Infravärmare

Philosophia

Trådstartare
Vår balkong (ca. 2x4 m) kommer att glasas in om om någon dryg vecka. Jag funderar på att skaffa någon värmekälla till den så att man kan sitta där lite mer på hösten och tidig vår. Vad är den bästa lösningen?

Infravärmare är väl det som ligger närmast till hands eftersom man då inte behöver ha på värmen hela tiden, utan bara när man sitter där. Jag vill i så fall ha en som sitter i taket och tar gärna emot tips på vettiga produkter. Hur är det förresten med brandsäkerheten och infravärmare?
 
Vi köpte en sån här till våran veranda, är kanonbra :up:
terrassvarmare_verona.jpg
 
Den ser faktiskt inte helt oäven ut och priset verkar helt okej! Om jag uppfattar det där rätt så kräver den ingen elinstallation, utan det är som en lampa som man hänger på krok i taket och sedan en vanlig sladd på det?
 
Vår balkong (ca. 2x4 m) kommer att glasas in om om någon dryg vecka. Jag funderar på att skaffa någon värmekälla till den så att man kan sitta där lite mer på hösten och tidig vår. Vad är den bästa lösningen?

Infravärmare är väl det som ligger närmast till hands eftersom man då inte behöver ha på värmen hela tiden, utan bara när man sitter där. Jag vill i så fall ha en som sitter i taket och tar gärna emot tips på vettiga produkter. Hur är det förresten med brandsäkerheten och infravärmare?

Jag har en från rusta faktiskt som är jättebra! Tre olika lägen, 650, 1350 resp 2000 w. Enbart 400kr. Går att sätta på vägg eller ha den som en golvlampa modell med stativ som går att höja o sänka!
 
Den ser faktiskt inte helt oäven ut och priset verkar helt okej! Om jag uppfattar det där rätt så kräver den ingen elinstallation, utan det är som en lampa som man hänger på krok i taket och sedan en vanlig sladd på det?
Ja exakt så :up:. Den har två värmelägen också, det tycker jag är bra :).
Jag gillar att det både är lampa och värme i samma mackapär, dessutom hamnar värmen väldigt rätt när man hänger den över bordet som vi gjort.
 
@Scata
Jag tror att det blir en sådan eftersom jag inte hittar någon traditionell pryl som kan monteras i taket (vi får inte montera saker i husväggen). Men innan jag bestämmer mig helt: Hur lång är sladden?
 
Dags att putta upp min gamla tråd om infravärmare istället för att starta en ny (och ser samtidigt att @Scata aldrig återkom med mått som utlovat! :angel:). Den här gången så gäller det min altan, som egentligen inte har något riktigt tak, mer än en träbalkong som för avrinning har glipor mellan träplankorna. Det krävs alltså minst IPX5 för att funka, vilket begränsar utbudet.

Först tittade jag på den här: https://www.bauhaus.se/quartzvarmare-heatlight-hlw15-1500w
Det står att den ska fungera som takmontering, men jag förstår inte hur långt från trätaket jag måste montera den om jag har den med fästet sittande i taket. Tittar man på lådans innehåll så ser det ut som att fästet har en fast längd:

boxcontent.jpg


Fortsättning följer i nästa inlägg eftersom man bara kan lägga in en bild per inlägg.
 
Dags att putta upp min gamla tråd om infravärmare istället för att starta en ny (och ser samtidigt att @Scata aldrig återkom med mått som utlovat! :angel:). Den här gången så gäller det min altan, som egentligen inte har något riktigt tak, mer än en träbalkong som för avrinning har glipor mellan träplankorna. Det krävs alltså minst IPX5 för att funka, vilket begränsar utbudet.

Först tittade jag på den här: https://www.bauhaus.se/quartzvarmare-heatlight-hlw15-1500w
Det står att den ska fungera som takmontering, men jag förstår inte hur långt från trätaket jag måste montera den om jag har den med fästet sittande i taket. Tittar man på lådans innehåll så ser det ut som att fästet har en fast längd:

Visa bifogad fil 32400

Fortsättning följer i nästa inlägg eftersom man bara kan lägga in en bild per inlägg.

I monteringsanvisningarna står det att avstånd till tak ska vara minst 30 cm när det är trätak, men det kanske bara gäller när man har den monterad på vägg (som ju kan vara trä) och att avståndet från baksidan av infravärmaren till trätak/trävägg kan vara kortare. Se bild:

Skärmavbild 2019-07-02 kl. 15.25.09.png


Notera även att monteringsanvisningarna endast gäller vägg, men samtidigt verkar det framgå att den även kan monteras i tak.
 
För att förtydliga så kan jag inte montera den på väggen på grund av ett fönster, utan den måste monteras i taket - därav min fråga.
 
Ojdå sorry :o
Köpte du någon ändå?
Vi trivs bra med våran fortfarande, den fungerar hur bra som helst!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 908
Senast: Halona
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 660
Senast: anna_panna
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp