Inflammerad lamellrand?

elfi

Trådstartare
Måste få bolla lite tankar med er..

Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011 och då röntgades han på klinik UA. Även haft kotledsinflammation i samband med fången, men har varit helt frisk sedan 2011. Ridits på som vanligt, väldigt pigg och fräsch för sin ålder.

Min hovis var och skodde min häst i slutet av året. Jag bytte hovslagare i slutet av oktober/början på nov tror jag att det var då min förra hovslagare slutade dyka upp på avtalad tid, då hade min häst gått över tiden någon vecka och var något lång i tårna.

Den nya hovslagaren verkade vettig första gången han kom, han såg direkt att min häst var snubblig pga fel vinkel på vä fram (har jag för mig, mitt minne är inte så bra!) och påbörjade en korrigering samt att eftersom min häst var lång i tårna verkade han rejält och slog på nya skor. So far so good.

Han upptäckte även då att min häst hade haft en hovböld på vä bak för ca 4-6 mån sen vilket fick mig att klia mig i pannan, min häst har varit helt frisk under hela året och ridits på som vanligt både av mig och andra, inte visat någon hälta eller ömhet. Men hovslagaren sa att det kan ha varit en liten hovböld alternativt ett yttre trauma mot hoven då han även hade en vågrät spricka långt upp på hoven.

När hovslagaren kom på det andra besöket i slutet av december så bad han mig komma och kolla en sak. Då visade han att min häst hade en inflammerad lamellrand på vänster fram, samma hov som verkades mycket gången innan. Han började direkt säga att "den här har ju haft en fångkänning nyligen". Jag stod som ett frågetecken och kände mig som sämsta hästägaren ever. Jag har ridit på som vanligt, i alla gångarter och på olika underlag. Min häst har alltid visat att han har haft ont när han har haft fång, det har synts tydligt när fången har kommit och det är tack vare det som vi har lyckats behandla i tid.

Hovslagaren sa att antingen är det en fångkänning eller så har han snubblat till när han var lång i tårna och på något sätt brutit till tån så att det har blivit en blödning. Men saken är den att jag red inte när han blev lång i tårna utan ställde av honom i en-två veckor i väntan på den nya hovslagaren. Men jag började fundera, om han hade snubblat till när han var lång i tårna - borde inte det ha synts första gången den nya hovslagaren skodde?

Så nu, för att försöka runda av det hela, undrat jag om någon varit med om något liknande? Fångkänning utan att märka det? Eller kan inflammationen bero på att han tog rejält på den hoven förra gången och även började med korrigeringen?

Hästen har inte visat några symptom alls på fång, han har inte varit halt eller öm i hovarna, ingen värme eller puls i hovarna, pigg och väldigt fräsch i övrigt. Rids ca 3-4 dagar i veckan, varierat underlag.
 
Vad var det han kallade för lamellrandsinflammation? En liten rodnad i lamellranden? Det är sannolikt ett blåmärke som uppstått pga ökad belastning om tån varit för lång.
 
Röd lamellrand i tån efter de fått bli för långa i tårna är ju inte ovanligt.

Ang fång så jag hade en som var till och från-halt på ett framben. Kunde vara halt ena dagen och ua nästa. Två olika hovslagare och tre olika vet hittade inget mer än att det verkade komma från hoven. Rtg ua, inga tecken på hovböld osv. Alla kliade sig i huvudet. Iom fd fånghäst hade alla det i åtanke men det ströks - fanns verkligen inga tecken.

Komma och gå-hältan försvann efter några veckor. Jag hamnade på sjukhus så hästen fick lalla i hagen, där han var pigg, glad och ohalt.

Två månader (tror jag, nåt sånt) senare avslöjade rejäla fångränder samt tillhörande förändringarna i lamellränderna att det var fång ändå, runt om.

Så jo det kan visa sig på andra vis än "normala"
 
Vad var det han kallade för lamellrandsinflammation? En liten rodnad i lamellranden? Det är sannolikt ett blåmärke som uppstått pga ökad belastning om tån varit för lång.

Min häst var röd runt nästan hela randen. Inte bara en liten rodnad.. Men det var endast på vänster fram, höger fram och båda bak syntes ingenting.
 
Röd lamellrand i tån efter de fått bli för långa i tårna är ju inte ovanligt.

Ang fång så jag hade en som var till och från-halt på ett framben. Kunde vara halt ena dagen och ua nästa. Två olika hovslagare och tre olika vet hittade inget mer än att det verkade komma från hoven. Rtg ua, inga tecken på hovböld osv. Alla kliade sig i huvudet. Iom fd fånghäst hade alla det i åtanke men det ströks - fanns verkligen inga tecken.

Komma och gå-hältan försvann efter några veckor. Jag hamnade på sjukhus så hästen fick lalla i hagen, där han var pigg, glad och ohalt.

Två månader (tror jag, nåt sånt) senare avslöjade rejäla fångränder samt tillhörande förändringarna i lamellränderna att det var fång ändå, runt om.

Så jo det kan visa sig på andra vis än "normala"

Jaså, jag har aldrig varit med om det, men brukar oftast sko var 6:e vecka. Nu blev det ju längre pga hovslagartrassel och byte.

Oj, att det är så ändå. Min har alltid visat när han haft fång med de tydliga tecknen, svårt att vända, halt, ömfotad. Däremot visade han ingen hälta vid kotledsinflammationen förutom att han blev extremt snubblig. Fång är en hemsk sjukdom! :(
 
Tyvärr så kan fångkänning visa sig på enbart en hov, det hänger egentligen samman med hur hästen belastar sig.

Ajdå. :( Känner mig som en hemsk ägare nu, om det är så att det är en fångkänning min har haft.
 
Hovslagaren tyckte att jag kunde rida på som vanligt ändå, och gjorde inget speciellt åt hoven utan slog på skon som vanligt.

Red ut igår bara för att trava igenom honom och han var lika pigg som vanligt. :)
 
Ajdå. :( Känner mig som en hemsk ägare nu, om det är så att det är en fångkänning min har haft.
Hur vet du att den i så fall är över? Du har fått några svar om att en häst kan ha fång utan att det märks. Varför rider du i så fall innan du vet mer?

Jag förstår att det många ggr kan vara bra att låta hästen röra på sig. Men en häst som har haft fång tre ggr? Upprepade fånganfall beror ofta på insulinresistens. IR hästar fåt ofta smygande "osynliga" fånganfall. Jag påsr inte att din häst har fång men att det skulle kunna vara så.

Om det var min häst hade jag definitivt INTE ridit och sett glad ut bara för att det gick bra.
 
Med den historiken, åldern och rasen skulle jag vara 99% säker på att blödningen i lamellranden var fång! Islandshästar är kända för att vara otroligt smärttåliga jmf med tex ett halvblod.

Dessutom tycker jag du ska testa hästen för PPID så fort som möjligt. Subklinisk fång är jättevanligt vid obehandlad PPID. Blod och breddad lamellrand, lite ömfotad, stelhet etc.

Jag hade inte ridit hästen innan den undersökts av veterinär, du kan promenera den så länge så den får röra sig men slipper den extra belastningen.
 
Hovslagaren tyckte att jag kunde rida på som vanligt ändå, och gjorde inget speciellt åt hoven utan slog på skon som vanligt.

Red ut igår bara för att trava igenom honom och han var lika pigg som vanligt. :)

Snälla du, rid inte på den innan du VET att det INTE är fång. Det kan ju få väldigt allvarliga konsekvenser om du gör det... Hoppas förstås att det inte är fång, men med den historiken låter det ju dessvärre troligt. Minsta misstanke om fång bör hästen behandlas som om det vore fång - för säkerhets skull. Tills man VET.
 
Med den historiken, åldern och rasen skulle jag vara 99% säker på att blödningen i lamellranden var fång! Islandshästar är kända för att vara otroligt smärttåliga jmf med tex ett halvblod.

Dessutom tycker jag du ska testa hästen för PPID så fort som möjligt. Subklinisk fång är jättevanligt vid obehandlad PPID. Blod och breddad lamellrand, lite ömfotad, stelhet etc.

Jag hade inte ridit hästen innan den undersökts av veterinär, du kan promenera den så länge så den får röra sig men slipper den extra belastningen.
Om man hade gått efter röntgenbilderna på min så hade han varit jättehalt men det var han inte.
 
Veterinären sa: kör på som vanligt. Trodde mer på teorin att hovslagaren har tagit för mycket på tån, fast han inte ville erkänna det själv (hovslagaren alltså). Vet känner min häst väldigt väl, och har behandlat honom alla gånger han har haft fång. Men hon tyckte även att jag skulle hålla koll på honom utifall han skulle bli sämre, men som det var nu så tyckte hon att jag kunde rida på som vanligt. Men jag har ställt av honom ändå, då den fruktansvärda kylan kom på besök och nu är det runt -24 grader.. Så han får vila i några veckor nu, vi håller oss till promenader när värmen kommer tillbaka.

Känns inte jättebra att ställa av en äldre häst i bra kondition, men jag hoppas att det kommer mer snö för då kan jag longera honom i skritt på ridbanan.

Men jag kommer hålla koll på min häst iaf. Han var då sitt vanliga jag ikväll vid kvällsfodringen, gnäggade och stökade runt i boxen tills han fick uppmärksamhet och mat. Och jag har spenderat dagen på ridhusläktaren och kollat på dressyrträningar för en av mina favorittränare!
 
Det låter faktiskt som att den "nya" hovslagaren verkade för mycket. Även om hästen var lång i tån kan man inte ta för mycket, fångkänningen orsakades antagligen av det för som du säger borde det ha synts första gången den nya hovis var där.
Min häst har också haft en blödning i tån på båda fram, mer i höger som var varm och tydlig puls. Haltade inte och visade inget annat. Det var i november. (haft fång för flera år sedan). Det enda jag upptäckte det var små blodfläckar framme i tån. Hovslagaren kollade honom. Hade då även en misstänkt hovböld hö fram. behandlades för det, boxvila.
Före jul när hovslagaren verkade var lamellranden breddad och han kunde ta väldigt lite framme i tån. Ingen hälta, hovböld läkt och han tyckte jag kunde rida. Men jag har låtit honom gå i hage och nu endast promenader tillsv. Jag avvaktar till hovslagaren kommer i slutet av januari.
Så visst kan de ha en fångkänning som kan gå obemärkt förbi, värmen i en hov och puls var nog mer av hovbölden. De små blodfläckarna hade jag kunnat missa och först upptäckt att det hänt något vid verkningen då lamellranden var breddad på båda fram.
 
@elfi Men det var lamellrandsblödningar runt om? Om hovis tagit för mkt borde du väl knappast fått det på ena fram runt om, utan just i tån? Personligen tror jag att hovslagare är bäst på hovar och veterinärer på veterinärt med, och skulle inte riktigt köpa att en vet sa att hovslagaren nog gjort fel men inte velat erkänna det. Känns som att göra det vanskligt lätt för sig med en IR-häst med tidigare fånganfall..
 
@elfi Men det var lamellrandsblödningar runt om? Om hovis tagit för mkt borde du väl knappast fått det på ena fram runt om, utan just i tån? Personligen tror jag att hovslagare är bäst på hovar och veterinärer på veterinärt med, och skulle inte riktigt köpa att en vet sa att hovslagaren nog gjort fel men inte velat erkänna det. Känns som att göra det vanskligt lätt för sig med en IR-häst med tidigare fånganfall..

Jag har varit med om att en hovslagare tagit för mycket på en känslig häst, samt att en veterinär även sagt det. Den hästen blev mycket dålig! (en utbildad känd hovslagare, men ny för den hästen).
Hästen i denna tråd kan mycket väl bara fått blödning/fångkänning i en hov. Verkad för mycket, hög belastning på hov, lamellranden ger efter och det kan bli en blödning.
 
Jag har varit med om att en hovslagare tagit för mycket på en känslig häst, samt att en veterinär även sagt det. Den hästen blev mycket dålig! (en utbildad känd hovslagare, men ny för den hästen).
Hästen i denna tråd kan mycket väl bara fått blödning/fångkänning i en hov. Verkad för mycket, hög belastning på hov, lamellranden ger efter och det kan bli en blödning.

Visst KAN det ha hänt. Men det är fortfarande inte något jag på den hästen skulle våga mig på att tro enbart på att det kan ha hänt. För tyvärr kan den lika gärna haft fång... Jag vet inte om du haft någon IR/EMS/PPID-häst, men har man det och vet hur låg triggern för fång är så...

Min jag berättade om. Där var precis alla tänkbara diagnoser troligare än fång. Mycket troligare. Eftersom symptomen inte stämde med fång, det saknades klassiska tecken på fång och inte minst att det var februari, en meter snö och ingen ändring i foderstaten. Det var ändå fång...
 
Visst KAN det ha hänt. Men det är fortfarande inte något jag på den hästen skulle våga mig på att tro enbart på att det kan ha hänt. För tyvärr kan den lika gärna haft fång... Jag vet inte om du haft någon IR/EMS/PPID-häst, men har man det och vet hur låg triggern för fång är så...

Min jag berättade om. Där var precis alla tänkbara diagnoser troligare än fång. Mycket troligare. Eftersom symptomen inte stämde med fång, det saknades klassiska tecken på fång och inte minst att det var februari, en meter snö och ingen ändring i foderstaten. Det var ändå fång...

Samma här...
 

Liknande trådar

Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 909
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp