Influencer - vad är det?

magruder

Trådstartare
De senaste åren har order "influencer" dykt upp lite här och var. Jag vet vad ordet influence betyder, men influencer? Vad gör såna? För mig verkar det mest vara kändisar av olika slag.
Efterrsom jag är så gammal (född 1943) är det inte lätt att hänga med bland alla nya ord. Litar på att folk på Buke vet vad det handlar om.
 
En influencer (som är ett dröm"yrke" för många unga ffa tjejer...) lever på att lägga upp bilder på instagram och youtube på sig själva iförda oändliga mängder outfits. Utseendet är allt; fransförlängningar, lip fillers, kläderkläderkläder, flärd, gärna sitta på cafe´ med en annan influencer och ta bilder (som sedan läggs ut samtidigt, bara ur olika vinklar). Väldigt mycket rund stjärt i string i olika omgivningar. De får (om de lyckats bli stora i gamet) sponsring av diverse företag med allt från kläder och smink, till kosttillskott, resmål och inredning, och somliga tjänar massvis med pengar på detta. Andra, som förtvivlat försöker bli stora, får gratisprover av varorna som ersättning.

Influerandet består i att påverka andra, ofta osäkra, unga tjejer att köpa sminket, fransarna, brösten eller vad det nu rör sig om.
 
De senaste åren har order "influencer" dykt upp lite här och var. Jag vet vad ordet influence betyder, men influencer? Vad gör såna? För mig verkar det mest vara kändisar av olika slag.
Efterrsom jag är så gammal (född 1943) är det inte lätt att hänga med bland alla nya ord. Litar på att folk på Buke vet vad det handlar om.
Influencer är i princip en kändis som använder sitt kändisskap till att mot betalning försöka påverka andra att köpa eller tycka olika saker.

Det kan noteras att det till helt övervägande delen (90 procent eller så) är kvinnor som låter sig påverkas av influencers.
 
Senast ändrad av en moderator:
Kan man vara influencer utan sponsring och marknadsföring av produkter. Kan man vara influencer med marknadsföring av produkter, det är ju mer annonsering eller produktplacering. Hur vet man när den sk influencern verkligen tycker något utan påtryckning från sponsor.
 
Kan man vara influencer utan sponsring och marknadsföring av produkter. Kan man vara influencer med marknadsföring av produkter, det är ju mer annonsering eller produktplacering. Hur vet man när den sk influencern verkligen tycker något utan påtryckning från sponsor.

Oftast så står det någonstans i inlägget att det är ”i samarbete med”.

Men jag skulle inte räkna med att så mycket är ”egna åsikter”.
 
Kan man vara influencer utan sponsring och marknadsföring av produkter. Kan man vara influencer med marknadsföring av produkter, det är ju mer annonsering eller produktplacering. Hur vet man när den sk influencern verkligen tycker något utan påtryckning från sponsor.

Influencern måste ju få in pengar på något vis om de ska kunna leva på det. Många influencers gör absolut reklam för saker de inte alls använder eller tycker är så himla lysande.
Och en hel del skiter i att reklammärka inlägg där de fått spons/betalt.
Så att tro på att allt de säger är guld bör man inte göra. Sen finns det väl en del som väljer sina samarbeten bättre och faktiskt gör reklam för saker de tycker är bra.

Man kan ju ur sitt influencerskap använda pengar och kontakter till att ta fram egna produkter, typ kläder, smink, hudvård, hårvård, väskor, matlagningsprodukter etc och genom det få in mer pengar. Har man en stor kanal med många följare kan man nyttja den "gratis" reklamen för att nå ut till hundratals följare.
 
Oftast så står det någonstans i inlägget att det är ”i samarbete med”.

Men jag skulle inte räkna med att så mycket är ”egna åsikter”.
Influencern måste ju få in pengar på något vis om de ska kunna leva på det. Många influencers gör absolut reklam för saker de inte alls använder eller tycker är så himla lysande.
Och en hel del skiter i att reklammärka inlägg där de fått spons/betalt.
Så att tro på att allt de säger är guld bör man inte göra. Sen finns det väl en del som väljer sina samarbeten bättre och faktiskt gör reklam för saker de tycker är bra.

Man kan ju ur sitt influencerskap använda pengar och kontakter till att ta fram egna produkter, typ kläder, smink, hudvård, hårvård, väskor, matlagningsprodukter etc och genom det få in mer pengar. Har man en stor kanal med många följare kan man nyttja den "gratis" reklamen för att nå ut till hundratals följare.

Klart det finns influencers med egna åsikter och utan reklam. Bland annat vegokäk, som varit väldigt tydlig i den frågan då hon vill vara helt reklamfri och bara lägger upp när hon själv känner för det. Så det går, men det går såklart inte om man vill tjäna stora pengar.
 
Kan man vara influencer utan sponsring och marknadsföring av produkter. Kan man vara influencer med marknadsföring av produkter, det är ju mer annonsering eller produktplacering. Hur vet man när den sk influencern verkligen tycker något utan påtryckning från sponsor.
Ja det kan man, då inte alla gör reklam eller är sponsrade.
 
Kan man vara influencer utan sponsring och marknadsföring av produkter. Kan man vara influencer med marknadsföring av produkter, det är ju mer annonsering eller produktplacering. Hur vet man när den sk influencern verkligen tycker något utan påtryckning från sponsor.
Men utan spons får du ju ingen inkomst. Då är det inte ett "yrke" utan mer nåt man gör för att man tycker man har nåt viktigt att säga men man behöver ingen inkomst från det.

Många influencers (flunsor som de kallas, lite medvetet respektlöst...) höjer en produkt till skyarna för att i nästa stund höja en annan. Eller tar emot spons i form av möbler, som de sen säljer när sponsoruppdraget är över. Det är jättevanligt. Kul (...) är det också hur många influencers helt plötsligt befinner sig på samma hotell i t.ex. Dubai, utan att egentligen (...) ha nåt gemensamt, de liksom bara råkade åka dit och visa upp sin vistelse som den bästa någonsin.....
 
För att lyfta fram en lite mer positiv bild finns det även influencers som exempelvis UnderbaraClara som visst tar in sponsorer/företag som gör reklam, men som faktiskt är i linje med vad hon bloggar om. Exempelvis hennes egna (/familjens) företag som producerar mat, LF som försäkringsbolag för gårdar osv. Hon bidrar i mitt tycke inte alls till konsumenthets utan snarare uppmuntrar till kloka och hållbara vardagsval.
 
Klart det finns influencers med egna åsikter och utan reklam. Bland annat vegokäk, som varit väldigt tydlig i den frågan då hon vill vara helt reklamfri och bara lägger upp när hon själv känner för det. Så det går, men det går såklart inte om man vill tjäna stora pengar.

Ja, det står ju i mitt inlägg du citerat?
 
En influencer är en person som influerar andra, kort och gott, genom sitt kändisskap. Sedan betalar företag för att få använda den påverkansmöjligheten och deras kanaler, och således marknadsför influencers olika produkter som yrke. De får alltså en summa pengar för att exempelvis skriva att de älskar Niveas nya hudkräm. Det har funnits i alla tider, det har bara blivit ett lite mer etablerat arbetssätt hos företagen nu och möjligheterna med influencing markering har ökat i och med att digitala kanaler har ökat. Förr var det väl mer någon sportstjärna som var ansikte utåt för typ Nike. Idag har många unga tjejer byggt upp en egen följarskara i sociala medier och skapat sitt eget kändisskap.

Det finns influencers inom alla olika kategorier och de är mer eller mindre genuina i sitt yrke. Marknadsför de för mycket produkter är risken stor att de förlorar sina följare, eftersom det är trist att bara se reklam och de kan uppfattas som icke-genuina när de rekommenderar produkter. Så de flesta blandar roliga bilder och inlägg med reklam så att följaren aldrig tröttnar och reklamen smiter förbi.
 
Senast ändrad:
Tror det gärna kan bli mer som en livsstil än ett jobb, känns som att man alltid måste vara "på" och skapa content (innehåll och poster till sina sociala medie konton), hela tiden komma med nya orginala idéer (om än det inte är det så måste det uppfattas så) och vara den som får mest likes. Tycker det låter rätt jobbigt/hetsigt att ha infuencer som yrke. Även utlämnande, många verkar dela med sig av i princip allt som pågår i sina liv, säkert på gott och ont, tror många skapar en form för relation till sina följare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 904
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 182
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 187
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 543
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp