Info om hundlivet och tips på hundraser önskas!

Mollsantrollsan

Trådstartare
Hejhej alla hundintresserade här på buke!:)

Nu är det så att arbetsförhållandena här hemma äntligen kommer förändras så att vi kommer ha tid med en hund efter flera års längtan. Vi har varit inne på att skaffa en Svensk lapphund i alla åren som vi enbart kunna drömma om att ha hund, men vill gärna ha tips på fler hundraser som uppfyller våra krav:up:

Hunden ska..
* Vara en trevlig familjehund som kan följa med överallt.
* Ha ändå rätt så mycket will-to-please så framförallt jag kan prova på mycket olika hundsporter och även träna regelbundet.
* inte ha en mankhöjd på under 40 cm eller över 60
* trivas med andra människor och hundar.
* inte vara en trimras och inte heller korthårig.
* inte ha mycket jakt i sig för att vi vill gärna att våran hund ska fungera att ha lös (efter mycket träning på inkall såklart)
*Fungera med katt och andra djur som kanin och häst

Andra raser som vi är intresserade av är eurasier, kooiker, långhårig tax (trots mankhöjden). Kan även tillägga att detta kommer bli våran första hund:laugh:

Sedan skulle jag även vilja veta hur eran vardag ser ut med hunden, typ sånt som inte är helt självklart som promenader och träning (mentalt och fysiskt). :)
 
Tänker raser som Golden, Cocker Spaniel, Springer Spaniel, Keeshound (noll jaktlust) Svensk Lapphund, Finsk Lapphund, Lundehund.

Sen exakt hur föriga de är eller hur jaktlusten visar sig i dem rent generellt men det är raser jag sett funka i normalaktiva familjer utan extremträning.
 
Tänker raser som Golden, Cocker Spaniel, Springer Spaniel, Keeshound (noll jaktlust) Svensk Lapphund, Finsk Lapphund, Lundehund.

Sen exakt hur föriga de är eller hur jaktlusten visar sig i dem rent generellt men det är raser jag sett funka i normalaktiva familjer utan extremträning.
Min mamma hade keeshound när jag var liten. Den ena drog på vilt och kunde aldrig va lös men den andre lämnade aldrig tomten. Den som drog på vilt var även skotträdd. Men de är de enda jag har nån erfarenhet från så hur rasen är idag vet jag inte.
 
Min mamma hade keeshound när jag var liten. Den ena drog på vilt och kunde aldrig va lös men den andre lämnade aldrig tomten. Den som drog på vilt var även skotträdd. Men de är de enda jag har nån erfarenhet från så hur rasen är idag vet jag inte.

Jag har haft Kees och umgåtts mycket med dem och aldrig träffat på mindre jaktbenägna hundar än dessa så den hunden var nog ett unikum. Det är ju en gårdsras sen urminnes tider :)
 
Jag har haft Kees och umgåtts mycket med dem och aldrig träffat på mindre jaktbenägna hundar än dessa så den hunden var nog ett unikum. Det är ju en gårdsras sen urminnes tider :)
Det låter ju som en väldigt trevlig hund isåfall. Får nog kolla upp lite mer om den och även se vad de andra i familjen tycker. Utseendet påminner också om både lapphunden och eurasiern vilket är ett plus:up::p
 
"Kommer kallad, men inte strax - ty född till slav är ingen tax!" :D

Jag tycker att du ska kolla på finsk och svensk lapphund, @Mollsantrollsan. I alla fall om lite förighet och will to please är viktigt - men som bubblare vill jag även putta fram mittelspitz! Kanske skulle Sheltie fungera för er också, även om båda två är lite små. Ibland får man ju göra avkall på det ena för det andra. :)
Hur viktig är just träningen och hundsporten? Jag tänker att eurasiern och keesen kanske faller lite där.
 
"Kommer kallad, men inte strax - ty född till slav är ingen tax!" :D

Jag tycker att du ska kolla på finsk och svensk lapphund, @Mollsantrollsan. I alla fall om lite förighet och will to please är viktigt - men som bubblare vill jag även putta fram mittelspitz! Kanske skulle Sheltie fungera för er också, även om båda två är lite små. Ibland får man ju göra avkall på det ena för det andra. :)
Hur viktig är just träningen och hundsporten? Jag tänker att eurasiern och keesen kanske faller lite där.
Har kollat på både mittelspitz och sheltie, båda två väldigt fina hundraser men de flesta individer är för små som sagt:) Hundsport och träning är egentligen inte alls så viktigt för mig eftersom det enbart kommer vara på hobbynivå och på hundens nivå för att tillfredsställa behovet av att göra av med energi och vara till lags för hundens del. Givetvis är det kul för mig också men det är inte 3 dagar intensiv träning på hög nivå som gäller:) Träffade eurasiern idag (eller aa nu är det igår) på mydog och den verkade vara en supertrevlig hund, kessen får jag dock kolla upp mer;)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sedan skulle jag även vilja veta hur eran vardag ser ut med hunden, typ sånt som inte är helt självklart som promenader och träning (mentalt och fysiskt). :)

Jag har nog dålig koll på passande raser, men något jag tänkt på senaste tiden på temat vardag med hund är att det sällan pratas om att "bara vara" med sin hund. Det ska aktiveras och motioneras och visserligen inte lämnas ensam för mycket men när man inte gör något så ska det passivitetstränas eller tränas något annat osv.

Nu är det säkert lite olika mellan olika hundar, men åtminstone hos oss så är det väldigt viktigt att bara vara tillsammans också. När jag sitter i soffan med hundarna, eller ligger ihoptrasslad med dem i sängen, då gör vi också sådant som får oss att må bättre. Vi kommer varandra närmare och vårdar relationen oss emellan på ett sätt som inte går att göra med träning. Det är ju också sådant som tar tid, som tar plats i vardagen, men som är så självklart för mig att jag inte riktigt tänker på det i vanliga fall. Jag skulle aldrig vilja ha hund om jag inte hade möjlighet till gemensam vila med den.
 
Jag har nog dålig koll på passande raser, men något jag tänkt på senaste tiden på temat vardag med hund är att det sällan pratas om att "bara vara" med sin hund. Det ska aktiveras och motioneras och visserligen inte lämnas ensam för mycket men när man inte gör något så ska det passivitetstränas eller tränas något annat osv.

Nu är det säkert lite olika mellan olika hundar, men åtminstone hos oss så är det väldigt viktigt att bara vara tillsammans också. När jag sitter i soffan med hundarna, eller ligger ihoptrasslad med dem i sängen, då gör vi också sådant som får oss att må bättre. Vi kommer varandra närmare och vårdar relationen oss emellan på ett sätt som inte går att göra med träning. Det är ju också sådant som tar tid, som tar plats i vardagen, men som är så självklart för mig att jag inte riktigt tänker på det i vanliga fall. Jag skulle aldrig vilja ha hund om jag inte hade möjlighet till gemensam vila med den.
Jamen ja! Så viktigt! Jag har influensa, inne på elfte dagen idag :meh: och är så fascinerad över min lille hund. Trots frånvaro av den vanliga aktiveringen (sambon leker lite och han får såklart gå ut och så men någon mental utmaning blir det inte och ingen träning) så är han helt lugn med att ligga och sova på eller bredvid mig. Timme efter timme och det där är något som är så viktigt för både honom och mig. Så mycket viktigare än att göra en hel massa annat. En dag då vi inte har hunnit med det där att bara vara kan aldrig någonsin bli en riktigt bra dag hur mycket roligt vi än har gjort ihop. Det är de dagarna när han inte har fått tillräckligt med närhet som han blir pipig. Aldrig annars.
 
Jag tänker på svensk lapphund, som jag just nu inte känner någon individ av. Absolut trevlig familjehund som följer med på lite av varje. Men will to please? Eller jag kanske inte tänker på begreppet på rätt sätt. Men de jag följt på sociala medier som skaffat svensk lapphund för att träna i någon hundsport verkar få slita enormt.
 
Mitt förslag är någon av spaniel- eller retrieverraserna (welsh, engelsk springer, cocker eller golden). Hade sagt utställningslabbe om det inte vore för att den är korthårig.

Andra raser som jag tror kan passa är:
Eurasier
Bedlingtonterrier
Grosspitz
Keeshond
Storpudel

Tax - ibland har jag svårt att förstå varför den har en egen rasgrupp. En tax är ju en avlång terrier, envis som synden och älskar att jaga :D:D:D
 
Vet du om att du gillar hundsporter?
Det tar några timmar att gå kurser och vars på klubben och träna. Tror det är lätt att tröttna om det bara är för hundens skull :)
Hade kollat på en Bedlingtonterrier. En av dom trevligaste nybörjarhundar jag vet om man är ute efter någon lite mer ovanlig ras.

Annars är pudel. Cocker spaniel. Labrador och liknande raser bra hundar. Tycker det är viktigt att hunden är lättsam till en ovan ägare.
Det underlättar enormt med en ras med vänlig inställning till omvärlden.
 
Senast ändrad:
Jag har nog dålig koll på passande raser, men något jag tänkt på senaste tiden på temat vardag med hund är att det sällan pratas om att "bara vara" med sin hund. Det ska aktiveras och motioneras och visserligen inte lämnas ensam för mycket men när man inte gör något så ska det passivitetstränas eller tränas något annat osv.

Nu är det säkert lite olika mellan olika hundar, men åtminstone hos oss så är det väldigt viktigt att bara vara tillsammans också. När jag sitter i soffan med hundarna, eller ligger ihoptrasslad med dem i sängen, då gör vi också sådant som får oss att må bättre. Vi kommer varandra närmare och vårdar relationen oss emellan på ett sätt som inte går att göra med träning. Det är ju också sådant som tar tid, som tar plats i vardagen, men som är så självklart för mig att jag inte riktigt tänker på det i vanliga fall. Jag skulle aldrig vilja ha hund om jag inte hade möjlighet till gemensam vila med den.
Ja men precis, det är ju sånt man inte direkt tänker på när man tänker på livet med hund:)
 
Jag tänker på svensk lapphund, som jag just nu inte känner någon individ av. Absolut trevlig familjehund som följer med på lite av varje. Men will to please? Eller jag kanske inte tänker på begreppet på rätt sätt. Men de jag följt på sociala medier som skaffat svensk lapphund för att träna i någon hundsport verkar få slita enormt.
De som vi har träffat under dessa 5-6 år när vi enbart samlat information har varit bra allroundhundar som gillar att träna med sin ägare men det finns ju såklart individer som du beskriver. Viktigast är nog att få rätt valp då:)
 
Vet du om att du gillar hundsporter?
Det tar några timmar att gå kurser och vars på klubben och träna. Tror det är lätt att tröttna om det bara är för hundens skull :)
Hade kollat på en Bedlingtonterrier. En av dom trevligaste nybörjarhundar jag vet om man är ute efter någon lite mer ovanlig ras.

Annars är pudel. Cocker spaniel. Labrador och liknande raser bra hundar. Tycker det är viktigt att hunden är lättsam till en ovan ägare.
Det underlättar enormt med en ras med vänlig inställning till omvärlden.
Tycker att hundsport är jättekul och att jobba med hundar. Får nog rätta mitt tidigare inlägg att just nu är det inte jätteviktigt att träna och tävla med hunden utan det kommer mer vara på hobby nivå och hundens nivå. Däremot i framtiden vill jag träna regelbundet och även tävla men det kommer isåfall vara med en annan hund som enbart är min och inte familjens när jag har mer tid:)

Bedlingtonterrier och pudel går tyvärr bort då vi vill ha en ras som fäller (hur konstigt det än låter:rofl:) och inte en som behövs klippas. Bedlington är lite för liten också. Retrievers och spaniels går också bort för det är inga hundar som vi tror skulle passa oss:)
 
Jag skulle nog luta mot en pudel - att ha barn och inte skaffa en hund som kan träna lite agility skulle kännas bortkastat. :D (att vara tant och inte träna agility är också rätt bortkastat :cool:)

Rätt kooiker är också en rolig hund - men det är en liten ras som fort blivit populär, så den spretar. Jag har träffat flera rädda. Rädd hund är jobbigt :(

Jag skulle också kontakta lokala brukshundsklubben redan nu och snacka lite skit. Har de allmän träning någon kväll kan det vara värt att glida förbi och träffa folk. Kanske finns någon av de raser du är intresserad av bland medlemmarna? Kolla hemsidan - vad erbjuder de för kurser? Har de något för juniorer? Finns det något privat hundträningsföretag - typ en hundhall i närheten - vad erbjuder de? Att ha hund kan vara socialt för hela familjen.

En hund måste också skötas - ta ett par minuter om dagen och känn igenom, borsta tänder etc
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 280
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 510
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 270
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 215
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp