Influencer - vad är det?

Tror det gärna kan bli mer som en livsstil än ett jobb, känns som att man alltid måste vara "på" och skapa content (innehåll och poster till sina sociala medie konton), hela tiden komma med nya orginala idéer (om än det inte är det så måste det uppfattas så) och vara den som får mest likes. Tycker det låter rätt jobbigt/hetsigt att ha infuencer som yrke. Även utlämnande, många verkar dela med sig av i princip allt som pågår i sina liv, säkert på gott och ont, tror många skapar en form för relation till sina följare.

Håller med, det verkar vara ett väldigt påfrestande liv. Jag är lika delar imponerad över kreativiteten och företagsandan som många utav dessa personer innehar, och smått förskräckt över hur gränsen mellan person och varumärke suddas ut. Personligen har jag alldeles för mycket integritet för att låta mig själv säljas ut till högst bjudande. Samtidigt så är det ju inte allt för långt ifrån hur ett mer vanligt jobb fungerar, att en måste tänja på sin kapacitet och bekvämlighet för en lönecheck.
 
En influencer (som är ett dröm"yrke" för många unga ffa tjejer...) lever på att lägga upp bilder på instagram och youtube på sig själva iförda oändliga mängder outfits. Utseendet är allt; fransförlängningar, lip fillers, kläderkläderkläder, flärd, gärna sitta på cafe´ med en annan influencer och ta bilder (som sedan läggs ut samtidigt, bara ur olika vinklar). Väldigt mycket rund stjärt i string i olika omgivningar. De får (om de lyckats bli stora i gamet) sponsring av diverse företag med allt från kläder och smink, till kosttillskott, resmål och inredning, och somliga tjänar massvis med pengar på detta. Andra, som förtvivlat försöker bli stora, får gratisprover av varorna som ersättning.

Influerandet består i att påverka andra, ofta osäkra, unga tjejer att köpa sminket, fransarna, brösten eller vad det nu rör sig om.
Men oj, vilken otroligt dömande och gammaldags syn på yrket. Inte ens mina föräldrar som är närmare 70 år skulle uttrycka sig så om en visserligen ny men fullt betydande bransch.

Du är medveten om att man kan vara influencer inom alla möjliga områden?

När unga tjejer började tjäna massor av pengar på bloggar för några år sedan läste jag ett otal inlägg i stil med ditt, samtliga var skrivna av bittra människor som inte unnade yngre tjejer framgång. Hade det varit män som hade varit ledande i influencerbranschen är jag alldeles för jävla bombsäker på att tongångarna hade varit tvärtom.
 
Men oj, vilken otroligt dömande och gammaldags syn på yrket. Inte ens mina föräldrar som är närmare 70 år skulle uttrycka sig så om en visserligen ny men fullt betydande bransch.

Du är medveten om att man kan vara influencer inom alla möjliga områden?

När unga tjejer började tjäna massor av pengar på bloggar för några år sedan läste jag ett otal inlägg i stil med ditt, samtliga var skrivna av bittra människor som inte unnade yngre tjejer framgång. Hade det varit män som hade varit ledande i influencerbranschen är jag alldeles för jävla bombsäker på att tongångarna hade varit tvärtom.
Håller med!

Eftersom vi befinner oss på ett hästforum, det finns ju många influencers inom ridsportsbranschen. Det varierar ju hur mkt reklam de gör, beror nog på hur stor del av deras inkomst som kommer från sociala medier. Tex så ser man ju mer reklam hos Nina Rademaeker än hos Carl Hedin (trots att Carl Hedin har mkt fler följare), men båda får ju absolut räknas som väldigt stora influencers inom dressyren.
 
De senaste åren har order "influencer" dykt upp lite här och var. Jag vet vad ordet influence betyder, men influencer? Vad gör såna? För mig verkar det mest vara kändisar av olika slag.
Efterrsom jag är så gammal (född 1943) är det inte lätt att hänga med bland alla nya ord. Litar på att folk på Buke vet vad det handlar om.
Influencers är ju som mycket annat inte en skyddad titel och jag skulle uppskatta att 90% av de som kallar sig influencers är söndercurlade och arbetsskygga ungdomar som tror att de ska göra pengar på att fläka ut sig och sina privatliv för omvärlden istället för att arbeta som normala människor.

De 10% som faktiskt lever på den här sortens av arbete via sociala medier kan i många fall leva ganska bra liv, iallafall ekonomiskt.

Mentalt tar de mycket stryk då de är konstant uppkopplade och inte kan ta ett steg utanför dörren utan att folk kommer fram och vill vara en del av deras liv och vardag.

Snackade med en framgångsrik dressyrinfluencer som typ ångrade sig att hon någonsin börjat med sin YouTube-kanal. Just för att hon inte längre hade något privatliv.
 
Influencer är i princip en kändis som använder sitt kändisskap till att mot betalning försöka påverka andra att köpa eller tycka olika saker.

Det kan noteras att det till helt övervägande delen (90 procent eller så) är kvinnor som låter sig påverkas av influencers.

Hur kom undersökningen fram till att det var 90 % kvinnor som lät sig påverkas av influencers? Och vad var definitionen av att låta sig påverkas? Och vad var definitionen av en influencer?
 
Håller med!

Eftersom vi befinner oss på ett hästforum, det finns ju många influencers inom ridsportsbranschen. Det varierar ju hur mkt reklam de gör, beror nog på hur stor del av deras inkomst som kommer från sociala medier. Tex så ser man ju mer reklam hos Nina Rademaeker än hos Carl Hedin (trots att Carl Hedin har mkt fler följare), men båda får ju absolut räknas som väldigt stora influencers inom dressyren.
Det jag önskade är dock att det granskades hårdare, framförallt inom ridsporten, hur dessa influencers faktiskt använder sig av reklam och bristen på reklammarkering.
Sen har vissa, i mitt tycke, inte lyckats balansera innehåll vs reklam. Nina tycker jag mest gör reklam medan ex Systrarna Elfstrand har enligt mig balanserat det hela bra och framförallt är bra på att markera reklam (ex använder sig av "detta klipp innehåller betald marknadsföring" redan innan själva reklamdelen av klippet börjat).
 
Jag känner en person som blivit utsedd till influenser genom sin blogg och det är en person som bara uttrycker sina egna åsikter, mycket duktig på att se saker från två håll, tar inte pengar för sina inlägg, promotar inga produkter.

Dessutom har personen ett heltidsjobb utanför bloggen och är varken ung, snygg eller skulle någonsin tänka på utseendet på det viset, så man ska veta att det finns de som har integritet och inte hamnar inom stereotypen "influencer".
 
Det jag önskade är dock att det granskades hårdare, framförallt inom ridsporten, hur dessa influencers faktiskt använder sig av reklam och bristen på reklammarkering.
Sen har vissa, i mitt tycke, inte lyckats balansera innehåll vs reklam. Nina tycker jag mest gör reklam medan ex Systrarna Elfstrand har enligt mig balanserat det hela bra och framförallt är bra på att markera reklam (ex använder sig av "detta klipp innehåller betald marknadsföring" redan innan själva reklamdelen av klippet börjat).
Ja, håller med om att det varierar. Tex bilder på outfits/hästgrejer där märket taggats. Reklam för sponsorgrejer eller inte? Särskilt svårt eftersom det är jättevanligt att tagga märket på sina bilder/filmer. Det gör ju även "vanligt folk" i hög utsträckning.
 
Jag känner en person som blivit utsedd till influenser genom sin blogg och det är en person som bara uttrycker sina egna åsikter, mycket duktig på att se saker från två håll, tar inte pengar för sina inlägg, promotar inga produkter.

Dessutom har personen ett heltidsjobb utanför bloggen och är varken ung, snygg eller skulle någonsin tänka på utseendet på det viset, så man ska veta att det finns de som har integritet och inte hamnar inom stereotypen "influencer".

Utsedd till influencer? Vem utser det?
 
  • Gilla
Reactions: fio
En influencer (som är ett dröm"yrke" för många unga ffa tjejer...) lever på att lägga upp bilder på instagram och youtube på sig själva iförda oändliga mängder outfits. Utseendet är allt; fransförlängningar, lip fillers, kläderkläderkläder, flärd, gärna sitta på cafe´ med en annan influencer och ta bilder (som sedan läggs ut samtidigt, bara ur olika vinklar). Väldigt mycket rund stjärt i string i olika omgivningar. De får (om de lyckats bli stora i gamet) sponsring av diverse företag med allt från kläder och smink, till kosttillskott, resmål och inredning, och somliga tjänar massvis med pengar på detta. Andra, som förtvivlat försöker bli stora, får gratisprover av varorna som ersättning.

Influerandet består i att påverka andra, ofta osäkra, unga tjejer att köpa sminket, fransarna, brösten eller vad det nu rör sig om.
Hahahah, nu hårddrog du det väl lite väl? Det finns ju en massa influencers inom andra områden är smink, kläder och stringtrosor..? :angel:😂
 
Ja, håller med om att det varierar. Tex bilder på outfits/hästgrejer där märket taggats. Reklam för sponsorgrejer eller inte? Särskilt svårt eftersom det är jättevanligt att tagga märket på sina bilder/filmer. Det gör ju även "vanligt folk" i hög utsträckning.

Nu kommer jag med något bristfällig information, men jag är rätt säker på att det finns väldigt tydliga regler kring reklammärkning. Vill minnas att det var någon stor bloggare som fick påhälsning av Skatteverket av just den anledningen för ett antal år sedan, för att hen inte märkte ut inlägg som hen fått betalt för att skriva.

Systrarna Elfstrand, och även Underbara Clara som redan nämnts, reklammärker ju väldigt tydligt även reklam/samarbeten med sina egna företag. För att få rätt siffror i bokföringen både hos företaget som säljer reklamen och bolaget som köper den kan man anta. Det är ju trots allt två olika företag trots samma ägare.
 
Nu kommer jag med något bristfällig information, men jag är rätt säker på att det finns väldigt tydliga regler kring reklammärkning. Vill minnas att det var någon stor bloggare som fick påhälsning av Skatteverket av just den anledningen för ett antal år sedan, för att hen inte märkte ut inlägg som hen fått betalt för att skriva.

Systrarna Elfstrand, och även Underbara Clara som redan nämnts, reklammärker ju väldigt tydligt även reklam/samarbeten med sina egna företag. För att få rätt siffror i bokföringen både hos företaget som säljer reklamen och bolaget som köper den kan man anta. Det är ju trots allt två olika företag trots samma ägare.
Ja absolut finns det regler. Men alla följer dem väl inte.
Kan också tänka mig att vissa inlägg hamnar i gråzon.

Om inlägget är "den här jackan (som personen fått gratis från företaget) från x är så himla bra!" så är det ju tydligt, men de flesta inom ridsport lägger ju ut bild/film på tex när de tränar hästarna och så taggar de bara företagen utan att ens nämna produkten.
 
Ja absolut finns det regler. Men alla följer dem väl inte.
Kan också tänka mig att vissa inlägg hamnar i gråzon.

Om inlägget är "den här jackan (som personen fått gratis från företaget) från x är så himla bra!" så är det ju tydligt, men de flesta inom ridsport lägger ju ut bild/film på tex när de tränar hästarna och så taggar de bara företagen utan att ens nämna produkten.

Jag vet, och det är problematiskt på så många olika vis. Främst (tycker jag) för att det ger en bild av att bloggaren har köpt den själv trots att bloggaren kanske inte hade haft råd att köpa den själv. Bilden läsarna (som till stor del består av unga tjejer tänker jag mig) får är att det är rimligt att ha råd med vad det nu kan vara. Ridsportsgrejer är ju ofta väldigt dyra. Tänker att det skapar en negativ känsla av ”villhöver/behöver” hos läsarna som vill ha det bloggaren har, vilket i sin tur på sikt påverkar självkänslan.

Vet inte om min poäng kommer fram riktigt, det var svårt att skriva det jag ville ha sagt :crazy:
 
Jag vet, och det är problematiskt på så många olika vis. Främst (tycker jag) för att det ger en bild av att bloggaren har köpt den själv trots att bloggaren kanske inte hade haft råd att köpa den själv. Bilden läsarna (som till stor del består av unga tjejer tänker jag mig) får är att det är rimligt att ha råd med vad det nu kan vara. Ridsportsgrejer är ju ofta väldigt dyra. Tänker att det skapar en negativ känsla av ”villhöver/behöver” hos läsarna som vill ha det bloggaren har, vilket i sin tur på sikt påverkar självkänslan.

Vet inte om min poäng kommer fram riktigt, det var svårt att skriva det jag ville ha sagt :crazy:
Jag tror jag förstår :)

Läsarna är dock förmodligen en blandad skara. Jag tror de flesta vet att det kostar mycket att köpa hästgrejer.
 
Men oj, vilken otroligt dömande och gammaldags syn på yrket. Inte ens mina föräldrar som är närmare 70 år skulle uttrycka sig så om en visserligen ny men fullt betydande bransch.

Du är medveten om att man kan vara influencer inom alla möjliga områden?

När unga tjejer började tjäna massor av pengar på bloggar för några år sedan läste jag ett otal inlägg i stil med ditt, samtliga var skrivna av bittra människor som inte unnade yngre tjejer framgång. Hade det varit män som hade varit ledande i influencerbranschen är jag alldeles för jävla bombsäker på att tongångarna hade varit tvärtom.
Det beror helt på vad man menar med influencer. Tänker man på Greta Thunberg så är självklart bilden en helt annan. Men fråga en tonåring idag om vad en influencer är, så inte är det Greta. Det finns numera åtskilliga kanaler där man ifrågasätter och kritiserar just "influencerna" (kolla t.ex. Bloggbevakning) framförallt pga deras sätt att påverka unga tjejer med sin ständiga reklam (ofta omarkerad) för smink,skönhetsoperationer, kläder, fillers, lösfransar osv osv . Influencerna jag pratar om är sällan eller aldrig kända sedan tidigare för något som helst, utan har blivit stora enbart genom sina utseenden och sin image. Utseenden som kan börja personligt, men sen slätas ut alltmer tills de alla ser mer eller mindre likadana ut.

I min dotters skola var där en tjej som hoppade av grundskolan och en gymnasiet för att bli influencers/youtubers. Utan annan bakgrund än en längtan efter att bli som "dem". Ytterligare två härifrån kämpar i skymundan men det går trögt och deras lön består i allmänhet av gratisprover från de olika företagen. Många stora företag satsar på sk "mikro-influencers", dvs instagramkonton med kanske bara 1000 följare eller färre, för att sprida sin reklam och göra det med hjälp av wannabe-influencers som gladeligen tar x antal tuber kräm som ersättning. (Ett utnyttjande som också det bör ifrågasättas).

Inom olika idrotter och olika beundransvärda sammanhang finns självklart de som är de verkliga influencerna, men det är inte dem jag tänker på och inte de som de flesta tonåringar ser och lägger märke till.

(Där finns manliga influencers också, ofta killar som t.ex. deltagit i Paradise Hotel eller Ex on the beach etc. Som gör (omarkerad) reklam för skönhetsoperationer i Turkiet osv. )

Jag höjer mer än gärna influencers som är verkliga föredömen/role models, men de är knappast i majoritet.
 
Håller med!

Eftersom vi befinner oss på ett hästforum, det finns ju många influencers inom ridsportsbranschen. Det varierar ju hur mkt reklam de gör, beror nog på hur stor del av deras inkomst som kommer från sociala medier. Tex så ser man ju mer reklam hos Nina Rademaeker än hos Carl Hedin (trots att Carl Hedin har mkt fler följare), men båda får ju absolut räknas som väldigt stora influencers inom dressyren.
Jag tänkte inte på influencers inom hästvärlden, alls, men de är ju i allmänhet duktiga ryttare som är förebilder tack vare sitt yrke inom sporten. De tycker jag är både intressanta och värdefulla eftersom de har något att dela med sig av och fungera som inspiration mot något mål.
 
Inser att jag har dålig koll på vad en influencer gör och vad gränsen går om vad som är en influencer eller inte:o.
Är Sara Bäckmo en influencer?
 
Jag tror jag förstår :)

Läsarna är dock förmodligen en blandad skara. Jag tror de flesta vet att det kostar mycket att köpa hästgrejer.

Ja, du har rätt det är nog en blandad ålder, och jag tror att de flesta vet vad det kostar. Min poäng var mer att även om man vet vad det kostar så blir känslan typ ”varför har hen råd när inte jag har det?”, bara det att bloggaren kanske inte heller hade haft råd om hen skulle ha köpt grejen/plagget själv. Det tänker jag mig kan ge en känsla av ouppnåelighet.
 
Ja, du har rätt det är nog en blandad ålder, och jag tror att de flesta vet vad det kostar. Min poäng var mer att även om man vet vad det kostar så blir känslan typ ”varför har hen råd när inte jag har det?”, bara det att bloggaren kanske inte heller hade haft råd om hen skulle ha köpt grejen/plagget själv. Det tänker jag mig kan ge en känsla av ouppnåelighet.
Jag förstod att det var din poäng. Kanske blir det så för en del, men jag tror det är väldigt många som förstår precis att personen inte betalat för allt själv. Eller som fattar att man har olika ekonomiska förutsättningar.
 
Inser att jag har dålig koll på vad en influencer gör och vad gränsen går om vad som är en influencer eller inte:o.
Är Sara Bäckmo en influencer?

Ja, enligt henne själv i alla fall:

Att bli en yrkesperson med titeln influencer* var inget som fanns i min föreställning tidigare i livet. Jag visste nog inte ens att man kunde ha som yrke att jobba med sociala medier. Titeln bloggare tyckte jag själv hade väldigt negativ klang fram till dess jag själv började se det som en del av mitt jobb. Nu är jag proffessionell bloggare, med många fler strängar på min lyra. Yrket kallas för influencer, men själv tycker jag att de flesta av mina tidigare titlar fortfarande är gångbara - jag gör ju samma jobb som tidigare fast för en annan slags medier. Jag är på en gång reporter, jag fotograferar, filmar, klipper video och ljud, intervjuar, gör webb-publiceringar och så vidare. Den stora skillnaden är att jag gör det i mina egna kanaler och inte i någon annans.

https://www.sarabackmo.se/mitt-foretag/
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 180
Senast: Enya
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 646
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 560
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp