Ingångsättning efter lång vila

Ebblin02

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny som fått stå i 7månader pga hälta. Nu ska hon äntligen bli igångsatt och jag undrar om någon här har ett bra schema på hur jag ska träna henne tillbaka som hon var. Jag föredrar att ta det mycket långsamt men vet inte om min egen plan är extremt långdragen😅 Hur skulle ni göra? När börja trava osv? Just nu har hon skrittats för hand i ca 20min per dag. Min plan är att hon ska kunna gå LC dressyr när hon är tillbaka som hon var. Så det är riktlinjerna🙈 kom gärna med tips på hur jag ska bygga upp musklerna osv också.
 
Jag hade ridit ut i skritt i skogen länge och ökat på tiden och var den rids i skogen systematiskt för att låta den bygga upp sig lite under ryttare. Sen beroende på vad för skada den haft hade jag ökat på lite olika .

Om den stått i 7 månader och endast skrittats 20 min för hand om dagen har du rätt mycket att ta igen men som sagt - utan info om typ av skada och graden av skada (ev återfall osv) blir det svårt att ens generellt skriva hur man själv hade gjort.
 
Jag hade ridit ut i skritt i skogen länge och ökat på tiden och var den rids i skogen systematiskt för att låta den bygga upp sig lite under ryttare. Sen beroende på vad för skada den haft hade jag ökat på lite olika .

Om den stått i 7 månader och endast skrittats 20 min för hand om dagen har du rätt mycket att ta igen men som sagt - utan info om typ av skada och graden av skada (ev återfall osv) blir det svårt att ens generellt skriva hur man själv hade gjort.

Ja jag tänker att hon ska va återställd efter lika lpng tid som hon stått🙈 hennes diagnos var inflammation i båda kotorna fram i ena bakknät
 
Ja jag tänker att hon ska va återställd efter lika lpng tid som hon stått🙈 hennes diagnos var inflammation i båda kotorna fram i ena bakknät

Jag har svårt att förstå - ”inflammation i båda kotorna fram i ena bakknät ”? 😳

Jag vet att det finns någon o-officiell formel som du är inne på ang igångsättningstid ekvivalent med tiden som avställd. Den formeln är ju rätt galen att följa som mall eftersom så mycket spelar in i sammanhanget och beror på skadorna samt hur man bygger upp igångsättningen tänker jag .

Det finns ingen formel som är allmängiltig utan den du främst bör kräva om råd ang lämplig successiv igångsättning är den veterinär som känner till din hästs skador och er situation .
 
Senast ändrad:
Jag har svårt att förstå - ”inflammation i båda kotorna fram i ena bakknät ”? 😳

Jag vet att det finns någon o-officiell formel som du är inne på ang igångsättningstid ekvivalent med tiden som avställd. Den formeln är ju rätt galen att följa som mall eftersom så mycket spelar in i sammanhanget och beror på skadorna samt hur man bygger upp igångsättningen tänker jag .

Det finns ingen formel som är allmängiltig utan den du främst bör kräva om råd ang lämplig successiv igångsättning är den veterinär som känner till din hästs skador och er situation .

Det ska stå och i ena bakknät såklart😅 veterinären har int sagt nå. Det är därför jag vill ha hjälp av nån som kanske har tips
 
Jo, men det framgår inte när den blev haltfri. För en vecka sen? För fem månader sen?

Till ts: när blev hästen friskförklarad och vad sa veterinären?

Veterinären har int sagt nå:/ hon vart friskförklarad nu. Det är därför jag skriver ut dethär nu😁
 
Be din veterinär om ett igångsättningsschema gjort efter din häst. Alla veterinärer jag känner brukar alltid skicka med ett papper på det hem. Jag har fått många olika typer av schema och vad som passat på mina hästar kanske inte passar på din ponny. Det är bättre att din veterinär som behandlat din ponny hjälper dig än några för dig okända på nätet som inte känner din ponny eller vet exakt vad den varit skadad av skapar något som kanske blir helt galet. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 360
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp