Info om sjukdomar

BornAgain

Trådstartare
Utifrån trubbnostråden och mitt eget måndagsex:

Hur ska uppfödare och valpköpare få information om ärftliga sjukdomar/svagheter? Det som finns är Hunddata, men där hamnar information från viss screening.

I kullen min hund kommer ifrån är två opererade för patella lux - det syns inte (jag har provat att få inskrivet). Inte heller syns t.ex trubbnosar som opererat luftvägarna.

Som valpköpare blir man väldigt utlämnad åt uppfödare och Internet. Och min erfarenhet är att de flesta grupper och forum handlar om att gilla varandra, snarare än om att utbyta information och diskutera. Jag skulle t.ex gärna tala om min hund, men känner att jag inte kan göra det utan att hänga ut uppfödaren. Och det vill jag inte. Det gynnar inte hundarna och det är orättvist- hen visste lika mycket när hen lät tillverka Pysslingen som jag visste när jag köpte honom. Samtidigt har något gått jättesnett i en kull i en liten ras och det borde intressera dem som är engagerade i den.

Uppfödarna blir ju lika blinda som valpköparma och utlämnade till sina nätverk. Hur kan de veta vilka linjer som ger hållbara, sunda hundar.

Jag undrar om försäkringsbolagen har mer statistik och om/hur man skulle kunna få dem att dela med sig
 
Jag ser t.ex. inte hur jag på avelsdata ens kan hitta en sådan sak som kryptoscim. Som är ärftligt och som enligt uppgift går på tikens sida - dvs borde vara intressant att hitta linjer som oftare ger krypta hundar.

(Jag använder krypt, eftersom det borde anses som ett jättefel av SKK. Det utesluter hundar från deras älskade utställningar och möjlighet att regga avkommer - dvs borde vara vara prio att följa upp)
 
(Jag använder krypt, eftersom det borde anses som ett jättefel av SKK. Det utesluter hundar från deras älskade utställningar och möjlighet att regga avkommer - dvs borde vara vara prio att följa upp)
Jag kan väl tycka att krypt inte bara har med utställning att göra. Testiklar uppe i buken är inget man ska avla på imo.

Till frågan;
Någon måste ju börja lyfta frågan med problemen i rasen för att det ska bli ändring.
I min ras diskuteras ofta DCM tex och det gör man utan att "hänga ut/skylla på" uppfödare - men man berättar ändå tydligt vilka linjer hundarna kommer ifrån. Det är ju dit man måste flytta diskussionen - att prata om det utan att skylla på någon.

Om man inte lyfter problemen blir man ju aldrig av med dem.
 
Jag kan väl tycka att krypt inte bara har med utställning att göra. Testiklar uppe i buken är inget man ska avla på imo.

Till frågan;
Någon måste ju börja lyfta frågan med problemen i rasen för att det ska bli ändring.
I min ras diskuteras ofta DCM tex och det gör man utan att "hänga ut/skylla på" uppfödare - men man berättar ändå tydligt vilka linjer hundarna kommer ifrån. Det är ju dit man måste flytta diskussionen - att prata om det utan att skylla på någon.

Om man inte lyfter problemen blir man ju aldrig av med dem.
Krypt är intressant som illustration. Man avlar inte på krypta hannar - men på deras mödrar och systrar som har ännu större risk att lämna anlaget vidare än de skulle haft. Och eftersom data inte samlas in finns små möjligheter att undvika det (eller att undvika att båda hundarna som paras har förhöjd risk att bära anlaget. Vore genetik enkelt...)
 
På något vis tycker jag att rasklubben skulle hålla i den sortens frågor. Jag hade en gång en hund med en genetisk rasrelaterad sjukdom, och jag informerade rasklubben om det. Ändå har ett kullsyskon fått flera kullar efteråt. Jag vet inte hur det har gått för de hundarna, men jag hoppas verkligen att de blev friska.
 
Krypt är intressant som illustration. Man avlar inte på krypta hannar - men på deras mödrar och systrar som har ännu större risk att lämna anlaget vidare än de skulle haft. Och eftersom data inte samlas in finns små möjligheter att undvika det (eller att undvika att båda hundarna som paras har förhöjd risk att bära anlaget. Vore genetik enkelt...)
Ja absolut borde sådan info samlas in någonstans så man får statistik etc på det.
Jag vänder mig mest emot att det bara handlar om utställning. Om man ska ta ur både syskon och mödrarna ur avel kan man ju få rätt liten avelsbas till slut - så att man mest tar ur de krypta hanarna ur avel förstår jag. Även om tikar som lämnat mer krypt än "normalt" inte bör avlas på heller.
 
Ja absolut borde sådan info samlas in någonstans så man får statistik etc på det.
Jag vänder mig mest emot att det bara handlar om utställning. Om man ska ta ur både syskon och mödrarna ur avel kan man ju få rätt liten avelsbas till slut - så att man mest tar ur de krypta hanarna ur avel förstår jag. Även om tikar som lämnat mer krypt än "normalt" inte bör avlas på heller.
Att de är utestängda handlar mest om hur alvarligt man ser på problemet - samtidigt som det är OK att avla på de hundar som bär anlaget vidare
 
Op av andningsvägar ska väl börja registreras som sagt?

I RAS (avelsstrategier) finns en del info, inte om vad enskilda linjer men om vad som är vanligt i rasen. Rasklubbarna har brukar skicka ut hälsoenkäter då och då (tex i samband med uppdatering av RAS).

Vissa rasklubbar har också en lista över sjukdomsdrabbade individer (tex EP) men det bygger ju på frivillig registrering.

En hel del mörkas nog tyvärr och då kommer man ju inte komma tillrätta med problemen. Uppfödare måste vara ärliga och samarbeta, de har det yttersta ansvaret. Även om efterfrågan är en del och man som köpare såklart vill göra allt för att få en frisk hund.
 
Då är ju hela iden tandlös och får samma effekt som patella,HD,AD mm som kan göras o passar inte resultatet ägaren så finns det inte. :mad:

Det finns mig veterligen ingen som helst valfrihet i frågan. Resultatet publiceras på hunddata gällande ögon, patella, höfter och armbågar och säkerligen en del andra undersökningar också som jag inte stött på inom mina raser.
 
Det finns mig veterligen ingen som helst valfrihet i frågan. Resultatet publiceras på hunddata gällande ögon, patella, höfter och armbågar och säkerligen en del andra undersökningar också som jag inte stött på inom mina raser.
Jodå,skriver inte ägaren på pappret så skickas det inte heller till SKK.
 
Krypt är intressant som illustration. Man avlar inte på krypta hannar - men på deras mödrar och systrar som har ännu större risk att lämna anlaget vidare än de skulle haft. Och eftersom data inte samlas in finns små möjligheter att undvika det (eller att undvika att båda hundarna som paras har förhöjd risk att bära anlaget. Vore genetik enkelt...)

Det gäller att nätverka. Och bli jäkligt duktig på de linjer man vill använda... Tyvärr är mycket av hundaveln baserad på att folk är ärliga och öppna, vilket många inte är.

I min ras har vi frivilliga listor vad gäller två av hälsoproblemen som förekommer, men det bygger ju på att folk faktiskt rapporterar in. En del ser ut att ha fria fina linjer, för att de är noga med att hålla tyst, andra ser ut att vara hårt drabbade för att de är öppna med problem som uppstått.
 
Det gäller att nätverka. Och bli jäkligt duktig på de linjer man vill använda... Tyvärr är mycket av hundaveln baserad på att folk är ärliga och öppna, vilket många inte är.

I min ras har vi frivilliga listor vad gäller två av hälsoproblemen som förekommer, men det bygger ju på att folk faktiskt rapporterar in. En del ser ut att ha fria fina linjer, för att de är noga med att hålla tyst, andra ser ut att vara hårt drabbade för att de är öppna med problem som uppstått.

Lite som i min ras då. Uppfödare som är helt öppna och ärliga med allt i sin uppfödning, ner till minsta krökta morrhår, får konstant gliringar för att de inte bryr sig om hälsa i sin avel. De som bara är intresserade av att berätta det positiva om sin uppfödning är ofta de som står för tjuvnypen. Undersöker man lite närmre skulle de nog inte våga vara lika kritiska om statistiken över deras uppfödning var lika öppen...
 
Lite som i min ras då. Uppfödare som är helt öppna och ärliga med allt i sin uppfödning, ner till minsta krökta morrhår, får konstant gliringar för att de inte bryr sig om hälsa i sin avel. De som bara är intresserade av att berätta det positiva om sin uppfödning är ofta de som står för tjuvnypen. Undersöker man lite närmre skulle de nog inte våga vara lika kritiska om statistiken över deras uppfödning var lika öppen...
KL, eller typ vidare...
En vän till mig ED/HD röntgade sin hund, uppfödaren blev vansinnig, ännu värre blev der när hunden togs upp i Elit spår o sök. Det var ju en sällskapsras.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 866
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp