"Inflyttning" av ny vuxen katt - går det?

magruder

Trådstartare
\"Inflyttning\" av ny vuxen katt - går det?

Hejsan
Jag har två kastrerade hankatter (innekatter) på nio och ett halvt år, mycket snälla och tillgivna och bortskämda med mycket kärlek och pyssel. Jag har nu träffat en man och vi har planer på att han inom en inte alltför avlägsen framtid ska flytta hem till mig. Han har en lika gammal steriliserad honkatt som är honom mycket kär, och jag skulle aldrig någonsin säga till honom att göra sig av med katten.

Min fråga är nu: Är det någon som tror att det skulle kunna fungera i praktiken att han tar med sig sin katt hit? Givetvis förstår jag att det kan bli en del drabbningar först innan rangordningen är etablerad, men finns det risk att katterna på allvar skulle kunna skada varandra? Jag har aldrig varit i den här situationen förut och vore mycket tacksam om det finns någon/några här på forumet som har egna erfarenheter av ovanstående att berätta.

Är så orolig för detta med katterna, för som jag ser det skulle de vara det enda som kom emellan honom och mig. Och jag vill ju så gärna att det ska fungera mellan oss, nu när vi i mycket mogen ålder hittat kärleken. :love:

Så snälla ni - berätta!

Stort tack på förhand
Maggan
 
Re: \"Inflyttning\" av ny vuxen katt - går det?

Det kan gå alldeles utmärk, det kan också vara helt omöjligt... Det är viktigt att man har dem under uppsikt när man introducerar dem, och att klorna är klippta. Det råder delade meningar om huruvida man ska släppa ihop dem direkt, eller om man ska låta dem vara i skilda rum, och sedan byta rum, så att de hiner bekanta sig med varandras dofter... det får man avgöra vad man tror passar bäst.

Preparaten FeliWay och FeliFriend kan underlätta situationen, och används av flera jag känner, som introducerar just vuxna katter. (Ungar brukar gå "av sig självt")
 
Re: \"Inflyttning\" av ny vuxen katt - går det?

det borde gå bra.
pröva med FELIWAY för att underlätta det hela.
har just köpt detta preparat för att min kisse ska bli mindre stressad och sluta kissa i våra sängar.
jag tror verkligen på det efter det att jag läst en del om det. bättre information om det finns hos din veterinär.
 
Re: \"Inflyttning\" av ny vuxen katt - går det?

Ja, dte fukar. Man får ge dom lite tid bara så kommer dom att bli kompisar! katter brukar inte flyga på varandra och slåss det första dom gör. Den nya katten brukar dra sig undan ett tag först i det nya hemmet om det finns andra katter som den är rädd för.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 104
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Jag har precis fått hem en vuxen hankatt som vi troligen ska ta över då förra ägaren inte kan ha honom kvar. Detta är en stor, aktiv...
Svar
3
· Visningar
7 098
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp