Inflammerad hårsäck? Talg?

Fibusen

Trådstartare
Upptäckte en liten knöl på ryggen på vovven igår på dagen, tills kvällen hade den växt, och är nu kanske 2-3 cm rakt över. Hittade en klump med hår som jag drog ut, alldeles ihopklibbade med något blodblandat var, och kunde sen få ur lite sånt ur hålet, men sen tog det tvärstopp, men jag såg ju att något satt kvar i hålet i huden. Klämde lite och kommer tjockt med var (talg?) som en hård ”mask” kanske 1 cm lång, sen tog det stopp igen och jag får inte ut mer.

Hur ska jag behandla detta? Kan detta ens försvinna av sig själv? Eller ska jag vara beredd på att boka tid så dom kan skära upp bölden och tömma ur den innan den blir större?
 
3D17AFEC-1A6C-495B-9B81-1B8DA341FBCD.jpeg


Dålig bild, men kom ut lite mer nu efter jag rakat bort lite päls. Ni ser ungefär vart kanten på knölen går på bilden. Kommer knappt något vätska, utan bara det här tjocka ”masken” ur det lilla hålet där hårsäcken var inflammerad.
 
Verkar vara en talgknöl. Jag ahr tömt såna försiktigt om det varit lätt att massera ut talgen. När vi var hos veteinären med en sån knöl sade hen att vi inte skulle göra någonting utan den går tillbaka av sig själv.

I ditt fall skulle jag hålla rent med sårtvätt. Kommer det ut mer så gör det.
 
Verkar vara en talgknöl. Jag ahr tömt såna försiktigt om det varit lätt att massera ut talgen. När vi var hos veteinären med en sån knöl sade hen att vi inte skulle göra någonting utan den går tillbaka av sig själv.

I ditt fall skulle jag hålla rent med sårtvätt. Kommer det ut mer så gör det.

Okej, men vad bra, tack! 🙏🏻
Vore ju jätteskönt om den går tillbaka av sig själv, trodde nästan det skulle vara omöjligt. Då avvaktar vi och fortsätter tvätta rent med sårtvätt och försöker massera ut det som går. ❤️
 
Var inte där och kläm i onödan. Min gamla tik fick ofta inflammerade talgköttlar i nacken. På veterinärs inrådan så lät jag dem "mogna" och vara ifred till de sprack av sig själv. Då klämde jag ur dem försiktigt (Innehållet vad då vitt och ganska hårt ) och tvättade rent.
De går inte alltid tillbaka av sig själv. Ibland kan veterinär behöva tömma eller tom ta bort kötteln.
 
I kväll sprack den. :yuck: Jag tvättade som vanligt och ”skorven” lossnade, plötsligt så kom det upp en massa tjockt blodblandat var. Jag tryckte lite lätt och det kom upp MASSOR, plötsligt sa det *poff* och det flög iväg (O_o:nailbiting:) en stoor klump, landade nästan en meter ifrån oss!!!! Sen kom det en hel del tunt blodblandat var, sen sa det poff igen och det kom upp en tjock, grynig klump, den flög dock inte iväg…:cautious: Sen en massa tunn rosagul vätska igen, bara rann ur av ett jättelätt tryck! Tryck och tryck, jag höll runt knölen…

Efter en stund började det komma rent blod och då lugnade det sig, och jag tvättade rent. Knölen betydligt mindre, får se hur det ser ut i morgon… Med allt som kom ut så måste det vara en hel grop under huden nu där allt detta legat och grott….
 
I kväll sprack den. :yuck: Jag tvättade som vanligt och ”skorven” lossnade, plötsligt så kom det upp en massa tjockt blodblandat var. Jag tryckte lite lätt och det kom upp MASSOR, plötsligt sa det *poff* och det flög iväg (O_o:nailbiting:) en stoor klump, landade nästan en meter ifrån oss!!!! Sen kom det en hel del tunt blodblandat var, sen sa det poff igen och det kom upp en tjock, grynig klump, den flög dock inte iväg…:cautious: Sen en massa tunn rosagul vätska igen, bara rann ur av ett jättelätt tryck! Tryck och tryck, jag höll runt knölen…

Efter en stund började det komma rent blod och då lugnade det sig, och jag tvättade rent. Knölen betydligt mindre, får se hur det ser ut i morgon… Med allt som kom ut så måste det vara en hel grop under huden nu där allt detta legat och grott….
Jag gillar inte ens att titta på såna där filmklipp där folk klämmer på finnar och bölder, och ändå blev jag konstigt förnöjd av att läsa detta? :confused:
Kanske för att jag sitter med en smärtsam finne just nu som jag önskar att jag kunde klämma .... :cautious: får liksom hålla mig till godo med detta :rofl:
 
Jag gillar inte ens att titta på såna där filmklipp där folk klämmer på finnar och bölder, och ändå blev jag konstigt förnöjd av att läsa detta? :confused:
Kanske för att jag sitter med en smärtsam finne just nu som jag önskar att jag kunde klämma .... :cautious: får liksom hålla mig till godo med detta :rofl:

Jaaa, jag var helt fascinerad! :p Äckligt, men sååååå intressant! När första klumpen sköts iväg så var det ungefärO_o:nailbiting::yuck::o:confused::up::banana::banana::banana:

Det var groteskt vad det vällde ur alltså. Men tanke på hur hushållspappret såg ut när vi var klara så hade man kunnat tro att det var en knytnävsstor böld nästan… Den var i princip inte större än vad den var på bilden, men ändå, SÅ MYCKET SNUSK I DEN!!
 
F8118C45-F5D0-4855-9354-37DAC5197B8E.jpeg

Tvättat igen. Det färglösa mitt i såret är inte var, utan det är gammal hud som sitter kvar som har varit över bölden. Bölden sprack liksom ut på sidan. Gissar att huden skrumpnar ihop och trillar av som en skorpa sen, tänker inte riva loss något! :nailbiting: Hon sover vidare när jag tvättar och grejar så hon är då inte besvärad.
 
Fick sådant på min schäfer. Med stafylokocker i enligt vetrinär. Om det blev det före eller efter bölden vet jag inte.
 
Jaaa, jag var helt fascinerad! :p Äckligt, men sååååå intressant! När första klumpen sköts iväg så var det ungefärO_o:nailbiting::yuck::o:confused::up::banana::banana::banana:

Det var groteskt vad det vällde ur alltså. Men tanke på hur hushållspappret såg ut när vi var klara så hade man kunnat tro att det var en knytnävsstor böld nästan… Den var i princip inte större än vad den var på bilden, men ändå, SÅ MYCKET SNUSK I DEN!!
Tack för påminnelsen, klämde just min finne :cool: skönt! :rofl:
Fast bra mycket mindre än vad som kom ut ur den där bölden :nailbiting::rofl:
 
I kväll sprack den. :yuck: Jag tvättade som vanligt och ”skorven” lossnade, plötsligt så kom det upp en massa tjockt blodblandat var. Jag tryckte lite lätt och det kom upp MASSOR, plötsligt sa det *poff* och det flög iväg (O_o:nailbiting:) en stoor klump, landade nästan en meter ifrån oss!!!! Sen kom det en hel del tunt blodblandat var, sen sa det poff igen och det kom upp en tjock, grynig klump, den flög dock inte iväg…:cautious: Sen en massa tunn rosagul vätska igen, bara rann ur av ett jättelätt tryck! Tryck och tryck, jag höll runt knölen…

Efter en stund började det komma rent blod och då lugnade det sig, och jag tvättade rent. Knölen betydligt mindre, får se hur det ser ut i morgon… Med allt som kom ut så måste det vara en hel grop under huden nu där allt detta legat och grott….
Herregud, det låter helt vidrigt :rofl: Sån tur att det blev bra ändå gissar jag? Är glad att jag öppnade den här tråden efter att jag ätit frukost :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 321
Senast: Sol
·
Anläggning Slånbärsbuskarna sprider sig som en löpeld över ägorna och vi måste bli av med det allra mesta. Så, i fredags gjordes första försöket...
Svar
18
· Visningar
6 426
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Knölen på min tiks armbåge är med största sannolikhet malign. Hon fick för 2-3 år sedan en knöl på armbågen. Veterinären bedömde att det...
Svar
4
· Visningar
1 646
Senast: domesticus
·
Hästvård Hejsan! Tänkte höra med er här på forumet innan jag vänder mig till en veterinär i falla att någon vet vad min häst kan tänkas ha...
Svar
1
· Visningar
1 140
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp