Influencer - vad är det?

Det beror ju på vad och om det har kommit överens om något.

Om du hittar en korg utanför din dörr fylld med kexchoklad och en lapp där det står "Grattis på födelsedagen Bapelsin här får du lite god choklad". Då är det fritt fram för dig att visa upp den fina presenten på din blogg. Även om man kanske kan gissa att kexchokladsföretaget egentligen kanske brydde sig mer om exponeringen än din födelsedag ;)

Hade de däremot hört av sig innan och frågat om du var intresserad av att få en massa chokladmot att du skriver om det på din blogg, då är det en annan sak. Då finns det ett uppdrag, ett avtal och en motprestation :)


Ja, det låter ju verkligen helt rimligt. Och problematiskt.
 
Influencers är ju som mycket annat inte en skyddad titel och jag skulle uppskatta att 90% av de som kallar sig influencers är söndercurlade och arbetsskygga ungdomar som tror att de ska göra pengar på att fläka ut sig och sina privatliv för omvärlden istället för att arbeta som normala människor.

De 10% som faktiskt lever på den här sortens av arbete via sociala medier kan i många fall leva ganska bra liv, iallafall ekonomiskt.

Mentalt tar de mycket stryk då de är konstant uppkopplade och inte kan ta ett steg utanför dörren utan att folk kommer fram och vill vara en del av deras liv och vardag.

Snackade med en framgångsrik dressyrinfluencer som typ ångrade sig att hon någonsin börjat med sin YouTube-kanal. Just för att hon inte längre hade något privatliv.

Men jösses vad otrevligt och dömande, "söndercurlade och arbetsskygga ungdomar som tror att de ska göra pengar på att fläka ut sig och sina privatliv för omvärlden istället för att arbeta som normala människor."

Nu har jag inte lika stor insyn i influencervärlden längre, men det du påstår är verkligen inte sant. Jag är bekant med/umgicks i samma kretsar som flera av dom som du säkert tänker på. Det är allt annat än glamouröst och många har inte haft en lätt uppväxt.
 
Det där är fuskigt, även om jag förstår varför det händer.
Jag gillar mycket bättre när man ärligt talar om vad man fått som reklam (inte för att jag följer så många influencers).

Man kan nog också se vad som har delats ut som reklam om man ser en och samma produkt hos flera olika influencers. Såg någon video där en annan person klickade sig in på olika instagram influencers för att se vad de senaste varan de gjorde reklam för var, minst tre hade samma mascara tror jag det var. Blev rent av löjligt.
Ja, eller när flera influencers PLÖTSLIGT befinner sig på samma hotell i ett visst land, eller på en mall i Dubai... Som av en händelse, liksom...!

Nu håller tack och lov många följare på att börja ledsna lite på somliga influencers konton som nästan enbart består av reklam i olika form. Det känns bra tycker jag, att dessa "föredömen" blir skärskådade och ibland genomskådade. Till förmån för de som verkligen har nåt att erbjuda och nåt att se upp till som inte bara är yta och reklam.
 
Jag följer flera influencers men ingen av dom är sådana som benämns här, dvs unga tjejer med fillers, string och enbart reklam på sina kanaler.
Det är främst influencers inom mat, vin, populärkultur och feminism. Där reklammärks det också väldigt tydligt, även när det görs reklam för deras egna företag, böcker eller liknande.
För den som vill läsa mer kring reklammärkning och influencers rekommenderar jag den nyutkomna boken: Badfluence : makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 914
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 187
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 561
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp