Influencer - vad är det?

Jag förstod att det var din poäng. Kanske blir det så för en del, men jag tror det är väldigt många som förstår precis att personen inte betalat för allt själv. Eller som fattar att man har olika ekonomiska förutsättningar.

Nu menar jag bara sådant som man kan tänka sig att influensern har blivit sponsrad med men inte märkt ut och inte de reklammärkta inläggen. Tänker också främst på unga tjejer. Tror de flesta vuxna förstår som du säger.
 
Inser att jag har dålig koll på vad en influencer gör och vad gränsen går om vad som är en influencer eller inte:o.
Är Sara Bäckmo en influencer?

Jag vet inte vem just Sara Bäckmo är men jag tror överlag att definitionen av termen influencer är en person som använder sina kanaler delvis för att påverka människor i någon viss riktning. Vanligast är att de antingen får betalt av ett företag, eller får produkter gratis av ett företag, i utbyte mot att de använder sina kanaler för att marknadsföra företaget. Det behöver alltså inte vara ett heltidsjobb utan kan också vara lite extraknäck. Så per definition räcker det med att en person inleder ett samarbete liknande min beskrivning ovan med något företag och marknadsför produkter. Det finns ett begrepp som kallas micro-influencer och det är personer med en mindre följarskara, men företaget bedömer att de har inflytande där och vill därför ha samarbete.

Personligen kallar jag nog personer för influencers om en stor del av inkomsten kommer från samarbeten med företag. Är det exempelvis en tävlingsryttare, som då och då annonserar, skulle jag snarare kalla personen just proffsryttare till yrket.
 
Nu menar jag bara sådant som man kan tänka sig att influensern har blivit sponsrad med men inte märkt ut och inte de reklammärkta inläggen. Tänker också främst på unga tjejer. Tror de flesta vuxna förstår som du säger.

Om jag har fattat det rätt:

Företag betalar dig pengar för att visa upp deras jacka i din blogg = Reklam och ska reklammarkeras så att man tydligt förstår att det är reklam.

Företag ger dig en jacka i förhoppning om att du ska visa upp den i bloggen. = Inte reklam och behöver inte reklammarkeras.
 
Om jag har fattat det rätt:

Företag betalar dig pengar för att visa upp deras jacka i din blogg = Reklam och ska reklammarkeras så att man tydligt förstår att det är reklam.

Företag ger dig en jacka i förhoppning om att du ska visa upp den i bloggen. = Inte reklam och behöver inte reklammarkeras.
Det är också reklam. Många, som jag nämnde, "nya" mindre influencers får betalt enbart i form av produkter. Det är ett sätt för företagen att slippa betala stora influencers enorma summor för reklaminlägg; man riktar sig istället mot mikro-influencers som blir själaglada över att kunna skriva "i samarbete med..." på sina instagram. En känsla av att man är på väg att bli en riktig influencer. Fastän det är ett uselt sätt av företagen att slippa betala pengar för reklamplats.

Just bloggarna är på utdöende, idag är det främst instagram som gäller för den yngre generationen. Youtube är också stort. (Tiktok är väl störst just nu men en annan grej. )
 
Om jag har fattat det rätt:

Företag betalar dig pengar för att visa upp deras jacka i din blogg = Reklam och ska reklammarkeras så att man tydligt förstår att det är reklam.

Företag ger dig en jacka i förhoppning om att du ska visa upp den i bloggen. = Inte reklam och behöver inte reklammarkeras.

Jag är rätt säker på att båda ska märkas. Sen om det ska sta ”i samarbete med” eller ”reklam för” vet jag inte. Kan tänka mig att få betalt = reklam, få produkt = samarbete, men det är bara en gissning.
 
Det är också reklam. Många, som jag nämnde, "nya" mindre influencers får betalt enbart i form av produkter. Det är ett sätt för företagen att slippa betala stora influencers enorma summor för reklaminlägg; man riktar sig istället mot mikro-influencers som blir själaglada över att kunna skriva "i samarbete med..." på sina instagram. En känsla av att man är på väg att bli en riktig influencer. Fastän det är ett uselt sätt av företagen att slippa betala pengar för reklamplats.

Just bloggarna är på utdöende, idag är det främst instagram som gäller för den yngre generationen. Youtube är också stort. (Tiktok är väl störst just nu men en annan grej. )

Jag menade såklart att det inte är reklam i bemärkelsen behöver markeras som reklam i ditt inlägg. Om någon skickar hem en jacka till dig utan att ni har tecknat något avtal så kan du ha på dig den i din blogg utan att markera det som reklam. Det är verkligen inte ovanligt att influencers får drösvis med produkter hemskickade till sig från företag som chansar och hoppas på exponering.

Rent allmän är ju reklambegreppet betydligt bredare än så, det borde jag kanske varit tydligare med.
 
Jag är rätt säker på att båda ska märkas. Sen om det ska sta ”i samarbete med” eller ”reklam för” vet jag inte. Kan tänka mig att få betalt = reklam, få produkt = samarbete, men det är bara en gissning.

Som jag skrev ovan. Om du och företaget kommit överens om vad du ska producera (i form av inlägg) och kommit överens om att ersättningen är själva jackan i fråga så är det absolut reklam.

Men om de bara skickar hem jackan till dig utan förvarning och bara hoppas på at du kommer visa upp den i bloggen så är det inte reklam. Och det förfarandet är inte ovanligt... Tex att bloggare skriver "jag fick ett bud hem från XXX titta vad massa fina saker!".

Men jag kan absolut ha fel!
 
Som jag skrev ovan. Om du och företaget kommit överens om vad du ska producera (i form av inlägg) och kommit överens om att ersättningen är själva jackan i fråga så är det absolut reklam.

Men om de bara skickar hem jackan till dig utan förvarning och bara hoppas på at du kommer visa upp den i bloggen så är det inte reklam. Och det förfarandet är inte ovanligt... Tex att bloggare skriver "jag fick ett bud hem från XXX titta vad massa fina saker!".

Men jag kan absolut ha fel!
Däremot ska de betala skatt för gåvan/gratisprodukter (utom om den uppenbart saknar värde både för influencerns företag eller influencern privat).
https://www.skatteverket.se/privat/...reochbloggare.4.41f1c61d16193087d7f125bd.html
 
Jag är rätt säker på att båda ska märkas. Sen om det ska sta ”i samarbete med” eller ”reklam för” vet jag inte. Kan tänka mig att få betalt = reklam, få produkt = samarbete, men det är bara en gissning.

googlade till mig Konsumentverkets vägledning:

PR-utskick
Företag skickar ibland ut produkter till influencers med förhoppning om att få goda recensioner i deras sociala mediekanaler. Precis som med all marknadsföring är det syftet med inlägget som styr om det är marknadsföring eller ett inlägg som skyddas av yttrandefriheten. Om det finns ett krav på motprestation är sådana inlägg marknadsföring och omfattas av reglerna i marknadsföringslagen. Det kan även anses vara marknadsföring om ett företag gör systematiska och återkommande utskick av produkter till en influencer som sedan skriver om produkterna i sina kanaler.



Ska väl kanske tillägga att jag inte tycker att det här är bra! Tycker det finns alldeles för många sätt att komma enkelt undan på...
 
Om jag har fattat det rätt:

Företag betalar dig pengar för att visa upp deras jacka i din blogg = Reklam och ska reklammarkeras så att man tydligt förstår att det är reklam.

Företag ger dig en jacka i förhoppning om att du ska visa upp den i bloggen. = Inte reklam och behöver inte reklammarkeras.
Har för mig att dessa produkter ska räknas som inkomst på något sätt, exempelvis även sådant som skickas ut i pressbud. Kan dock ha fel här!

(hade inte uppdaterar sidan när jag skrev därför finns bättre info i inläggen ovan)
 
googlade till mig Konsumentverkets vägledning:

PR-utskick
Företag skickar ibland ut produkter till influencers med förhoppning om att få goda recensioner i deras sociala mediekanaler. Precis som med all marknadsföring är det syftet med inlägget som styr om det är marknadsföring eller ett inlägg som skyddas av yttrandefriheten. Om det finns ett krav på motprestation är sådana inlägg marknadsföring och omfattas av reglerna i marknadsföringslagen. Det kan även anses vara marknadsföring om ett företag gör systematiska och återkommande utskick av produkter till en influencer som sedan skriver om produkterna i sina kanaler.



Ska väl kanske tillägga att jag inte tycker att det här är bra! Tycker det finns alldeles för många sätt att komma enkelt undan på...

Då måste de väl märka ut även de produkterna?
Tänker att det på något att måste anses som en typ av inkomst också? Som kanske måste skattas efter en viss beloppsgräns?
 
Då måste de väl märka ut även de produkterna?
Tänker att det på något att måste anses som en typ av inkomst också? Som kanske måste skattas efter en viss beloppsgräns?

OM det finns krav på motprestation ja. Eller det där med systematiska och återkommande.

Inkomst och skatt absolut. Men det är ju en helt annan sak än marknadsföring :)
 
OM det finns krav på motprestation ja. Eller det där med systematiska och återkommande.

Inkomst och skatt absolut. Men det är ju en helt annan sak än marknadsföring :)

Men blir det inte en motprestation om influensern skriver/pratar om det?

Ja, det är en annan sak. Jag bara spånade vidare lite :D
 
Utsedd till influencer? Vem utser det?

I just detta fall fattar jag det som att bloggplattformen ”ansåg” och taggade personen som influenser.

Jag kan nog tycka att det annars är vem som helst som kan säga att någon är det eftersom det ju inte är en yrkestitel.
 
Som jag skrev ovan. Om du och företaget kommit överens om vad du ska producera (i form av inlägg) och kommit överens om att ersättningen är själva jackan i fråga så är det absolut reklam.

Men om de bara skickar hem jackan till dig utan förvarning och bara hoppas på at du kommer visa upp den i bloggen så är det inte reklam. Och det förfarandet är inte ovanligt... Tex att bloggare skriver "jag fick ett bud hem från XXX titta vad massa fina saker!".

Men jag kan absolut ha fel!
Jo, det är en väldigt luddig värld och gränserna och bestämmelserna är otydliga och går att tolka lite hur som helst. Det här är ju ett helt nytt område och det behövs en rejäl granskning - och regler där överträdelser ger kännbara straff och inte bara en pekpinne. Annars blir det laglöst land och skattesmitning hela vägen.
 
Men blir det inte en motprestation om influensern skriver/pratar om det?

Det beror ju på vad och om det har kommit överens om något.

Om du hittar en korg utanför din dörr fylld med kexchoklad och en lapp där det står "Grattis på födelsedagen Bapelsin här får du lite god choklad". Då är det fritt fram för dig att visa upp den fina presenten på din blogg. Även om man kanske kan gissa att kexchokladsföretaget egentligen kanske brydde sig mer om exponeringen än din födelsedag ;)

Hade de däremot hört av sig innan och frågat om du var intresserad av att få en massa chokladmot att du skriver om det på din blogg, då är det en annan sak. Då finns det ett uppdrag, ett avtal och en motprestation :)
 
Det beror ju på vad och om det har kommit överens om något.

Om du hittar en korg utanför din dörr fylld med kexchoklad och en lapp där det står "Grattis på födelsedagen Bapelsin här får du lite god choklad". Då är det fritt fram för dig att visa upp den fina presenten på din blogg. Även om man kanske kan gissa att kexchokladsföretaget egentligen kanske brydde sig mer om exponeringen än din födelsedag ;)

Hade de däremot hört av sig innan och frågat om du var intresserad av att få en massa chokladmot att du skriver om det på din blogg, då är det en annan sak. Då finns det ett uppdrag, ett avtal och en motprestation :)
Och väldigt ofta finns inget avtal utan en under-bordet-deal där influencern inte nämner att det är reklam men där produkten ändå visas upp lite lagom tydligt. Det finns massor av exempel där företag utan omsvep ber influencern att INTE nämna produkten som betald reklam (det ser trist ut) utan som något denne själv köpt och älskar.

Det är som sagt jätteluddigt alltsammans och gränserna flyter ihop.
 
Det beror ju på vad och om det har kommit överens om något.

Om du hittar en korg utanför din dörr fylld med kexchoklad och en lapp där det står "Grattis på födelsedagen Bapelsin här får du lite god choklad". Då är det fritt fram för dig att visa upp den fina presenten på din blogg. Även om man kanske kan gissa att kexchokladsföretaget egentligen kanske brydde sig mer om exponeringen än din födelsedag ;)

Hade de däremot hört av sig innan och frågat om du var intresserad av att få en massa chokladmot att du skriver om det på din blogg, då är det en annan sak. Då finns det ett uppdrag, ett avtal och en motprestation :)
Jag tror att det är som du säger, det finns egentligen inget som stoppar en från att ta emot gåvorna och aldrig nämna dem på bloggen (eller vad det är man har). Jag tror att jag t.o.m sett någon som istället kritiserat sakerna de fått.
Men de flesta kanske känner lite som att de "borde" tala gott om varan de fick då de fick det gratis och om de vill fortsätta få gratis varor av samma företag, lite känslomässig utpressning nästan.
Man har ju inte ingått något avtal, gratisgrejer är ju just det - gratis.
 
Och väldigt ofta finns inget avtal utan en under-bordet-deal där influencern inte nämner att det är reklam men där produkten ändå visas upp lite lagom tydligt. Det finns massor av exempel där företag utan omsvep ber influencern att INTE nämna produkten som betald reklam (det ser trist ut) utan som något denne själv köpt och älskar.

Det är som sagt jätteluddigt alltsammans och gränserna flyter ihop.
Det där är fuskigt, även om jag förstår varför det händer.
Jag gillar mycket bättre när man ärligt talar om vad man fått som reklam (inte för att jag följer så många influencers).

Man kan nog också se vad som har delats ut som reklam om man ser en och samma produkt hos flera olika influencers. Såg någon video där en annan person klickade sig in på olika instagram influencers för att se vad de senaste varan de gjorde reklam för var, minst tre hade samma mascara tror jag det var. Blev rent av löjligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 927
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 187
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 574
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp