Info om era stallkatter

S

Slottis

I stallet jag står finns 4 honkatter (varav 1 steriliserad) 1 hankatt (steriliserad) samt två hankatter(icke kastrerade som kommer o går)

Dom får bara va i stallet o uppe på logen, alltså inte i nått uppvärmt rum såsom sadelkammaren eller fika rummet. Inte ens när det är 30minus ute o svinkallt.

Dom får absolut ingen omvårdnad av stallägaren mer än att hon slänger till dem nå mat när de passar henne, oftast gamla matrester (dock ger vi inackorderade dem mat ibland)

Ena katten är en långhårig katt med tovor som attans som skulle behöva pälsvård ofta för o slippa detta men får de aldrig, nån gång ibland tar nån av oss andra i stallet o borstar han o klipper bort de tovor som går.

Ena honkatten har nu fått kattungar, och fler väntas nog då de okastrerade hankatterna vart i stallet o boktstavligt talat "våldtagit" varenda hon katt senaste tiden i stallet.

Kattungarna fick jag iallefall fixa en bädd till o ställde dem i fikarummet då de e kallt i stallet, där fick de dock inte vara många timmar förens stallägaren släpa upp dem på hö kullen (där det e lika kallt som ute) .:crazy:

Jag blir så trött på dessa stallkatter, varför ha uppemot 10katter när när ingen bryr sig om dem, jag är själv en riktig kattmänniska o har 4 själv och älskar dessa varelser och orkar inte se dessa stackars stallkatter varje dag o må dåligt över dem.

Enligt mig kastrerar/steriliserar man sina katter om de ska springa fritt, men ägarna tycker inte det behövs (dom tror dom blir sämre musjägare då)

Jag kanske överreagerar jag vet inte.. alla andra i stallet blundar för problemen med katterna, men jag kan inte detta utan jag mår skit oftast av att se dessa gulliga katter leva utan nån kärlek o omvårdnad.

Så nu vill jag höra hur ni har de med era stallkatter?
Är det vanligt att man inte har några som helst rutiner för sina stallkatter, såsom mat o nytt vatten och veterinärbesök om det behövs osv.?!
 
Sv: Info om era stallkatter

Det finns bestämmelser för skötsel av katter.Detta är hämtat från jordbrukverkets hemsida.

Så sköter du din katt
katter är självständiga och intelligenta djur. De är inte flockdjur på samma sätt som hundar. Men även en katt har behov av sociala kontakter. De mår bra av att träffa både människor och djur.

Minst ett par gånger per dygn ska du se till din katt. Detta är speciellt viktigt om katten är instängd i lägenhet, annan bostad eller kattstall. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst två gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags. Även ladugårdskatter och utekatter är beroende av vård och omsorg från sin ägare.

Kattungar
Så länge kattungarna behöver mjölk och omvårdnad från sin mamma får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt och över huvud taget inte innan de är tolv veckor gamla. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid tolv veckors ålder om det inte finns särskilda skäl.

Foder och vatten
Varje dag ska du ge din katt foder som garantera att katten får i sig tillräcklig, allsidig och välbalanserad näring. Tänk på att katten inte mår bra om den väger för mycket eller är för mager. Om flera katter får mat samtidigt är det viktigt att alla kan äta i lugn och ro utan att störa varandra.

Om du har din katt inomhus ska den ha fri tillgång till dricksvatten. Om katten är helt eller delvis utomhus ska du se till att den får möjlighet att dricka minst två gånger per dag.
 
Sv: Info om era stallkatter

Det finns bestämmelser för skötsel av katter.Detta är hämtat från jordbrukverkets hemsida.

Så sköter du din katt
katter är självständiga och intelligenta djur. De är inte flockdjur på samma sätt som hundar. Men även en katt har behov av sociala kontakter. De mår bra av att träffa både människor och djur.

Minst ett par gånger per dygn ska du se till din katt. Detta är speciellt viktigt om katten är instängd i lägenhet, annan bostad eller kattstall. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst två gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags. Även ladugårdskatter och utekatter är beroende av vård och omsorg från sin ägare.

Kattungar
Så länge kattungarna behöver mjölk och omvårdnad från sin mamma får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt och över huvud taget inte innan de är tolv veckor gamla. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid tolv veckors ålder om det inte finns särskilda skäl.

Foder och vatten
Varje dag ska du ge din katt foder som garantera att katten får i sig tillräcklig, allsidig och välbalanserad näring. Tänk på att katten inte mår bra om den väger för mycket eller är för mager. Om flera katter får mat samtidigt är det viktigt att alla kan äta i lugn och ro utan att störa varandra.

Om du har din katt inomhus ska den ha fri tillgång till dricksvatten. Om katten är helt eller delvis utomhus ska du se till att den får möjlighet att dricka minst två gånger per dag.

Jovisst finns de mycket sunt skrivet i bestämmelser o lagar hit o dit men tror knappast många bönder följer dem tyvärr, eller ens vet att de finns.

Men min fråga va hur ni andra människor har de i era stall??

Måste väl finnas stall där det sköts bra med?! eller är stallkatter bara just "stallkatter" som behandlas som luft och som bara ska vara där som musjägare. Gör iallefall mig illa berörd då jag anser att har man djur tar man hand om dem på bästa sätt samt kastrerar/steriliserar som ansvarsfull ägare för att inte bidra till alla dessa hemlösa katter som det i slutändan blir.
 
Sv: Info om era stallkatter

Våran katt som är stall/familjekatt kom till oss mager och full med fästingar. Vi har två honkatter som bor inne som är lite kinkiga med andra katter då dom är helt enkelt inte vana att träffa andra katter. Iallafall så tog vi hand om stackarn, gav honom mat och tänkte lämna in honom på ett katthem. Dock tog han mitt hjärta med storm. Vi byggde om vårat stall den sommaren han kom och Isor som han fick som namn fick då bo hos kaninerna så länge.

ett och ett halvt år sedan bor han inne i sadelkammaren i vårat stall, 13 grader inne då vi har element och vatten där inne. Får Iams foder, kattlåda, katt tunnel, leksaker, klösbräda och självklart en säng! Han har dessutom en egen kattlucka så att när han är ute får själv välja om han vill komma in och värma sig. Han är mitt lilla hjärta ju och hade dom andra katterna inte varit hos oss så hade han utan tvekan bott inne. Men trots att han är "stallkatt" är han älskad och får bra foder och livsmöjlighetet. Skulle inte klara av att låta honom leva som om han inget är värt. Han är lika mycket värd som mina hästar och andra djur.
 
Sv: Info om era stallkatter

Glömde skriva att han är kastrerad också såklart. Avskyr människor som inte kastrerar och steriliserar sina katter. Katterna blir bara fler och fler och många av dom har inget riktigt hem. Alla djur förtjänar fina hem eller iallafall ett bra liv vare sig man bor inne i ett hus med människor eller i ett stall...
 
Sv: Info om era stallkatter

Vår stallkatt är lite rund och glad, vad jag förstår så bor han i ett av husen bredvid stallet hos en familj och är bara i stallet på dagtid när han är "ute".

Så har det varit i alla stall jag stått, utom möjligen när jag red på ridskola och de stallkatterna var regelrätta katter som bodde i stallet, men även de var kastrerade och vällfödda samt togs till veterinär vid behov.

Även våran grannbonde hade ordning på sina katter, de hade en brittisk korthår och en vanlig bonde som båda bodde i boningshuset och hade råttjagande på gården som dagjobb.

Jag har bara haft erfarenhet av dålig katthålning från några få ställen, dessa ställen har även haft problem med resten av sin djurhållning. Varav det ena, en ridskola, är på tapeten just nu för problem med djurskyddet.
 
Sv: Info om era stallkatter

Detta är min stallkatt Bullen:

DSC_03342008-02-18_13-37-23Ellinor_hallett.jpg


Bullen är 7år gammal och har alltid bott i stallet.
Han är en blandras, typsik stallkatt.

Han får mat två gånger om dagen, Royal Canin för utekatter.
Han har ett eget litet hörn men en upphöjd hylla med en korg med halm och varam filtar i. Matskål och vatten. Han har även en korg upp i halmloftet.

Han hade en kompis men han blev tyvärr påkört så nu har vi väntata på att det ska bli lite varmare så vi kan köpa en ny som sällskap för han känner sig völidt ensam och har adopterat hunden som sin nya bästa vän. (en 35kgs flatte som inte uppskattar uppmärksmheten lika mycket men står snällt när han gnider sig runt benen och i ansiktet på henne)

Bullen har ett reflexhalsband på sig med en liten pingla. Pinglan är där för att stoppa så han inte äper upp alla fåglar vi har i trädgården. Han kan dock fortfarande jaga mös då han lägger minst en om dagen i stallet (händer dock att det ligger fåglar i stallet ändå).

Jag och min familj tycker att även om de är stall katter så ska de ha ett bra liv. Avmaskas regelbundet, göra ren mat och vatten skålar och såklart klappa och gosa med katten/katterna.


//TheHunted
 
Sv: Info om era stallkatter

Har tre stallkatter som bor i stallet och sadelkammaren (som är uppvärmd till min 15 grader). Två kastrerade hanar och en hona. Hanarna är öronmärkta och registrerade hos jordbruksverket och honan blir märkt och reggad i och med kastrering som skall ske snarast. Dom får mat, torrfoder, och vatten varje morgon när jag matar hästarna. Har egen hylla med tjock filt att ligga på och kattlucka in till sadelkammaren. Avmaskning och tandkoll regelbundet. Riktiga gosegrisar som lite då och då kommer in och myser i soffan, speciellt när det är skräpväder ute...



Linus och Alice

32234950.jpg


Klös

32234946.jpg


:love::love::love:
 
Sv: Info om era stallkatter

De katter i stallen jag hållt till i (inte mina egna alltså) har varit kastrerade, fått veterinärvård vid behov och haft fri tillgång till mat och vatten. Ouppvärmda utrymmen har det nog varit ont om dock då det knappt funnits sådana i stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Info om era stallkatter

Vi har en hankatt i stallet där jag står. Långhårig och han blir rakad en gång om året på magen om han får tovor (sövd, då det inte går annars ;)). Han mår bra, blir avmaskad när det behövs. Är i stallet vinter som sommar, kallt som varmt men han ligger ofta i hästarnas boxar när det är kallt eller i höet på logen. Han trivs jättebra och behöver inte komma in i värmen, han håller sig varm och go ändå, har inte visat något intresse på att vilja komma in i stallägarens hus. Får färskt vatten och torrfoder varje dag, även blötmat ibland. Har en egen sovkorg på boxväggen. Håller mössen borta :) Sanslöst kelig. :D
 
Sv: Info om era stallkatter

Vi har två stallkatter. Eller egentligen en och bortskämda till tusen är dom. Torrfoder och blötfoder får dem dagligen. Den ena katten är egentligen inte stallets katt utan den bodde på ridskolan men förra våren fick den för sig att flytta till oss. Och var så välkommen efter ett tag. Dom kan gå in och ut i både stall och sadelkammare som dom vill. Dock är jag inte så förtjust i våran katt då den hoppar på sadlarna och ligger jämt och sover på min. Har massor med täcken över den. Den nyinflyttade han ligger där han ska i sin korg :D
 
Sv: Info om era stallkatter

Sex katter finns det på gården där min häst står. De är dock inte stallkatter, utan bor inne i huset och tar då och då en runda på gården och tittar till sina ägor och skrämmer bort mössen :laugh:
Samtliga är kastrerade, vaccinerade och får annan veterinärvård efter behov.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har två kastrerade katten en hankatt och en honkatt. De har totalt olika pesonlighet. Hankatten är väldigt trygg och en riktig...
Svar
1
· Visningar
555
Senast: Bison
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 482
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: maria_b
·
Katthälsa Vi har en gammal kastrerad hankatt i stallet som är väldigt mager. Veterinär har tittat på honom när hon kommit för hästrelaterade saker...
Svar
6
· Visningar
1 721
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp