Inga bromsar i år

I Jämtland tycker jag att vi har ett riktigt insektsår. Galet mycket getingar i början av sommaren, mycket broms och i början av sommaren mycket knott. Lite bättre nu efter den kalla julimånaden.
 
Bor också i Östergötland och tycker vi har lika mycket som vanligt. Möjligtvis mer små broms än större. Mycket mer flugor än vad vi brukar! Det går tjurar istället för kor i hagen bakom huset, de kanske drar till sig mer flugor än korna och kalvarna? 🤔😅
 
Bor också i Östergötland och vi har lika mycket som vanligt.
Samma här. Östergötland med minst samma mängd attackerande insekter. Möjligtvis tycker jag det är betydligt färre getingar i år, å andra sidan betydligt fler humlor och andra steklar.

Tyvärr hyfsat med mygg också trots stor mängd svalor som hyrt in sig på gården. Det jag inte sett i år och saknar är fladdermössen som brukar flytta in, de är också överjävliga på att rensa mygg. Och så duktiga flygare!
 
Någon som har testat den svarta bollen? Låter lite för bra för att vara sann!? (Jag har ingen sådan men har funderat på att köpa).
 
Någon som har testat den svarta bollen? Låter lite för bra för att vara sann!? (Jag har ingen sådan men har funderat på att köpa).
Ja. Och det funkar ganska bra. Lite rädd för att den tar även mer sällsynta arter, när man går igenom vad som ligger i den, men det är mest blinningar och flugor.
 
Någon som har testat den svarta bollen? Låter lite för bra för att vara sann!? (Jag har ingen sådan men har funderat på att köpa).
Vi har en, första året iår. Den fungerar föga men kom inte upp så tidigt heller. Läste nånstans att den ska upp i april för bäst effekt. Men det verkar också bero på var den placeras.
 
Vi har en, första året iår. Den fungerar föga men kom inte upp så tidigt heller. Läste nånstans att den ska upp i april för bäst effekt. Men det verkar också bero på var den placeras.
När du skriver föga, menar du då att den inte fångar något eller att du tycker att bromstrycket är ungefär samma?

Jag tömmer ut drivor (= hundratals) av broms varje vecka ur fällan.
 
När du skriver föga, menar du då att den inte fångar något eller att du tycker att bromstrycket är ungefär samma?

Jag tömmer ut drivor (= hundratals) av broms varje vecka ur fällan.
Oj!
Alltså den tar bromsar, men kanske 20-30 tal? Inte så man reagerar.

Det är mer broms än vanligt på och bland hästarna trots första året med bromsfällan. Men det skulle kanske vara ännu värre utan den.

Vi brukar ha mycket broms när det är varmt, men vi har haft runt 7-10 dagar lite utspritt med riktiga sommardagar och då har det knappt gått att vara ute pga broms, annars har det varit sparsamt med värme men mycket broms ändå, fast knappt flugor istället.
 
Här i min del av Västra Götaland har vi haft EXTREMT lite mygg och knott i år! Vi brukar ha svårt att sitta ute på kvällarna fram till typ midsommar pga odjuren, men i år har vi kunnat sitta ute hela tiden.

Har sett fler humlor än jag gjort på många år, dom små tack jag tacksamt emot medan knott&mygg gärna kan hålla sig borta 😁
 
Så otroligt skön, vi har inte haft några bromsar i år. Jag bor på en liten hästgård i Östergötland och varje sommar har vi så mycket bromsar så att hästarna inte kan gå ute på dagen oavsett om de har hästtäcken och insektsmedel på sig.
Men i år - inga bromsar :)
Någon som vet vad detta beror på?

Hos mig är det desto mer i Skaraborg.

Denna sommar har varit ett rent helvete med både bromsar och för första året blinningar. Jaghar haft mina hästar mer inne än ute denna sommar. Speciellt när det blev så varmt.

Nästa år ska vi bygga större lösdrift/skydd i hagen det vi hade räckte inte till.
 
Bor på slätten o Östergötland, väldigt lite broms och knappt några blinningar. Allt blåser bort här 😁
Har dock kommit mer flugor senaste veckan men gissar på att det beror på fuktigt väder.
 
Sydöstra Småland, färre bromsar än vanligt upplever jag det som (grannbyn tycker inte det), myggen tror jag har torkat bort, men de finns ju.
Första året med bromsfälla, som sattes upp i mitten av maj. Vet inte hur stor effekt den har haft, men det är ju en gröt med insekter i den. Har inte tömt någon gång.
 
Sydöstra Småland, färre bromsar än vanligt upplever jag det som (grannbyn tycker inte det), myggen tror jag har torkat bort, men de finns ju.
Första året med bromsfälla, som sattes upp i mitten av maj. Vet inte hur stor effekt den har haft, men det är ju en gröt med insekter i den. Har inte tömt någon gång.
En eller flera gånger i veckan är rekommenderat för bästa funktion.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 703
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
837
Senast: Gulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp