Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

I

Izzie

Japp, jag igen. Sist jag var aktiv här på Buke hade vi precis hämtat hem vår nya valp. Men problem uppkom och kort sagt så gav vi tillbaka valpen till uppfödaren, så är åter igen hundlös. Eftersom jag pluggar heltid på universitet och ska inom ett par månader flytta till egen lägenhet, har jag inte tillfälle att köpa hund nu. Men hoppas på att skaffa hund sommaren 2012 och framåt.

Jag är helt inställd på Golden Retriever igen men har blivit nyfiken på Flatte och Chesapeake Bay Retriever på sistone. Tidigare har jag räknat bort Flatte eftersom den verkar lite hyper jämfört med Golden men kanske har jag fått det om bakfoten? Chesapeake Bay har jag bara träffat ett exemplar av och han var väldigt lugn och fin, men kanske heller inte en hund för en person som jag?

Jag kommer som sagt bo i lägenhet när jag köper hund nästa gång. Är ute efter en sällskapshund eftersom jag inte har något intresse för jakt och knappt något för utställning. Inget emot pälsvård, långa promenader och annan extra motion som kan behövas. Alla hundar behöver ju uppfostran vilket jag har erfarenhet av men inte ute efter en "svår" hundras. Alltid känt förkärlek för retriever raserna men alla tycks inte vara lämpade för alla personer.

Vilka där ute har Flatcoated eller Chesapeake Bay som kan förklarar lite kort hur de olika raserna är i sättet och vad de kan passa till för sorts person/livsstil? :)
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Har inte läst dina tidigare trådar, men vad vill du göra med hunden? En flatte eller chesapeake som sällskapshund kryper nog lätt på väggarna. Det är ju väldigt aktiva hundar som mår bäst av att träna t ex spår, lydnad osv.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Jag håller nog med här. Har uppfattningen om att flatten är vääldigt energisk och inte gärna vill vara en "vanlig" sällskaphund. Det korta jag läst om den andra talade om för mig att det är en retriver variant svårare den också.

Vi valde lagotto framför flatten just på grund av energin samt lite för att vi inte efterfrågade jaktinstinkt. Resultatet är, i alla fall då det gäller vår lagotto att han har energi på ungefär samma nivå som en flat men att han inte kräver utlopp för den om vi inte orkar.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Jag har bara tänkt ha hunden som sällskap så inte till jakt eller dylikt. Har varit smått nyfiken på agility och utställning men agility är inte så poppis bland de större raserna direkt. Som person är jag väldigt lugn och en hund att mysa med hemma i soffan skulle vara perfekt. Vilket betyder inte jag inte kommer motionera hunden så mycket den behöver men är liksom inte en friluftsmänniska.

Det jag gillar med Golden Retrievers är att de är så lugna och kan koppla av inomhus men hänger gärna med ut på promenader, vilket stämmer säkert in på en hel del andra hundraser. Men har en förkärlek till Goldens och retrievers i allmänhet, dock verkar det som att Golden och Labrador är mer passande för mig. De Flattar jag har träffat har varit väldigt hoppiga och verkat understimulerade så har därför inte direkt funderat på den rasen, men vill vara helt säker på att det inte är en ras för mig. Chesapeake Bay Retriever har jag läst passar mer ute på landet men massa mark att springa runt på och är inte passande som enbart en sällskapshund. Tyvärr verkar den beskrivningen stämma... :(
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Jag förstår att du kanske har fattat ett visst tyckte för retrievers, men det är arbetande hundar. Ingen arbetande ras (med undantag för enstaka individer) mår bra som rena sällskapshundar. Utställningsavlade goldens och labradorer ger jag inte mycket för och helt ärligt vill jag inte stöjda sådan avel heller. Chesapeake (som jag dessutom har läst är ganska skarp) är väl en än större jakthund än flatten dessutom.

Vill du ha en sällskapshund för promenader och testa på agility, titta bland raserna i grupp 9. Där har du raser som mår långt bättre än en flatte av att bara vara sällskapshund.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Varken Flat, Golden, Labbe eller Chess ska vara enbart sällskapshundar. Det finns uppfödare som avlar på lugna varianter av alla raser, men det är ingen avel jag tycker man ska stödja inom någon arbetande ras. Dom är jakthundar och ska så förbli.

Chessen är den svåraste av alla retriever-raser, tuff, stark och mycket egen "för att vara retriever". Utpräglad jakthund som är skapad för att apportera i iskalla vatten, mao behöver den utmaningar.
Flatten är en medelkrävande hund. Vi har tre stycken (Och en som är 50% Flat), och vi aktiverar dom 2-4 timmar om dagen med jakt, lydnadsträning, långpromenader, cykling, drag etc. Utöver det går dom lösa på gården och gör som dom vill. Nöjda, lugna hundar. Hade dom där emot bara fått promenader hade jag antagligen slitit mitt hår.

Kolla på vinthundarna, eller om du vill ha en större hund - Leonberger, Newfoundland, Landseer?

Vad var det för ras du hade hemma som uppfödaren tog tillbaks?
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Mmm, jag visste egentligen allt ni berättat men hoppades väl på att någon av raserna skulle visa sig passa mig. Men men, skönt att få detta bekräftat nu och inte senare när man står där med den nya hunden. Jag kommer satsa på en Golden Retriever från en redan utvald uppfödare som jag hoppas köpa valp från i framtiden och då gäller det att den hundens personlighet är lika passande för mig som vår förra Golden var. (Går ju inte att få exakt "samma" hund i ny förpackning men jag vet vad jag vill ha pga hur gamla hunden var.)

Valpen som lämnades tillbaka var en Cavalier/Amris blandning.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Fast Golden är ju inte heller en sällskapshund så jag förstår inte riktigt hur du tänker där?
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Förstår inte jag heller, fö håller jag med det som tidigare skribenter skrivit ang Retrievers.

Ingenstans hittar jag varför du lämnade tbx valpen, som du hämtade så sent som i September?
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Köp en vuxen hund om du inte klarar en energisk valp (alla valpar oavsett ras / blandras) är energiska första 1-2 åren. Köper du en vuxen hund kan du dessutom få tag i en golden, flat eller vad som helst som inte passade som jakthund utan som trivs bra som ren sällskapshund.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Förstår inte jag heller, fö håller jag med det som tidigare skribenter skrivit ang Retrievers.

Ingenstans hittar jag varför du lämnade tbx valpen, som du hämtade så sent som i September?

Inte jag heller. Länka så jag kan läsa, för jag är oförskämt nyfiken :grin: Eller berätta gärna lite kort om det. Vad gäller valet av raser så håller jag med dom andra.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Ingenstans hittar jag varför du lämnade tbx valpen, som du hämtade så sent som i September?

September detta år? :confused: Förstår inte riktigt hur det går ihop när TS skrev i första inlägget att hon inte har tid med hund just nu men hon kanske har en utmärkt förklaring till det...
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Det finns utställningsgoldens som är helt nöjda med att bara lufsa runt och kanske träna lite trick och spår några dagar i veckan. Man kan väl ha lite olika åsikter om att den sortens avel, men den lär ju inte försvinna i första taget. Flattarna är inte lika uppelade som goldens (i jakt och utställning) så det är generellt mer sprutt i dem. En Chesapeake Bay Retriever är inte så mycket "retriever", jag tycker mer de påminner om Rottweilers i sättet.

Har du tittat på Curly Coated Retriever? De är stora och lugna och har ett lite speciellt utseende. Jag var lite intresserad av dem för några år sedan, men strök dem för att de var för slöa för min smak.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Jag tolkar det dock som att TS inte har någor intresse alls för spår och liknande. Hon har ju skrivit som sällskap och kanske agility, då tycker jag inte att någon form av retriver passar. Men det är klart, om TS är villig att ge sin hund mer aktivering kan det säkert funka.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Ett spår kan man lägga precis var som helst och när som helst, och om man inte tänkt tävla så behöver man inte ens ha föremål med sig. Det räcker gott och väl med en liten hög med godis på slutet. Är man villig att gå extra långa promenader så borde det inte vara omöjligt att istället lägga några spår i veckan.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Jo, jag vet det ;) och vill TS lägga ner den lilla extra tiden så visst, absolut, då kan en slö utställningsavlad golden vara något. Men jag utgår ju ifrån vad TS skrivit i tråden, och skriver någon "sällskap och lite nyfiken på agility" så är retriever i mina ögon en ganska så dålig idé.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Okeeej, denna diskussion gick inte alls som jag hoppas på. I alla fall, kan förstå att ni är nyfikna på varför jag hann hämta hem en valp i September och återlämna den så snabbt. Det var en rad olika faktorer som hade delaktighet i mitt beslut att lämna till valp till uppfödaren. Bland annat började jag ny utbildning veckan innan (otroligt dumt att inte tänka mer framåt, trodde ärligt talat att med hjälp av föräldrar att jag skulle klara av en distansutbildning och hund) men när vi väl fick hem valpen var han inte som väntat. Vi hade hälsat på uppfödaren när valpen var 5 veckor och tingade honom på plats. Efteråt så kände jag mig allmänt osäker på valet av hund och kände överraskande nog ingen glädje eller förväntan över att få hem honom till skillnad från vår Golden Retriever när jag var liten. Har inte direkt gått in på djupet på detta själv för jag mår fortfarande skitdåligt över hur jag (inte) hanterade situationen men uppfödaren var underbart förstående och påpekade att jag borde lita mer på magkänslan i framtiden, något jag har lärt mig på det svåra sättet. Jag skrev aldrig varför eller ens att jag lämnade tillbaka valpen här på Buke för jag orkade inte med det då. Tog bara bort alla bilder på valpen och tog en liten paus från forumet. Jag har helt klart lärt mig av denna situation och här därför inte tänkt skaffa hund förrän allt i mitt liv är under kontroll så att säga. Vill absolut inte uppleva ett liknande sammanbrott jag hade den kvällen uppfödaren hämtade valpen och vill ännu mer inte utsätta mig själv eller en ny hund för en sådan situation igen.

Och angående retrievers; jag kommer inte skaffa Flatcoated Retriever eller Chesapeake Bay Retriever eftersom de raserna är uppenbarligen inte hundar passande för mig. Men Golden Retriever är en ras jag har erfarenhet av och vår gubbe var av sällskapsvarianten. Vi körde aldrig agility eller liknande med honom, utan istället långpromenader i skogen och ute i samhället. Han var till naturen väldigt lugn och allmänt den perfekta bilden av en Golden Retriever. Om jag någonsin bestämmer mig för att börja med agility gör jag ju då det med en liten hundras, såklart inte en Golden för dem är ju inte gjorda för sådana aktiviteter. Men jag har inte heller tänkt bara sitta hemma och jäsa i soffan med hunden; trodde jag var ganska tydlig på den punkten. Vill väl ha en typ av hund som nästan alla andra hundägare; en hund som kan koppla av inomhus men som gärna hänger med på utomhusaktiviteter utan problem. Jag må kanske inte vara en person som spenderar hela dagarna ute i skogen men är inte skraj för att gå och röra på mig, speciellt inte eftersom det är för hundens bästa.

Funderar dessutom på att skaffa en lite äldre hund nästa gång och inte en liten valp. Har även funderat på omplaceringshundar ett flertal gånger, så många bollar uppe i luften just nu. Återstår att se vad det blir när tiden är inne.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Izzie- Bra att du uteslutit flatten och chesapeake.

Angående golden retriever, det är en ras som när den är understimulerad lätt blir ännu mera "lugn" (på ytan sett) och i det närmsta seg och "tråkig". Har själv en av sällskapsvarianterna som hade en hel del inåtvänd stress men eftersom han inte klättrade på väggarna när han var understimulerad så var det lätt att missa som ovan hundägare.

Såklart finns det exemplar inom rasen som nöjer sig enbart med att vara soffvärmare, undantag finns inom alla raser, med det är ABSOLUT inte rastypiskt och jag skulle vilja påstå att det ändå är väldigt ovanligt!
Chansen att du får en sådan hund är minimal. Golden är en hund som behöver mycket motion, även sällskapsvarianten.

Du skriver att du vill ha en sällskaphund att ha i soffan. Kolla in rasgrupp 9, där har du en hel del att välja mellan men gör din blivande hund en tjänst och välj bort golden. Naturligtvis vill du din blivande hund ditt bästa! Det vill man ju som hundägare. Men att skaffa en golden, eller någon av retrieverraserna med det liv du har tänkt erbjuda hunden är inte rättvist mot din hund.

Jag umgås väldigt mycket med golden retriever från olika linjer och typer. Tro mig "showtypen" är INTE en soffliggare. De är en allround hund som mår bra av fysisk motion och att ha en uppgift i livet mer än att agera fotvärmare.

Gör dig själv och din blivande hund en tjänst och tänk om angående rasval. Finns andra raser som passar dig bättre :)

Jag vet många inom rasklubben som kämpar och kämpar för att få hundarna att ta det lungt i vardagen och fungera. De avsetter en hel del tid till träning. Att golden är bra på att ta det lungt är något man aktivt avlat fram då det är nödvändigt i jakten. Men när den inte tar det lunt behöver den faktikst mycket fysiskt motion och lite hjärnnötter. Det är inte en ras som ska vara en loj sällskapshund även om det verkar som att det tyvärr finns folk som köper golden med den tron. Men inte helt ovanligt så ser man de som har problem med sin golden å andra sidan. De drar i koppel, lyssnar inte på ägaren, svåra att ha lös och luktfixerade.

På goldenklubbens hemsida kan du mer om golden retrievern. Bla. står det att "Som ägare till en golden retriever bör man vara aktiv och avsätta mycket tid för motion, dressyr och aktivering. En golden tycker om att få känna sig nyttig och samarbeta med sin ägare. De flesta trivs allra bäst då de får använda sin näsa och apportera."

Om golden retriever

Hoppas att du hittar någon som pasar dig bättre. Lycka till!
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Izzie- såg nu att jag läst fel. Du gillar att mysa i soffan men du vill inte ha en soffvärmare för det. Läs på den länken jag skickade om golden och känn efter om det är något som passar dig. Som sagt en golden vill ha både motion och hjärngyma gärna i form av nosarbete.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Vilket betyder inte jag inte kommer motionera hunden så mycket den behöver men är liksom inte en friluftsmänniska.

För mig går att vara hundägare och friluftsmänniska hand i hand. Jag förstår inte varför man ska skaffa hund bara för att.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 145
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 337
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 999
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp