Inflationen

Jag är inte mest orolig för min privatekonomi. Jag kommer klara mig men jag kommer får minska på icke nödvändiga utgifter. Däremot oroar följder mig, tex att det kan bli svårt att sälja bostad, häst eller annat som jag känner att jag nom något år vill avyttra och gå vidare från.
 
Jag tror att de med låg inkomst får det jobbigare. Tjänar man 20 000 och får upp lönen 2% i dagsläget är det fortfarande mindre kvar i plånboken på grund av inflationen. Tjänar du 40k och får samma procentuella ökning får du dubbelt så mycket i rena pengar (enkelt räknat) och har dessutom mycket mer.pengar att röra dig med innan.

Jag är inte heller orolig för min egen del, det är såklart tråkigt att ha mindre kvar på "nöjeskontot". Jag har försökt skydda mig själv genom att binda elpriset och räntorna på våra lån. Och har ett utgångsläge som gör det möjligt för mig att köpa en elcykel för att undvika att använda stora mängder bränsle. Men den ensamstående undersköterskan har kanske aldrig den möjligheten?
Exakt. Det krävs ju att lönerna lyfts ansenligt, speciellt för lågavlönade yrken, för att det ska bli någon slags rimlig balans i det hela.
 
Tittar man utanför sina egna fördomar, ser man också att även folk som inte är ekonomiskt oberoende, behöver hjälp för att klara sitt vardagliga liv nu. Men vi ska kanske offra dom för att komma åt de ekonomiskt
Va? Du läste inte klart inlägget innan du reagerade eller så förstod du inte vad jag menar. Då kan du trevligt be mig förklara vad jag menar istället för att börja fäktas med begrepp som fördomar och antaganden om min åsikt uttryckt som ”vi ska kanske”. Du gav inte direkt exempel på ett konstruktivt sätt föra dialog.
 
Jag tror att de med låg inkomst får det jobbigare. Tjänar man 20 000 och får upp lönen 2% i dagsläget är det fortfarande mindre kvar i plånboken på grund av inflationen. Tjänar du 40k och får samma procentuella ökning får du dubbelt så mycket i rena pengar (enkelt räknat) och har dessutom mycket mer.pengar att röra dig med innan.

Jag är inte heller orolig för min egen del, det är såklart tråkigt att ha mindre kvar på "nöjeskontot". Jag har försökt skydda mig själv genom att binda elpriset och räntorna på våra lån. Och har ett utgångsläge som gör det möjligt för mig att köpa en elcykel för att undvika att använda stora mängder bränsle. Men den ensamstående undersköterskan har kanske aldrig den möjligheten?
En elcykel är inte väldigt användbar för alla heller även om den investeringen vore inom räckhåll.
 
Va? Du läste inte klart inlägget innan du reagerade eller så förstod du inte vad jag menar. Då kan du trevligt be mig förklara vad jag menar istället för att börja fäktas med begrepp som fördomar och antaganden om min åsikt uttryckt som ”vi ska kanske”. Du gav inte direkt exempel på ett konstruktivt sätt föra dialog.

Så med detta "Nu har vi en utbudsstyrd inflation och då har vi tillfället att anpassa oss och ställa om konsumtionen, nej istället så börjar staten ge bidrag till svenskar oberoende av ekonomisk situation- för att kunna fortsätta konsumera ohållbart och kunna betala moms och annan skatt på denna ohållbara konsumtion." så menar du inte att vi ger bidrag till svenskar som är ekonomiskt oberoende för att de ska kunna fortsätta konsumera?
 
Jag tycker också att det är lite av ett valspektakel eftersom åtgärderna är så små och tydligt riktade på lätt att förstå i plånboken för alla väljare snarare än riktade att lösa problem.

Men problemet med att göra en snabb omställning där många plötsligt inte kan ta sig till sina jobb eller där viktiga samhällsbärande företag plötsligt ställer in betalningarna är också stort.

Människor med små marginaler får inte plötsligt pengar över för att byta till elbil, för att det blir krig i Ukraina. Det är de som redan haft medel och valt att prioritera omställning som vinner. Både med och utan akuta stöd.
Ja precis! Utvecklingen ökar ojämlikheten, vilket i sig är ett steg från hållbar utveckling eftersom social hållbarhet i form av jämlikhet och rättvisa är en viktigt dimension av hållbar utveckling. Just nu ökar vi avståndet till hållbar utveckling i alla tre dimensioner (miljö, socialt och ekonomiskt).
Så med detta "Nu har vi en utbudsstyrd inflation och då har vi tillfället att anpassa oss och ställa om konsumtionen, nej istället så börjar staten ge bidrag till svenskar oberoende av ekonomisk situation- för att kunna fortsätta konsumera ohållbart och kunna betala moms och annan skatt på denna ohållbara konsumtion." så menar du inte att vi ger bidrag till svenskar som är ekonomiskt oberoende för att de ska kunna fortsätta konsumera?
Jag menar att vi ger bidrag till svenskar oberoende av deras ekonomiska situation. Det blev möjligen otydligt. Alltså bidragen har inte styrts utifrån behov och ekonomi. Ja även de ekonomiskt oberoende får bidrag för att konsumera, varför? Rikta bidrag mot de som har behov, omfördela resurser.

Jag avslutade inlägget med att framhålla den ökande ojämlikheten som ett problem. Det tydliggör mitt ställningstagande om budskapet var otydligt fram tills dess.
 
Senast ändrad:
Ja precis! Utvecklingen ökar ojämlikheten, vilket i sig är ett steg från hållbar utveckling eftersom social hållbarhet i form av jämlikhet och rättvisa är en viktigt dimension av hållbar utveckling. Just nu ökar vi avståndet till hållbar utveckling i alla tre dimensioner (miljö, socialt och ekonomiskt).

Jag menar att vi ger bidrag till svenskar oberoende av deras ekonomiska situation. Det blev möjligen otydligt. Alltså bidragen har inte styrts utifrån behov och ekonomi. Ja även de ekonomiskt oberoende får bidrag för att konsumera, varför? Rikta bidrag mot de som har behov, omfördela resurser.

Jag avslutade inlägget med att framhålla den ökande ojämlikheten som ett problem. Det tydliggör mitt ställningstagande om budskapet var otydligt fram tills dess.

Då missförstod jag. Så många anser att bidragen inte ska ges, eftersom de gynnar rika. Jag drog dig över den kanten med, sorry! Jag tycker definitivt att bidragen ska betalas ut efter behov, men antar att det är en akutlösning nu och att man får till det mer nya reseavdragssystemet sen.
 
Jag och min sambo tjänar bra, men oroar oss ändå över möjligheten att bo kvar om räntorna stiger. Då bor vi ändå en bit utanför stan (Stockholm), men vi är födda på 90-talet och har inte kunnat ta del av den fördelaktiga resa som många 50-80-talister har gjort. Amorteringskrav, inflation, räntehöjningar osv slår hårt mot unga som inte har haft möjlighet att bygga upp ett kapital under många år. Oroar mig för att klyftorna blir allt större.
 
Jag är varken påverkad eller orolig för egen del. Skulle räntorna stiga ordentligt får jag helt enkelt prioritera om mitt nöjesliv, inte äta ute så gott som varje dag, inte unna mig lika mycket shopping, sänka amorteringen på bolånet om det nu skulle bli så tight och jobba hemifrån fler dagar.
Jag har en stark ekonomi idag. Jag äger en ganska central fyra med låg belåning, amorterar en del på bolånet samtidigt som jag sparar några tusen per månad till övrigt. Har ett jobb som är hyfsat välbetalt och som dessutom inkluderar en hel del betalda luncher och resor till och från arbetet så mina vardagsutgifter är inte hisnande på något sätt trots att jag bor själv och har både katt och häst.
Det enda jag märkt med priserna är att det drogs någon hundralapp mer på dieselposten på min lönespecifikation än vad det brukar vara och att uteluncherna har gått upp med några tior men värre än så är det inte för min del.
Personligen hoppas jag snarare på att bostäderna fortsätter öka i pris, åtminstone i mitt område, så att jag inom några år får loss kapital att kunna köpa en femma 😅
 
Jag har tur iom att jag har hoga marginaler i livet, men det ar mycket pga att jag som vuxen 32aring fortfarande bor i delat boende. Kor inte bil, cycklar, ater vegetariskt, inga barn eller djur som kostar.
Jag hoppas nastan pa hogre rantor som kan lugna bostadspriserna lite, sa att man kanske en dag kan kopa sig en tvaa...

Tänker du köpa kontant då eller?
Annars fattar jag inte logiken. Men hör liknande kommentarer lite varstans. Att nu äntligen kan folk köpa in sig på marknaden. Men det kommer ju ätas upp av högre räntor? Enda vinnarna på bostadsmarknaden nu är de som har kapital att lägga in utan att låna upp sig.
 
Tänker du köpa kontant då eller?
Annars fattar jag inte logiken. Men hör liknande kommentarer lite varstans. Att nu äntligen kan folk köpa in sig på marknaden. Men det kommer ju ätas upp av högre räntor? Enda vinnarna på bostadsmarknaden nu är de som har kapital att lägga in utan att låna upp sig.

Skulle bostäderna gå ner kraftigt i pris är även de vinnare som kan köpa in sig med lån. Räntorna kommer att gå ner igen 2024+. Så de som ska in bör givetvis passa på oavsett ränteläge.
 
Tänker du köpa kontant då eller?
Annars fattar jag inte logiken. Men hör liknande kommentarer lite varstans. Att nu äntligen kan folk köpa in sig på marknaden. Men det kommer ju ätas upp av högre räntor? Enda vinnarna på bostadsmarknaden nu är de som har kapital att lägga in utan att låna upp sig.

Dromma kan man!
Logiken for mig ar tvasidig - forst och framst, min begransning ar framst lanebeloppet om 4.5 ganger arslonen - gar priser ner sa sa kommer nu fler lagenheten ligga innanfor det spannet, inklusive de som tidigare lag utan rackvidd. Lanekostnaden ar kanske hogre per manad, men manadskostnaden har jag rad med .
Gar rantorna eventuellt ner igen, sa har jag ju ocksa lanat pa ett lagre kapitalbelopp, vilket leder till en lagre kostnad
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp