Inga hundar i publiken?

Luff

Trådstartare
Hade tänkt att åka på en rasträff då den är i närområdet vilket ju är smidigt. Det ska vara uppvisningar och prova på aktiviteter. Nu läser jag att det får inte vara hundar i publiken under uppvisningar då det kan störa hundarna med hundar dom inte känner i närheten. Andra hundar ska förvaras i bil på parkeringen eller i utställningsbur enligt arrangören som är rasföreningen. Eftersom prova på är efter uppvisningar är ju vitsen att folk har med sina hundar. Och prova på är efter uppvisningarna. Jag ifrågasatte naturligtvis. Är ju urfånigt att en hund som ska göra en uppvisning inte tål att andra okända hundar finns i närheten. Dom hävdar då att det är vanligt med sådana regler på hundevenemang. Låter för mig otroligt. Har jag missat något?
 
Hade tänkt att åka på en rasträff då den är i närområdet vilket ju är smidigt. Det ska vara uppvisningar och prova på aktiviteter. Nu läser jag att det får inte vara hundar i publiken under uppvisningar då det kan störa hundarna med hundar dom inte känner i närheten. Andra hundar ska förvaras i bil på parkeringen eller i utställningsbur enligt arrangören som är rasföreningen. Eftersom prova på är efter uppvisningar är ju vitsen att folk har med sina hundar. Och prova på är efter uppvisningarna. Jag ifrågasatte naturligtvis. Är ju urfånigt att en hund som ska göra en uppvisning inte tål att andra okända hundar finns i närheten. Dom hävdar då att det är vanligt med sådana regler på hundevenemang. Låter för mig otroligt. Har jag missat något?
De enda gångerna jag varit med om något i den stilen har varit när jag tävlat inomhus och det av utrymmesskäl inte fått vara fler än tävlande ekipage inne i rummet där tävlingsbanan varit (men då har det inte varit publik där heller).

Jag hade inte åkt på en rasträff i stil med det du beskriver.
 
Hade tänkt att åka på en rasträff då den är i närområdet vilket ju är smidigt. Det ska vara uppvisningar och prova på aktiviteter. Nu läser jag att det får inte vara hundar i publiken under uppvisningar då det kan störa hundarna med hundar dom inte känner i närheten. Andra hundar ska förvaras i bil på parkeringen eller i utställningsbur enligt arrangören som är rasföreningen. Eftersom prova på är efter uppvisningar är ju vitsen att folk har med sina hundar. Och prova på är efter uppvisningarna. Jag ifrågasatte naturligtvis. Är ju urfånigt att en hund som ska göra en uppvisning inte tål att andra okända hundar finns i närheten. Dom hävdar då att det är vanligt med sådana regler på hundevenemang. Låter för mig otroligt. Har jag missat något?
Nu besöker jag inte hundevent särskilt frekvent, men för mig låter det där märkligt. Tycker det brukar vimla av hundar runtomkring ett tävlings eller utställningsområde.
 
Alltså, de måste tänkt helt bakfram. På många utställningar förbjuds hundar i bilar denna tid på året. Det vet alla hur oförutsett vädret är - det kan plötsligt bli varmt, solen steker och flyttar sig mm.
 
Jag har fått svaret att jag "aldrig har besökt tävlingar i lydnad, spår eller dylikt" för där är det så här" . Instruktörerna har bett om detta.

Det stämmer inte alls. Har aldrig varit med om på alla tävlingar jag har varit (lydnad, bruks och agility) att hundar inte fått sitta i publiken. Men särskilt i lydnad och bruks så är publiken ganska liten och ofta en bra bit från planen. På agility är det fullt möjligt med hundar i publiken två meter från planen.

Sen kan jag förstå att man inte vill ha många hundar på liten yta i publiken då dessa skulle kunna råka i luven på varandra men på ett normalt event utomhus är det sällan ett problem. På mässor inomhus brukar väl bara deltagande hundar få komma in och det är ju förståeligt pga. platsbrist.
 
Jag har varit på ganska många hundevenemang genom åren och tycker svaret är väldigt långt från verkligheten. Märkligt.
 
Håller med tidigare talande att jag varit med om att man inte får ha med besökande hundar inomhus på utställning pga utrymmesskäl, men att det annars aldrig varit något konstigt att ha med hundar i publik på de lydnad, rallylydnad och agilitytävlingar jag varit på.

I mina ögon ingår det i träningen inför tävling - att hundarna ska kunna fokusera även när det är andra hundar några meter bort. Och jag vet flera andra som tagit med sina valpar/unghundar när de ska tävla med de äldre hundarna, just för att unghunden ska vänja sig vid att vara vid en tävlingsplats med massa folk/hundar/etc.
 
Jag har fått svaret att jag "aldrig har besökt tävlingar i lydnad, spår eller dylikt" för där är det så här" . Instruktörerna har bett om detta.
Hahah, jag har åkt till tex lydnadstävlingar med hund, utan att tävla, just för att träna mina hundar i så tävlingslik miljö som möjligt. Dvs, vi har gått runt där folk värmt upp och själva tränat lite osv. Inga som helst konstigheter med det (har dock alltid tagit med vaccinationsbevis ifall någon skulle vilja kontrollera det).
 
Det känns som om det är lite svårt att avgöra om det är rimligt eller inte att inte vilja ha hundar i publiken utan att veta upplägget, hur högt utbildade/störningskänsliga visningshundarna och deras förare är, hur mycket publik man räknar med osv.

Jag har koll på lydnad och bruks och där har visserligen inte förbud mot hundar i publiken när vi anordnar tävling. Men där är det aldrig mer än en handfull personer och kanske ett par, tre hundar. Dessutom sitter publiken vid klubbstugan, med ett staket mellan dem och planen. Det har sett ungefär likadant ut på alla ställen jag tävlat också, publiken har varit rätt väl separerad från tävlingsplanen.
Aldrig på så långt avstånd att man inte kunnat titta på ekipagen, men om det bara rört sig om ett par meter har det funnits staket. Jag skulle inte vilja tävla om massa folk stod så nära med sina hundar då heller. Att träna på den störningen är jättebra, men jag har ingen aning om huruvida personerna som står ett par meter bort faktiskt har koll på sin hund om min kutar förbi vid en inkallning.

Om instruktörerna inte vill ha hundar i publiken kan det också handla om att de inte vill riskera att bli störda av skällande. Om det är någon enstaka hund i publiken som stör är det lättare för funktionärer att be ägaren att flytta sig längre bort, är det många blir det svårare.

Så jag tycker som sagt inte att det är så lätt att säga att det låter helknasigt. Det KAN vara jättemärkligt, men jag kan också ha förståelse för hur man resonerar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 385
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 183
Senast: Nominous
·
Hundavel & Ras Ja, ännu en rastråd :angel: Jag velar ju mellan massa olika raser. Och jaktlabben är en av dom. Jag har ju ingen erfarenhet alls av...
Svar
14
· Visningar
1 567
Senast: Mio_min_Mio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp