Inför ESC 2013

voltis

Trådstartare
Ikväll börjar resan mot Eurovision song contest på riktigt!
Kl 21:00 på svt kan vi ikväll se första avsnittet av "inför ESC"!

Vi kommer ikväll att höra bidragen från: Österrike, Estland, Slovenien, Kroatien, Danmark, Ryssland, Ukraina, Nederländerna, Montenegro och Litauen.
Alla från semfinal 1.

Upplägget av programmet är nytt, ingen panel! Utan Niklas Strömstedt är programledare och har en ny gäst varje program. Ikväll är det Rickard Engfors.

Gillade panelen men ger detta en chans! Kanske mer ingående info om bidragen nu?

Hör alla låtar på youtube redan men vill se dom på tv ikväll innan jag uttalar mig ;) men Danmark är tydligen en förhandafavorit...
 
Sv: Inför ESC 2013

Är så besviken på att de ändrat format. Inför ESC med juryn inkl Thomas Lundin (bäst var när det var en nordisk) var i princip det bästa med ESC...
 
Sv: Inför ESC 2013

Jag är inte alls nöjd med att de tagit bort panelen. Och Niklas Stömstedt som programledare, jag vet inte... Å andra sidan ska jag försöka att ge det en chans.

Jag har sett Islands införprogram och då gillade jag nog deras upplägg bättre. Där är det också en programledare (Felix Bergsson, som jag känner rätt så väl faktiskt) och han har två gäster varje gång. Dessutom har de en "expertkommentator" och behövs en utslagsröst fö publiken bestämma som består av medlemmar ur schlagerklubben på Island.
Det är bra att se bägge ländernas program för att höra låtarna två gånger och få lite mer åsikter :)
 
Sv: Inför ESC 2013

Dåså! Dags för första analysen!

Österrike - händer inte så mkt varken m låten eller m sångerskan. Inte superröst heller!

Estland - väldigt söt tjej! Sjunger fint och småfint, men det känns lite... Gammalt? Känns som vi hörde denna ballad 1990 också typ?

Slovenien - bra röst (men live??) och ok drag i låten. Men men känns för ocharmig och stel på scenen. Händer inte så mkt liksom...

Kroatien - starka röster tillsammans, men låten är svag och det är inte snyggt på scen m alla stativ o sladdar.

Danmark - svag för Flöjten ;-) här har vi bra röst, stark låt och scenshow! Inte konstigt att den är storfavorit? Dessutom med så svaga konkurrenter... Great!

Ryssland - ingen artist med hemskt uttal, befriande! Hon sjunger fint, men har svårt för fred på jorden teman om det ej känns äkta.. Osäker här.

Ukraina - zlata haha lite kul ;-) påkostad video, för att dölja medioker låt? Inget fel på den men hur är det live? Stark röst krävs!

Nederländerna - man tar in en sjärna, men vad hjälper det om ej låten inte är bra? Ok den har ngt i refrängen, men ev lite för mkt musikal? Spännande att se live! Bra på scen så funkar det!

Montenegro - läskig video och rap brukar mest bli konstigt... Tjejen sjunger bra o gillar refrängen. Men... Nej...Nej...

Litauen - söt tills han höjde ögonbrynen. Då föll allt platt. Ingen röst, ingen låt...



Summasumarum:
Låg kvalitet överlag, vilket gör att Danmark står ut än mer. Anouk blir också mer intressant i jämförelse.
Hoppas på fler bra i nästa grupp!

Själva programmet är småtrist, men gillar Engfors!
Strömstedt är en mkt sävlig programledare!
Tjejen helt ok!
Saknar panelen :(
 
Sv: Inför ESC 2013

Österrike:
Segt. Dessutom tyckte jag att hon sjöng rätt dåligt. Jag är dock tondöv så jag kan inte svära på det. 1 poäng

Estland:
Först och främst förstår jag inte vad hon sjunger. Dock är det största problemet att det är för trist. 2 poäng

Slovenien:
Det vill så gärna vara disco och party men det håller inte. Hon åmar sig dessutom alldeles för mycket. 1 poäng

Kroatien:
Det är säkert fint och betydelsefullt men det stör mig att jag inte förstår ett ord. 2 poäng

Danmark:
Jag brukar gilla Danmarks bidrag och även detta funkar. Inte perfekt men definitivt bäst hittills. 3 poäng

Ryssland:
Faktiskt okej även om jag kräks lite på låtens andemening och video. 3 poäng

Ukraina:
Det här var ingen höjdare. Mest blaha. 1 poäng

Nederländerna:
Men jisses! Jag saknar ord. 0 poäng

Montenegro:
Usch. Jag gillar inte alls rap och hiphop. 0 poäng

Litauen:
Känns mest som radiopop. 2 poäng
 
Sv: Inför ESC 2013

Österrike - platt och väldigt oorginellt, lite som en egen låt som framförs på skolans musikdag i aulan.

Estland - jag brukar gilla när det är på det egna språket men estniska är inte vackert, inte här iaf. Lite som Österrikes låt, platt och fångar en inte. Bästa med låten är artistens namn.

Slovenien - helt ok låt, inte bra men ok, men vad är det med alla okarismatiska tjejer, behövs lite scenträning.

Kroatien - det låter ju bra!, sen är det kanske inte det mest roliga bidraget...

Danmark - jag gillar flöjten men sen nja plörk, har så grymt svårt för sån där mörk dov röst. Förstår inte hur denna kan vara så stor favorit. Men å andra sidan så gillade jag inte Loreen heller.

Ryssland - Ska man sjunga om att rädda jorden, som det gjorts så många många gånger tidigare så måste det göras på något lite annorlunda sätt (Jag gillad ex Paradis Oskars bidrag) Känns som vilken rädda världen låt som helst.

Ukraina - det känns som om artisten är bättre än låten. Videon var ingen höjdare.

Nederländerna - här kommer den mörka rösten igen, men själva låten är nog den jag gillar mest hittils! Hoppas mycket på den här live, kan bli en stor favorit hos mig.

Montenegro - Helt ok här i videon. Men det gäller att rappen är bättre live. Är inte så där jätte glad för det elektroliknande där ett tag.

Litauen - haha ansiktsuttrycken han kör med är rätt skrattretande, måste vara inövat. Tycker inte musiken och sången passar ihop...
 
Sv: Inför ESC 2013

kl

För det första, ta bort Niklas Strömstedt snälla någon!! Han är ju fruktansvärt stel och obekväm och läser från manus. Känns malplacerad.

Låtarna då...

Österrike - svag låt, hon står mest och ylar "oh oh, yeah, yeah"

Estland - mysig låt och hon är söt men det händer ingenting

Slovenien - näe... mesigt. Känns som att hon står i en studio och mimar?

Kroatien - frikyrkligt sömnpiller :p

Danmark - helt okej men behöver nog fler lyssningar

Ryssland - bra låt och hon sjunger jättebra men texten känns lite cheesy, för att inte tala om videon

Ukraina - för mycket av allt, kommer nog inte vara så bra på scen.
nederländerna - hej cover på youtube, varför denna videon? hon sjunger jättefint men låter är ju så långsam så man svimmar. hoppas framträdandet är bättre.

Montenegro - dålig låt, motbjudande video.

Litauen - creepy kille! han sjunger falskt, har dåligt uttal och verkar inte ens vilja sjunga den här låten.

Danmark sticker ju ut i det här fruktansvärt svaga startfältet.
 
Sv: Inför ESC 2013

Ikväll sänds del 2 (svt 21:00) och vi kommer att få se resterande bidrag från semifinal 1:

Vitryssland, Moldavien, Irland, Cypern, Belgien, Serbien, Lettland, San Marino, Makedonien och Azerbajdzjan.

----------------------------------

Kommer som vanligt med kommentarer efter programmet ;)
 
Sv: Inför ESC 2013

Jag tittar men är för trött för att kommentera:(
Gillade dock Rickard Engfors mest förra gången. montenegro var klassiskt! Helt fantastiskt värdelöst!
 
Sv: Inför ESC 2013

Kvällens bidrag:



Vitryssland - detta har vi ju hört hundra gånger förr, i bättre tappning! Och ryssar kan inte engelska, helt enkelt... Håret var väl... fint?

Moldavien - väldigt tydliga a:n när dessa länder sjunger på engelska... Det var bara jättekonstigt allting, där refrängen hade ngt speciellt. Men man blir ju distraherad av allt som händer runtomkring och på hennes klänning... Håret var väl... annorlunda?

instickare: vill de i studion ens vara där?

Irland - väldigt o-irländskt i dessa sammanhang! (tänk antigen etno eller helgalet ala Kalkon eller Jedward) Det känns som en riktig låt som kommer spelas på radio. Undrar bara hur den funkar live? Hoppas bra!

Cypern - fin video tills hon började springa runt i skogen... Fint med eget språk, men kommer vi inte somna när det blir live?

instickare: älskar de där huvudrycken från 80-talet! (Sandra Kim)

Belgien- behaglig poplåt, påminner lite om Irland så slår de ut varandra? Också en riktig låt liksom! Väääldigt välkammade ögonbryn bara ;)

Serbien - oh nej... en blond en brunett en rödhårig.. Så orginellt! Not...
Orkar inte se eller lyssna på det ens. Blondinen kunde sjungit ensam?

-----------------------------------------------------

Där var semifinal 1 genomgånget! Och sammanfattningsvis: väldigt svagt startfält där storfavoriten Danmark kommer segla vidare hur enkelt som helst.
Rangordnar dem lite senare...

För ikväll får vi även höra några från semifinal 2:


Lettland - kan aldrig bli för mkt glitter! Eller...? Det kändes väldigt lettiskt faktiskt. Men känner igen refrängen starkt! Måste fnula på den. Vet inte vad jag tycker om detta faktiskt, det blir nog lite fånigt i längden där bara biten "Here we go" fungerar.

San Marino - förra årets flopplåt har väl ingen glömt? I år samma artist med en finstämd ballad. Och i jämförelse är ju detta toppen, bra liveröst och scenshow kan nog ta henne en bra bit. Skönt att balladen fick fart i slutet!

Makedonien - gummorna förra året har satt sina spår, men denna gumma var inte lika söt :( Känns som en sångdiva som låtit sitt barnbarn vara med på ett hörn bara för att. Samtidigt som de är mil i från varandra i samspel.. jättekonstigt... Utan tanten: ingen låt, bara tanten: för mkt...

Azerbajzdjan- han fångar mig på ngt sätt! Lite tafatt så där, lite dåligt uttal... lite småfånig låt. Men det är ngt där...vet inte vad för han har lite svårt med att fånga kameran. Kanske moderskänslor? ;) Men låten är fin!


----------------------------------------


Så ja nu har vi hört alla från semifinal 1 och några från semifinal 2

Så semi 1 kan vi faktiskt börja rangordna nu! Kanske gissa vilka som går till final? Eller vilka ni tycker bäst om? Lista!
Jag kommer göra det i morgon, måste tänka lite :D
 
Sv: Inför ESC 2013

Okej program 2 då

Vitryssland - trevligt att titta på dansarna men låten och sången var absolut ingen höjdare.
Moldavien - Jag tycker sången blir lite ansträngd men gillar låten. Dock inte stylingen på henne.
Irland - egentligen en låt som sätter sig och inte så dålig. Men killen är som en massproducerad popartist utan riktigt utseendet, tror det kan gillas i öst.
Cypern - gäsp
Belgien - bland de mest intetsägande låtarna i esc och han som sjunger matchar låten.
Serbien - vet inte riktigt, inte min typ av musik och gillar inte.
Lettland - höga på paljetter :p Gillar det mest för att det känns så avslappnat.
San Marino - gäsp
Makedonien - vilken läskig tant! Märklig kombo av artister. Men tycker den är bra om man blundar!
Azerbajdzjan - inte super men inte dålig, helt ok alltså, definitivt övre halvan av hittills visade bidrag.


Bäst ikväll, en ung Johnny Logan :p
 
Sv: Inför ESC 2013

Topp 10 enligt mig i Semi 1: (inte rangordnad mer än att övre 5 är bättre halvan och undre 5 är sämre halvan)
Nederländerna
Irland
Moldavien
Montenegro
Kroatien
Ukraina
Cypern
Ryssland
Danmark
Estland

Skit svårt att välja ut de sista 4 ur skräpet :crazy:
 
Sv: Inför ESC 2013

Kl

Jag tyckte att gårdagen kändes lite som läggmatcherna i os där de flesta tävlar om att inte vinna..
 
Sv: Inför ESC 2013

Otroligt svårt att rangordna, eller ens få till en topp 10 i detta startfält! Börjar nästan bli glad att jag missar nästan hela sändningen pga jobb.. O_o
Nej så långt ska jag inte dra det, hade lätt tagit ledigt om jag kunnat.

Men men en topp 10 alltså... kommer inte rangordna dem exakt för det går liksom inte. Men första grupperingen är ngt bättre än den andra...Tror jag...

Irland
Danmark
Nederländerna
Belgien
Estland


Slovenien
Ukraina
Moldavien
Cypern
Kroatien



Detta är både vad jag tror och tycker, men samtidigt kan alla de i min andragruppering bytas ut mot andra dåliga bidrag :p
 
Sv: Inför ESC 2013

Tittade nyss på program ett på datan och tycker såhär;

Österrike - Stort NEJ.
Estland - Detta gillar jag faktiskt! Ingen vinnare, men absolut en låt jag kan lägga till på en av mina spellistor på spotify, typ.
Slovenien - Jomen du, 80-talet ringde och ville ha tbx sina kläder. Högstadie-disco.
Kroatien - Stort NEJ här med.
Danmark - JA! Förstår att denna e favorit-tippad, särskilt som konkurrensen är rätt obefintlig, som sagt. Gillar!
Ryssland - Redan glömt... så... ja...
Ukraina - Eh? Är detta en låt? Tycker det är bara en snutt här och en snutt där...
Nederländerna - Så fel forum för denna låten. NEJ!
Montenegro - Asså detta var inte helt total-dåligt, kan jag tycka. Men något saknas.
Litauen - Eh, han kan ju inte engelska, hörde inte vad han sjöng. NEJ!

Håller med er andra här vad jag kunde se... dåliga bidrag överlag. Danmark och Estland var bäst.


//r
 
Sv: Inför ESC 2013

Sådär, sett även andra programmet då. Tycker såhär;

Vitryssland - Plagiat känns det som, man har hört det förr. NEJ!
Moldavien - Halv-intressant nummer, men blir ett nej här med.
Irland - Lagom bra! Bra låt, men låter som en radio-dänga.
Cypern - Halvbra ballad, lite trist.
Belgien - Oj! Här har vi ju Ulrik Munthers storebrorsa! Helt okej låt! Men någonting saknas...
Serbien - Men NEJ! Detta fattade jag ingenting av.
Lettland - Denna gillar jag fast jag inte vill ^^ haha.
San Marino - Ja! Denna gillade vi både jag o pv, men den behöver nog ett par lyssningar till...
Makedonien - Släng ut den där röda cirkusen o låt killen sjunga solo!
Azerbajdzjan - JA! Denna gillar jag!

På det hela taget tyckte jag där var fler bra låtar i detta programmet än i det förra. San Marino och Azerbajdzjan var bäst =).

//r
 
Sv: Inför ESC 2013

Självklart! Veckans höjdpunkt ju ;)


Ikväll ser vi resterande tävlande från semifinal två:

Finland, Malta, Bulgarien, Island, Grekland, Israel, Armenien, Ungern, Norge, Albanien och Georgien

Och jaaa Martin Rolinski gästar programmet :bump::bump:
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 133
Senast: Rosett
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 468
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 925
Senast: malumbub
·
Äldre I morgon lördag smäller det!! Vi får äntligen se vem som vinner ESC i år, och hur det går för våran egen Benjamin Ingrosso...
30 31 32
Svar
638
· Visningar
28 730
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp