Inför betet!

Novelette

Trådstartare
Jaha, då är det ju faktiskt snart dags för bete...i vårt fall 1 maj...hur gör man med foder då? Ska man succesivt minska eller bara ta bort när de börjar gå ute dygnet runt?
Är det för tidigt att låta hästarna gå enbart på gräset 1 maj? Tycker inte det låter som att gräset borde vara tillräcklig som föda än vid det tillfället.
Jag har ett svenskt halvblod på 400kg som är 1år och 8mån gammal i början av april. Hon kommer att aktiveras en del i sommar men det blir inte mer än 3ggr/vecka och inte under hela sommaren då. Hon ska nämligen köras in tills augusti. Hon är stor i maten och lättfödd.
För tillfället äter hon 10kg hö, 0,75kg Protein, 0,3kg betfor, ½kg havre och fosforbalans samt tokosel.
 
Sv: Inför betet!

Vi brukar trappa ner på kraftfodret när gräset börjat växa, sen ger vi hö så länge de vill ha det.
När de ratar höet tar vi bort det helt.
 
Sv: Inför betet!

Det beror ju på hur betet ser ut :) Vintern är ju ganska seg Iallfall här nere på västkkusten. Men till påsk ska det ju bli bättre. Jag tycker det brukar vara ok att släppa på bete när gräset vuxit sig nån dm högt men det beror ju oxå på hur hagarna ser ut och hur stora de är.
 
Sv: Inför betet!

Gör precis som Álin. Dom brukar sluta äta hö när det finns tillräckligt med gräs.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 297
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
816
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 190
Senast: Fibusen
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp