå i svält (för att inte trigga igång bukspottkörtelns enzymproduktion) och smärtlindring pga den kraftiga smärtan.

De brukar däremot inte kräkas blod?
 
Sv: Inflammation i bukspottkörtel?

Är hon blodtestad för sjukdomen pankreatit? Min hunds akuta bukspottkörtelinflammation visade sig vara pankreatit, hon blev inte bra förrän vi började tillsätta enzymer i maten. Innan dess fick hon återfall hela tiden..
 
Sv: Inflammation i bukspottkörtel?

Så är det kanske, men att man skiljer på akut och kronisk? :p Min hund fick inte enzymer från början, men efter blodprov konstaterade man att det behövdes, så jag antar det klassades som kroniskt då?
 
Sv: Inflammation i bukspottkörtel?

De tog reda på att hon hade inflammation genom ett blodprov. Tycker bara att jag blev informerad dåligt om det.. Och hört att så många inte blivit bra av det, men till mig så har de bara sagt att klart hon kommer bli bra.
 
Sv: Inflammation i bukspottkörtel?

En pankreatit är en inflammation i pankreas = bukspottköteln. I det akuta skedet är det inte aktuellt med enzymer och symptomen är akuta. En inflammation kan däremot förstöra delar av bukspottkörteln och då fås en pankreasinsufficiens, EPI (exokrin pankreasinsufficiens). I dessa fall produceras inget eller otillräckligt med enzymen amylas och lipas och hunden får problem att digerera fett. Avföringen blir vitaktig och äcklig och hunden magrar. Nu behövs enzym! Långt ifrån alla pankreatiter leder till EPI.
 
Sv: Inflammation i bukspottkörtel?

Min katt är inne på klinik aws, med misstanke om bland annat pankreatit, som alltså är inflammation i bukspottskörteln. Symtomen är nedstämdhet, svaghet, aptitlöshet, kräkningar och diarré. Min katt (samma gäller för både hund och katt, förutom möjligtvis orsaken) spydde andra gången slem med en rosa/röd ton, kan ha varit blod. Dock vet vi ej detta med säkerhet, såvida han inte spyr igen på kliniken.

Som jag har förstått det går pankreatit aldrig att behandla bort, men har man tur kan dom åtminstone vara symtomfria. Ofta är det dock återkommande.

Pankreatit verkar ibland leda till diabetes också, hade din vovve höga glukosvärden?
 
Sv: Inflammation i bukspottkörtel?

Min katt är inne på klinik aws, med misstanke om bland annat pankreatit, som alltså är inflammation i bukspottskörteln. Symtomen är nedstämdhet, svaghet, aptitlöshet, kräkningar och diarré. Min katt (samma gäller för både hund och katt, förutom möjligtvis orsaken) spydde andra gången slem med en rosa/röd ton, kan ha varit blod. Dock vet vi ej detta med säkerhet, såvida han inte spyr igen på kliniken.

Som jag har förstått det går pankreatit aldrig att behandla bort, men har man tur kan dom åtminstone vara symtomfria. Ofta är det dock återkommande.

Pankreatit verkar ibland leda till diabetes också, hade din vovve höga glukosvärden?


Kommer ej ihåg och nu hittar jag inte pappret heller där proverna stod, men de tog blodprover som skulle kolla leverna tarmarna och bukspottkörteln. Och där visade ett av proverna att det låg nästan dubbelt så högt som det skulle göra, och ett annat prov avgjorde då om de var tarmen eller bukspottkörteln, och de visade bukspottkörtel..
Dum som man är kommer frågorna i efterhand, men vi ska tillbaka 6e december och ta nya prover. Bäst att komma ihåg alla frågor till då:o
 
Sv: Inflammation i bukspottkörtel?

En pankreatit är en inflammation i pankreas = bukspottköteln. I det akuta skedet är det inte aktuellt med enzymer och symptomen är akuta. En inflammation kan däremot förstöra delar av bukspottkörteln och då fås en pankreasinsufficiens, EPI (exokrin pankreasinsufficiens). I dessa fall produceras inget eller otillräckligt med enzymen amylas och lipas och hunden får problem att digerera fett. Avföringen blir vitaktig och äcklig och hunden magrar. Nu behövs enzym! Långt ifrån alla pankreatiter leder till EPI.

Okej, tack så mycket för svaret! Då är det bara att hoppas att det inte leder dit. för ÄN så länge är avföringen normal iaf..
 
Sv: Inflammation i bukspottkörtel?

Kommer ej ihåg och nu hittar jag inte pappret heller där proverna stod, men de tog blodprover som skulle kolla leverna tarmarna och bukspottkörteln. Och där visade ett av proverna att det låg nästan dubbelt så högt som det skulle göra, och ett annat prov avgjorde då om de var tarmen eller bukspottkörteln, och de visade bukspottkörtel..
Dum som man är kommer frågorna i efterhand, men vi ska tillbaka 6e december och ta nya prover. Bäst att komma ihåg alla frågor till då:o

Känner igen mig. Hämtade ut min hund förra veckan (irritation i magen) och fick vänta pga försäkringen. Dom undrade om jag hade några frågor och jag svarade nej. Tog ut voffsan på en kort promenad och kom tillbaka med fyrtioelva frågor :angel::angel:
 
Sv: Inflammation i bukspottkörtel?

Känner igen mig. Hämtade ut min hund förra veckan (irritation i magen) och fick vänta pga försäkringen. Dom undrade om jag hade några frågor och jag svarade nej. Tog ut voffsan på en kort promenad och kom tillbaka med fyrtioelva frågor :angel::angel:

hihi men de va ju bra att du kom på frågorna när du ändå var kvar!! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 144
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 667
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 612
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp