Inflammation i hasbushan???

A

appislover

HJÄLP!!

Vet någon vad detta är?? Jag vet hur hon fått det osv, vad jag vill veta är - hur är prognoserna??? Hur lång konvalecenttid, jag vill veta ALLT! Har du någon erfarenhet av denna åkomma så SNÄLLA skriv ner dina erfarenheter, antingen här eller PM:a mig.

tack på förhand :bow:
/sofi
 
Är det ingen som vet något lite om detta??? All information mottages tacksamt!

Martha - du brukar ha varit med om det mesta - har du några erfarenheter????

/sofi
 
Bursa heter det inte busha. En bursa är en slemsäck, en friktionsminskande "kudde" i anslutning till en led.
Inflammation i en bursa kallas bursit och kan orsakas av skada, ovanligt hög belastning av det aktuella området eller av bakterier.
 
Är det hasspetsen som är svullen? Precis där hälbenet sticker ut? Då kan det vara en sk piphas. Ofta kan de få det om har sprakat lite för mycket i väggen.. hästen brukar inte känna av detta speciellt mycket, däremot brukar den "vackra" knölen bestå som skönhetsfel.Det är inte speciellt ovanligt.
 
Tack Seppo - visste inte riktigt hur det stavades - nu vet jag :D

Hon har fått inflammationen av ett litet sår som sedan blivit inflammerat, alltså bakterier i bursan (observera stavningen). Vad jag funderar på är prognoserna för att hon ska bli helt bra. Finns det risk att det blossar upp igen osv?

Nu har hon stått på klinik i 5 dagar och ska stå där tills imorgon. Hon har fått antibiotika intravenöst + smärtstillande och hon är mycket, mycket bättre. Då vi åkte in var hon så halt att hon inte ville stödja på benet.

Vet du mer??

/sofi
 
Hej Itchy!

Nej, det är inte piphas. Men tack ändå för ditt svar :bow:

/sofi
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Biet
·
Kropp & Själ Innan någon skriver någonting eller hinner tänka det så vill jag säga, JA jag har sökt hjälp och har fått en remiss till läkare! Jag har...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp