Inflammationer i alla ben ?

T

tiingeling

Hej.
Jag har sedan 2 år en D-ponny, som jag köpte som åttaåring. Tidigare har hon gått i avel, och kunde nätt och jämnt grunderna. Vi började arbeta tillsammans, kämpade igenom problem efter problem, men tog oss framåt. Min lilla dam har en mycket egen vilja, och presterar endast det man ber henne om. Ändå har vi tävlat en del dressyr, som jag iallafall föredrar, med varierade resultat. Vi har också tagit igenom lägre hoppklasser (hon hade aldrig sett ett hindet när hon blev min).

Som sagt har min ponny ett stort knippe med vilja och humör. Därför vet inte jag när våra stora problem riktigt började arta sig, eftersom hon nästan alltid krånglat lite.
Men jag tror att det var i somras, då hon en dag lade all tyngd på vänstra tygeln, och drog iväg när kraven började ställas. Med mycket hjälp från tränare arbetade vi bort den här olydnaden - men efteråt var hon hemskt spänd, och vi kom aldrig till det arbete vi tidigare varit i under en lång tid.
Under hösten fick jag höra att min ponny rörde sig stelt. Eftersom hon är pigg och lite spänd, relaterade vi det efter den orsaken - och denna stelhet försvann allteftersom hon jobbade igenom. Jag började värma henne på ett nytt sätt - med låga krav och i låg form i början av ridpasset tills hon gav med sig. Det tycktes fungera.
Under hösten deltog vi i Dressyrallsvenskan. Vi mötte bättre resultat än tidigare, det hela var mycket positivt - tills sista deltävlingen. Jag red mitt program, kan inte påstå att det gick superbra, men det var heller inte katastrofartat. Iallafall manade domaren fram mig efter ritten och sa att det såg ut som att min ponny hade ont när hon rörde sig. Hon såg inte direkt halt ut, men något var fel, sa hon.
Jag blev givetvis hemskt orolig och ledsen.
Vi for iväg till en ATG-klinik, och de undersökte henne med alla möjliga medel under 3 timmar, utan resultat - mer än att hon just verkade ha allmänt ont i kroppen. Vi åkte hem med Butta i 3 veckor i lugn skritt + lite trav mot slutet. Min ponny gick helt okej under perioden, men sedan mycket sämre när behandlingen nådde sitt slut. Då kunde vi konstatera att hon var halt.

Vi åkte till kliniken igen, och gick återigen genom min ponny, den här gången också med ett ridprov i ridhus. Den här gången kunde de konstatera att det låg lågt i bägge frambenen - och hon blev behandlad med tuppkam samt cortison i hov och kotleder. Fick ordern att hon skulle ha boxvila under en vecka + promenader, andra veckan skrittade vi lite. Travade dagen innan återbesöket, och tyckte att det kändes okej.

Så var vi på återbesök i tisdags (19/12). Jag kunde inte se några andra möjligheter än att hon skulle vara frisk igen, men nej. I höger varv visade hon ännu hälta, 2 gradig (3 vid det tidigare besöket) efter böjprov på HF, 1 grad på VF.
Veterinärerna mumlade om "svår patient" och spekulerade länge. DE böjde HB och hittade någonting lågt. Därför valde de att spruta kotleden HB och hov och kotlder på H och VF, som tidigare. Fick samma beordning som förra gången.
Har fått återbesök om 2 veckor, igen.

Jag är så hemskt orolig och rädd efter det här. Jag har känslan av att veterinärerna inte har någon som helst aning om vart felet ligger hos min ponny - hon verkar ha ont överallt, och de tycks bara spruta lite på måfå.
Och jag kan inte förstå det. Kan inte förstå att jag inte upptäckt det tidigare, eftersom hon så uppenbart verkar ha ont. Känns som knivar i magen när jag tänker på under vilken period hon kan ha burit på det här, och hur jag helt ovetandes har tränat henne vidare. Inte undra på att hon protesterat..(men ändå varit så pigg och glad).
Givetvis så undrar jag vart anledningen kan ligga. Är det så att det inte är praktiskt möjligt att sätta igång ett avelssto ? Har jag tränat fel ? Har hon vrickat till sig ?
Kommer hon bli bra ?

Jag vore så tacksam för några spekulationer kring det här, någonting att tänka och lita sig lite emot - eftersom att det här är någonting jag aldrig varit med om tidigare, och är så hemskt rädd.

Tack på förhand.. Ingrid :cry:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Den enda hjälp jag har är att när min valack hade 'ont överallt', var halt på tre (senare fyra) ben och de kliade sig i huvudet och inte fattade någonting och vi for som en jojo in och ut på klinik så var det erlichios. Kan vara värt att ta ett prov kanske?
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Oj. Vad är det för någonting :confused:
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

tiingeling skrev:
Oj. Vad är det för någonting :confused:

EN fästingburen infektion som kan ställa till med både det ena och det andra. Om du söker på erlichios och erlichia här på forumet kommer du hitta massor med svar, bland annat historien om min valack =) (som btw blev HELT återställd av behandling)
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Tycker det påminner lite om hur vår valack var ca ett år efter vi hade köpt honom, han blev då halt på båda fram och behandlades även i ryggen för inflamation.Han var stel och verkade allmänt seg. I hans fall trodde vet att det berodde på den stora omställningen han hade genomgått han inte mycket riden fram tills han var tio, sedan köpte dom som hade honom innan oss, honom. Dom började rida honom regelbundet men han reds väldigt fel, det var den typen av ridning där hästen krökte på nacken och hade backben i andra änden av ridhuset. Sedan köpte vi honom när han var tolv och han fick börja gå i rätt form och även byta till en sadel som passade. Och efter det fick vi reaktionen i både benen och ryggen som behandlades två gånger med två veckors mellanrum, sedan har vi inte haft några problem efter det, och det var ca tre år sedan.

Hoppas det inte blev allt för rörigt sitter ju och skriver mitt i natten.

Mvh

Camilla
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Det kan ju vara så att ponnyn inte tål den sortens ansträngning fast den är pigg i sinnet.
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Jag tänker direkt på att det kan sitta i ryggen, är den röntagd och undersökt? Annars tror jag på att ta ett blodprov och kolla fästingburna sjukdomar. Jag skulle nog låta en kiropraktor eller equiterapeft titta igenom hästen, de kan ofta hitta spänningar mm sominte en vetrinär kan. Var bor du ngnstans?
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Jag tänker direkt på kotloedsinflammation, eftersom det sitter som sagt i kotlederna och man ser inte om hästen har det eftersom hästen inte haltar om det har ont på båda fram, utan den kan bli spänd osv, och att din häst fick en behandling bak kan nog bero på att hon belastade av frambenen på det bakbenet för att bli av med smärtan, och jag säger inte bara vad jag tror utan jag har mycket stor erfarenhet eftersom min förra häst har haft detta i tio månader.
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

hehe kotledsinflammation ska det vara
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Du kan inte ställa "diagnos" så där, tänk på att det inte är så lämpligt att tvärsäkert påstå något på grund av att Din häst haft det.

Kotledsinflammationer är oftast indikationer på att hästen överbelastat ben på grund av problem i andra delar av ryggen, det kan vara ryggen, bogarna eller korset eller egentligen var som helst.

I många fall får man tillbaka problemen om man inte kollar igenom musklerna också i samband med behandlingar i lederna.

Men i trådskrivarens fall med hälta på alla fyra skulle jag alla gånger ta prov för att eventuellt utesluta erlichia också...

/// ghost
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Hm. Men den sortens ansträngning ? Ridning överhuvudtaget då ? Eller felaktig träning ? :confused:
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

De har enbart röntgat hennes framben.
Har faktiskt reagerat på att de överhuvudtaget inte rört vid hennes rygg - de verkar ha ställt in sig helt på benen. Men man kanske ska lite på dem ? ?
Vi bor i Gränna - norra Småland.
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Qyenn97 skrev:
Jag tänker direkt på kotloedsinflammation, eftersom det sitter som sagt i kotlederna och man ser inte om hästen har det eftersom hästen inte haltar om det har ont på båda fram, utan den kan bli spänd osv, och att din häst fick en behandling bak kan nog bero på att hon belastade av frambenen på det bakbenet för att bli av med smärtan, och jag säger inte bara vad jag tror utan jag har mycket stor erfarenhet eftersom min förra häst har haft detta i tio månader.

Uttala dig inte sådär tvärsäkert. Om vi ska göra det kan jag lika gärna säga att den tvärsäkert har erlichios, för det var vad min hade när han hade samma problem.

Men det går inte att diagnosticera sådär över internet, det där därför man har veterinärer, kliniker och hältutredningar :angel:

Sen, en häst med dubbelsidig kotledsinflammation bägge fram haltar visst när det gått över en viss gräns. Bara det att den är halt på bägge fram så den kan inte spara något ben, så man märker inte hältan på vanligt sätt, utan oftast på att hästen kortar steget fram, blir stum, står emot, börjar stoppa på hinder etc. Bedövar du den ena kotleden så den blir smärtfri kommer du i 9 fall av 10 se initialhälta på det andra frambenet, när hästen kan låta det smärtfria benet ta mer vikt.
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Hm.. jag är tacksam för alla "möjliga" diagnoser.
Men hon har ju uppenbarligen kotledsinflammation, iallafall. Det är ju konstaterat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inflammationer i alla ben ?

ghost skrev:
Du kan inte ställa "diagnos" så där, tänk på att det inte är så lämpligt att tvärsäkert påstå något på grund av att Din häst haft det.

Kotledsinflammationer är oftast indikationer på att hästen överbelastat ben på grund av problem i andra delar av ryggen, det kan vara ryggen, bogarna eller korset eller egentligen var som helst.

I många fall får man tillbaka problemen om man inte kollar igenom musklerna också i samband med behandlingar i lederna.

Men i trådskrivarens fall med hälta på alla fyra skulle jag alla gånger ta prov för att eventuellt utesluta erlichia också...

/// ghost


ee ursäkta mig men skrev jag inte; jag TÄNKER direkt på???..Och kotledsinflammation beror abslolut inte mest på ryddprobmel utan överbelastingar och ridning på dåligt underlag och för hård ridning.
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

jag sa absolut inte att hon hade det, jag sa bara vad jag trodde som alla andra???Var i min text skrev jag; Hon har kotledsinflammation? och när jag skrev, jag säger inte bara vad jag tror, menade jag att jag vet vad kotledsinfammation handlar om, inte att jag VET att hennes häst har det. Läs det noga istället.
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

tiingeling skrev:
De har enbart röntgat hennes framben.
Har faktiskt reagerat på att de överhuvudtaget inte rört vid hennes rygg - de verkar ha ställt in sig helt på benen.

Problemen kan ju (som det ofta gör) komma ifrån skelettförändringar bak också, då kan hästen få ledinflammationer fram för att den försöker avlasta bakdelen. Om jag var du skulle jag åka till kliniken igen och:
1) röntga samtliga leder
2) ta Erlichias/Borrelia-prover (det är en enkelt blodprov)
3) be veterinären att de kollar igenom ryggen och om de inte hittar något i benen, röntga även ryggen.

/JES
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Jag skulle som någon sagt tidigare låtit en duktig massör, kiropraktor, osteopat lr equiterapeut kolla igenom hästen.
 
Sv: Inflammationer i alla ben ?

Qyenn97 skrev:
ee ursäkta mig men skrev jag inte; jag TÄNKER direkt på???..Och kotledsinflammation beror abslolut inte mest på ryddprobmel utan överbelastingar och ridning på dåligt underlag och för hård ridning.

Men du skrev också jag säger inte bara vad jag tror utan jag har mycket stor erfarenhet i samma inlägg, alltså säger du emot dig själv. :confused: :D

Jag har också viss erfarenhet (sedan slutet av 70-talet på olika hästar) av ledinflammationer, senskideinflammationer, pålagringar, frakturer och diverse muskelproblem.

Tyvärr är det av tradition ofta så att veterinärerna stirrar sig blinda på det ställe de eventuellt kan böja fram en hälta på och sedan behandlar de där. Det gäller givetvis inte alla och trenden börjar sakta men säkert att svänga som tur är. Det senaste året har jag flera gånger hört ordinationen "byt sadel" när jag varit på kliniken av någon anledning, vilket jag anser vara positivt.

Mitt senaste exempel fick jag mitt under hältperioden på grund av att förra ägaren inte tyckte han hade råd att behandla henne vidare, vi trodde att hon bara inte var fördigbehandlad utan drog till klinik och ny veterinär sprutade vidare. 8 veckor senare är hästen ohalt, MEN i samma tidsperiod kryper en eländes hovböld ut nästan uppe vid kronranden??? Om hästen undersöktes med visitertång från början har jag ingen aning om...

/// ghost
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 103
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 827
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 049
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 772
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp