Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

I

Izzie

Japp, jag igen. Sist jag var aktiv här på Buke hade vi precis hämtat hem vår nya valp. Men problem uppkom och kort sagt så gav vi tillbaka valpen till uppfödaren, så är åter igen hundlös. Eftersom jag pluggar heltid på universitet och ska inom ett par månader flytta till egen lägenhet, har jag inte tillfälle att köpa hund nu. Men hoppas på att skaffa hund sommaren 2012 och framåt.

Jag är helt inställd på Golden Retriever igen men har blivit nyfiken på Flatte och Chesapeake Bay Retriever på sistone. Tidigare har jag räknat bort Flatte eftersom den verkar lite hyper jämfört med Golden men kanske har jag fått det om bakfoten? Chesapeake Bay har jag bara träffat ett exemplar av och han var väldigt lugn och fin, men kanske heller inte en hund för en person som jag?

Jag kommer som sagt bo i lägenhet när jag köper hund nästa gång. Är ute efter en sällskapshund eftersom jag inte har något intresse för jakt och knappt något för utställning. Inget emot pälsvård, långa promenader och annan extra motion som kan behövas. Alla hundar behöver ju uppfostran vilket jag har erfarenhet av men inte ute efter en "svår" hundras. Alltid känt förkärlek för retriever raserna men alla tycks inte vara lämpade för alla personer.

Vilka där ute har Flatcoated eller Chesapeake Bay som kan förklarar lite kort hur de olika raserna är i sättet och vad de kan passa till för sorts person/livsstil? :)
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Har inte läst dina tidigare trådar, men vad vill du göra med hunden? En flatte eller chesapeake som sällskapshund kryper nog lätt på väggarna. Det är ju väldigt aktiva hundar som mår bäst av att träna t ex spår, lydnad osv.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.