Inför hundköp – hjälp att utläsa MH/SKK avelsdata

Sasse

Trådstartare
Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och har ingen i bekantskapskretsen att fråga, så därför ser jag om ni kan hjälpa mig på traven lite.

Jag håller på att gå igenom MH, men vet inte hur stor vikt jag bör lägga vid dessa för att; ”En hund kan ha en dålig dag”, osv. Kan jag utgå något sånär från ett MH eller finns det även andra sätt att kolla upp hur en hund är mentalt?

Det är korthårig collie jag är intresserad av för kännedom.

Jag tittar en del på skrämseltesten och hur olika individer reagerat. En del har fått höga poäng (3–5: or) på t.ex. spökena, men i övrigt rätt låga poäng. Vad är godkänd nivå? Är det ett big no, no att hunden blir skiträdd under ett moment men klarar de övriga momenten bra?

Hur bör jag ställa mig kring skott? En del har inte gjort den delen – big no, no? I övrigt har de flesta jag tittat på hamnat runt 1–3 poängmässigt. 1:a är bäst, men hur dåligt är en trea?

På vissa hundar står det ”secure with gunshots” och på andra ”ok with gunshots”. Innebär det samma eller vad är skillnaden?

Angående annat… Hur bör jag tänka kring tävlingsmeriter? Bör det finnas arbetsprov? Bör jag tänka något om huruvida proven är godkända eller ej? Jag vill gärna tävla i framtiden.

Utställning intresserar mig inte, men bör jag ändå kontrollera hur det gått för de hundar som intresserar mig?

Tusen frågor, jag vet! Men hoppas någon kan hjälpa mig... lite i alla fall :p
 
Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och har ingen i bekantskapskretsen att fråga, så därför ser jag om ni kan hjälpa mig på traven lite.

Jag håller på att gå igenom MH, men vet inte hur stor vikt jag bör lägga vid dessa för att; ”En hund kan ha en dålig dag”, osv. Kan jag utgå något sånär från ett MH eller finns det även andra sätt att kolla upp hur en hund är mentalt?

Det är korthårig collie jag är intresserad av för kännedom.

Jag tittar en del på skrämseltesten och hur olika individer reagerat. En del har fått höga poäng (3–5: or) på t.ex. spökena, men i övrigt rätt låga poäng. Vad är godkänd nivå? Är det ett big no, no att hunden blir skiträdd under ett moment men klarar de övriga momenten bra?

Hur bör jag ställa mig kring skott? En del har inte gjort den delen – big no, no? I övrigt har de flesta jag tittat på hamnat runt 1–3 poängmässigt. 1:a är bäst, men hur dåligt är en trea?

På vissa hundar står det ”secure with gunshots” och på andra ”ok with gunshots”. Innebär det samma eller vad är skillnaden?

Angående annat… Hur bör jag tänka kring tävlingsmeriter? Bör det finnas arbetsprov? Bör jag tänka något om huruvida proven är godkända eller ej? Jag vill gärna tävla i framtiden.

Utställning intresserar mig inte, men bör jag ändå kontrollera hur det gått för de hundar som intresserar mig?

Tusen frågor, jag vet! Men hoppas någon kan hjälpa mig... lite i alla fall :p
En stabil hund har inte en så dålig dag att den gör ett dåligt MH med mycket rädslor - så är det bara. Är den spökig så kanske den har större reaktioner än "normalt" men kan ändå avreagera. Du har ju mentalindex hos collie, så jag skulle utnyttja det.
Kolla hela släktens MH, ett lite sämre MH kan vara okej om övriga är bra men ett bra MH är inte mycket att ha om det är ett undantag i släkten.

Det är helt okej att en hund blir rädd - men den måste kunna avreagera. Sen vill jag personligen inte ha så stora reaktioner heller, men det är kanske mer en smaksak.
Hos en ras som collie skulle jag säga att skottfasthet är viktigt och har man avstått skott hade jag verkligen undrat varför och nästan antagit att hunden inte är skottfast. Har hunden en 3a på skott vill jag nog se film på varför, särskilt hos raser som inte direkt tränas i grenar där man brukar få en ökad förväntan på skott.

Jag vill se tävlingsmeriter i linjerna om jag letar tävlingshund - men det viktiga är släktbilden, inte huruvida ena föräldern har meriter eller ej. För mig är högre klasser meriter för avel, låga klasser säger inte så mkt.
I min ras betyder oftast mycket uts meriter att det är en typ av hund jag inte gillar, kan tänka mig att den risken finns hos collie.

I övrigt ropar jag på @inverterad och @Dentaku ang collie.
 
@Sasse vad kul att du vill köpa collie!

Inom rasen finns det stora problem med rädslor, både för ljud och för underlag, samt bristande nyfikenhet och bristande leklust. Det finns också en del collies med bristande tillgänglighet. MEN, det finns också bra collies om du vet vad du ska leta efter.

MH är oerhört centralt om du vill få en trevlig hund. Inom collie finns också det fantastiska hjälpmedlet mentalindex, som hjälper dig att se vad de tänkta avelsdjuren du är intresserad av beräknas nedärva, utifrån deras släktingars och deras egna MH. Det finns fem egenskaper som MI mäter:

- nyfikenhet/orädsla som mäter hur hunden hanterar sin rädsla dvs hur rädd blir den och hur snabbt avreagerar den
- socialitet som mäter hur socialt tillgänglig hunden är
- leklust
- jaktlust
- skott

Inom rasklubben fokuserar vi på nyfikenhet/orädsla helt enkelt därför att det är där vi har det absolut största problemet i rasen.

En kulls MI beräknas genom att hanens MI och tikens MI slås ihop och delas på 2. Summan ska överstiga 100, gärna rejält! 100 innebär rasens genomsnitt och du vill ha en valp från en kull som är bättre än snittet. Om uppfödaren inte tydligt redovisar kullens förväntade MI så kan du själv leta reda på det genom att läsa MI-listor - du behöver bara veta hanens och tikens namn. Listorna finns här: http://svenskacollieklubben.se/avel/mentalindex/mi-listor/ och uppdateras i nuläget 2 gånger om året.

Om uppfödaren inte redovisar kull-MI så skulle jag se det som en varningsflagga.

När det gäller enskilda hundars MH så finns det en idealprofil för collie som du hittar här http://svenskacollieklubben.se/avel/mentalitetfordj/mental-rasprofil/ som kan ge dig en fingervisning.

Om hunden inte genomfört MH med skott så har den ett brutet MH - stor varningsflagga! Allt utom 1 eller 2 på skott, där skulle jag vilja se film på hundens MH.
 
Gällande tävlingsmeriter: ja, det är såklart jättebra, särskilt om du tänkt tävla med hunden, men det är tyvärr inte så lätt att hitta en kull där både hanen och tiken tävlas. Om flera i släkten är KORADE så är det också positivt.

När det gäller utställning är inte korthåren (eller långhåren) uppdelade på något sätt som går att se utanpå direkt - några av rasens bästa hundar mentalt har också varit utställningschampions, så det är inget varningstecken som jag ser det. Det säger kanske mer om uppfödarens intresseområde, och jag skulle ju hellre valt en uppfödare som är mer intresserad av att träna och tävla inom andra sporter och där utställning kanske är ett komplement snarare än huvudfokus.
 
Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och har ingen i bekantskapskretsen att fråga, så därför ser jag om ni kan hjälpa mig på traven lite.

Jag håller på att gå igenom MH, men vet inte hur stor vikt jag bör lägga vid dessa för att; ”En hund kan ha en dålig dag”, osv. Kan jag utgå något sånär från ett MH eller finns det även andra sätt att kolla upp hur en hund är mentalt?

Det är korthårig collie jag är intresserad av för kännedom.

Jag tittar en del på skrämseltesten och hur olika individer reagerat. En del har fått höga poäng (3–5: or) på t.ex. spökena, men i övrigt rätt låga poäng. Vad är godkänd nivå? Är det ett big no, no att hunden blir skiträdd under ett moment men klarar de övriga momenten bra?

Hur bör jag ställa mig kring skott? En del har inte gjort den delen – big no, no? I övrigt har de flesta jag tittat på hamnat runt 1–3 poängmässigt. 1:a är bäst, men hur dåligt är en trea?

På vissa hundar står det ”secure with gunshots” och på andra ”ok with gunshots”. Innebär det samma eller vad är skillnaden?

Angående annat… Hur bör jag tänka kring tävlingsmeriter? Bör det finnas arbetsprov? Bör jag tänka något om huruvida proven är godkända eller ej? Jag vill gärna tävla i framtiden.

Utställning intresserar mig inte, men bör jag ändå kontrollera hur det gått för de hundar som intresserar mig?

Tusen frågor, jag vet! Men hoppas någon kan hjälpa mig... lite i alla fall :p
@Wingates har givit dig ett mycket bra svar, men jag vill komplettera lite. En bra hund har inga dåliga dagar på ett MH.

Det är helt ok att en hund blir rädd, men den ska samla sig snabbt, övervinna rädslan och avreagera snabbt, alltså komma tillbaka till det känslotillstånd hunden var i innan den blev rädd. På MH mäts ofta rädsla i avstånd, dvs hur långt en hund flyr. Det kan hända att en snabb, alert och rörlig hund hinner en bra bit innan den inser "men det här var kanske inte så farligt, jag måste undersöka", medan en tyngre och trögare individ bara fryser fast fast den blev lika skraj.

Det är därför punkterna kvarvarande rädsla, kvarvarande intresse och nyfikenhet är intressantare än de rena rädslesiffrorna. En av mina hundar blev jätterädd för overallen som dras upp, ("Överraskning"), och har efteråt korats som helt orädd, och gått jättebra på brukstävlingar.

Dessutom kan jag nämna att jag har en bruksras där det finns hundar som går bra både på utställningar och bruks- och lydnadsprov. Det är alltså inte skrivet i sten att hundar som utställningsdomare gillar, måste vara sämre som tävlingshundar.

Beträffande skotten skulle jag nog bara nöja mig med etta om det gäller kh collie eller aussie, eftersom skotträdsla ofta kommer med åldern på raser med vallhundsursprung.

Tävlingsmeriter på många släktingar är bra om man vill tävla själv. Det finns stabila hundar med härlig mentalitet som inte har den rätta arbetslusten för att gå bra på tävling. En bra brukshund tycker att alla grenar är roliga, från rallylydnad, lydnad och agility till bruks och IGP.
 
@Wingates har givit dig ett mycket bra svar, men jag vill komplettera lite. En bra hund har inga dåliga dagar på ett MH.

Det är helt ok att en hund blir rädd, men den ska samla sig snabbt, övervinna rädslan och avreagera snabbt, alltså komma tillbaka till det känslotillstånd hunden var i innan den blev rädd. På MH mäts ofta rädsla i avstånd, dvs hur långt en hund flyr. Det kan hända att en snabb, alert och rörlig hund hinner en bra bit innan den inser "men det här var kanske inte så farligt, jag måste undersöka", medan en tyngre och trögare individ bara fryser fast fast den blev lika skraj.

Det är därför punkterna kvarvarande rädsla, kvarvarande intresse och nyfikenhet är intressantare än de rena rädslesiffrorna. En av mina hundar blev jätterädd för overallen som dras upp, ("Överraskning"), och har efteråt korats som helt orädd, och gått jättebra på brukstävlingar.

Dessutom kan jag nämna att jag har en bruksras där det finns hundar som går bra både på utställningar och bruks- och lydnadsprov. Det är alltså inte skrivet i sten att hundar som utställningsdomare gillar, måste vara sämre som tävlingshundar.

Beträffande skotten skulle jag nog bara nöja mig med etta om det gäller kh collie eller aussie, eftersom skotträdsla ofta kommer med åldern på raser med vallhundsursprung.

Tävlingsmeriter på många släktingar är bra om man vill tävla själv. Det finns stabila hundar med härlig mentalitet som inte har den rätta arbetslusten för att gå bra på tävling. En bra brukshund tycker att alla grenar är roliga, från rallylydnad, lydnad och agility till bruks och IGP.

När det gäller enskilda siffror på en enskild hund så håller jag med, lite större rädslereaktioner på dumpen eller skramlet är inte så supernegativt för mig om hunden sen direkt går fram, undersöker och sen helt har släppt det otäcka.

Jag menar väl att en 2:a på skotten också går att leva med, speciellt om hunden är KORAD och/eller har tävlat bruks högre än appellen. En 2:a på MH behöver inte betyda att hunden utvecklar skotträdsla (och en 1:a är tyvärr inte heller nån garanti att hunden fortsätter vara skottfast genom livet).

Index för skott har ganska låg arvbarhet tyvärr, men jag menar ju att det ofta går att se ett samband mellan hög N/O och skottfasthet även om skotten inte ingår i beräkningen för N/O (och det säger mycket mer om släktens orädsla och förmåga att avreagera än den enskilda hundens MH).
 
Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och har ingen i bekantskapskretsen att fråga, så därför ser jag om ni kan hjälpa mig på traven lite.

Jag håller på att gå igenom MH, men vet inte hur stor vikt jag bör lägga vid dessa för att; ”En hund kan ha en dålig dag”, osv. Kan jag utgå något sånär från ett MH eller finns det även andra sätt att kolla upp hur en hund är mentalt?

Det är korthårig collie jag är intresserad av för kännedom.

Jag tittar en del på skrämseltesten och hur olika individer reagerat. En del har fått höga poäng (3–5: or) på t.ex. spökena, men i övrigt rätt låga poäng. Vad är godkänd nivå? Är det ett big no, no att hunden blir skiträdd under ett moment men klarar de övriga momenten bra?

Hur bör jag ställa mig kring skott? En del har inte gjort den delen – big no, no? I övrigt har de flesta jag tittat på hamnat runt 1–3 poängmässigt. 1:a är bäst, men hur dåligt är en trea?

På vissa hundar står det ”secure with gunshots” och på andra ”ok with gunshots”. Innebär det samma eller vad är skillnaden?

Angående annat… Hur bör jag tänka kring tävlingsmeriter? Bör det finnas arbetsprov? Bör jag tänka något om huruvida proven är godkända eller ej? Jag vill gärna tävla i framtiden.

Utställning intresserar mig inte, men bör jag ändå kontrollera hur det gått för de hundar som intresserar mig?

Tusen frågor, jag vet! Men hoppas någon kan hjälpa mig... lite i alla fall :p

Du har fått väldigt många bra svar redan - titta på mentalindex, tävlingsmeriter är jättebra om det finns i synnerhet hos föräldrarna men även kullen hunden kommer från. Avbrutet MH är en stor varningsflagg om inte hunden gått ett bra MT senare. Det senare är väl f ö möjligtvis det enda exemplet jag kan köpa att en hund haft ”en dålig dag”. Och inte minst - håller verkligen med om att det är kul att du vill köpa collie!

Jag har korthårscollie och så här resonerar jag personligen.
  • Mentalindex för Nyfikenhet/Orädsla är det jag tittar på först. Jag tittar också på MI för skott. En bra grundmentalitet i hundens linjer är absolut viktigast.
  • I hundens eget MH tittar jag särskilt på hanteringen(vill inte ha en 1:a där), avståndsleken(vill att hunden åtminstone går ut till figuranten), kvarstående rädsla(3:a varningstecken, 4-5 går bort) och skottet (1-2 ok, 3 varningstecken där jag vill ha annan utvärdering, t ex MT eller själv veta hur hunden reagerar, 4-5 går bort). Om hunden inte visar någon leklust alls blir jag också tveksam, MT, tävlingsresultat och leklust hos kullsyskonen blir mycket viktigare.
    För min del vill jag gärna se MT om hunden visat stora rädslereaktioner på MH, även om den varit nyfiken och inte haft någon kvarstående rädsla. Anledningen är att collie tyvärr är en ras som kan utveckla rädsla mer och mer ju äldre den blir. Jag har egen erfarenhet av en sådan hund
  • Sedan tittar jag på eventuellt mentaltest. Om hunden inte blivit godkänd, vad beror det på? Om hunden inte gått att hantera, varit skygg, inte avreagerat från rädsla, visat kvarstående aggression(knappast problem hos collie) eller varit skotträdd/berörd blir den automatiskt underkänd både på MT och för mig. Annars tittar jag framför allt på del 2. Jag vill mycket hellre att poängen ligger på Avreaktion, Minnesbilder, Rädsla och Nyfikenhet än att hunden tagit dem på kamp- och jaktmoment när jag tittar på två hundar som inte riktigt nått upp till godkänt. Vill ha minst 3 här, absolut inte 1:or. Naturligtvis vill jag inte se stor social ängslighet heller. 1 på skott om jag inte har koll på att hunden är skottfast på annat vis.
  • När jag är klar med detta tittar jag på MH och ev MT på samma sätt för kullsyskon och inte minst ev avkommor. Mentalindex gör ju att man har en hel del gratis, men jag vill kolla dels så att hunden inte är den enda hunden i kullen som är utvärderad mentalt(vilket ökar osäkerheten både hos mig och för MI) eller, ännu värre, att där finns brutna MH:n.
  • MT är förstås inget man kan räkna med, än mindre tävlingsresultat. Men det är ett stort plus i kanten om det finns, både på individ och hos kullsyskon/avkommor.

Jag är dock en rätt extrem mentalnörd. Viktigast av allt är trots allt mentalindex, genom att sålla bort kullar med ett index under 100 på N/O kommer man rätt långt. Fortsätt gärna att fråga om det är något att undra över. :)

1621244549354.jpeg
 
Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och har ingen i bekantskapskretsen att fråga, så därför ser jag om ni kan hjälpa mig på traven lite.

Jag håller på att gå igenom MH, men vet inte hur stor vikt jag bör lägga vid dessa för att; ”En hund kan ha en dålig dag”, osv. Kan jag utgå något sånär från ett MH eller finns det även andra sätt att kolla upp hur en hund är mentalt?

Det är korthårig collie jag är intresserad av för kännedom.

Jag tittar en del på skrämseltesten och hur olika individer reagerat. En del har fått höga poäng (3–5: or) på t.ex. spökena, men i övrigt rätt låga poäng. Vad är godkänd nivå? Är det ett big no, no att hunden blir skiträdd under ett moment men klarar de övriga momenten bra?

Hur bör jag ställa mig kring skott? En del har inte gjort den delen – big no, no? I övrigt har de flesta jag tittat på hamnat runt 1–3 poängmässigt. 1:a är bäst, men hur dåligt är en trea?

På vissa hundar står det ”secure with gunshots” och på andra ”ok with gunshots”. Innebär det samma eller vad är skillnaden?

Angående annat… Hur bör jag tänka kring tävlingsmeriter? Bör det finnas arbetsprov? Bör jag tänka något om huruvida proven är godkända eller ej? Jag vill gärna tävla i framtiden.

Utställning intresserar mig inte, men bör jag ändå kontrollera hur det gått för de hundar som intresserar mig?

Tusen frågor, jag vet! Men hoppas någon kan hjälpa mig... lite i alla fall :p

Kan tillägga att jag har rätt bra koll på hur det finska mentaltestet, Luonnetesti, poängsätts också om det skulle finnas finska hundar i stamtavlan som du är nyfiken på.
 
Väcker min tråd till liv nu när jag äntligen har tillgång till en dator igen. Vill TACKA alla som svarat! Jag tror att jag är på rätt spår i mina efterforskningar, men jag får erkänna att det är svårt att hitta. Det är så mycket att gå igenom och ett virrvarr av siffror hit och dit.

Jag har i alla fall fastnat för en specifik tik, även om det finns fler som är intressanta. Det känns som att hon har ett högt mentalindex för rasen. Mellan 114 – 132 på de olika bitarna, om det säger något.

Generellt verkar uppfödaren ha högt mentalindex på sina hundar, vilket delvis är varför jag fastnat för hen och hens hundar.

Men även om hundarna generellt har högt mentalindex lämnar vissa MH något att önska sas. Vad bör man gå efter i en sådan situation? Är båda lika viktiga? Hittade en hund som bara fått 1,6 som resultat på lekfullhet på MH, och på mentalindex Lek står det 114. Hur bör man tänka i ett sådant läge?

Jag är inte så insatt i vad korad betyder. I tikens (som jag är intresserad av) släkt står det Korad på flera av släktingarna. Även ett av kullsyskonen är korad. Innebär detta att de är godkända då, och inte bara gjort provet men kan ha fått underkänt?

Jag har som sagt fastnat för denna uppfödare, men känner mig även osäker. Jag läser överallt att man inte ska fastna för en enda uppfödare hos en ras som collie, men samtidigt läser jag också överallt (från uppfödares sida) att de vill att man bara ska vara intresserad av deras hundar och inte skriva till andra. Så med det i åtanke, hur många får man egentligen kontakta utan att bli utmålad som svarta fåret?

Jag har hittills bara skrivit till två, varav ena då svarade och andra inte.

På tal om annat, finns det någon särskild stans man kan få info om kommande kullar? Alla har inte hemsidor, och även om de har det verkar inte alla planer alltid uppdateras. Den uppfödare jag har haft kontakt med vet jag ska para tiken någon gång i år, men inte mer än så. Ingen hane var vald vid vår kontakt så egentligen vet jag inte om kullen som så är intressant. Andra kullar har jag noll koll på, eftersom jag dels inte vet var jag kan hitta info, och dels inte vet om jag bör kontakta fler uppfödare.

Jag är dock en rätt extrem mentalnörd. Viktigast av allt är trots allt mentalindex, genom att sålla bort kullar med ett index under 100 på N/O kommer man rätt långt. Fortsätt gärna att fråga om det är något att undra över. :)
Vad innebär N/O?
 
Jag är inte så insatt i vad korad betyder. I tikens (som jag är intresserad av) släkt står det Korad på flera av släktingarna. Även ett av kullsyskonen är korad. Innebär detta att de är godkända då, och inte bara gjort provet men kan ha fått underkänt?
Korad innebär att hunden gjort ett godkänt MT (mentaltest) och en godkänd exteriörbedömning.
Den har alltså åtminstone klarat en lägsta nivå på mentaliteten och är inom rasstandard, du får enbart titeln om du klarat båda delarna.
 
Väcker min tråd till liv nu när jag äntligen har tillgång till en dator igen. Vill TACKA alla som svarat! Jag tror att jag är på rätt spår i mina efterforskningar, men jag får erkänna att det är svårt att hitta. Det är så mycket att gå igenom och ett virrvarr av siffror hit och dit.

Jag har i alla fall fastnat för en specifik tik, även om det finns fler som är intressanta. Det känns som att hon har ett högt mentalindex för rasen. Mellan 114 – 132 på de olika bitarna, om det säger något.

Generellt verkar uppfödaren ha högt mentalindex på sina hundar, vilket delvis är varför jag fastnat för hen och hens hundar.

Men även om hundarna generellt har högt mentalindex lämnar vissa MH något att önska sas. Vad bör man gå efter i en sådan situation? Är båda lika viktiga? Hittade en hund som bara fått 1,6 som resultat på lekfullhet på MH, och på mentalindex Lek står det 114. Hur bör man tänka i ett sådant läge?

Jag är inte så insatt i vad korad betyder. I tikens (som jag är intresserad av) släkt står det Korad på flera av släktingarna. Även ett av kullsyskonen är korad. Innebär detta att de är godkända då, och inte bara gjort provet men kan ha fått underkänt?

Jag har som sagt fastnat för denna uppfödare, men känner mig även osäker. Jag läser överallt att man inte ska fastna för en enda uppfödare hos en ras som collie, men samtidigt läser jag också överallt (från uppfödares sida) att de vill att man bara ska vara intresserad av deras hundar och inte skriva till andra. Så med det i åtanke, hur många får man egentligen kontakta utan att bli utmålad som svarta fåret?

Jag har hittills bara skrivit till två, varav ena då svarade och andra inte.

På tal om annat, finns det någon särskild stans man kan få info om kommande kullar? Alla har inte hemsidor, och även om de har det verkar inte alla planer alltid uppdateras. Den uppfödare jag har haft kontakt med vet jag ska para tiken någon gång i år, men inte mer än så. Ingen hane var vald vid vår kontakt så egentligen vet jag inte om kullen som så är intressant. Andra kullar har jag noll koll på, eftersom jag dels inte vet var jag kan hitta info, och dels inte vet om jag bör kontakta fler uppfödare.


Vad innebär N/O?

Nyfikenhet/Orädsla, och det är det indexvärde som Collieklubben främst fokuserar på att förbättra i nuläget. Det är också det plus Skott som jag tycker är allra viktigast när man tittar på en kull, även om jag förstås gärna vill ha högt på Socialitet och Lek också. Jakt bryr jag mig inte direkt om.

Indexvärdet tar hänsyn till den samlade familjebilden och ger en säkrare bild av vad en hund kan förväntas nedärva än hundens egna MH. Det är alltså ett avelsinstrument.
 
Korad innebär att hunden gjort ett godkänt MT (mentaltest) och en godkänd exteriörbedömning.
Den har alltså åtminstone klarat en lägsta nivå på mentaliteten och är inom rasstandard, du får enbart titeln om du klarat båda delarna.
Åh, men tack! Då ska jag spana lite extra efter det i släktingars led till intressanta hundar :)
Nyfikenhet/Orädsla, och det är det indexvärde som Collieklubben främst fokuserar på att förbättra i nuläget. Det är också det plus Skott som jag tycker är allra viktigast när man tittar på en kull, även om jag förstås gärna vill ha högt på Socialitet och Lek också. Jakt bryr jag mig inte direkt om.

Indexvärdet tar hänsyn till den samlade familjebilden och ger en säkrare bild av vad en hund kan förväntas nedärva än hundens egna MH. Det är alltså ett avelsinstrument.
Men såklart! :banghead: Jag tror t.o.m. att du skrev det i en tidigare kommentar, får skylla på sommarvärmen :D

Tack även för väldigt utförligt inlägg tidigare. Jag har lite utgått från dina tankar när jag har fortsatt titta. Ska även kika extra på N/O och Skott.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 100
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 052
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp