Inga goda nyheter, tvillingar

Ploppi

Trådstartare
Igår kväll fölade vårt sto, uträknad till 14 mars, på dag 296. Hon hade fyllt juver väldigt snabbt, framförallt sista veckan o igår morse hade hon mjölk. Vi förstod att allt inte var ok o på kvällen satte fölningen igång. Det gick sakta jämfört med tidigare år o när hon till slut låg ner o krystade utan att det kom nåt o jag inte kunde känna nåt i henne lastade vi o åkte till djursjukhuset.
När hon blev undersökt kom så småningom placentan (tror det heter så, hela paketet som ligger utan för de vanliga hinnorna) fram o hade inte gått sönder. När vet fick hål på den kom sen fölungen ut på naturligt sätt o levde. Den andades o alla insatser sattes in med värme o syrgas etc. Efter röntgen av lederna visade det sig att den var alltför outvecklad o vi beslutade att den skulle tas bort, även om det kändes svårt. Det är alltför små chanser att det skulle gå vägen med de dåliga förutsättningarna, den hade dessutom inga sugreflexer.
När vi gick fram till boxen igen hade stoet fött ett föl till! Ett mycket litet, dött föl. Det hade varit dött en tid o var troligen det som orsakat att fölningen satte igång. Det innebar också att det var ännu sämre överlevnadschanser för fölet som levde. Det var i alla fall skönt att få reda på anledningen o att det tex inte var nån smitta, vi ska ju få fler föl under våren!

Stoet är ultraljudat på 18, 40 o efter 90 dygn utan någon misstanke om två foster. Vi har mycket erfaren veterinär så det är nog bara så att man kan aldrig vara helt säker. Vid denna seminering har vi inte varit på vår vanliga station så jag ska kolla om det fanns nån misstanke att hon skulle kunna släppa två ägg. Det blir i alla fall extra noggrann koll i framtiden!

Stoet mår ganska bra nu, lite trött bara. Det är förvånansvärt hur klokt de tar en sån här upplevelse.

Skriver detta för att höra lite om era erfarenheter, kanske kan vi alla lära oss nåt av varandra.

Jag vill inte heller skrämma upp er andra som väntar föl men det är viktigt att veta att det är ett stort ansvar att avla. Tänker på det när jag läser alla glada, unga flickor som vill ta föl på sin älsklingshäst (ofta med tveksam kvalitet) o letar billigaste hingsten för att det inte finns några ekonomiska resurser. Tänk på att det krävs både kunskap o resurser för att kunna ta rätt beslut o göra bästa insats.

Önskar alla andra som väntar föl lycka till! Det är trots allt väldigt ovanligt att nåt som detta händer men se till att ni har hjälp tillgänglig om ni till ex behöver köra iväg med stoet.

Nu ser vi framåt! Lovar att vara snabb med rapporten när vår första fölis kommer i början av mars!

Hälsn Ann
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Bara att beklaga och instämma. Så otroligt tråkigt när sånt här händer men det är ändå viktigt att komma ihåg att det här också är en del av livet och vår "hobby" som heter avel.

Det är lätt att måla allt i rosa, specillt för småflickorna du pratar om, men ibland är det inte så "rosa".
Skönt ändå att det fanns en så tydlig anledning om du väntar fler annars blir man ju tokig av nervositet.
Lycka till med de andra
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Jag har varit med om detta 2 gånger, bägge gångerna fick jag ett levande friskt föl, men jobbet bakom var enormt. Tvillingar är hemskt och inget sa på UL att vi väntade tvillingar! Stona var två helt olika ston.
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Usch vad tråkigt... :(

Lycka till med nästa fölning!
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

För 5 år sedan fick ett av våra islandsston tvillingar 6 veckor för tidigt. Vi hittade båda döda i hagen på morgonen, två ganska stora o fina föl, ett silversvart stoföl med stjärn och snopp och ett svart hingstföl med stjärn och snopp. Stoet stod helt lugnt och helt oberörd och åt hösilage vid balen. Ett par-tre månader tidigare hade jag förlorat hingsten som var far till fölen i sviterna efter en ekollonförgiftning så det var knappt maken vågade gå in och tala om för mig vad som hänt, eftersom just den hingsten var min favorithäst. Jag hade dock betäckt två ston och hans silversvarte son med det andra stoet blir 5 i år.

Håller med dig om att det är ett stort ansvar att avla. Dock är inte ultraljud 100%-igt på vare sig folk eller fä. Har en väninna som ultrajudades 2 ggr men först när förlossningen kom igång 1 månad för tidigt, upptäckte man att hon väntade tvillingar...

Till sist kan jag berätta att min nordsvensk är född tvilling. Hennes syskon överlevde dock inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Har inte själv varit med om detta, men skriver för att detta hände min kompis bara ett par veckor sedan. Det var uträknat till 20 mars. Märren visade koliksymptom och behandlades för detta, men kastade fölet efter ngt dygn. Efter ytterligare dygn kom ett mkt litet rutttet foster ut. Även detta sto hade blivit ultraljudat, möjligtvis trodde mna på stationen att man missat det pga att stoet hade ett par cystor. Stationen skulle bjuda på seminavgiften vid nästa betäckning...
Väldigt tråkigt för min kompis, det var hennes första föl o så, och stoet är i rätt dåligt skick nu vad jag har förstått. Precis som du säger så gäller det att vara förberedd på att sådant här kan hända och att vara införstådd med att det inte är så enkelt som att bläddra i hingskalendern, bestämma sig, och sedan kommer storken med ett gulligt föl...
Beklagar verkligen att det gick likadant för dig, måste vara en stor besvikelse. Lycka till med övriga
/monchestre
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Beklagar, och hoppas att det går bra med de förestående fölningarna!

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter till oss andra. Mitt sto är dräktigt för första gången och jag ska lägga din berättelse på minnet ifall mitt sto skulle uppvisa symptom som liknar ditt stos.
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Ni har hela mitt medlidande ! Det är så hemskt när det går så här galet. Och tyvärr så händer det emellanåt, och vi kan inget göra.:crazy:

Vårt ena avelssto kastade också tvillingar runt dygn 300 2002. Hon var dräktig med LevantosII och allt hade sett helt normalt ut. Även hon var U-ljudad på 17,40 och 90 dygn,utan att ngt upptäcktes.:cry:

Hon fölade däremot "som vanligt", men satte vaxproppar bara ngn timma innan. Allt gick väldigt fort, bägge fölen var döda när de kom ut.

Hon sörjde ca två dygn, sedan var allt som vanligt igen, och för att "trösta" henne och få henne slippa gå med de andra fölstona, så sattes hon igång i ridningen igen, lånades ut till en young rider, och tävlades två säsonger i msv hoppning igen.Något hon uppskattade mkt!

efter det så hamnade hon i avelsboxen igen , och har fått två fina hingstföl utan komplikationer, och är nu dräktig igen och ska föla i maj är det tänkt...

Så det är bara "på det" igen... Hoppas du "vågar" det!!!
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Usch vad tråkigt för er och stoet, men skönt att stoet mår förhållandevis bra !

Lycka till med dom andra fölningarna !

Helen
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Fy så tråkigt. Himla skönt att stoet klarade pärsen bra i alla fall.

För 15 år sen eller så fick ett sto i grannstallet tvillingföl, inget hade setts på ultraljud där heller. Här var det däremot två fullgångna föl, men ägaren fick prioritera ett av dem för mamman var inte riktigt med på att hon blívit mamma och var otroligt elak mot fölet som de höll vid liv. (Det stoet avlade de inte på mer).

Knepigt att naturen gör tvillingar när det så sällan går bra.
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Så tråkigt för er, beklagar!! En bekant till mig hade också en "missad" tvillingdräktighet, stoet gick nästan tiden ut och de lyckades klara det ena fölet efter stor arbetsinsats. Efter att ha hört den berättelsen var jag orolig för mitt sto då hon blev tjock så tidigt. "Alla" försäkrar mig om att det inte är någon fara om man ultraljudat flera gånger men din berättelse visar att det verkligen inte finns några garantier.

Ledsen för din skull och hoppas det ej blir några komplikationer med stoet och att era andra fölningar går bra.

Hälsingar
Lejonelle
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Väldigt tråkigt för er att förlora föl. Skönt att stoet verkar ha klarat sig relativt bra i alla fall både psykiskt och fysiskt. Jag hörde om ett liknande förlopp med tvillingfödsel för några veckor sedan, man blir själv nervös när man hör talas om det, även om det inte händer så ofta som tur är. Veterinären tog bort en tvilling på 17e dygnet på min, så jag hoppas verkligen den är borta ( hon är kollad på 40e och 90e dygnet, men det verkar ju inte vara något 100% säker medod). I vårt stall ska de första föla i början av mars, min i början av april och sedan en i maj, så det blir en utdragen väntan på alla. Jag kommer gärna och tittar på era andra föl när de har kommit.

Lena
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Beklagar....väldigt tråkigt.

Förlorade själv bägge tvillingarna ett år.Tyvärr kan man aldrig gardera sej helt då de det mindre fostret kan hamna bakom det större.Jag vet många som kollat lika ofta som ni gjort och ändå fått tvillingar...tycks vara omöjligt att gardera sej ifrån till 100%.

Även om man misstänker att de släpper två ägg, kan de sen senare som embryon få fäste precis bakom varandra och vara helt omöjliga att se.

Nu hoppas vi på en bättre fortsättning för den här säsongen...vet vilket tungt slag det är.
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Blev så ledsen då jag läste ditt inlägg och måste bara beklaga. Precis som du skriver kan man aldrig vara tillräckligt säker trots ultraljud. Skönt att stoet mår bra och att hon inte var första-gångs-fölare.
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Tvilling togs bort från mitt sto just på 17:e dygnet precis som din. Hon är också ultraljudad efter så man får ju hoppas att allt är ok iallafall. När ska ditt sto föla?
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Väldigt tråkigt, jag beklagar verkligen. Skönt att stoet hämtar sig.
Var det Bocelli eller Sandakan ni förlorade?
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Tråkigt...

Önskar lycka till med nästa föl!!
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Beklagar, men samtidigt vill jag tacka dig, för att du berättar. Och framförallt om mångas flick dröm om att avla på sitt "söta och snälla sto". Hoppas bara att dessa tar till sig och förstår innebörden. Hoppas på att allt kommer att gå bra för er med nästa föl.
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Fy vad tråkigt. Beklagar verkligen.
Hoppas att resterande fölningar går bra.
 

Liknande trådar

Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
4 981
Senast: athena
·
Avel Jag skulle vilja gardera mig med lite goda råd inför en tvilling födsel. Jag vet inte om stoet bär tvillingar så för att göra en lång...
Svar
6
· Visningar
2 031
Senast: giffan
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 783
Senast: andover
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp