inflammerat sår

S

SuchAFanpire

Hej! Min häst har för några dagar sen fastnat i några eltrådar vid ett rymningsförsök från hagen. Han var till en början väldigt svullen i bakbenen och hade väldigt många sår, dock alla ytliga, utom några få som var lite värre. Han haltade inte, ömmade bara vid beröring osv. På höger framkota och vänster bakkota satt lite värre sår som jag har sett om lite noggrannare. Alla sår har blivit tvättade och rengjorda varje dag, och de på kotorna som var lite värre har jag även bandagerat. Han har fått stå inne i boxen sen händelsen, eftersom jag inte vill riskera att få in massa smuts i såren.

Nu till saken, Såret på vänster bakkota har läkt fint, han behöver inte bandage där längre. Dock märkte jag idag när jag skulle byta bandage (byter var dag) att såret på höger framkota har blivit lite varigt. Inte jätte, men lite. Blev lite orolig, men spolade av ordentligt med vattenslangen och sprayade på sårspray samt la om nytt bandage. Tänkte inte på att ta tempen på honom, men jag ska göra det imorron, han verkade dock inte febrig.

Min fråga är nu då, vad ska jag göra om det fortfarande är inflammerat imorgon när jag ska byta bandage? Ska jag tvätta med något speciellt, ta på någon speciell salva, vet någon något riktigt bra? Eller ska jag bara fortsätta såhär och hoppas på det bästa?

Tacksam för svar så snart som möjligt!
 
Sv: inflammerat sår

Socatyl salva bör man ha i sitt husapotek, be veterinären skriva ut det till dig. Det är en antibiotika salva med zinkpasta i............suverän i alla sårlägen då såren inte är allt för stora.
 
Sv: inflammerat sår

Börja med att ta av bandaget, ett sår mår oftast bäst av att luftas. Är inte hästen jättehalt finns ingen anledning till att ha den ståendes inne. Rengör med vatten o mild tvål, typ Laktacyd (stavas?). Undvik att pilla i det för mkt, du för bara in bakterier i det. Börjar det gegga väldigt mkt så är ju veterinären enda alternativet för att ev. få lite penicillin.
 
Sv: inflammerat sår

Om inte hästen har feber ska du inte hålla på att balta med pencilin salvor och skit det skapar bara resistenta bakterier !!!!

Dessa råd ska du kasta i sopan och använda Socatylsalvan lite här och där och säga att det skall finnas i alla sjukapotek får mig faktiskt att se rött !

Vad tar man till den dagen man verkligen behöver pencilinet och bakterierna är resistenta !!! För att såret geggat lite och man själv tycker det är ett smidigt sätt att gegga på lite Socatyl så blir såret bra !!

Tvätta av såret med hibiskrubtvål som är bakteriedödande låt det verka en stund och skölj låt såret vara bandagerat .

Annars kan du även lägga på en Animalinitex binda som drar ur infektionen ur såret (finns på Granngården Citygross eller ) Ring runt .

Förövrigt så läker sår bäst i sin egen *kultur * och ska _inte_ luftas och nu när det finns massor av flugor så skulle jag skippa den iden .

Prova det så länge hästen inte blir sämre och får feber ,då ringer du vetten .


Mia
 
Senast ändrad:
Sv: inflammerat sår

Håller med, operationstvätt (Hibiscrub) och sedan kan man faktiskt använda alcogel för att få bukt med en mindre infektion. Lätthanterligt och oftast syns mycket gott resultat på 24 timmar.
 
Sv: inflammerat sår

Jag säger inte vad som är rätt o fel, för det finns så många olika åsikter o läror.
Själv låter jag naturen ha sin gång, ut i hagen, rörelse ger viktig blodtillförsel. Men det förutsätter att man har gräs eller grushage, ej lera o jord med partiklar som kan ge infektion.
Stora sår, snitt, fortfarande rejält öppet, ja då kanske man ska ha bandage. Men så fort det går vill jag att luften ska komma åt. Aldrig pencilin salva på mina hästar! Men gärna honung, det läker bra (dock ej sommartid, drar åt sig djur) en fet salva skyddar mot flugor.
Spola med vatten, rengör med koksalt varje dag.
Min häst rev upp hela insidan på ett bakben (högt upp) på taggttåd- ja, det är sant!!! Hur kan en ridskola ha taggttåd??? Men det läkte fin, fint.
 
Sv: inflammerat sår

Har under de senaste åren endast använt aloe vera-gel till sår. Suveränt tycker jag, såren torkar upp och läker snabbt utan att man ska hålla på för mycket med dem. Bara att stryka på ett par gånger om dagen. Man behöver inte heller hålla på att tvätta i onödan, finns det smuts i såret tvättar jag av med lite grönsåpa-vatten.
 
Sv: inflammerat sår

Jag har haft en häst som skadade sig riktigt illa på metalltråd. Jag var bortrest när det hände och ingen såg skadan (hur nu det egentligen är möjligt??? :mad: ). När jag kom hem såg jag det direkt. Hela insidan av hasen var helt avskalad och det rann gulgrön gegga från det. Veterinär kom och gjorde rent med mild tvållösning, la på procellsalva och sen hasbandage. Min första tanke var att jag skulle ha hästen inne men veterinären sa ABSOLUT INTE. För bästa läkning ska hästen vara ute och röra på sig och så fort sårytan läkt ihop mer så var det bästa att lufta det. Det var inte tal om någon penicillin och med tanke på de problem som finns i dag med multiresistenta bakterier ska man vara attan så försiktig med vad man använder.

Hästens sår läkte på några månader och det såg nästan ihopsytt ut. 2 ggr om dagen la jag om det. Gnuggade ordentligt med tvållösningen och sen på med procellsalva och nytt bandage. Svallköttet behandlades med Nelex. Med tanke på att det var hasen som var skadad gick det enorma mängder bomull och lindor...
 
Sv: inflammerat sår

Min unghäst fick ett ganska tråkigt sår på utsidan av kotan för ett par år se,. han fick gå ute hela tiden men jag lindade såret så att det inte skulle komma in så mkt skit.

Självklart var det mitt under högsommarn så var väldans varmt så självklart blev det lite varigt och klägigt, pratade med min veterinär och han tyckte att jag skulle linda med zinklinda i botten och så typ vet-flex över jag gjorde så och efter bara några dar började såret torka upp och dra ihop sig! Så det kan jag varmt rekommendera har alltid sån i stallapoteket efter denna händelse!
 
Sv: inflammerat sår

Det är ju väldigt, väldigt svårt att ge råd och tips på internet, och man ska ta alla tips med en nypa salt.

Ingen vet hur skadorna på din häst ser ut eller hur bra du är på att avgöra hur allvarlig en skada är. En av våra ridskolehästar fick ett sår över kotan, såg inte så jätteallvarligt ut, men visade sig sedan vara det... kommer inte riktigt ihåg men det var något som hade tagit skada, den fick stå på box i 5-6 månader. Hade den hästen gått ut i hage hade han inte levt idag... Sedan har vi haft hästar med betydligt värre sårskador som har fått vara ute i hagen eftersom det bara var "sår" och inga värre skador.

Är du tveksam tycker jag att du ska ta ut veterinär.
 
Sv: inflammerat sår

Min unghäst sparkade bakut mot en sprängsten för en månad sedan. Slaget träffade 8 cm ovanför kotan, vänster bak. Han stod i Skara två veckor med diverse operationer och annat. Nu har han varit hemma i två veckor och det är min tur att sköta såret på egen hand.

Jag byter bandage varannan dag. Jag tvättar rent med koksaltlösning, sedan lägger jag på en allevyn-kompress. Den luftar såret samtidigt som den suger upp eventuell vätska från såret. Utanpå där har jag ett mjukare bandage och sedan bomull, gasbinda och vetflexbandage. Såret läker inifrån då det inte är sytt, och det fungerar skitbra.

Om du lindar om såren kan du ju göra en mindre hage så att hästen kan röra sig lite. Då får såret lite blodcirkulation = bättre läkning :-)
 
Sv: inflammerat sår

Kommer det gult sekret från såret är det inte en inflammation utan en infektion. Var = bakterier. Jag vill inte ge dig några råd utan att undersöka hästen och jag tycker att du ska ta kontakt med veterinär. Många faktorer spelar in; sårets placering - lednära? - , hästens temp, hälta osv. Rör det sig trots allt om ytligare sår mår de bäst av att luftas och hästen kan gott gå i hage som vanligt. Det är renare i en ordentlig hage än i en box.

Har du sett över stelkramspskyddet?
 
Sv: inflammerat sår

Socatyl salva bör man ha i sitt husapotek, be veterinären skriva ut det till dig. Det är en antibiotika salva med zinkpasta i............suverän i alla sårlägen då såren inte är allt för stora.

Suveränt kan jag iofs hålla med om, men om alla hästägare använde Socatyl till alla små sår skulle bakterierna snart ha utvecklat resistens mot substansen och så står vi där med ytterligare ett antibiotika mindre i kampen mot bakterierna. Antibiotika ska användas med förnuft, i rätt lägen.
 
Sv: inflammerat sår

Börja med att ta av bandaget, ett sår mår oftast bäst av att luftas. Är inte hästen jättehalt finns ingen anledning till att ha den ståendes inne. Rengör med vatten o mild tvål, typ Laktacyd (stavas?). Undvik att pilla i det för mkt, du för bara in bakterier i det. Börjar det gegga väldigt mkt så är ju veterinären enda alternativet för att ev. få lite penicillin.

Att ta av bandaget är uteslutet eftersom det sitter nere på kotan och är helt öppet, tänker inte riskera att få in massa skit som förvärrar saken. JAg har självklart av bandaget var dag när jag bytar och då går jag en promenad med honom så det luftas osv. Så fort det börjat torka ihop lite mer och inte är infekterat ska han få gå utan bandage.
Han går inte inne längre. Det fanns dock anledning till att ha honom inne eftersom hela benen var fulla av sår som var vidöppna.
 
Sv: inflammerat sår

Jag säger inte vad som är rätt o fel, för det finns så många olika åsikter o läror.
Själv låter jag naturen ha sin gång, ut i hagen, rörelse ger viktig blodtillförsel. Men det förutsätter att man har gräs eller grushage, ej lera o jord med partiklar som kan ge infektion.
Stora sår, snitt, fortfarande rejält öppet, ja då kanske man ska ha bandage. Men så fort det går vill jag att luften ska komma åt. Aldrig pencilin salva på mina hästar! Men gärna honung, det läker bra (dock ej sommartid, drar åt sig djur) en fet salva skyddar mot flugor.
Spola med vatten, rengör med koksalt varje dag.
Min häst rev upp hela insidan på ett bakben (högt upp) på taggttåd- ja, det är sant!!! Hur kan en ridskola ha taggttåd??? Men det läkte fin, fint.

Jag ville såkalrt ha ut honom så snabbt som möjligt, men när benen var fulla av sår som var vidöppna ville jag inte göra saken värre. Höll boxen ren och såren likaså, nu har såren blivit bättre(förutom det som måste bandageras) så nu har jag börjat ha honom ute igen!
 
Sv: inflammerat sår

Kommer det gult sekret från såret är det inte en inflammation utan en infektion. Var = bakterier. Jag vill inte ge dig några råd utan att undersöka hästen och jag tycker att du ska ta kontakt med veterinär. Många faktorer spelar in; sårets placering - lednära? - , hästens temp, hälta osv. Rör det sig trots allt om ytligare sår mår de bäst av att luftas och hästen kan gott gå i hage som vanligt. Det är renare i en ordentlig hage än i en box.

Har du sett över stelkramspskyddet?

Finns ingen direkt anledning att ta kontakt med vetrinär, de hade inte gjort mer än jag gör själv.
Såret sitter som sagt på högersidan av höger framkota, och är ytligt, inte såpass lednära att det är någon fara. Han har normaltemp, haltar inte.
MEN eftersom det är ytligt, och jag menar alltså ett sår som är cirka 6-7 cm långt och kanske 2-3 cm brett, helt utan hår, då det är avskrapat när han skadade sig, det är ganska långt in så det är inte bara hud utan med "köttigt" så att säga, men ändå inte långt in så att det är farligt på det sättet. Det går inte att ha det utan bandage då det sitter så långt ner på benet, det skulle bara förvärra allting. Han går i hage nu, sin vanliga stora gräshage, men jag bytar bandaget var dag och låter det lufta kanske en halvtimme efter jag tagit av bandaget och tvättat rent såret.

Hästen är självklart vaccinerad.
 
Sv: inflammerat sår

För att ni ska se hur såren faktiskt ser ut :
1e89c5974e562f96d3aeee19b06ceee580f960581791895e24d91dcb81240fd4.jpg

Såret på höger fram, som jag bandagerar.

ad0dbc551a910e30985fe789031dfea558249f279886fdc39a976932c122220a.jpg

Såren på bakbenen ( sedda från detta hållet, andra sidan av benen ser likdana ut)

7b5c0cf78e2dcae21254ad02c0f1a04284dc3eb799a729f3809f40d10b935c49.jpg

Vänster bak

Såren spolas med vattenslang noggrant var dag och sprayas med sårspray.
Det jag bandagerar gör jag på följande vis:
Spolar med vatten i några minuter för att få rent och mjuka upp. (har gummihandskar på mig, alltså pelar inte i såren med bara händerna)
Tar bort eventuella sårskorpor eller hudbitar som sitter löst. Ser till att det är rent och inte något hår eller annat som sitter i. Sprayar lite runt omkring såret med sårspay. Gör iordning bandage, bestående av gas/bomull/gas väv. Vet att man bör ha en kompress närmast såret, men jag har ingen och alla affärer jag kollat i har inte haft någon, förutom en men de kompresserna var sa 4x4 cm och jag har inte haft möjlighet att ta mgi till ett apotek. Det fungerar iallafall bra med den här "väven" Sprayar lite sårspray på bandagets insida där det ska ligga mot såret. Lägger om bandaget och lindar om med självhäftande linda. Inte det ultimata bandaget, men det duger gott och väl :)
Är även medveten om att man inte bör bandagera på ett blött bandage, men bandaget är inte blött utan endast lite ytterst lite fuktigt precis på ytan där jag sprayat sårspray, och det är inte runt hela utan bara där såret är!
Om jag missat något eller om ni undrar något så skriv! :)
 
Sv: inflammerat sår

För att ni ska se hur såren faktiskt ser ut :
1e89c5974e562f96d3aeee19b06ceee580f960581791895e24d91dcb81240fd4.jpg

Såret på höger fram, som jag bandagerar.

ad0dbc551a910e30985fe789031dfea558249f279886fdc39a976932c122220a.jpg

Såren på bakbenen ( sedda från detta hållet, andra sidan av benen ser likdana ut)

7b5c0cf78e2dcae21254ad02c0f1a04284dc3eb799a729f3809f40d10b935c49.jpg

Vänster bak

Såren spolas med vattenslang noggrant var dag och sprayas med sårspray.
Det jag bandagerar gör jag på följande vis:
Spolar med vatten i några minuter för att få rent och mjuka upp. (har gummihandskar på mig, alltså pelar inte i såren med bara händerna)
Tar bort eventuella sårskorpor eller hudbitar som sitter löst. Ser till att det är rent och inte något hår eller annat som sitter i. Sprayar lite runt omkring såret med sårspay. Gör iordning bandage, bestående av gas/bomull/gas väv. Vet att man bör ha en kompress närmast såret, men jag har ingen och alla affärer jag kollat i har inte haft någon, förutom en men de kompresserna var sa 4x4 cm och jag har inte haft möjlighet att ta mgi till ett apotek. Det fungerar iallafall bra med den här "väven" Sprayar lite sårspray på bandagets insida där det ska ligga mot såret. Lägger om bandaget och lindar om med självhäftande linda. Inte det ultimata bandaget, men det duger gott och väl :)
Är även medveten om att man inte bör bandagera på ett blött bandage, men bandaget är inte blött utan endast lite ytterst lite fuktigt precis på ytan där jag sprayat sårspray, och det är inte runt hela utan bara där såret är!
Om jag missat något eller om ni undrar något så skriv! :)

Såret jag bandagerar ser inte så farligt ut på bilden kanske, men det är precis tvättat och rengjort där så allt var osv är bortspolat.
 
Sv: inflammerat sår

Använd vanlig binda på såret ,det fastnar inte som bomull eller kompress .

Och det där skulle jag absolut tagit hibiskrub på och tvättat med .

samt aloevera gel .
Mia
 
Sv: inflammerat sår

jag använde LHP salva den e antiseptisk på våran 1 åring för några veckor sedan när hon gjorde illa sig.
Fick dock ringa vet och ge metacam samt penovet i 5 dagar först då såret va på en led och rätt djupt och de svullnade upp dagen efter hon fått de och hon hade en temp på 39.5.
Hon stod på boxvila 3 dagar hemma då använde vi bara lactasyd tvål och tvättade med och sen på med en kompress, sen tjockt med bommul runt benet sen på med en flexi linda över och sedan fleece linda på allt för att de inte ska fnasa. Bommulet är ett måste om du har en själv häftande linda annars drar lindan åt för hårt..
Sen när såret såg lite bättre ut så tvättade jag inte varje dag utan hade på LHP salva ett tjockt lager och hon fick gå ut i hagen.. dagen efter jag började med LHP så vart det en fin skorpa på såret.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästvård Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp