Info om Passier och Stubbens dressyrmodeller

Hanna_Z

Trådstartare
Nu är jag på jakt efter en dressyrsadel och ber er guida mig kring några av Passiers och Stubbens dressyrmodeller!

Just nu har jag en Passier Hannover PS Baum i strl 17,5 och bomvidd 30 (ca 95 grader enligt mina mätningar). Sadeln ligger kanon på hästen med en fårskinnspad under, men själv behöver jag snarare 17 tum för min rumpa och mera stöd i sitsen som en dressyrmodell kan ge. Min häst behöver också en ganska svängd bom, gärna cutback, bred kanal och rundbossor.

När jag nu har kikat på beg. marknaden och även hållit mig till min prisklass har jag fastnat för Passier France Remmi, Passier Grand Gilbert, Stubben Romanus och Stubben Tristan. Ni som vet mer om sadlarna, skulle ni vilja guida mig så att jag har lättare för att veta vilken sadel jag ska testa innan jag köper? Hur är de i bommen - raka/böjda, i storlekarna i bom och sits, kvalitet osv.

Tacksam för kunniga svar! :)
 
Sv: Info om Passier och Stubbens dressyrmodeller

Jag har en S Romanus hemma. Den är ganska svängd i bommen. Och av väldigt bra kvalitet, dom flesta av denna modell har ju några år på nacken men min är väldigt fin och lädret verkar vara av mkt bra kvalitet. Vet inte hur många grader den är men den ligger bra på nättare modeller av hästar med hög manke. Tyvärr passar den inte mina nuvarande hästar som drar x vid i bommen så jag ska försöka sälja den. Gillar sadeln annars.
 
Sv: Info om Passier och Stubbens dressyrmodeller

Söker du en svängd bom är nog Stübben att rek, även om jag inte gillar deras dressyrmodeller ngt vidare. Har en Passier Optimum och det är min favoritsadel alla tider men den är ganska rak i mitt tycke i a f.
 
Sv: Info om Passier och Stubbens dressyrmodeller

om hästen behöver svängd bom och du stora stöd så kolla hellre på prestige, varken stubben eller passier har särskilt stora stöd.
 
Sv: Info om Passier och Stubbens dressyrmodeller

Svarar er alla :)

S Romanus är nog den jag funderat på främst för den verkar att kunna passa min häst bäst om jag går efter det jag läst mig till utan att ha prövat den. Sen har jag verkligen fattat tycke för Passier, även om nuvarande sadeln är rätt hård i sitsen vilket många av de äldre modellerna verkar vara. Är P France Remmi och P Grand Gilbert också raka i de äldre modellerna med rundbossa??

Jag är inte ute efter några stora stöd egentligen, främst behöver jag ett djupare säte än vad allrounden erbjuder mig eftersom jag gärna hamnar på rumpan istället för på sittbenen. Förstår att större knästöd även inverkar till detta, men som sagt, det är inga stora klossar jag letar efter.

Fler tips om de olika modellernas böjda/raka bommar mottages tacksamt!
 
Sv: Info om Passier och Stubbens dressyrmodeller

Har själv en Passier Grand Gilbert med kilbossa så den är ganska rak, men de finns ju även med rundbossor som passar mer svängd rygg. Har det extra djupa sätet på min och jag tycker den ger bra stöd. Knästöden är dock inte så stora, mer normala. Gillar denna sadel mkt!
 
Sv: Info om Passier och Stubbens dressyrmodeller

Vill du ha större klossar kan man ju gå till en sadelmakare och fixa det.
Min hoppsadel har klossar som fastsätts med kardborre helt perfekt så kan jag byta till större mindre klossar utefter vad jag känner. Har även sett nån som har gjort om sin sadel till detta då det ej var orginal. :laugh:
 
Sv: Info om Passier och Stubbens dressyrmodeller

Kilbossan gör ju genast sadeln mycket rakare så en grand gilbert med rundbossa kanske skulle funka för oss. Jag funderar på att antingen åka iväg till en hästaffär med många beg. sadlar och ta hem några på prov eller om jag hittar någon förmedlare här på nätet som skulle kunna ha någon av de nämnda sadlarna. Huvudsaken är att jag kan få pröva och lämna tillbaka om det inte passar.

En fråga till: hur många grader är t.ex. Stubben Romanus i strl 30 och 31?
 

Liknande trådar

Dressyr Hur många grader är Stubben Romanus/Tristan i strl 30 och 31? Samt hur många grader är Passier Grand Gilbert/France Remmi i 30 och 31...
Svar
1
· Visningar
1 390
Senast: Hanna_Z
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp