Influensa och penicillin.....

Texaz

Trådstartare
Influensan härjar som värst här, och även jag har drabbats.

Det jag tycker är märkligt är att fler i min bekantskapskrets åkt in akut för att de haft 40 graders feber, och då fått penicillin..... Mig veterligt biter INTE penicillin på virus, och jag blir upprörd över att läkarna faktiskt skriver ut det!
I några fall har man åkt in första dan, eftersom "jag har inte tid att vara sjuk", "ska åka upp på skid-VM i helgen" etc.
Varför belastar man vården med en vanlig influensa??? Avdelningar är stängda, sjukhusen överfulla:crazy:

Och jo, det handlar om i övrigt friska personer, men som vill få hjälp att tillfriskna snabbt. För det första lär de ju knappast bli det, för det andra trodde jag att sjukvården var restriktiv med just penicillin pga risken för resistens?

Sen har vi då alla som knaprar febernedsättande så snart de får feber.... Hm, blir de friska då? Nej, men de KÄNNER sig friska och orkar göra roligare saker än att ligga i sängen. Tyvärr blir sjukdomsförloppet då längre och risken för komplikationer ökar.

En bekant som är sjuksköterska gav mig rätt i min uppfattning att febern faktiskt är kroppens sätt att bekämpa viruset. Dessutom upplyste hon mig om att man t o m ska undvika slemlösande då slemmet samlar upp "skiten" och transporterar ut den från luftrör/lungor.

Varför har folk "inte tid" att vara sjuka utan ska ha kvick-fix för att kunna köra på???:confused:
 
I åtminstone ett fall åkte personen in första dan och någon odling kan knappast ha hunnit gjorts, var därför jag reagerade.
 
I åtminstone ett fall åkte personen in första dan och någon odling kan knappast ha hunnit gjorts, var därför jag reagerade.

Det finns bakterier som också kan upptäckas mha snabbprov.
Om läkare skulle skrivit ut antibiotika utan förekomst av bakterier så är det ju naturligtvis bedrövligt.
 
Det finns ju också medicin som förkortar sjukdomstiden något när det är virus också (kan inte komma på vad de heter). Det kan inte ha varit sånt hen fått? Den måste man få första eller andra dagen för att det ska hjälpa.

I övrigt håller jag med om att det är konstigt att man kan få sånt inom den offentliga vården när man är i övrigt frisk. Har man influensan och inte tillhör en riskgrupp ska man hålla sig hemma och inte ut och riskera att smitta en massa andra, särskilt inte de inom vården.
 
Jag blev otroligt sjuk förförra vintern, och det gick jättefort. Efter två dagar var det så illa att min sambo blev tvungen att köra in mig till akuten mitt i natten eftersom jag hade andnöd och fick inte luft eftersom mina luftvägar var så slemmiga och igenstängda. Jag hade så hög feber (hela tiden) att jag knappt var vid medvetande.
Jag är normalt sett väldigt restriktiv med att åka till läkare (har i vuxen ålder aldrig åkt till läkare för besvär i samband med influensa/halsfluss/liknande, utan läkt ut det själv).
Den här gången var det annorlunda, och jag har adrig varit så sjuk eller haft så hög feber länge eller varit så medtagen.
Då fick jag bli inlagd med antibiotikadropp och övervakning på hjärtat. Och jag vet inte vilka odlingar de hann ta (de tog blodprover, visserligen), men antibiotikadropp var nästan den första åtgärden de tog när vi kom in.
 
Influensan härjar som värst här, och även jag har drabbats.

Det jag tycker är märkligt är att fler i min bekantskapskrets åkt in akut för att de haft 40 graders feber, och då fått penicillin..... Mig veterligt biter INTE penicillin på virus, och jag blir upprörd över att läkarna faktiskt skriver ut det!
I några fall har man åkt in första dan, eftersom "jag har inte tid att vara sjuk", "ska åka upp på skid-VM i helgen" etc.
Varför belastar man vården med en vanlig influensa??? Avdelningar är stängda, sjukhusen överfulla:crazy:

Och jo, det handlar om i övrigt friska personer, men som vill få hjälp att tillfriskna snabbt. För det första lär de ju knappast bli det, för det andra trodde jag att sjukvården var restriktiv med just penicillin pga risken för resistens?

Sen har vi då alla som knaprar febernedsättande så snart de får feber.... Hm, blir de friska då? Nej, men de KÄNNER sig friska och orkar göra roligare saker än att ligga i sängen. Tyvärr blir sjukdomsförloppet då längre och risken för komplikationer ökar.

En bekant som är sjuksköterska gav mig rätt i min uppfattning att febern faktiskt är kroppens sätt att bekämpa viruset. Dessutom upplyste hon mig om att man t o m ska undvika slemlösande då slemmet samlar upp "skiten" och transporterar ut den från luftrör/lungor.

Varför har folk "inte tid" att vara sjuka utan ska ha kvick-fix för att kunna köra på???:confused:

Läste den här länken, och det beskriver ju att det är så som du oroar sig över. Sen har jag inte haft ngn möjlighet att kontrollera källan i det här fallet, men det är ändå intressant.
 
Det var inte Tamiflu som ordinerades? Preparatet förkortar influensasymtomen och gör den även mildare men för att ha effekt behövs den sättas in i början av sjukdomsförloppet alternativt som profylax på någon som kan ha exponerats för smittan. Ges dock i första hand till riskgrupper ( ex äldre, immunsupprimerade).

Annars är som ovan nämnts det väldigt vanligt med dubbeldiagnoser, dvs att patienten både har influensa men även en bakteriell åkomma (vanligast är lunginflammation). Det kan man ofta räkna ut på blodprover (CRP och LPK).

Angående feber så ja, lite feber är bra men det är en balansgång mellan att ha lite feber utan att bli allt för allmänpåverkad.

Slemlösande ska man absolut använda om slemmet är segt och det är svårt att hosta upp!
Hostdämpande är det däremot ett stort nej på, slemmet måste ut och genom att använda hostdämpande förlänger man bara sjukdomsförloppet.

Sedan hoppas man självklart att odlingar tas enligt rutin men det är jag alltför medveten om att det slarvas med. Dessa tar dock någon dag att få svar på men är viktiga för avsmalnade av antibiotika samt om patienten inte blir återställd/ återinsjuknar.

/ infektionssjuksköterska
 
Influensan härjar som värst här, och även jag har drabbats.

Det jag tycker är märkligt är att fler i min bekantskapskrets åkt in akut för att de haft 40 graders feber, och då fått penicillin..... Mig veterligt biter INTE penicillin på virus, och jag blir upprörd över att läkarna faktiskt skriver ut det!
I några fall har man åkt in första dan, eftersom "jag har inte tid att vara sjuk", "ska åka upp på skid-VM i helgen" etc.
Varför belastar man vården med en vanlig influensa??? Avdelningar är stängda, sjukhusen överfulla:crazy:

Och jo, det handlar om i övrigt friska personer, men som vill få hjälp att tillfriskna snabbt. För det första lär de ju knappast bli det, för det andra trodde jag att sjukvården var restriktiv med just penicillin pga risken för resistens?

Sen har vi då alla som knaprar febernedsättande så snart de får feber.... Hm, blir de friska då? Nej, men de KÄNNER sig friska och orkar göra roligare saker än att ligga i sängen. Tyvärr blir sjukdomsförloppet då längre och risken för komplikationer ökar.

En bekant som är sjuksköterska gav mig rätt i min uppfattning att febern faktiskt är kroppens sätt att bekämpa viruset. Dessutom upplyste hon mig om att man t o m ska undvika slemlösande då slemmet samlar upp "skiten" och transporterar ut den från luftrör/lungor.

Varför har folk "inte tid" att vara sjuka utan ska ha kvick-fix för att kunna köra på???:confused:
Min sambo resonerade ungefär som du gällande febernedsättande, han förstod inte alls vitsen och vägrade sånt. Tills jag mer eller mindre tvingade i honom det när han hade lunginflammation. Då upptäckte han att man faktiskt blir friskare snabbare om man orkar äta, dricka och sova...
 
Hostdämpande är det däremot ett stort nej på, slemmet måste ut och genom att använda hostdämpande förlänger man bara sjukdomsförloppet.
När man hostar så man inte kan sova och det inte kommer upp något slem då?
Om jag behöver så tar jag hostdämpande till natten men inte på dagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp