Inga papper?

G

Gilan

Hej jag har hittat en helt undrebar f.d travare som jag lånat nu i 8 veckor. Och vill nu köpa henne. men problemet är att ägaren inte har nåra papper på ehnen eftersom hon Fick henne efter hennes tid på banan.

Hon har ringt till den före detta ägaren men som inte heller har kvar några papper. Hur ska jag göra? Köpa lr inte?

Vad har det för betydelse sen. Påverkas försäkringen av det? Kan man tävla lättare klasser utan nåra papper alls?
Hur går dte här med att skaffa häst passs då?

snälal nån som vet?
 
Oftast så följer inga papper med en fd travare, för att hästen inte ska hamna oss någon som tror sig kunna starta den igen, däremot så ska man se till att man skriver ett ordentligt köpeavtal och att man ändrar ägar registreringen hos STC.

Försäkra din travare kan du göra ändå,likaså skaffa hästpass.
ang tävling får någon annan svara, då jag inte är 100% på det..

Jag har själv några Fd travare både med papper och utan papper. alla är ordentlig försäkrade..
dessa är urtrevliga rid och körhästar och väll värda att sattsas på, men man ska ha i huvudet att dom är avlade för att tävla, så dom vill gärna vara först.....
 
Tack. Jo henens nackdelar pågrund av att är travare ch har tävlat vet jag. men maken till mysig pålla får man leta efter.=)

Tack för all hjälp. Hur ändrar jag dte hoss STC då?


Nån anan som har nåt tips?
 
hästens registreingspapper tillhör alltid hästen!
Inte ngn fd ägare!

nya papper går säkerligen att fixa på stc, hästen är väl frysmärkt?
 
Hejsan !
Jag köpte en fd travare förra året och fick inte heller med några papper. Ringde till STC och fick veta att registreringspapper får man inte längre på hästar utan det finns i stället tillgängligt på internet. Gå in på www.travsport.se och välj "sök sportinfo" i menyn, där kan du få fram hästens stamtavla och registrering. För att ändra ägarskap gäller samma hemsida fast du väljer "blanketter" i menyn. Där finns en blankett som heter "ägarbyte/leasing" som du beställer. Jag hade inga problem att försäkra min häst och enligt STC så tror de att "internetregistreringen" räcka vid tävling men visste inte riktigt 100% när det gällde ridsport. Min häst tävlar hoppning och för att vara på den säkra sidan så skaffade jag hästpass (också genom STC /blanketter) och har aldrig haft några problem. Man kan också ringa till STC för att beställa blanketter men jag har inte telefonnumret tillgängligt men du kan ju alltid kolla på hemsidan. Lycka till med din travare !

/Kramar Fie
 
Tack så jätte mycket precis vad jag behövde. Men hon som jag ska köpa hästen har lixom ingenting inte ens ägarbevis verkade lite skumt men du tror att dte går bra iaf?=) Ska kolla på din länk Tack
 
Det kan stämma att förra ägaren inte har några papper alls, det enda som borde kunna finnas är ju ett kvitto. Det är ju inte alla som skriver köpekontrakt tex. Men du borde ju kunna spåra hästen från den som står som registrerad ägare hos STC till den som har hästen nu om du vill känna dig säker. Då borde det ju vara ok.
 
Det går bra ! Förra ägaren till min häst hade inte heller något ägarbevis utan hänvisade mig till STC. Då upplyste de mig om det här med internetregistrering samt att de inte heller fanns några "gamla" papperskopior att få ut (jag frågade efter det ...) utan de sa att det man hittar på deras hemsida är den registrering samt ägarbevis som gäller. När jag nu köpte hästen och skaffade hästpass så fick jag ett papper på ägarskapet som är en handling/bilaga som alltid ska förvaras i passet och följa hästen...

Efter att pappret ang ägarbytet var inskickat så tog det bara ett par dagar innan ägarbytet stod på STC´s hemsida ...

Kram Fie
 
Oftast så följer inga papper med en fd travare, för att hästen inte ska hamna oss någon som tror sig kunna starta den igen

Det går enkelt att via STC söka om permanent startförbud på hästen, så att den aldrig mer går att starta.
 
Okej tack. Ska ta kontakt med STC på måndag tack för alla hjälp.=)
 

Liknande trådar

Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 476
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 128
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 037
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp