Informera om TBC på jobbet?

AraSlei

Trådstartare
Via ryktesvägen har jag fått reda på att en av mina kollegor (jag vet dock inte vem) har haft TBC som satt sig på luftvägar och lungor, dvs den mest smittsamma versionen.
När jag fick höra detta gick jag till vår HR-ansvariga för att fråga om det stämde, vilket det gjorde. HR var dock ovillig att medge detta och har inte/har inte haft några planer att informera övrig personal. Den sjuka personen i fråga är nu frisk efter behandling och tillbaka i arbete.

Jag förstår att man inte vill informera om sjukdomen pga att man inte vill riskera att "hänga ut" den som varit sjuk, men tycker samtidigt att det är viktigt att vara transparent med händelser som kan bli onödigt stora och dramatiska vid ryktesspridning.

Sökningar på Google säger mig att det inte finns någon skyldighet att berätta för arbetsgivare eller arbetsplats, men hur känner ni inför att arbetsgivaren inte informerat om att en såpass allvarlig sjukdom som TBC funnits på jobbet?

Jag jobbar inte på någon vårdinstans utan på ett medelstort produktionsföretag, i vården förstår jag att det finns andra riktlinjer.
 
Smittorisken är egentligen störst för de som lever nära med en TBC-smittad. På arbetet är det ju samma risk som att träffa på någon ute i samhället.

Jag tycker nog det är klokt att inte informera om sjukdomar på arbetsplatsen som inte har någon större smittrisk pga stigmatisering.
 
Smittorisken är egentligen störst för de som lever nära med en TBC-smittad. På arbetet är det ju samma risk som att träffa på någon ute i samhället.

Jag tycker nog det är klokt att inte informera om sjukdomar på arbetsplatsen som inte har någon större smittrisk pga stigmatisering.
Måste ju beror på hur nära personalen jobbar med varandra väl? Eller är nära = byta kroppsvätskor med varandra.

På jobbet är vissa balanser att samtidigt stå och trängas på samma truck blandannat.
 
Tycker inte heller att det finns någon anledning att informera om TBC-smitta på en vanlig arbetsplats, med människor som bör vara vaccinerade mot sjukdomen. Skulle du vilja bli informerad om någon av dina kolleger hade syfilis eller hiv också?

Lite annorlunda skulle jag tycka om du jobbade tex på en förskola där barn som inte har ett utvecklat immunförsvar, kommer väldigt fysiskt nära andra barn och personal. Men i det fallet hade en smittskyddsläkare redan satt i gång med tuberkulostestning, vaccinering och behandling.
 
Tycker inte heller att det finns någon anledning att informera om TBC-smitta på en vanlig arbetsplats, med människor som bör vara vaccinerade mot sjukdomen. Skulle du vilja bli informerad om någon av dina kolleger hade syfilis eller hiv också?

Lite annorlunda skulle jag tycka om du jobbade tex på en förskola där barn som inte har ett utvecklat immunförsvar, kommer väldigt fysiskt nära andra barn och personal. Men i det fallet hade en smittskyddsläkare redan satt i gång med tuberkulostestning, vaccinering och behandling.
Ts ska nog inte ha sex med kollegorna :D
 
Måste ju beror på hur nära personalen jobbar med varandra väl? Eller är nära = byta kroppsvätskor med varandra.

På jobbet är vissa balanser att samtidigt stå och trängas på samma truck blandannat.

Jag är ingen expert på tbc men jag har lärt mig att smittrisken främst är för samboende, speciellt som delar säng och handdukar.

Folk kan ju stå tätt på tunnelbanan eller bussen med.
 
Jag är ingen expert på tbc men jag har lärt mig att smittrisken främst är för samboende, speciellt som delar säng och handdukar.

Folk kan ju stå tätt på tunnelbanan eller bussen med.
Fast en står ju inte 8 timmar och trängs i kollektivtrafiken i rusningstrafik med samma personer.
 
Tycker inte heller att det finns någon anledning att informera om TBC-smitta på en vanlig arbetsplats, med människor som bör vara vaccinerade mot sjukdomen. Skulle du vilja bli informerad om någon av dina kolleger hade syfilis eller hiv också?

Lite annorlunda skulle jag tycka om du jobbade tex på en förskola där barn som inte har ett utvecklat immunförsvar, kommer väldigt fysiskt nära andra barn och personal. Men i det fallet hade en smittskyddsläkare redan satt i gång med tuberkulostestning, vaccinering och behandling.

Just vaccination har väl inte rekommenderats i Sverige sedan 1975 om jag förstår det rätt på 1177, även om folk säkert vaccinerats ändå.
Varken HIV eller syfilis är ju luftburna smittor, så nej, det hade jag inte brytt mig om. Har inte bestämt mig huruvida jag tycker att mitt jobb borde informerat eller ej i detta läget heller.

Måste ju beror på hur nära personalen jobbar med varandra väl? Eller är nära = byta kroppsvätskor med varandra.

På jobbet är vissa balanser att samtidigt stå och trängas på samma truck blandannat.

Den delen i produktionen där den som varit sjuk är, arbetar man nära varandra rent fysiskt och ofta i ett litet arbetslag. För mig som sitter på kontoret är smittrisken förmodligen minimal och ingenting jag är orolig för.
 
Tycker inte heller att det finns någon anledning att informera om TBC-smitta på en vanlig arbetsplats, med människor som bör vara vaccinerade mot sjukdomen. Skulle du vilja bli informerad om någon av dina kolleger hade syfilis eller hiv också?

Lite annorlunda skulle jag tycka om du jobbade tex på en förskola där barn som inte har ett utvecklat immunförsvar, kommer väldigt fysiskt nära andra barn och personal. Men i det fallet hade en smittskyddsläkare redan satt i gång med tuberkulostestning, vaccinering och behandling.
Varför skulle folk vara vaccinerade mot TBC på en vanlig arbetsplats? Det är länge sen man slutade med det och här togs rekommendationen om vaccination bort även för oss vårdstudenter för något år sedan om man inte planerade att arbeta i utsatta områden. Det förstod jag iof mest berodde på att det var ett vaccin som gav ett
dåligt skydd mot de former av TBC man oftast riskerade att stöta på inom landet.
 
Jag får ju anta och lira på att rekommendationerna är utformade av de som kan smittorisken bättre än både du och jag. Det står inte "informera arbetsplatsen vid nära arbete" utan man behöver inte göra det alls.

Från 1177:

Kontaktspårning
Tuberkulos är en anmälningspliktig sjukdom. Det betyder att den läkare som ställer diagnosen tbc måste anmäla det till smittskyddsläkaren i länet.

Läkare och sjuksköterskor med ansvar för en person som har smittsam tbc gör alltid en så kallad kontaktspårning. Det kan också kallas smittspårning. Då kartlägger vårdpersonalen vilka kontakter den som är sjuk har haft. I första hand undersöks de som personen har haft upprepad nära kontakt med. Det kan vara barn i familjen, en partner och andra närstående.

Visar det sig att familjemedlemmar eller andra nära kontakter har blivit smittade undersöks fler personer. Det kan till exempel vara fler inom familjen, men även vänner, skolkamrater och arbetskamrater.


https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/infektioner-i-lungorna/tuberkulos--tbc/

Om just smittrisk för övriga utanför familjen :)
 
@AraSlei Jag vet att TBC är en anmälningspliktig sjukdom? Det är HIV också men där finns ingen informationsplikt till kollegor.

Det du citerar motsäger inte det jag skrivit.
 
Från 1177:

Kontaktspårning
Tuberkulos är en anmälningspliktig sjukdom. Det betyder att den läkare som ställer diagnosen tbc måste anmäla det till smittskyddsläkaren i länet.

Läkare och sjuksköterskor med ansvar för en person som har smittsam tbc gör alltid en så kallad kontaktspårning. Det kan också kallas smittspårning. Då kartlägger vårdpersonalen vilka kontakter den som är sjuk har haft. I första hand undersöks de som personen har haft upprepad nära kontakt med. Det kan vara barn i familjen, en partner och andra närstående.

Visar det sig att familjemedlemmar eller andra nära kontakter har blivit smittade undersöks fler personer. Det kan till exempel vara fler inom familjen, men även vänner, skolkamrater och arbetskamrater.


https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/infektioner-i-lungorna/tuberkulos--tbc/

Om just smittrisk för övriga utanför familjen :)

Uppenbarligen har ju läkaren/smittskyddsläkaren i ditt fall inte bedömt att en smittspårning behöver sträcka sig till arbetskollegor så att arbetsgivaren skulle informera arbetskollegor om den sjuka kollegan känns helt fel, och säkerligen inte tillåtet heller utan den smittades godkännande.
 
@AraSlei Jag vet att TBC är en anmälningspliktig sjukdom? Det är HIV också men där finns ingen informationsplikt till kollegor.

Det du citerar motsäger inte det jag skrivit.

Nej, jag lade till sista meningen i mitt inlägg (som du kanske inte hann se), om att t ex familjemedlemmar visar sig vara smittade så går man vidare och undersöker även kollegor, skolkamrater osv.
TBC är ju en luftburen smitta och jag tänker precis som @nullo-modo att det nog är större risk att bli smittad med någon man regelbundet arbetar nära med, än någon man åker kollektivtrafik med en kort stund.
 
Uppenbarligen har ju läkaren/smittskyddsläkaren i ditt fall inte bedömt att en smittspårning behöver sträcka sig till arbetskollegor så att arbetsgivaren skulle informera arbetskollegor om den sjuka kollegan känns helt fel, och säkerligen inte tillåtet heller utan den smittades godkännande.


Ja, förmodligen är det så.
 
@AraSlei Ja jag vet hur smittspårning går till också. Och givetvis kan andra än de man bor med smittas, jag har inte sagt något annat. Det jag sagt är att risken att smittas är störst för dem man bor nära med. Kollegor omfattas normalt inte av den kontakten även om det finns undantag.

Smittskyddsläkaren som utrett din kollegas fall har förmodligen bedömt att ni inte behöver omfattas av smittspårningen. Och då är det ju onödigt att INFORMERA om att det finns tbc när er smittorisk bedömts som låg.
 
På mitt jobb hade man inte informerat om en kollega haft TBC, däremot får vi information om smittsamma sjukdomar som bärs av de avlidna personerna vars kistor vi hanterar och där ingår bland annat TBC.
 
Om ingen av kollegans familj/närstående blivit sjuk så är det osannolikt att en kollega blir det så därav sträcker sig inte smittspårningen längre än så. Jag är övertygad om att smittskyddsläkaren hört med den sjuka om hur hen jobbar så jag tror du kan vara lugn :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 784
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 306
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 341
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp