Bukefalos 28 år!

Inflyttad till Sverige-FK

Vår_Vinter

Trådstartare
Finns de någon här som kan hjälpa mina vänner eftersom försäkringskassan inte kan hjälpa dom.

Dom flyttade till Sverige för lite mer än 6 mån sedan. Dom skickade in papper om inskrivning till FK för flera månader sedan men inget hände. Ringde upp igen och dom kunde inte hitta några papper, så dom skickade in de igen.

Men de har fortfarande inte fått något svar från FK, inget barnbidrag eller något.

FK kan tydligen inte hjälpa dom utan säger bara att dom ska skicka in nya papper hela tiden.

Dom har tillgång till mina sidor på FK hemsida när man loggar in via bank id. Betyder inte de att dom är inne i FK system iaf? :confused:

Vad ska dom göra?
 
Sv: Inflyttad till Sverige-FK

När jag arbetat med personer som flyttat till Sverige brukar jag informera enligt citatet nedan. Jag har inte fått återkoppling om att det brukar vara några problem med det dock, när väl personnumret är ordnat.

Försäkringskassan

Inskrivning och registrering av inkomst
Vem kan registrera sig?

* För att skriva in sig och registrera sin inkomst hos försäkringskassan måste vistelsen vara minst ett år om man inte är EU-medborgare och närmast kommer från ett EU-land, då kan man registrera sig även för kortare perioder.
* Personer med stipendium som inkomstkälla kan inte registrera sig.

Vad krävs för att registrera sig?

* Försäkringskassan behöver man inte kontakta, de kontakter personen när de får uppgifterna från Skattemyndigheten. De skickar 2 blanketter, "Uppgift för registrering" samt "Inkomst och arbetstid" som skall fyllas i (finns ej på engelska).

Följande handlingar skall bifogas de ifyllda blanketterna:

* kopia av uppehållstillståndet (icke EU-medborgare)
* Kopia av Europeiskt sjukförsäkringskort (EU-medborgare)

När försäkringskassan fått in handlingarna skickar de en skriftlig inkomstkontroll till arbetsgivaren. När arbetsgivaren har svarat registreras personem som försäkrad och dessutom registreras inkomsten.

Försäkringskassan skickar sedan ett försäkringsbeslut som bevis.

Normal handläggningstid är 3-4 veckor.
 
Sv: Inflyttad till Sverige-FK

Dom har skickat in de blanketterna dom ska till FK och ringt flera gånger men inget verkar hända. Inget svar får dom heller från FK, inte mer än att dom ska skicka in blank. för 3e gången...
 
Sv: Inflyttad till Sverige-FK

Vart hittar du de uppgifter diu skrev om på FK? Jag har letat o letat länge efter något men hittar nada.
 
Sv: Inflyttad till Sverige-FK

Jag har hört att det kan ta väldigt lang tid att komma in i försäkringskassans system, vänta minst ett halvar innan barnbidrag mm börjar betalas ut verkar inte ovanligt.
Är dina vänner svenskar som flyttat hem igen eller helt nya i Sverige?
 
Sv: Inflyttad till Sverige-FK

Min samo jobbade i Danmark 2007. Nu i år fick han hem en blankett han skulle fylla i om att söka asyl i Sverige.. JA! asyl. Det frågades även om fru/sambo och ev barn sökte....
SUCK!
HAn bodde i Sverige hela tiden. Kan de inte ha 2 olika blanketter?

Iaf fyllde vi i blanketten och kunde ändå inte 2 mån senare registrera de tiodagarna via SMS...
Vi åkte till FK som ganska snabbt hjälpte oss där. SUPERSMIDIGT! Vi beställde ett underlag från hans arbete som skickades in med den tänkta inkomsten. Sista v i maj gjordes detta. Förra veckan fick vi att vi skickat in olika uppgifter på inkomst och detta kunde överklagas... Vi har inte skickat in ngt annat än det från hans arbete så vi fattar 0 men skiter helt ärligt i vilket.
Pengarna från pappadagarna han tog i sistav maj och första v juni kommer väl lagom till jul ;)

Tillägg då att han redan hade svenskt personnr och fanns i systemet.
Försäkringskassan är bra att ha- jag förstår att de har jättemycket att göra tyvärr men ändå. Detta att han skulle söka asyl gör att man lite tappar intresse. För det måste ju vara väldigt få olika blanketter de har.
O varför ska de alltid skicka 3 papper i varje brev? och varför saker som man inte behöver när man håller på via internet? VArför kan man inte klicka bort att man inte vill ha pappersutskick???
JAg kallar detta onödiga utgifter!!!
 
Sv: Inflyttad till Sverige-FK

Vi åkte till FK som ganska snabbt hjälpte oss där. SUPERSMIDIGT!

Tillägg då att han redan hade svenskt personnr och fanns i systemet.

Samma här - när vi flyttade till Sverige igen så hade min (EU) make redan svenskt personnummer men det var hur som helst väldigt smidigt att gå dit och skriva in oss - trevligt bemötande och direkt svar på alla frågor.
 
Sv: Inflyttad till Sverige-FK

Dom har flyttat till Sverige, aldrig bott här tidigare.

Men man tycker iaf att FK ska kunna säga hur de ligger till, om dom fått någon handläggare eller någon som har hand om ärendet. Men på dom låter de som att ingen vet något alls :confused:
 
Sv: Inflyttad till Sverige-FK

Oftast funkar det bra att gå dit MEN jag var hos dem här och fick hjälp att fylla i papper pga M var inlagd på neo...
Flera veckor senare får jag brev som jag inte fatta mycket av och ringer då... mina papper var fel ifyllda! :S
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
859
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 347
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 549
Senast: karl_h
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp