Influensa utan att smitta

BernT

Trådstartare
Ja kan man ha det? Min sambo har varit sjuk i fem dagar nu med feber som pendlar mellan 39-40 och är väldigt hängig/dålig. Ligger i sängen mer eller mindre dygnet runt, bara uppe och äter lite.

Men varken jag eller dottern är smittade. Vi sover i samma säng och vistas i samma lägenhet (bor på typ 80 kvadrat så det är ju inget mansion där vi kan isolera honom) och är inte överdrivet noga med hygien. Alltså vi har normal hygien, ingen handsprit eller så.

Kan han verkligen ha influensa utan att smitta någon av oss? Jag är bara lite snorig vilket jag varit av och till ett tag, läste att pollen kommit tidigt i år så kanske är därför? För är inte hängig eller känner mig förkyld. Tänker om det är något annat han har?
 
Min svägerskas barn hade båda influensan. Äldsta först och hon smittade sen lillasyster. Varken mamman eller pappan blev dåliga. Så man kan absolut ha influensan utan att smitta.
 
Har man haft en influensa så är man väl immun en tid efteråt och blir inte smittad.
Det kan även vara inkubationstid så man blir sjuk några veckor efter.
 
Har man haft en influensa så är man väl immun en tid efteråt och blir inte smittad.
Det kan även vara inkubationstid så man blir sjuk några veckor efter.

Varken jag eller dottern har haft influensa. Dottern har aldrig haft och jag har haft men minst ett år sen skulle jag tro.

Haha hoppas inte, jag börjar nytt jobb om två veckor. Hade ju varit succé att få influensa lagom tills det och inte kunna komma dit på 1-2 veckor.
 
Någonsin? Har ni en gång haft den typ av influensa så är chansen stor att ni inte får den, eller väldigt väldigt lindrigt.

Ni har antagligen hållt en bra basal grundhygien också.

Dottern har aldrig haft, det är jag hundra på. Jag vet inte om jag verkligen haft det de senaste 6-7 åren, jag har mest haft besvär av förkylningar som hållit i sig i 6-8 veckor med sjuka bihåleproblem några gånger om året. Tror inte jag haft en riktig influensa faktiskt under de åren. Men säker kan en ju inte va. Och vet ju inte till 100 om det verkligen är det min sambo har men han är sjukt risig iaf.
 
Man är olika motståndskraftig mot olika sjukdomar. Din sambo kan absolut ha influensa som smittar, bara att ditt och dotterns immunförsvar kan mota sjukdomen innan den bryter ut. Många är ju mer eller mindre resistenta mot vissa typer av just influensa.

Ja min sambo jobbar ju alltid hemifrån så tänker att hans immunsförsvar suger, för han utsätts ju inte för andras baciller. Annars är han ju frisk, äter bra, tränar mkt osv. Första året dottern gick på föris fick han ALLA sjukdomar som gick där, trots att varken jag eller dottern fick. Glömmer aldrig när han fick höstblåsor, typ 30 blåsor på varje finger 😬😬
 
Någonsin? Har ni en gång haft den typ av influensa så är chansen stor att ni inte får den, eller väldigt väldigt lindrigt.

Ni har antagligen hållt en bra basal grundhygien också.
Jag hade influensa första gången förra året, trodde aldrig jag skulle återhämta mig. Och jag är snart 30 år. Tror bara jag haft magsjuka 1 gång också.

Blir ju dock ofta småsjuk i förkylning och halsont.
 
Jag vet inte om jag haft influensa. Hur vet man om det är förkylning eller influensa man har? Man kanske kan ha influensa men som förkylning. :confused:
Känner att jag måste googla nu. :idea:
 
Jag hade influensa över jul, feber ont i halsen, huvudet, leder och muskler. Efter ett par dagar fick jag även ögoninflammation och hosta från helvetet.
Killen sov här nästan varje dag utan att bli smittad. Jag är fortfarande snorig och hostig, han mår prima 😒
 
Jag vet inte om jag haft influensa. Hur vet man om det är förkylning eller influensa man har? Man kanske kan ha influensa men som förkylning. :confused:
Känner att jag måste googla nu. :idea:
Plötsligt insjuknande, ont i leder och muskler är sälln en del av en 'vanlig' förkylning. Jag tror alla som haft influensa kan särskilja en förkylning från influensa.

Influensa är ingen bagatellartad sak, det kan leda till allvarlgt tillstånd där vissa kan behöva intensivvård. I synnerhet om man hör till riskgrupp.
 
Plötsligt insjuknande, ont i leder och muskler är sälln en del av en 'vanlig' förkylning. Jag tror alla som haft influensa kan särskilja en förkylning från influensa.

Influensa är ingen bagatellartad sak, det kan leda till allvarlgt tillstånd där vissa kan behöva intensivvård. I synnerhet om man hör till riskgrupp.

Han har inte ont i leder/muskler faktiskt. Bara väldigt ont i huden säger han. Man kan inte ens ta i honom pga gör ont. Jag vet inte om jag tycker det är som en influensa, han typ sover ju dygnet runt, är det normalt?
 
Han har inte ont i leder/muskler faktiskt. Bara väldigt ont i huden säger han. Man kan inte ens ta i honom pga gör ont. Jag vet inte om jag tycker det är som en influensa, han typ sover ju dygnet runt, är det normalt?
Det går ju inte att svara på så här. Men hoppas han tillfrisknar snart!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Alla! Vi har börjat sträva efter alla halmstrån vi kan för att försöka få bukt med vad vi har för konstig sjukdom i stallet. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
14 488
Senast: mamsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp