Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

D

Dinamith

Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media:

Öppet brev till:
Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses ordförande
Carina Sjöberg, SvRF's generalsekreterare
Michael Pettersson, SvRF's tävlingssektions ordförande


Skäms Svenska Ridsportförbundet!

Efter att svenska elitekipage inom distans har uppfyllt SvRF's kriterier för att delta på WEG i Kentucky, så byter SvRF helt plötsligt fot och tillåter inte de kvalificerade ekipagen att åka under förevändningar som inte bara är luddiga, utan även lögnaktiga.

Ironin i det hela är att beskedet ges till Distanskommmitténs nytillträdde ordförande Gunilla Carlsson på en konferens om moral, etik och värderingar. På denna konferens sviker man tidigare löften, backar ifrån tidigare ståndpunkter och ljuger om vad som tidigare är sagt. På konferensen diskuteras även SvRF's övergripande målsättningar varav en är ”Ett förbund”, men man visar med all önskvärd tydlighet att alla de discipliner som ingår i SvRF inte likabehandlas. Detta svekfulla beteende hade aldrig drabbat någon av de tre OS-disciplinerna hoppning, dressyr eller fälttävlan.

Bakgrunden är följande: ridsportens samlade VM – World Equestrian Games (WEG) – som genomförs en gång vart fjärde år, ska för första gången genomföras på en annan kontinent. I september 2010 genomförs WEG i Kentucky USA. Kostnaden för att transportera hästar och tävlande till USA är naturligtvis oerhört hög, väsentligt högre än när WEG har genomförts i Europa. SvRF har som målsättning att skicka konkurrenskraftiga lag från alla sina discipliner, men är tydliga med att de som får åka ska ha möjlighet att nå sportsliga framgångar. Inte åka för att se och lära. En vettig inställning.

SvRF's tävlingssektion sätter utifrån detta upp ett antal kriterier för alla SvRF's discipliner. För distansen del handlar det antingen om att nå individuella placeringar eller vara bland de fem bästa lagen på EM 2009. Ett krav som är liknande för alla discipliner och som distansen senare av olika anledningar tyvärr inte klarar av.

Men för att kvalificeringen till WEG i Kentucky inte ska hänga på en enda tävling så får alla discipliner ett alternativt kvalificeringskrav – för distansen del ska ekipagen genomföra en 160 km tävling i ett genomsnittstempo om minst 15 km/h för att vara kvalificerade. Ett krav som är väsentligt högre än FEI's kvalificeringskrav och som enligt min och tävlingssektionens bedömande anses vara tillräckligt tufft för att ekipaget ska ha möjlighet att nå sportsliga framgångar på WEG. Dessa kvalificeringskrav kommuniceras tydligt till alla svenska elitekipage – detta gäller om ni vill vara aktuella för WEG i Kentucky.

Sex svenska distansekipage uppfyller detta kvalificeringskrav på tävlingar under 2009.

På konferensen får då distansen besked om att man inte får skicka några ekipage till Kentucky! Den luddiga och lögnaktiga motiveringen är att de uppställda kvalificeringskriterierna bara var ett första steg och inte ett tydligt uttagningskriterium. Tvärt emot den tidigare kristallklara kommunikationen från tävlingssektionen. Vidare säger man sig inte tro att distansen kan nå sportsliga framgångar - när distansen har uppfyllt de kriterier som man tidigare har ställt för att distansen ska kunna nå sportsliga framgångar. Utan att motivera med någon form av tydlighet vad som nu helt plötsligt ska gälla.

Att backa från tidigare löften och dessutom försöka motivera detta med lögner, det strider emot min moral och mina värderingar. Och det borde strida mot SvRF's moral och värderingar.

Vid senaste WEG i Aachen 2006 kom distansen sjua i lagtävlingen. Av alla discipliner så deltog överlägset flest ekipage i distans med över 160 startande ekipage. Med en sjundeplats var distansens prestation dessutom en av de bästa svenska insatserna av alla discipliner. Om jag inte minns fel så var det enbart fälttävlan som gjorde ett bättre resultat än distansen. De ekipage som nu har kvalificerats sig för Kentucky, har gjort väsentligt bättre resultat före VM än vad det lag som nådde bland SvRF's bästa sportsliga framångar på WEG i Aachen hade. Bland annat så blev ett ekipage tia på unghäst-VM i Frankrike när de gjorde sitt kvalificeringsresultat 2009.

Jag kan inte med ord beskriva hur besviken jag är på SvRF's inställning och agerande.

Skäms Bo Helander, Förbundsstyrelsens ordförande
Skäms Carina Sjöberg, SvRF's generalsekreterare
Skäms Michael Pettersson, tävlingssektionens ordförande


Kjell Westerback
f.d. Ordförande i SvRF's distanskommitté
ansvarig under den period uttagningskriterierna fastställdes


PS1
I solidaritet med SvRF's satsning på WEG i Kentucky så har distansen ställt upp med 5 stycken heldagsträning med en landslagsryttare och 10 gratis startavgifter i en Clear Round i SvRF's VM-lotteri. Hur motiverade är nu Distanssverige att ställa upp och dela ut dessa priser?

PS2
SvRF måste vakna upp ur sin gamla inställning om att det enbart är de tre OS-disciplinerna hoppning, dressyr och fälttävlan som gäller inom SvRF. SvRF måste inse att den snabbast växande disciplinen inom FEI är distansen som dessutom nu är näst största disciplin inom FEI räknat i antal FEI Events.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Diskriminering på hög nivå!!!
Jag trodde att ett förbund är till för att stötta,hjälpa och föra sporten framåt. Är det så SVRF behandlar distans sporten? NEJ!
Är det inte så att när man går SVRFs tränar utbildningar ingår det en del dressyr och hoppning för alla tränarutbildningarna, behöver inte de andra diciplinerna veta något om distans??? NEJ!
SVRF gör inget för att hjälpa distansen framåt. Tänk om det ingick en del distansritt, likväl som hoppning och dressyr i de ridlärar utb som arrangeras i SVRF regi och att det sen var ett KRAV att man på landet ridskolor informerade om Distansritt ( och de andra diciplinerna).
Är också skrämmande att de flesta på höga poster inom SVRF har föga eller ingen vetskap om vad distansritt är.
När vi var i Aachen på WEG -06 invigningscermonien, hade vi distansryttare fått order att ha på oss blå jeans och förbundets blå/gula pike tröja. Döm om vår förvåning när dressyr och fälttävlansryttarna dyker upp i snygga kavajer!
När vi frågade vår dåvarande sportschef Tomas Toregesen hur det kom sig att vi skulle ha pike och de andra kavaj , fick vi till svar: -Men tjejer det ska ju synas att ni är lite sportigare! Det var den dagen jag bestämde mig för att ALDRIG mer sitta på en prisutdelning i vita ridbyxor och kavaj. Ska det synas att vi är sportigare ska det ta mig f..n alltid göra det!
Ska de nu ta bort möjligheten för oss att åka till Kentucky kan jag lova er att jag kommer att sälja ut mina landslagskläder till högstbjudande och ingen kommer hädanefter på internationella tävlingar se att jag tävlar för Sverige, kommer enbart representera Team JessicaH! Eller kanske det är dax att byta nation att tävla för, Norge kanske?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Kan bara hålla med Kjell! SKÄMS! Var på invigningen i Aachen och såg våra svenska distansryttare få stå och frysa i kortärmad tröja (tror det var dagen före tävling dessutom!) medans de andra svenska ryttarna hade kavaj, kjol etc. Man blir bara så trött! Blå - gult får väl bli svart i fortsättningen.
Enat förbund- för VEM?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Innebär detta att den svenska ryttare som redan finns i USA inte heller får vara med på VM?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Men hur ska man kunna nå några sportsliga framgångar om man inte ens får stöd på hemmaplan :confused:
Skämmas borde de verkligen göra!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag vet inte om jag har fattat det rätt, men det var väl bara två europeiska länder som som fick lag godkända? Måste man inte ha tre godkända ryttare i mål? I så fall så kan ju varken Frankrika, Belgien, Tyskland, Storbritannien, Italien, Schweiz, Slovakien, Norge, Polen, Holland, Sverige, Österrike eller Ungern skicka några distanslag till Kentucky. Om man nu skulle vara bland de fem bästa lagen. För som sagt, det blev ju bara två "bästa", efter vad som verkar ha varit rena mardrömsbanan. Har inte Helander et al tänkt på det?
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag undrar också som CK, om de svenska ryttarna bosatta i USA inte heller får delta på WEG under svensk flagg?
 
Önskar mer information från Ridspor om svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Hej alla,
Då jag ännu inte sett någon officiell information från Sv Ridsportsförbundet om vad deras beslut är mer än det Kjell skriver så återstår många frågor om deras beslut .Hur har beslutet framställts och vilka tog beslutet. Det skulle vara bra att få både beslut och motivering skriftligt. Helt klart avviker det från de givna kriterierna.
Kvalificeringskriterier för att skicka svenska ekipage till VM Kentucky 2010 som lämnades från SvRF's tävlingssektion på sommaren 2009 var:
bland de 5 bästa lagen på EM 2009
bland de 10 bästa individuellt på EM 2009
genomföra godkänd 160 km i tempo 15 km/h under 2009 ( ev. inom 24 månader före nominated entry samt ev. under 2010 fram till slutet av kvalificeringsperioden)

Om nu Sv. Förbundet har ändrat sig och sviker sina löften så är det nu frågan om någon ryttare har möjligheten att kvala in enligt FEI's regler på en utländsk häst, då framförallt i USA kan delta på VM. Här finns det ju möjligheter både för svenska ryttare att leasa hästar lokalt I USA eller att de svensk amerikaner som finns på plats kan starta sina hästar. I dagsläget är minst en av dessa ryttare kvalad på FEI CEI 160 ***. Och ryttare från många länder har valt de alternativet bland annat Danmark, Holland, England, etc.
Om vi kvalificerar oss att delta med svenska hästar enligt FEI kvalificeringskriterierna. Kan ryttarna då på egen bekostnad starta dessa I VM-et i USA.
Eventuella ekonomiska bidrag för dessa olika alternativen borde också kommuniceras.

I dags läget finns det ännu ingen proposition för själva distans VM-et ( kan ange minimihastigheter, förmåner och kostnader I samband med tävlingen) och det brådskar därför att få veta mer om ovanstående.
Då kvalifiserings kriterierna för VM är följande:

Endurance Qualification Criteria WEG 2010:
1. Qualification period: Start: 26 September 2008 End: 27 July 2010
2. Minimum qualification criteria (see Endurance Rules 7th Edition, Art. 815 & 816):
To be eligible to compete either as a member of a team or as an individual at the 2010 FEI World Endurance Championships, riders and horses must achieve the following criteria during the qualification period:
815.1 Any person from the year in which he/she reaches his/her 14th birthday and who is duly authorised by his/her National Federation is eligible to take part in all Endurance Rides (CEIs, CEIOs and Championships), either as an individual or as a member of a team.
815.2.4 For 4-Stars, CEIOs and Championships horses must be at least 8 years of age.
815.2.5 Mares obviously in advanced pregnancies, meaning over 120 days, or with foal at foot cannot be entered in any CEI or higher event.
815.2.6 All ages are determined as of the date of the event for which eligibility to participate is sought, and must be confirmed either through reliable registrations or written veterinary opinion, which may be recorded within Passports. Northern Hemisphere horses are deemed to have their birthday on the 1st January and Southern Hemisphere horses on the 1st August.
816.3.8 Horses must have graduated through the qualifying processes outlined in Art. 816 for Novice and CEI-Star qualifying up to, and including, the distance of the event for which a Certificate of Capability is sought.
816.3.9 Horses must have successfully completed at least 3 CEI 2* events or higher.
816.3.10 Of these 3 CEI events, at least one must be at the same distance, minimum speed (13kph) and time frame as the 4-Star Championship and achieved no earlier than 24 months prior to, no later than the close of nominated entries for Championship and/or 60 days prior to the event, which ever is the longest and must be in combination with the nominated rider.
816.3.11 Riders must have graduated through the qualifying processes outlined in Art. 816 for Novice and CEI-Star qualifying up to, and including, the distance of the event for which a Certificate of Capability is sought.
816.3.12 Riders must have successfully completed at least 5 CEI 2* events or higher.
816.3.13 Of those 5 CEI events, one must be at the same distance, minimum speed (13kph) and time frame as the 4* Championship and achieved no earlier than 24 months prior to, no later than the close of nominated entries for Championship and/or 60 days prior to the event, which ever is the longest and must be in combination with the nominated horse.
816.3.14 Recording and Proof of Qualification: Approved records must be provided for Rider/Horse results for eventual insertion into FEI Database/Passports as required. However, the ultimate responsibility for proof still remains with each NF.

3. Teams and Individuals:

At Championships, the following applies to individuals and teams who are eligible to take part.
817.4.1 Teams: If an NF starts three or more competitors, up to four shall all constitute members of their Team, but are also eligible for individual classification and placing/awards.
817.4.2 Individuals: If an NF starts fewer than 3 competitors, they shall only be eligible for individual classification and placing/awards, but not as a Team.
817.4.3 With regard to the number of teams required for Championships, Art. 108 of the General Regulations applies.


Ingrid Boström
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

en annan intressant fråga är ju vad de andra grenarna innom ridsportsförbundet måste prestera för att få åka? Innan de här kriterierna bestämdes 2009 så fanns här ingen svensk (mig veterligt) som hade ridit 160 km på 15 km/h.Känns lite som om SvRF hade hoppats på att ingen skulle klara det...men istället blev det 6 ekipage som red snabbare. Sverige hade också en fantastisk framgång på YR-VM men en 7e plats och en 15e plats. Tycker det känns som om det är påväg åt rätt håll innom distanseliten i Sverige. Det vore ju bra om vi kunnde få ett besked av Svrf helst innan distansgalan. Vi hade ju tänkt att sälja VM-lotter där - men ska inga distansekipage få starta så är det väl inte särskilt aktuellt. Då är det bättre att låta distansryttarna få behålla sina slantar för de lär ju behöva dem för framtida tävlingar....
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Obetaget alla andra frågeställningar i ämnet måste vi väl alla utgå ifrån att det inte kan komma i fråga att Sverige låter sig representeas av ett B-lag, dvs ekipage som ligger UNDER den "kvalitetsgräns" SvRf satt upp och som man nu försöker slingra sig bort från som för lågt satt.
WEG (liksom övriga internationella mästerskap)är ju inte en tävlling där ryttaren sas anmäler sig själv. Att "köpa in sig" med en leasad häst som inte presterat enligt SvRfs krav vore skämmigt för svensk distanssport! Likaså att starta med en amerikabaserad ryttare om inte denne presterat minst lika väl som våra hemmabaserade.
Jag skulle vilja se den ryttare som med självaktning skulle ställa upp på att representera Sverige och som inte presterat minst enligt de ursprungligt uppsatta gränserna!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Du er hjertlig velkommen til å ri for Norge:D Vi trenger flere i eliten så tar gjerne imot flere:rofl:
Pr. dags dato er det kun 2 som prøver å kvalifisere seg, og ingen som er klare. Vi må ri på over 16 km/h og det vil fortsatt være en vurdering om vi får dra. Hvis det de sier stemmer så er det 2 som får reise mot at alle krav er gjennomført.

Det er synd at distansen blir så veldig nedprioritert i forbundene, og det var sånn i Norge før, men det har noen enkelte personer gjort en utrolig jobb med å klart å få snudd det. Det er nok ett stykke igjen til sprang og dressur men vi kommer stadig nærmere.

Alle i distansen i Norge følger med på saken og heier på dere. Ikke gi opp.
Forventer å få hard motstand helt inn til mål i Usa 2010
 
Sv: Önskar mer information från Ridspor om svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Hej alla,
Då jag ännu inte sett någon officiell information från Sv Ridsportsförbundet om vad deras beslut är mer än det Kjell skriver så återstår många frågor om deras beslut .Hur har beslutet framställts och vilka tog beslutet. Det skulle vara bra att få både beslut och motivering skriftligt. Helt klart avviker det från de givna kriterierna.
Kvalificeringskriterier för att skicka svenska ekipage till VM Kentucky 2010 som lämnades från SvRF's tävlingssektion på sommaren 2009 var:
-bland de 5 bästa lagen på EM 2009
-bland de 10 bästa individuellt på EM 2009
-genomföra godkänd 160 km i tempo 15 km/h under 2009 ( ev. inom 24 månader före nominated entry samt ev. under 2010 fram till slutet av kvalificeringsperioden)

Ursäkta att jag kanske verkar pantad, men det står ju här ovan vilka kriterier som gäller och om Sverige bara uppfyller det sista så är det väl inte så konstigt att det inte ska skickas några ekipage? Eller är det så att bara ett av dessa kriterier måste vara uppfyllda?
Att det gick bra 2006 innebär ju inte nödvändigtvis att det går bra 2010, eftersom varje tävling är en tävling för sig och det har fallit ifrån en del bra ekipage, men nya stjärnor, t ex Liza S, har tillkommit.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Tävlingssektionens ordförande Michael Petersson har i en intervju i Tidningen Ridsport svarat, eller delvis svarat, på Kjells öppna brev.

Michael Peterssons underförstådda påstående att de kvalade ryttarna inte är erfarna, utan nybörjare som skulle fara "till Kentucky för att se och lära" avslöjar att antingen är han okunnig om de svenska distansryttarnas tävlingsstatus, alternativt på gränsen till oförskämd!

Tre av ryttarna har MYCKET stor erfarenhet av internationella mästerskap i distansritt, två av dem, Maria Hagman Eriksson och Liza Sundberg, finns bland Top50 på FEIs rankinglista över världens bästa distansryttare.
De övriga som passerat kvalgränsen har även de erfarenheter från stora internationella mästerskap.

Reser man till WEG gör man det för att tävla. Och bara på stora internationella mästerskap med kvalificerat motstånd kan svenska ryttare lyfta sig yterligare ett snäpp upp mot de dryga 20 km/tim som krävs.
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Diskriminering på hög nivå!!!
Jag trodde att ett förbund är till för att stötta,hjälpa och föra sporten framåt. Är det så SVRF behandlar distans sporten? NEJ!
Är det inte så att när man går SVRFs tränar utbildningar ingår det en del dressyr och hoppning för alla tränarutbildningarna, behöver inte de andra diciplinerna veta något om distans??? NEJ!

Ska de nu ta bort möjligheten för oss att åka till Kentucky kan jag lova er att jag kommer att sälja ut mina landslagskläder till högstbjudande och ingen kommer hädanefter på internationella tävlingar se att jag tävlar för Sverige, kommer enbart representera Team JessicaH! Eller kanske det är dax att byta nation att tävla för, Norge kanske?

Vad jag förstod på en av våra C-tränare när hon var och föreläste hos oss för ett tag sedan så var det till och med så illa att hon inte kan behålla sin C-tränare status om hon inte i brist på fortbildningskurser inom distans gick en tex dressyrkurs istället...Suck och dubbel suck............................

Landslagskläderna om ni inte kan åka till Kentucky??....Det är nog en del i distans Sverige som är beredda i så fall att köpa dem att använda i bärträdgården mot fåglar....
Tråkigt för Sverige i så fall men Norge får ju ett mycket bra team till sitt land..

Men tyvärr hjälper det ju inte övriga i Sverige som kanske också har för avsikt att satsa framöver inom distansen.. De kommer fortfarande vara utelämnade åt ett förbund som inte har vare sej som det nu verkar, kunskap eller vilja att föra en diciplin som inom FEi är en av de största framåt, även i vårat land....
Och oavsett om ryttarna presterar enligt kraven som sätts upp så kommer de inte veta ens samma år om de kommer få göra det de då haft som mål för sina prestationer de sista 2-3 åren..
Kom de på nu att det är för dyrt?????
Man har ju vetat i flera år att VM i Kentucky kommer just gå i Kentucky USA......
Det känns som att planeringen och framförhållningen här är under all kritik....
Eller att som någon antydde här innan att de inte trodde att så många i Sverige skulle klara av detta kravet redan förra året..
Och att de inte skulle behöva säga det som de redan innan bestämt..att inte skicka några av de svenska distansryttarna till Kentucky...
Jag känner så för er kämpat för att nå era delmål med detta VM i sikte...
Och även för framtiden, kan man dra tillbaka detta så kan man givetvis göra detta även i framtida mästerskap...
Så uppsatta prestationskrav är , trots mer än väl genomförda är absolut ingen garanti för att det var det man skulle göra utan det kan i efterhand även läggas till "dolda" kriterier..
All tid,alla drömmar,all planering och för att inte säga pengar ryttarna och deras team lägger ner på att följa uppsatta kriterier är i slutändan inte värda någonting!!!!

Detta om något sänder en väldigt klar signal om hur man inom SVRF uppfattar distansritt som ridsport trots att detta är något som ständigt dementeras men som lever lite som ett spöke i hjärnan för alla som utövar den....
Ord är inte det man tror på i första hand utan faktisk handling..
Nej SVRF..Jag säger:
You can talk the talk, but you cant walk the walk!!!
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

*KL*
Att distansen nu inte får skicka några ryttare till Kentucky, beror enligt Peterson på att man inte tror att de svenska ekipagen är tillräckligt konkurrenskraftiga.
- Distansen har inte kvalat som ett lag, även om sex ekipage har klarat gränsen på 15 kilometer/timme. Men de som vinner mästerskapen ligger runt 20-24 kilometer/timme, och det är det ingen av de svenska ekipagen som är i närheten av. Man ska ha en god chans att komma bland de åtta bästa för att få åka, och så är det inte i dagsläget. Skulle någon segla upp inom den närmsta tiden får vi så klart titta på det igen.

De som vinner ligger på 20-24 km/h i distansen, och de som placerades på dressyren hade 87-90 % på EM- bästa svensk var Minna med 73 %... så varför ska dressyrarna åka då??
 
Sv: Inga svenska distansekipage till WEG Kentucky!

Jag reagerar mest på uttalandet "skulle någon segla upp inom närmaste tiden".

Är det någon som vill att hästen ska gå över 20 km/h på 160 km samma säsong som den ska göra en riktigt tuff resa och gå ett VM?
Jag skulle inte vilja matcha en häst på det sättet, även om WEG går relativt sent.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp